Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy alternator 150A uciągnie urządzenia na przetwornicy 2000 W?

18 Kwi 2017 00:12 2613 20
  • Poziom 5  
    Fiat Ducato 2,2 diesel 2009 rok, alternator 150A. Do niego chcę założyć instalację 230V używając przetwornicy 2000 W / 6000W pełen sinus z funkcją ładowania akumulatora. Po drugiej stronie jako obiorniki trzy żarówki po 12W led , lodówka 75 W i klimatyzator pobierający 360W 1,6 A.
    Pytanie.
    Czy podczas jazdy alternator będzie podawał wystarczającą moc do ładowania akumulatora, aby układ mógł działać nieprzerwanie, a akumulator się nie rozładował?
    Jeśli tak;
    Czy pozostawić jeden akumulator w samochodzie, czy dołożyć drugi?
    Zakładam, że podczas postoju system będzie zasilany z zewnątrz z sieci 230V, więc prądu nie będzie pobierał, a pobór z akumulatora rozpocznie się podczas jazdy. Akumulator dodatkowy i tak nie pociągnie sam zbyt długo tego układu, więc nie za bardzo jest mi potrzebny. Chyba, chyba, że źle myślę.

    Poważnie nie znalazłem odpowiedzi na te pytania w internecie ani od "fachowców" z elektrykiem samochodowym włącznie.

    Proszę o mądre i proste odpowiedzi i porady.
  • AdexAdex
  • Poziom 31  
    Jedyna sensowna odpowiedź to:
    -Ledy na 12V
    -Lodówka na 12V lub któryś producent wypuścił agregaty zasilane 12V którymi można zastąpić fabryczny w lodówce
    -Klima w aucie, ew jeśli jest potrzebna dodatkowa klima na postoju to wtedy coś zasilanego siecią.
    Straty mocy nie są warte takiego kombinowania, jeśli jesteś jednak na to uparty to taki zestaw pociągnie jakieś 50A
  • Warunkowo odblokowany
    Faktycznie tak jak koledzy podpowiadają straty mocy są znaczne lecz myślę, że akumulator oraz alternator powinny wytrzymać takowe obciążenie pod warunkiem, że przetwornicy nie będziesz podpinał pod gniazdo zapalniczki a bezpośrednio pod akumulator na dosyć krótkich przewodach(grubych przewodach).
    Wydaje mi się, że jednak nie jest to warte zachodu bo po ci taka potężna przetwornica do zasilania ledów, które możesz zasilić również z napięcia 12V, zasilania lodówki którą możesz zastąpić turystyczną i zasilić z 12V oraz naprawić obecną klimę(zakładam, że masz uszkodzoną). Po za tym przy takowym obciążeniu alternatora może też delikatnie wzrosnąć spalanie.
    Twoje rozwiązanie jest bardzo dobre i ma sens ale tylko w przypadku przyczepy kempingowej bądź też na wakacyjny wypad za miasto.
  • Poziom 43  
    @artlabor Pomysł Kolegi woła o pomstę do technicznego nieba, :cry: co zresztą już Koledzy zauważyli. @sk700 natychmiast podał właściwe rozwiązanie. Czy Kolega zdaje sobie sprawę, jaki pobór prądu w obwodzie pierwotnym posiada 2 kW przetwornica, czy jak Kolega napisał 6kW, nawet obciążona tylko częściowo ?? Lodówki 12 woltowe (z ogniwami Peltiera, absorbcyjne czy nawet sprężarkowe) ? Roi się od ofert w Sieci. Klimatyzator kempingowy 12 woltowy, to pewnie cena podobna do ceny przetwornicy. O oświetleniu LED czy jakiejś pompie wodnej do kibla i kuchni nawet nie warto wspominać. Takie przetwornice, wymienione przez Kolegę, stosuje się wtedy, gdy się musi (!) -dorywcza praca w terenie elektronarzędzi, sprzętu medycznego lub badawczego, a instalacja w samochodzie wówczas ma wytrzymać prądy na poziome 200 i więcej amperów. Chyba to jasne ?
  • Poziom 5  
    Dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi.
    Powinienem uzupełnić, że auto ma być salonką turystyczną na kemping (komfortowy przejazd, zimne napoje w lodówce,
    sen w znośnych warunkach temperaturowych).
    Przetwornica ma mieć moc max 2000 W i moc chwilową do rozruchu lodówki, klimy 6000 W.
    Oświetlenie LED oczywiście może być na 12V, ale na kempingu zasilane będzie z sieci, więc musiałbym zakładać transformator.
    Lodówki turystyczne - oczywiście, ale ich sprawność jest przy upałach żadna. Kamperowe b.drogie (12V/2030V/gaz).
    Klimatyzacji w aucie nie ma, a zakładana przenośna pozwoli na obniżenie temperatury w trakcie jazdy z alternatora i
    podczas postoju na kempingu z sieci 230v jednocześnie.
    Oczywiście układ podpięty na grubych kablach 25-35 bezpośrednio do akumulatora z mechanicznym odłączeniem.
    Rozumiem, że koledzy mają inne koncepcje (również nie bez wad), ale pytanie jest o wydolność.
    Dowiedziałem się, że zestaw pobierze 50A, co przy alternatorze 150A wydaje się niewygórowane. Nie wiem
    natomiast ile A pobiera auto w trakcie jazdy (nigdzie nie znalazłem).
    Drugie pytanie bez odpowiedzi, to czy w takiej sytuacji dodatkowy akumulator coś daje, czy wręcz przeciwnie.
    Dziękuję za cierpliwość i proszę o dalszą aktywność.
  • Poziom 43  
    artlabor napisał:
    Dowiedziałem się, że zestaw pobierze 50A, co przy alternatorze 150A wydaje się niewygórowane. Nie wiem
    natomiast ile A pobiera auto w trakcie jazdy (nigdzie nie znalazłem).


    Tak może pracować twój zestaw.

    Drugi akumulator zbędny, byle by z tego jednego nie ciągnąć prądu na postoju.
  • AdexAdex
  • Warunkowo odblokowany
    artlabor napisał:
    Drugie pytanie bez odpowiedzi, to czy w takiej sytuacji dodatkowy akumulator coś daje, czy wręcz przeciwnie.

    Zaleta:
    Wydłużony czas działania pracy przetwornicy przy postoju, chwilowym braku ładowania alternatora oraz większa pojemność.
    Wady:
    Przy połączeniu obydwu akumulatorów równolegle czyli napięcie takie same a większy amperaż i pojemność jest 80% szans, że uwalisz rozrusznik w aucie.
    Przy głębszym rozładowaniu obydwu akumulatorów alternator będzie na tyle obciążony, że może tego nie przeżyć a jeśli przeżyje to będzie tak długo ładował te akumulatory, że musiałbyś przejechać samochodem jakieś 500km a one wraz nie były by w pełni naładowane.
    artlabor napisał:
    Przetwornica ma mieć moc max 2000 W i moc chwilową do rozruchu lodówki, klimy 6000 W.

    A nie lepszym rozwiązaniem dla ciebie było by zamontowanie 2 lub 3 przetwornic mniejszego typu(na przykład 150W lub 300W)?? Przy takowym rozwiązaniu mógłbyś całkowicie odłączać większe przetwornice(te 300W) w momęcie gdy byś używał na przykład tylko żarówek ledowych. Oczywiście odłączanie przetwornic nie musi być ręczne, moze byc na stycznikach lub przełącznikiem. Nie wiem czy zaproponowane rozwiązanie wydaje się być dla cb korzystne ale sensowne.
    artlabor napisał:
    Nie wiem
    natomiast ile A pobiera auto w trakcie jazdy (nigdzie nie znalazłem).

    Nie jest to tak trudno policzyć ;-)
    Światła w pojeździe:
    1. Przód 5 + 5A = 10A (drogowe)
    2. Tył 1,75 + 1,75A = 3,50A (pozycyjne tył)
    3. Kierunkowskazy (lewe lub prawe, licze prawe) 1,75 + 0,83 + 0,83 = 3,41A
    Zasilanie lampek na liczniku, radiu, zegarku itp.(nie ledowe, zwykłe) to jedna żarówka ma jeden wat (czyli jedna pobiera 0,08A).
    Do tego zasilanie silnika z osprzętem to też parenaście amper zeżre.
    Silnik dmuchawy w aucie to od 5A w górę, radio minimum 3A.
    Tak około to ze 20-30 amper to bierze wszystko oprócz samego silnika ;-)
  • Poziom 43  
    Pafcio dzięki że się tak rozpisałeś ale nic na temat i z sensem nie ma w tej epopei.

    Rozrusznika nie spalisz choćbyś całą fabrykę akumulatorów podpiął.
    Nie ma co komplikować układu kilkoma przetwornicami.

    Dodano po 2 [minuty]:

    PATAFIAN_PATAFIAN napisał:
    3. Kierunkowskazy (lewe lub prawe, licze prawe) 1,75 + 0,83 + 0,83 = 3,41A


    A to było nawet śmieszne coby lewe i prawe miały różną moc i błędnie zresztą wyliczoną.
    2x21W +5W co daje 46W czyli 3,82A.
  • Poziom 33  
    artlabor napisał:

    Dowiedziałem się, że zestaw pobierze 50A, co przy alternatorze 150A wydaje się niewygórowane.
    .

    Obawiam się, że ten alternator szybko wyzionie ducha. To 150A to prąd maksymalny, znamionowy jest o połowę niższy.
    Dolicz jeszcze bilans energetyczny samego wozu, na własne potrzeby jazdy co najmniej 40A potrzebuje. Co najmniej.....
  • Poziom 29  
    W czasie jazdy z wlaczonym wymienionym obciążeniem przetwornica nie powinna brać więcej jak 50A. Jeżeli alternator będzie w stanie latem podczas upałów wydać 100A w trybie ciągłym, to będzie działać. Ja jednak dałbym drugi akumulator.
  • Poziom 43  
    artlabor napisał:
    Przetwornica ma mieć moc max 2000 W i moc chwilową do rozruchu lodówki, klimy 6000 W.
    Aby przetwornica oddała moc (nawet chwilową) 6000W, musi pobrać wiecej, niż 6000W - a to oznacza 500A (słownie; pięćset Amper) pobieranych ze źródła (alternator lub akumulator). Nawt pobór "chwilowy" jest w stanie błyskawicznie zarżnąć obydwa te źródła.
    Pamietaj, że w każdym łańcuchu o jego wytrzymalości decyduje NAJSŁABSZE ogniwo!

    A wzrost zużycia paliwa nie będzie "delikatny": alternator ma dość niską sprawność i 1kWh (1000Wat x 1 godzina) wymaga zużycia ponad 0,5 litra paliwa.
  • Poziom 43  
    Wlodek22 napisał:
    Jeżeli alternator będzie w stanie latem podczas upałów wydać 100A w trybie ciągłym, to będzie działać. Ja jednak dałbym drugi akumulator.


    Kolego, na Guslona , po co dawałbyś drugi akumulator?

    Latem i tak alternatory mają ciężko bo klimatyzacja działa a to duże obciążenie tak termicze od komory silnika jak i prądowe.
  • Poziom 43  
    Na Gulsona, :cry: kiedy skończycie te bzdury ? Napisałem i ja i Kolega w poście #2, jak to się w campingach czy jachtach rozwiązuje. Owszem, jakaś mała przetwornica do max. 1000 W z gniazdem 220 VAC w kącie, jako rezerwa do zasilenia czegokolwiek na to napięcie okazjonalnie, np. wiertarka, a i to połączona z akumulatorem pojazdu przewodami o odpowiednim przekroju, tudzież odpowiedni łącznik z napisem ( Załączyć tylko przy pracującym silniku pojazdu !!).
  • Poziom 5  
    Świetne to forum, ponieważ fajni ludzie tu zaglądają i dzielą się swoją wiedzą i uwagami. Bardzo każdemu z Was dziękuję.
    Po odcięciu opinii katastroficznych i przesadnie pesymistycznych zauważam taki środek wg którego rozważna eksploatacja takiego układu może działać. 6000 W nigdy nie pyknę, a max to 3000 W chwilowego. Wystarczy nie włączać wszystkiego na raz. Poza tym przetwornica ma jakieś systemy zabezpieczeń, żeby akumulatora w kosmos nie wysłać. Podczas jazdy lodówka zeźre 75 W , a klima 360 W, a i to max a nie ciągle tyle, czyli chyba max 40A. Kierunkowskazy niestety oszczędzam :)
    Od strony użytkowej oraz kosztowej myślałem o różnych rozwiązaniach na sto sposobów i inne są albo drogie (np. dachowa klima kamperowa za 7 tys. zresztą do niej musiałbym zamontować klimę do auta na drogę - jakieś 4 tys. następne), albo rozwiązujące problem tylko w trakcie jazdy lub tylko na postoju.
    Jeszcze jedno pytanie. Nie wiem czy na poziomie, ale trudno.
    Jeśli przetwornica dostanie prąd od strony 230V to co? Podłączając się do prądu na kempingu wystarczy że wyłączę przyciskiem przetwornicę,
    muszę odpiąć przewód z gniazdka 230V, czy zastosować jakiś dodatkowy przełącznik?
    Pozdrawiam
  • Poziom 29  
    Po to by odciążyć główny akumulator. Uchronić go od uprzedzeń prądowych podczas rozruchu lodówki i klimy. Zapewnić stabilne zasilanie na biegu jałowym i umożliwić podtrzymanie zasilania podczas postoju bez uruchomionego silnika.
    Takie przetwornice mają 1,4-1,6kW mocy ciągłej
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    artlabor napisał:
    Jeśli przetwornica dostanie prąd od strony 230V
    To trafi na śmietnik, albo jako kolejny Temat na Elektrodę ,,Jak naprawić" etc.... :D
  • Poziom 31  
    artlabor napisał:
    Jeśli przetwornica dostanie prąd od strony 230V to co?

    Zapewne pójdzie z dymem. Martw się co będzie w sytuacji odwrotnej - głupio trafić do więzienia z takiego powodu, no nie? Poczytaj o SZR.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    artlabor napisał:
    muszę odpiąć przewód z gniazdka 230V, czy zastosować jakiś dodatkowy przełącznik?
    Przełącznik podobny do ATS, zabezpieczenie nadprądowe od strony kabla ,,sieciowego" trójżyłowego (z PE), oraz RCD . Tak przynajmiej robi się na jachtach przy zasilaniu kei.
  • Moderator HydePark/Samochody
    Zbędne kombinacje. Lodówka z ciężarówki na kompresorze BD35F, lub mocniejszym BD50F. Praca 12/24V, Wbudowane ograniczenie rozładowania akumulatora, możliwość regulacji wydajności.
    Oświetlenie LED 12V. Klimatyzacja postojowa 12V(podczas jazdy też może pracować). Do tego przetwornica 12/230 podłączona przez przekaźnik sterowany alternatorem( ładowanie jest=przetwornica działa), do sytuacji awaryjnych( np. wiertarka itp.). Całość zasilana z zasilacza impulsowego 12V. Na alle... można trafić o wydajności 50 - 60 A.

    Prościej jest zmniejszać napięcie, niż je podnosić.

    Opcja: drugi akumulator+drugi alternator tylko do zasilania zabudowy+ podczas pracy z sieci doładowywanie obydwu akumulatorów.
  • Poziom 5  
    Podsumowanie.
    Przetwornica pięknie działa, odpala klimatyzację i lodówkę. W trakcie jazdy wszystko działa
    Ducato ze swoim alternatorem nie zgłaszają sprzeciwu, piwo chłodne, ale klima za słaba.
    Generalnie świetnie mieć 230V w aucie.
    Pozdrawiam