Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

CYJAN3K 17 Kwi 2017 23:46 2469 20
  • #1 17 Kwi 2017 23:46
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Dzień dobry,
    Jest to mój pierwszy post na forum, szukam dosyć pilnej pomocy. Chciałem zrobić pcb (sterowanie samochodem rc za pomocą bluetooth) przy pomocy schematów i stron znalezionych w internecie, znalazłem stronę która spełniała moje oczekiwania ale mam problem z odczytaniem schematów które się na niej znajdują.
    Mam problem z "górną" częścią płytki. Dodam że postanowiłem nie robic oświetlenia więc pin 7 i 8 będą nie używane, źródło 3v również się nie pojawi ale wydaje mi się że to nie ma większego znaczenia. Mam problem z tym że wg schematu na pin 20 powinienem podać 5V ale na drugim schemacie, pokazującym jak wszystko podłączyć nie widze tam dołączonego żadnego źródła zasilania(co ciekawe na schemacie połączenia na płytce stykowej i na wykonanej przez autora płytce pin 21 również jest podłączony do tego samego miejsca ale na schemacie "schematic" go nie widzę) Mam z tym ogromny problem bo nie wiem jak w takim razie wszystko połączyć.
    Dodaje zdjęcie płytki wykonanej przez autora, niestety jak na to patrzę nie mam pomysłu jak rozwiązać mój problem. Zacząłem także robić sobie schemat jak poprowadzić wszystko na pcb (ostatnie zdjęcie), wszystko jest nieskończone i nie uporządkowane, ponieważ utknąłem w tym miejscu z zasilaniem.
    Z góry dziękuje za pomoc i wszelkie rady,
    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    0 20
  • Arrow Multisolution Day
  • Pomocny post
    #2 18 Kwi 2017 01:15
    rb401
    Poziom 33  

    CYJAN3K napisał:
    Mam problem z tym że wg schematu na pin 20 powinienem podać 5V ale na drugim schemacie, pokazującym jak wszystko podłączyć nie widze tam dołączonego żadnego źródła zasilania


    Pin 20 to zasilanie części analogowej (ADC itd.). Według dokumentacji, nawet jeśli się nie używa funkcji analogowych to pin musi być podłączony do tego samego napięcia co zasilanie cyfrowe:

    Cytat:
    AVCC is the supply voltage pin for the A/D Converter, PC3:0, and ADC7:6. It should be externally connected to VCC, even if the ADC is not used.


    Dlatego połącz koniecznie ten pin 20 do pinu 7. Autorowi może jakoś działało bez tego połączenia, ale powszechnie się tego nie praktykuje. Skoro dokumentacja stanowczo nakazuje.


    Pinu 21 nie trzeba nigdzie podłączać, chyba że jest konkretna potrzeba.

    0
  • #3 18 Kwi 2017 01:44
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Przeglądałem internet wielokrotnie i zawsze mówiono o połączeniu vcc i acc ale nie byłem pewien czy na pewno zawsze tak robic. Znalazłem także układ w którym avcc i aref były połączone ze sobą i następnie połączone z vcc ale wciąż nie byłem pewien czy działać wbrew projektowi. Najbardziej nie pasował mi fakt że płytka stykowa użyta w programie ktorego użył jest inna niż to co zrobił w rzeczywistości (w programie na dole teoretycznie jest przerwa w połowie + i gnd, oznaczałoby że nie płynie tam 5V bo są to oddzielne przewody, jednak na schemacie wygląda na to że musza byc połączone, 5V idzie dalej i gnd również)
    Lepiej połączyc aref z avcc czy zostawić odłączone?
    Jeszcze mam pytanie odnośnie połączenia baterii (4xAAA, góra płytki stykowej). Z programu wynika że do minusa podłączony jest tylko l293D ale to by oznaczało że pozostałe elementy nie mają uziemienia (przynajmniej tak mi się wydaje). Mam zignorować te przerwy? (zaznaczyłem je w czerwone okręgi żeby można to było lepiej zrozumieć)

    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    Chciałem to wszystko sprawdzić samemu, podłączając układ, niestety komplikacje z wgraniem programu na atmegę sprawiły że nie jestem jeszcze w stanie nawet próbnie złożyć tego na płytce stykowej.

    0
  • Pomocny post
    #4 18 Kwi 2017 03:05
    rb401
    Poziom 33  

    CYJAN3K napisał:
    ale wciąż nie byłem pewien czy działać wbrew projektowi.


    W świetle dokumentacji ATmega (i praktyki) w projekcie jest ewidentny błąd (ściśle mówiąc na rysunku stykówki i na zdjęciu płytki). Tak że nie przejmuj się tylko połącz 20 z 7.

    CYJAN3K napisał:
    Lepiej połączyc aref z avcc czy zostawić odłączone?


    Jeśli akurat nie używa się (świadomie) ADC z jakimś zewnętrznym napięciem referencyjnym, to wręcz bezpieczniej (groźba zwarcia przy wadliwie napisanym programie) jest tego pinu nie podłączać. Też jest w dokumentacji:

    Cytat:
    If the user has a fixed voltage source connected to the AREF pin, the user may not use the other reference voltage options in the application, as they will be shorted to the external voltage.


    Zresztą zewnętrzne zwieranie AREF do AVcc nie ma żadnego sensu, bo to napięcie można załączyć wewnątrz, programowo.
    Co najwyżej jeśli byś planował na przyszłość ewentualne dołożenie funkcjonalności pomiaru jakiś napięć analogowych np. z jakiegoś czujnika (bo w tej chwili projekt nie używa), to możesz na płytce zrobić miejsce na kondensator 100nF między pin 21 a masę (np. jak jest to w Arduino).

    CYJAN3K napisał:
    Z programu wynika że do minusa podłączony jest tylko l293D ale to by oznaczało że pozostałe elementy nie mają uziemienia (przynajmniej tak mi się wydaje). Mam zignorować te przerwy? (zaznaczyłem je w czerwone okręgi żeby można to było lepiej zrozumieć)


    Autor sobie zrobił pewien trik. Po prostu te cztery piny masy l293 są wewnątrz połączone i sam ten scalony robi za mostek łączący górną masę (-baterii 4xAAA) i dolną (-baterii 9V). Do tego założył że w stykówce nie ma tych przerw w środku (jak sam zauważyłeś). Czyli te przerwy trzeba na rzeczywistej stykówce zmostkować. Jest na rysunku jeszcze ewidentna bzdura, to jest połączenie pinów 20 i 21 do "nikąd". Bo nawet zakładając że szyny zasilania są ciągłę to i tak ta szyna do niczego nie jest podłączona.
    Dlatego proponowałbym trzymać się jako wiodącego, schematu ideowego nie rysunku stykówki, bo może są i jeszcze inne błędy. A schemat raczej wygląda na poprawny.

    0
  • #5 18 Kwi 2017 16:17
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Dzięki za pomoc, chyba udało mi się wszystko podłączyć.
    Program Fritzing chyba nie był najlepszym pomysłem(używałem go ze względu na to że sam projekt na płytce stykowej był zrobiony w tym programie, myślałem że może to jakoś ułatwi mi pracę), ze względu na to że całą płytkę wykonuje samemu mam tylko jedną warstwe a to powoduje że schemat jest mocno chaotyczny, miejsca połączeń nie są zaznaczone i o ile ja wiem o co chodzi bo podłączałem to wątpie żeby ktoś inny mógł zrozumieć jak to działa. Nie bardzo widzę także sposób żeby uniknąc taką ilośc przecięć, będę musiał zastosowac sporo zworek. (Moduł bluetooth którego wejścia widać na dole podłącze oddzielnie przewodami, będę miał większą swobodę ułożenia go na układzie a przy okazji zmniejsze ilosc przecięć)
    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p
    Jestem ciekaw czy to zadziała

    0
  • #6 18 Kwi 2017 16:48
    drobok
    Poziom 28  

    Warto przemyśleć nad własnoręcznym prowadzeniem ścieżek, żaden tani soft nie zrobi ci tego dobrze. Weź sobie eagla, kikada i tam sobie wszystko pociągnij ręcznie. Z schematu który pokazujesz łatwo zrobić błąd.

    0
  • Arrow Multisolution Day
  • #7 18 Kwi 2017 17:00
    rb401
    Poziom 33  

    CYJAN3K napisał:
    to wątpie żeby ktoś inny mógł zrozumieć jak to działa.


    No właśnie. Mnie się jednak coś wydaje że tu na rysunku zasilasz Atmegę prosto z 9V, jeszcze przed wyłącznikiem a stabilizator zasila tylko LED3.

    Drobna uwaga. Masz tam z ATmega piny mas rozrzucone na dwie strony a szczególnie pin 22 podłączony do masy "górnej". A ta górna masa (ścieżka) jest w obwodzie gdzie płyną impulsowo duże prądy (od silników). Dlatego by uniknąć zakłóceń między masami ATmegi dobrze by było pin 22 połączyć prostą drogą z pinem 7, lub "dolną" masą.
    Po za tym możesz też ścieżkami zmostkować te piny mas L293, tym bardziej że przez producenta wskazane jest by te piny były przylutowane do możliwe dużych powierzchni miedzi jako radiatorów do odprowadzenia ciepła.

    0
  • #8 18 Kwi 2017 20:51
    drobok
    Poziom 28  

    Skoro już mowa o schemacie - żenada.
    -3 źródła zasilania - głupota
    -Kwarc ? Po co ?
    -Zwieranie baterii przyciskiem do masy ? Głupota nr2
    -0 kondensatorów odprzęgających dla scalaków
    -brak diod dla silników
    -1 zupełnie zbędny stabilizator
    -2stabilizator jest zbędny gdy Vcc silników = 4.5V
    -ciągnięcie 5V z programatora też mądre nie jest

    0
  • #9 18 Kwi 2017 21:06
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Podczas przerysowywania zauważyłem te dziwne podłączenie 9V, trochę poprzestawiałem i teraz powinno być dobrze(czyli 5V do Atmegi, bluetooth itp). Teraz wygląda tak

    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    Rozumiem że ma wyglądać mniej więcej tak(pomijając te fatalne przecięcia, tam jakoś zamontuje zwory)

    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    Dodano po 6 [minuty]:

    Z tego co rozumiem kwarc jest wymagany do poprawnego działania Atmegi 328p, tak samo jak do jej zaprogramowania.
    Przycisk służy do resetu, pewnie na wszelki wypadek
    Trzecie źródło zasilania, od świateł usunąłem razem ze światłami
    Reszta nie mam pojęcia jak powinna wyglądać niestety

    0
  • #10 18 Kwi 2017 21:11
    drobok
    Poziom 28  

    "Z tego co rozumiem kwarc jest wymagany do poprawnego działania Atmegi 328p, tak samo jak do jej zaprogramowania. "
    Bajka, uC ma wewnętrzny oscylator - ba, jeśli nie przestawisz mu fuse bitów to i tak na nim będzie pracować (domyślnie 1Mhz)

    Napisz jakie masz te silniki, wtedy dopiero można myśleć o zasilaniu. Wpychanie stabilizatora do baterii jest bez sensu, prędzej można by tam dać jakąś przetwornicę.

    0
  • #11 18 Kwi 2017 21:51
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Wiem że to dosyć głupie ale parametrów silników nie znam.
    Chciałem użyć starego auta sterowanego jako bazy, zwykły model z biedronki. Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    Sam samochód był zasilany zestawem akumulatorków o napięciu 4,8V dlatego 5V wydawało mi się dosyć logiczne. Wygląda to tak
    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    Tutaj jeszcze zdjęcia układu który steruje samochodem (Jeżeli to potrzebne to ten mały kontroler nazywa się log rx2 1233)

    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p
    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p
    Dodano po 1 [minuty]:
    Dodam może link do strony na której znalazłem wogóle te schematy, instrukcje i program do arduino
    https://sites.google.com/site/bluetoothrccar/home/5-amorecomplexcircuit
    Są tam również filmy pokazujące że jakoś ten samochód jeździ, niestety nie znalazłem sposobu żeby skontaktować się z twórcą
    Dodano po 17 [minuty]:
    Przeglądam Datasheet tego log rx2 1233 i wygląda na to że trochę się różni od l293 ale wydaje mi się że nie aż tak bardzo (jeśli chodzi o output) L293 też ma 0,6 mA z tego co pamiętam (max) więc może działać trochę gorzej ale nie powinno być źle raczej.

    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    0
  • #12 18 Kwi 2017 22:05
    rb401
    Poziom 33  

    drobok napisał:
    żenada


    drobok napisał:
    głupota


    drobok napisał:
    Po co ?


    drobok napisał:
    Głupota nr2


    Zauważ że tu kolega ambitnie, z dużym wysiłkiem próbuje tematu, który jest dla niego sporym wyzwaniem.
    Jeśli masz uwagi to raczej wytłumacz, czy doradź merytorycznie.

    Owszem wzorcowa konstrukcja nie jest doskonała ale wygląda że działa. A to że w tej chwili np. jest kilka oddzielnych zasilań, stabilizatorów, nie uważam za aż tak wielką wadę (rozwiązanie ma pewne uzasadnienie).
    Tak że osobiście nie jestem za tym by wywracać ten projekt do góry nogami, bo coś tam można by lepiej. Teraz ważniejsze jest by zadziałało zgodnie z oczekiwaniami.

    drobok napisał:
    -brak diod dla silników


    Trafna uwaga. O ile kolega nie stosuje wersji "D" L293.




    CYJAN3K napisał:
    Rozumiem że ma wyglądać mniej więcej tak(pomijając te fatalne przecięcia, tam jakoś zamontuje zwory)


    Teraz masz połączony szeregowo ten LED z opornikiem i ATmega. Czyli nadal źle.


    CYJAN3K napisał:
    Sam samochód był zasilany zestawem akumulatorków o napięciu 4,8V dlatego 5V wydawało mi się dosyć logiczne.


    Silniki we wzorcowym projekcie są zasilane 6V. Ale tym się nie przejmuj teraz bo możesz w każdej chwili przejść na np. 3xAAA czyli 4,5V.
    Jest tu problem innego rodzaju. To że zasilanie L293 idzie przez osobny stabilizator z napięcia tych baterii silnikowych. Autor na schemacie napisał że to 7,5V, a widocznie później mu się coś zmieniło (na 4xAAA) ale to zostawił. I problem jest że jeśli to będzie 6V to zwykły stabilizator nie "wyrobi" się by dać 5V.
    Tak że jak tu trochę podpowiedział kolega wyżej, lepiej pin 16 L293 zasilić z zasilania ATmega, a bateriami 4xAAA zasilać wyłącznie silniki (czyli pin 8 L293).

    Ważne. Sprawdź koniecznie czy masz L293 z literką "D". Bo jeśli nie to jak tu wyżej zwrócono uwagę musiałbyś dołożyć jeszcze diody zabezpieczające przed przepięciami na silniki

    0
  • #13 18 Kwi 2017 23:03
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Szukałem L239D (taki jest podany wg samego autora schematu), u mnie w mieście nie było i dałem się nabrać że L239NE jest w zasadzie taki sam. Po przeszukaniu internetu stwierdziłem że wolę jednak zamówić wersję D niż zastanawiać się jak tutaj podłączyć diody więc L239DNE (Samego D nie widziałem a podobno (znowu podobno) wersja DNE różni sie od D tylko obudową czy jakoś tak) już do mnie idzie, powinna być jutro lub pojutrze.

    Nie do końca rozumiem tą część ze zmianą sposobu zasilania, sam zauważyłem wcześniej różnicę między schematem a gotową płytką ale stwierdziłem że chyba wiedział co robi. To że został tylko 1V nadwyżki również mnie zastanawiało ale tak jak wcześniej postanowiłem zaufać gotowemu projektowi.
    Mam teraz całkowicie wyrzucić drugi stabilizator? Zmodyfikowałem już schemat w programie, ma to wyglądać mniej więcej w ten sposób (16 podłączony do 5V, tych samych co na Atmegę a 8 do baterii, jak coś to zrobie zamiast 4AAA 3xAAA)


    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    Nie jestem pewien czy nie wywaliłem zbyt dużo rzeczy ale wyrzuciłem też kondensator między pinem 1 a górną masą (lub minusem) bo tego połączenia juz nie ma. Nie jestem pewien co do kondensatora pomiędzy pin 8 l239D a masą dolną, powinien zostać czy usunąć (wiem że dużo pytań, nie chcę wykorzystywać waszego czasu aż tak bardzo ale po prostu nie wiem jak to rozwiązać)
    Dodano po 18 [minuty]:
    W sumie mogę podpiąć pin 16 z drugiej strony zamiast jechac aż tak na około

    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    0
  • #14 19 Kwi 2017 02:21
    rb401
    Poziom 33  

    CYJAN3K napisał:
    wyrzuciłem też kondensator między pinem 1 a górną masą (lub minusem) bo tego połączenia juz nie ma.


    Ten kondensator jest ważny. Daj go na dolną masę.

    CYJAN3K napisał:
    co do kondensatora pomiędzy pin 8 l239D a masą dolną


    W zasadzie nie jest już bardzo istotny bo jest wyłącznie na zasilaniu silników. Ale jeśli go zostawiasz to przerzuć na górną masę. Na dolnej jak jest teraz może szkodzić.


    CYJAN3K napisał:
    Nie do końca rozumiem tą część ze zmianą sposobu zasilania, sam zauważyłem wcześniej różnicę między schematem a gotową płytką ale stwierdziłem że chyba wiedział co robi. To że został tylko 1V nadwyżki również mnie zastanawiało ale tak jak wcześniej postanowiłem zaufać gotowemu projektowi.


    Domyślam się że autorowi chodziło o to że było by ekonomiczniej gdyby zasilać ten pin 16 z baterii AAA niż 9V bo to gdzieś ze 30mA, które nie jest zaniedbywalne dla takiej baterii.
    Ale jak sam widzisz przy zamianie z 5xAAA na 4xAAA, stracił się sens tego rozwiązania bo 78L05 katalogowo potrzebuje min. 7V żeby dać 5V.

    Radykalnym rozwiązaniem problemu było by użycie zamiast 78L05, dobrego (z małym spadkiem napięcia) stabilizatora LDO na 5V i gdzieś tak 100mA np. łatwo dostępny, tani LP2950.
    Wtedy nawet można by było pokusić się dać drugi taki na zasilanie ATmegi i przejść na bardzie ekonomiczne 4xAAA (zamiast baterii 9V), choć w dalszym ciągu osobne od tych baterii zasilających silniki.

    Zastanawiam się też czy w ogóle w wariacie z zasilaniem silników z 4x1,5V, nie można było by zasilić te Vcc1 L293 prosto z bateriii. Według dokumentacji maksimum wynosi 7V a nowe baterie alkaliczne to gdzieś 6,5V góra.

    0
  • #15 19 Kwi 2017 08:51
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Po dołączeniu kondensatorów układ wygląda mniej więcej w ten sposób, nie mam teraz dostępu do komputera niestety. Pomysł zasilania L239D z baterii brzmi ciekawie ale nie wiem czy nie są to zbyt duże zmiany jak na ilość czasu jaką mam (chociaż jeżeli poprawią działanie to czemu nie)

    0
  • #16 19 Kwi 2017 12:44
    drobok
    Poziom 28  

    Mój schemat wyglądałby tak: (gdzie Vcc to wyjście z chińskiej przetwornicy 0.9-5->5V https://allegro.pl/listing?string=Przetwornic...match=base-relevance-floki-5-nga-uni-1-2-0222 )
    0 stabilizatorów - nie marnujesz baterii, a i tak zasilasz tak by działało
    diody zabezpieczające scalak (wyjścia y idą do silników, diody 400x albo schotky, wyjścia y idą do silników)
    filtrowanie zakłóceń na linii zasilania
    przetwornica pozwoli ci lepiej wykorzystywać baterie
    z diody sygnalizującej zasilanie warto zrezygnować (zawsze to te 10-20mA do przodu)

    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    0
  • #17 19 Kwi 2017 14:07
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Układ wygląda całkiem dobrze, nie jest jakoś przesadnie skomplikowany ale mam dwa pytania/problemy
    Czy diody 400x są potrzebne skoro używam L239D który już ma w środku diody na wyjściach i obawiam się że ta zmiana wpłynie na program do Atmegi. Przy okazji czemu diody są podłączone do 1A i 2A a nie 1Y i 2Y jak w oryginale? Ma to jakieś znaczenie?

    0
  • #18 19 Kwi 2017 14:11
    rb401
    Poziom 33  

    drobok napisał:
    przetwornica pozwoli ci lepiej wykorzystywać baterie


    Przetwornica na zasilanie ATmega, to moim zdaniem atrakcyjny pomysł. Przynajmniej eliminuje dość nieekonomiczną baterię 9V. Dwa , trzy paluszki załatwiają sprawę. A od razu jest stabilizacja.

    Ale jeśli chodzi o zasilanie całości z tej przetwornicy i jednej baterii, to widzę duże ryzyko resetowania mikrokontrolera przy rozruchu silników itp. zakłoceń, szczególnie przy takiej raczej słabej przetwornicy. Dlatego jest tu ta koncepcja dwóch osobnych baterii, choć pozornie rozrzutna. Zresztą spotykana też dość często w konstrukcjach fabrycznych.

    CYJAN3K napisał:
    Pomysł zasilania L239D z baterii brzmi ciekawie ale nie wiem czy nie są to zbyt duże zmiany jak na ilość czasu jaką mam (chociaż jeżeli poprawią działanie to czemu nie)


    Nie do końca jestem przekonany czy poprawią, bo jest kwestia "dołków" w napięciu baterii w momentach rozruchu silników a nie wiem do końca jak wtedy się zachowa L293. A tak w ogóle to tylko sprawa oszczędzenia tych 30mA z baterii 9V.
    Ale tak myślę że może na początek, dopóki to wszystko nie ruszy, zasilać z gałęzi ATmega a później ewentualnie próbować przerzucić na tą silnikową baterię, bo to kwestia tylko połączenia (można zrobić jakieś opcjonalne zworki).

    0
  • #19 19 Kwi 2017 19:58
    drobok
    Poziom 28  

    Przecież ten uC i z 3V zasilisz (zakładając niższe taktowanie), atmega ciągnie od 2.8. Ta bateria 9V to poroniony pomysł (jak wspomniałem wcześniej, autor ją tam dał bo by mu z 3, a nawet 4paluszków brakło spadku napięcia dla stabilizatora który tam niepotrzebnie wsadził). Mój schemat to 3paluszki (albo nawet 2, dzięki przetwornicy) do zasilania wszystkiego. Jeśli procesor będzie się resetował dorzucisz jakiś większy kondensator (rzędu np 10uF) równolegle do 100n na VCC atmegi. Możesz też dać jakiś większy elektrolit dla samych silników - by zminimalizować tętnienia wprowadzane przez silniki.

    Tam jest błąd, diody są na pinach które idą do silnika (nie A, tylko wszystkie 4 na Y) - nie wpływają na program - zabezpieczają scalak. Teoretycznie możesz je odpuścić jeśli są wbudowane (o ile to dd), chociaż one są po 7gr więc nie wiem czy nie lepiej dać tą złotówkę i oszczędzić scalak.

    0
  • #20 19 Kwi 2017 21:03
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Dzięki za pomoc, muszę trochę pomyśleć jak to wszystko połączyć a szkoła wróciła, problemy się pojawiły (przewierciłem w laminacie dwa otwory w praktycznie jeden, w dodatku to był jeden z ostatnich w scalaku więc się już nie nadaje) tak więc jak wszystko sprawdzę czy działa i która wersja najlepiej wypada to napiszę

    0
  • #21 21 Kwi 2017 01:04
    CYJAN3K
    Poziom 4  

    Przyszły dzisiaj brakujące rzeczy więc stwierdziłem że podlacze na stykowej żeby sprawdzić czy działa.
    Na początek podłączyłem według oryginalnego schematu.
    Oczywiście gdyby nie było problemów to byłoby zbyt łatwo ale wszystko udało się rozwiązać. On używał innego modułu bluetooth (miał w sumie dwa, widocznie oba działały inaczej niż mój hc-05). Mój telefon nie wykrywal modułu, dosyć szybko znalazłem rozwiązanie. Na pin Rx hc-05 można podać 3,3 V (około) a arduino z TX wysyła 5V, dobrze że się nic nie popsuło. Szybkie podłączenie rezystorow wg schematu z internetu i moduł już był widoczny, połączył się bez problemu. Okazało się że mimo wszystko silnik się nie kręci (zostawiłem go z wlutowanym między nóżkami kondensatorem 104mikro, nie chciałem już lutownica się bawić o tej godzinie).
    Znowu szukam problemu i zaczęło mnie zastanawiać zasilanie L239D ponieważ nie mam żadnego potwierdzenia ze działa. Sprawdzenie multimetrem i nie ma nic. Okazało się że dostałem jakiś wadliwy koszyk na te baterie (ilości złych lub popsutych części kupionych do tego projektu nie zamierzam liczyć ale jest to denerwujące). Z racji tego że godzina późna miałem trochę ograniczone możliwości, mogłem zrobić z innej baterii 9V 6V albo połączyć jakoś te paluszki. Taśma w ruch (wiem że to nie jest najlepszy pomysł ale powierzylem i działa a chciałem mocno to Przetestować).
    I działa. Kręci się silnik w jedną lub druga stronę (na razie jeden podłączyłem bo drugi jest tak schowany w aucie że nie wiem czy warto go wyciągać wogole). Muszę pomyśleć o tej zmianie schematu żeby trochę baterii oszczędzić ale wiem że jak coś to ten się też nada.

    Jest jeszcze jedna różnica względem oryginału - nie ma wyłącznika, kupione przeze mnie modele mają zbyt duże nóżki żeby wejść w otwory w płytce stykowej.
    Niestety nie mam jak pokazać że działa ponieważ nie wziąłem drugiego telefonu i nie mam czym nagrać. Dodaje zdjęcia podłączonego układu chociaż mało na nich widać ponieważ nie mam krótkich przewodów i zamiast zrobić nowe użyłem tych dołączonych do arduino, to i tak tylko do przetestowania, nie musi wyglądać dobrze (chociaż by nie zaszkodziło)
    Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p Projektowanie PCB ze schamatów, odczytywanie schematów, atmega328p

    0