Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikrofony elektrytowe w pomieszczeniu

DrZajkoo 18 Kwi 2017 21:29 2160 17
  • #1 18 Kwi 2017 21:29
    DrZajkoo
    Poziom 3  

    Witam,

    zastanawiam się jak rozwiązać mój problem i zarejestrowałem się tu w celu posłuchania mądrzejszych głów.

    Temat jest taki:

    Pomieszczenie prostokątne o wymiarach 2x6m>>drzwi>> pomieszczenie o wymiarach 2x2m. W pomieszczeniu 2x2 jest komputer.
    Chodzi mi o to, żeby z każdego miejsca w tych pomieszczeniach było słychać mój głos z mikrofonów. Kupiłem 7 wkładek elektretowych i rozmieściłem je w pomieszczeniach, do tego zmontowałem sobie przedwzmacniacz oparty na układzie TL072, dokładnie jest to układ avt1721, według schematu tam zawartego zmontowałem ten przedwzmacniacz. Wszystkie mikrofony wpiąłem równolegle do przedwzmacniacza i zasiliłem go napięciem 15V.

    Dźwięk nagrałem audacity, głos jest zrozumiały, nie ma echa którego się spodziewałem łącząc tak mikrofony, ale występuje specyficzne buczenie, tak jakby dotykać palcem gniazda jack od np wieży.

    Załączam próbkę do posłuchania.

    Czy ktoś jest w stanie wytłumaczyć mi co może być powodem tego buczenia ?

    Dodam jeszcze, że mikrofony są połączone ze wzmacniaczem skrętką internetową, każda wkładka to osobna skrętka, do tego układ zmontowany jest na płytce stykowej.

    Pozdrawiam

    0 17
  • Pomocny post
    #2 18 Kwi 2017 21:40
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    DrZajkoo napisał:
    Czy ktoś jest w stanie wytłumaczyć mi co może być powodem tego buczenia ?


    Przydźwięk sieci - brak ekranowania, słaba filtracja zasilania, niewłaściwe prowadzenie masy.

    DrZajkoo napisał:
    mikrofony są połączone ze wzmacniaczem skrętką internetową, każda wkładka to osobna skrętka, do tego układ zmontowany jest na płytce stykowej.


    To się nie dziw efektom jak takie dziadostwo robisz. Zastosuj porządne przewody ekranowane, wzmacniacza nie rób na płytce stykowej i zaekranuj go.

    0
  • #3 18 Kwi 2017 21:59
    DrZajkoo
    Poziom 3  

    Super info, polecasz jakiś przewód ekranowany ?

    Czy załączony schemat przedwzmacniacza będzie lepszym rozwiązaniem niż AVT1721 ? Chodzi mi tutaj o poziom szumów i ogólnie jakość ?

    No i kolejne pytanie czy to co chcę osiągnąć da rade w ten sposób w jaki myślę ? Zna ktoś lepsze rozwiązanie ?

    0
  • #4 18 Kwi 2017 22:11
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    DrZajkoo napisał:
    Super info, polecasz jakiś przewód ekranowany ?


    Tak - taki w którym ekran rzeczywiście jest oplotem a nie trzema drucikami pod zewnętrzną izolacją.

    DrZajkoo napisał:
    Czy załączony schemat przedwzmacniacza będzie lepszym rozwiązaniem niż AVT1721 ? Chodzi mi tutaj o poziom szumów i ogólnie jakość ?


    IMHO lepszy będzie na TL072, natomiast problemem jest podłączenie wielu mikrofonów do pojedynczego układu polaryzacji - poeksperymentuj ze zmniejszeniem wartości rezystora polaryzującego.

    0
  • #5 19 Kwi 2017 19:59
    DrZajkoo
    Poziom 3  

    Polutowałem dzisiaj układ na płytce uniwersalnej, nawet mi to schludnie wyszło. Podłączyłem jeden mikrofon na 5cm przewodzie ale efekt jest bardzo podobny jak w pierwszej próbce.

    Nagrywając audacity przy podłączonych wszystkich mikrofonach zauważyłem sinusoidy, czyli coś kable łapią. Zastosowałem ekranowany przewód i zniknęły, postęp jest. Lecz nadal irytuje mnie ten dźwięk jakby ktoś dotykał końcówki jacka.

    0
  • #6 19 Kwi 2017 20:13
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    DrZajkoo napisał:
    mikrofony są połączone ze wzmacniaczem skrętką internetową,
    Jeden z powodów. Sygnały audio przesyłamy za pomocą kabli ekranowanych. Poza tym - przy większych odległościach byłoby dobrze, gdyby przy każdym mikrofonie był indywidualny przedwzmacniacz o małej Rwy i dopiero z nich wysyłka do sumatora.

    0
  • #7 19 Kwi 2017 20:58
    DrZajkoo
    Poziom 3  

    Okej, temat przewodów ogarnięty, tylko ekranowane wchodzą w grę, ale tak jak napisałem. Podłączony został dzisiaj jeden mikrofon 5cm przewodem i też tak szumi, więc stawiam, że coś w tym schemacie jest nie tak. Przetestuję jutro jeszcze co się dzieje jak nie podłączę żadnego mikrofonu. Jeśli nie będzie takich szumów to znaczy, że mikrofony które mam są kiepskiej jakości ;)

    0
  • #8 20 Kwi 2017 07:13
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    DrZajkoo napisał:
    Podłączyłem jeden mikrofon na 5cm przewodzie ale efekt jest bardzo podobny jak w pierwszej próbce.


    Zasilanie wzmacniacza z czego jest doprowadzone?

    DrZajkoo napisał:
    Lecz nadal irytuje mnie ten dźwięk jakby ktoś dotykał końcówki jacka.


    Zła filtracja zasilania lub brak ekranowania wzmacniacza.

    DrZajkoo napisał:
    Podłączony został dzisiaj jeden mikrofon 5cm przewodem i też tak szumi,


    Szumi (szszszsz....) czy buczy (jak w pliku który wstawiłeś w pierwszym poście)?

    0
  • #9 20 Kwi 2017 07:19
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    DrZajkoo napisał:
    Dodam jeszcze, że mikrofony są połączone ze wzmacniaczem skrętką internetową,
    Tu masz odpowiedz. Brak ekranowania przewodów i jeszcze przedwzmacniacz.

    0
  • #10 20 Kwi 2017 10:04
    adambyw
    Moderator Akustyka

    398216 Usunięty napisał:
    Jeden z powodów. Sygnały audio przesyłamy za pomocą kabli ekranowanych. Poza tym - przy większych odległościach byłoby dobrze, gdyby przy każdym mikrofonie był indywidualny przedwzmacniacz o małej Rwy i dopiero z nich wysyłka do sumatora.

    Słuszna uwaga. Co więcej to jest połączenie niesymetryczne, podatne na zakłócenia. Raczej w takich mikrofonach nie stosuje się kabli dłuższych niż 3m. Często w eliminacji brumu i zakłóceń montuje się przy kapsule pomiędzy zasilaniem a masą kondensator ceramiczny 1nF.

    Przy większych odległościach zasadne jest żeby zsymetryzować sygnał. Schematy na symetryzowanie znajdziesz np tu. A preamp "odbiorczy" można zrobić na wzmacniaczu operacyjnym TL072 czy NE5532, nawet o stałym wzmocnieniu. Wpisz w googlach "tl072 balanced mic preamp" prostych schematów jest do wyboru do koloru.

    0
  • #11 20 Kwi 2017 10:11
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    DrZajkoo napisał:
    Podłączony został dzisiaj jeden mikrofon 5cm przewodem i też tak szumi
    Zasilanie, brak ekranu przedwzmacniacza, pętla masy zasilania z sygnałem? To do sprawdzenia.

    0
  • #12 21 Kwi 2017 17:42
    DrZajkoo
    Poziom 3  

    Nadal nie poradziłem sobie z tym problemem. Nie mniej jednak program który ma rozpoznawać mowę robi to bezbłędnie więc bardzo dziękuję wszystkim za opinie.

    0
  • #14 24 Kwi 2017 20:53
    DrZajkoo
    Poziom 3  

    Odpowiedziałem sobie :D Zasilane jest to z zasilacza laboratoryjnego nie najwyższej klasy. Brak ekranowania.

    W momencie kiedy projekt będzie we właściwym miejscu zaprojektuję i zamówię sobie płytkę PCB. Na dzień dzisiejszy spełnia to swoją rolę z powodzeniem :D Nie ma to jak sterować PLC poprzez mowę :D

    0
  • #15 10 Lip 2017 18:28
    DrZajkoo
    Poziom 3  

    Powiększam obszar z którego miałby być zbierany głos co idzie za zwiększeniem ilości mikrofonów. Wymyśliłem że podłączę je do miksera mikrofonowego i teraz pytanie do Was. Czy ktoś kojarzy mikser z dużą ilością wejść mono ? Szukałem schematu takiego miksera w internecie ale ciężko. Może ktoś już prze to przechodził i kojarzy ?

    0
  • #16 11 Lip 2017 09:30
    adambyw
    Moderator Akustyka

    Ile wejść potrzebujesz? Dużo jest mikserów z dużą ilością wejść mikrofonowych mono. To trzeba szukać w technice estradowej. W technice instalacyjnej stosuje się raczej miksery z mniejszą liczbą wejść ale z możliwością spięcia szyn, tak więc można razem spinać większą ilość mikserów tworząc jeden duży (np ART MX822 ze złączem MAIN Expand).

    A jeżeli chcesz faktycznie sam budować, to dla każdego wejścia trzeba przed szyną zrobić bufor, za buforem dać szeregowo rezystor i dalej do ślizgacza potencjometru, a następnie z odczepu potencjometru na szynę. Takich sekcji wyjściowych daj ile potrzebujesz. Z szyny przez bufor do wyjścia i już masz mikser.

    Przeglądnij sobie dostępne schematy mikserów behringera czy phonica. W większych po prostu zwiększa się ilość kanałów wejściowych.

    0
  • #17 11 Lip 2017 13:36
    DrZajkoo
    Poziom 3  

    No właśnie chciałbym taki mixer polutować sam. Myślałem że są gotowe schematy.

    Interesuje mnie mixer z 10 wejściami mikrofonowymi.

    0
  • #18 11 Lip 2017 15:08
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    10 układów wejściowych łączysz sumatorem ( https://www.google.pl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=...ZAVT1kiukdZZj6ya43daIumA&ust=1499864389355149 *) i masz.
    Kłopot może być wtedy, gdy będziesz musiał/chciał zmienić barwę jednego, lub kilku z nich niezależnie od reszty - wówczas układ rozbudowuje się o kolejnych 10 układów korekcji barwy... A skoro już barwa i 10 wejść mikrofonowych, czemu nie dołożyć balansu (panoramy) w każdym z wejść? Masz wtedy możliwość pracy stereo z możliwością samodzielnego kreowanie sceny dźwiękowej. Wiem, że pierwotne zastosowanie tego nie wymaga, ale miałbyś wtedy bardziej uniwersalny mikser...

    Moim zdaniem - jeśli chodzi tylko o to o czym pisałeś w pierwszym poście - jest jeszcze sens budowania takiego quasi miksera, ale w wypadku gdybyś chciał go rozbudować o wspomniane wyżej możliwości (kiedyś robiłem próby nagrania podobne do Twoich założeń - w wypadku pracy w stereo zapisany materiał był znacznie czytelniejszy), prościej kupić odpowiedni mikser gotowy. Oczywiście w wypadku elektretów pozostawiając układy wejściowe do nich.

    * - trzeci post w tym temacie.

    0