Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford Focus MK1 - Montaż wzmacniacza stacji radiowych FM

matleusz 19 Apr 2017 13:25 2856 18
  • #1
    matleusz
    Level 6  
    Witam.
    Posiadam Forda Focusa MK1 oraz stację multimedialną Pioneer AVH-X3600DAB. Chciałbym zamontować wzmacniacz/antenę aktywną, ponieważ nie zadowala mnie odbiór stacji FM. Teraz mam fabryczną antenę. Dodam, że przewód, wtyczki oraz masa jest ok. Odbiór jest raczej poprawny, ale w wielu innych autach, które posiadają aktywne anteny odbiór stacji jest znacznie lepszy niż u mnie. Montowałem wzmacniacz (nie separator) przy radiu, ale nic nie poprawił, bo wzmacniał on tylko szumy kabla. Jaki wzmacniacz/antenę mogę zamontować, żeby sygnał się poprawił? Nie załączam żadnych fotografii ani linków do wyglądu mojej stopki anteny, ponieważ nie wiem czy mogę to zrobić, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę "stopka anteny focus mk1"
  • #2
    A.Gieronimo
    Level 35  
    3/4 zależy od konstrukcji głowicy w tunerze.
    Ma określoną czułość i selektywność, to może być ten przypadek kiedy żaden wzmacniacz nie pomoże bo po prostu głowica jest niskich lotów.
    Najprościej przekonasz się podłączając swoje radio do instalacji w innym samochodzie.
  • #3
    matleusz
    Level 6  
    Podłączałem do ojca (Skoda Octavia Tour z anteną aktywną, separator przy wtyczce) i łapie stacje dużo lepiej, głównie te słabsze na których mi zależy.
  • #4
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Idąc najprostszą linią oporu, może wystarczy antena naklejana na przednią szybę.
    Ford Focus MK1 - Montaż wzmacniacza stacji radiowych FM

    Można też podjechać na jakiś szrot i wydłubać cały zestaw aktywny z jakiegoś audi czy cuś, ale jak ci zaśpiewają cenę... tyle że to optymistyczna opcja bo można by na miejscu sprawdzić jaki jest efekt a dopiero później negocjować.
  • #6
    A.Gieronimo
    Level 35  
    I przejrzyj stopkę, może jednak nie ma masy albo ma zwarcie do masy.
  • #7
    matleusz
    Level 6  
    @A.Gieronimo, podobno te anteny są strasznie słabe i radio na nich odbiera gorzej niż na kawałku kabla, co innego te montowane fabrycznie w szybę w nowych autach. Stopka wygląda na dobrą, odkręcałem ja kilka razy i sprawdzałem, zwarcia na pewno nie ma.
    @Adamcyn, montowałem dłuższe baty antenowe (od Citroen/Dacia/Renault) z przejściówką, bo gwint nie pasuje i odbiór był może lepszy o jakiś nieznaczny procent, raczej niezauważalnie.
  • #8
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Być może fabryczny kabel antenowy jest kiepskiej jakości.
  • #10
    matleusz
    Level 6  
    Adamcyn wrote:
    Próbowałeś podłączyć 1 metrowy przewód bezpośrednio do radia - oczywiście zwykły bez ekranu?

    Podłączałem kiedy radio nie było jeszcze włożone do auta (w domu, pod prostownikiem), tylko w jakim celu robić to teraz? Wtedy zbiera sygnał tak jak zwykle radio np. w kinie domowym z kawałkiem przewodu, czyli słabo.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Gdyby pasował do mnie gwint anten z Audi?WV/Skody to bez zastanowienia przemontowałbym z nich całą instalacje. Problem w tym, że jest inny i nie wiem za bardzo jak to zamontować bez dodatkowego wiercenia/cudowania. Znalazłem starą aukcję, na której jako jedynej w internecie (przynajmniej wg mojego szukania całymi dniami) była antena dedykowana do mojego Forda z wbudowanym w stopkę wzmacniaczem (Link). Niestety nigdzie już takiej nie mogę znaleźć.
  • #11
    Adamcyn
    Level 38  
    matleusz wrote:
    tylko w jakim celu robić to teraz?

    Być może okaże się, że na kablu masz lepszy odbiór.
    Wtedy trzeba ponownie zająć się anteną wraz z kablem, wtyczką masą itd.
  • #12
    matleusz
    Level 6  
    Adamcyn wrote:
    matleusz wrote:
    tylko w jakim celu robić to teraz?

    Być może okaże się, że na kablu masz lepszy odbiór.
    Wtedy trzeba ponownie zająć się anteną wraz z kablem, wtyczką masą itd.

    Sprawdziłem, chociaż efektu się spodziewałem - odbiera znacznie gorzej niż na antenie dachowej.
  • #13
    Adamcyn
    Level 38  
    matleusz wrote:
    Podłączałem do ojca (Skoda Octavia Tour z anteną aktywną, separator przy wtyczce) i łapie stacje dużo lepiej, głównie te słabsze na których mi zależy

    matleusz wrote:
    Sprawdziłem, chociaż efektu się spodziewałem - odbiera znacznie gorzej niż na antenie dachowej


    W obu przypadkach zastanawiające są te duże różnice w odbiorze.
    W drugim przypadku prędzej, bo brakowało przeciwwagi anteny, którą jest karoseria samochodu.
  • #14
    matleusz
    Level 6  
    Adamcyn wrote:

    W obu przypadkach zastanawiające są te duże różnice w odbiorze.
    W drugim przypadku prędzej, bo brakowało przeciwwagi anteny, którą jest karoseria samochodu.

    Nie wiem czy napisałem do końca jasno, więc tutaj podsumuje:
    -kiedy podłączyłem radio w Skodzie Octavia - odbiór był taki, jaki mnie zadowala i jakiego oczekuje,
    -po podłączeniu radia do mojego Forda (fabrycznej instalacji) odbiór jest poprawny (łapie mocne stacje z niewielkimi zanikami podczas jazdy), dużo gorzej łapie niemieckie stacje, na których mi zależy, w Skodzie odbierają dużo lepiej,
    -po podłączeniu metrowego przewodu radio odbiera tylko i wyłącznie mocne stacje (nie wiem co w tym dziwnego, w końcu kawałek przewodu nie jest anteną i jest on w aucie, a nie na zewnątrz).
  • #15
    Adamcyn
    Level 38  
    matleusz wrote:
    kawałek przewodu nie jest anteną

    Wręcz przeciwnie.
    ok. 80 cm przewodu jest prawidłową anteną λ/4 dla zakresu FM.

    matleusz wrote:
    dużo gorzej łapie niemieckie stacje, na których mi zależy

    Jeżeli chodzi Tobie o Fritz (RBB) (moja ulubiona stacja) na 100,1 MHz to najbliższy nadajnik jest w Casekov.
    Stabilny odbiór jest możliwy dopiero na wysokości Löcknitz, ze względu na silny sygnał Jedynki z Kołowa na 100,3 MHz.
    Warunkiem odbioru jest radio o odpowiednio dobrej selektywności - nie myl z czułością.

    Inne stacje są dużo mniej krytyczne; których słuchasz?
  • #16
    matleusz
    Level 6  
    Adamcyn wrote:

    Jeżeli chodzi Tobie o Fritz (RBB) (moja ulubiona stacja) na 100,1 MHz to najbliższy nadajnik jest w Casekov.
    Stabilny odbiór jest możliwy dopiero na wysokości Löcknitz, ze względu na silny sygnał Jedynki z Kołowa na 100,3 MHz.
    Warunkiem odbioru jest radio o odpowiednio dobrej selektywności - nie myl z czułością.

    Inne stacje są dużo mniej krytyczne; których słuchasz?

    Też lubię Fritz :)
    Zależy mi na N-JOY z Paswalka na 94,8 Mhz, to bardzo blisko od Szczecina (fmscan pokazuje, że pokrycie jest na terenie praktycznie całego miasta), Antene MV na 103,8 często mi zanika i słuchanie nie jest najprzyjemniejsze. Najbardziej bym chciał odbierać ENERGY na 91,6, ale to raczej dla mnie nieosiągalne (jechałem kiedyś nowym Audi kolegi ojca i byłem zaskoczony, że może normalnie tego słuchać!)
  • #17
    Adamcyn
    Level 38  
    matleusz wrote:
    Najbardziej bym chciał odbierać ENERGY na 91,6, ale to raczej dla mnie nieosiągalne (jechałem kiedyś nowym Audi kolegi ojca i byłem zaskoczony, że może normalnie tego słuchać!)

    To kwestia propagacji danego dnia - w cudowne radia nie wierzę.
    Dzisiaj np. na Bezrzeczu Fritz i Energy całkiem nieźle grają.
  • #18
    eldomek
    Level 18  
    Od wielu lat odbieram w samochodach wspomniane przez was programy. Moje spostrzeżenia są takie: Najlepsza antena to ta nad przednią szybą bez wzmacniacza o dobranej eksperymentalnie długości (ok 1 metr). Następnie antena z tyłu ale ze wzmacniaczem o niewielkim wzmocnieniu. Radio najlepiej z lat dziewięćdziesiątych dobrej klasy jak na tamte czasy. Jeżdżąc po Szczecinie trudno o stabilny odbiór wszystkich stacji, najlepiej odbiera mi Antene MV z Helpterberg.
  • #19
    Adamcyn
    Level 38  
    eldomek wrote:
    Najlepsza antena to ta nad przednią szybą bez wzmacniacza o dobranej eksperymentalnie długości (ok 1 metr)

    Chętnie potwierdzam - to klasyka, ale nie ma nic lepszego - czyli λ/4 i krótki przewód.