Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wciągarka Einhell SHZ 300 - Podłączenie zmiany kierunku obrotów a dziwne uzwojen

19 Apr 2017 21:43 2784 21
  • Conditionally unlocked
    Witam serdecznie.
    Otóż za okazyjną cenę ostatnio udało mi się nabyć wciągarkę Einhell SHZ300 niestety jako uszkodzoną. Uszkodzenie polega na tym, że wciągarka ma braki w postaci kabla sterującego, przełącznika obrotów w kasecie oraz uszkodzoną krańcówkę od wciągania(tą na wierzchu).
    Mam kabel 3-żyłowy, przełącznik taki wąski dwukierunkowy się znajdzie, kondensator rozruchowy jest sprawny więc zostało podłączenie przy którym mam problem bo nie zgadzają mi się informacje ze schematu podłączenia z tabliczki z tym co jest obecnie na kostce.
    Wciągarka Einhell SHZ 300 - Podłączenie zmiany kierunku obrotów a dziwne uzwojen Wciągarka Einhell SHZ 300 - Podłączenie zmiany kierunku obrotów a dziwne uzwojen
    Na schemacie jest widoczny schemat połączenia prawo, lewo a na zaciskach zgadza się jedynie pozycja kabli Z1 oraz U1 gdyż po drugiej stronie tam gdzie powinno być Z2 jest wejście krańcówki a obok dopiero Z2. Największy problem jest w tym, że w tej wciagarce nie ma kabelka U2, nigdzie ani na zacisku ani na pod nim a na schemacie jest więc jak to podłączyć??
    Gdy do zacisku U1 daje zasilanie a do wejścia krańcówki minus (N) a pomiędzy U1 i Z1 kondensator to wciagarka kreci się w jedną stronę(chyba prawo jak dobrze pamiętam), zaś zamiana miejscami kabelków U1 z Z1 powoduje zmianę kierunku obrotów, nie ma to się w żaden sposób do schematu z dekielka puszki!
    Do kasety sterującej szedł oryginalnie kabel 3-żyłowy.
    Wciągarka Einhell SHZ 300 - Podłączenie zmiany kierunku obrotów a dziwne uzwojen Wciągarka Einhell SHZ 300 - Podłączenie zmiany kierunku obrotów a dziwne uzwojen Wciągarka Einhell SHZ 300 - Podłączenie zmiany kierunku obrotów a dziwne uzwojen Wciągarka Einhell SHZ 300 - Podłączenie zmiany kierunku obrotów a dziwne uzwojen
    Każda wskazówka będzie pomocna.
    Z góry wszystkim dziękuję za najdrobniejszą pomoc.
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 25  
    Na kostkę są wyprowadzone 4 przewody uzwojeń i 2 przewody hamulca. Te 2 przewody czerwone to może być wyprowadzony wyłącznik termiczny.
    Uzwojenie U1, U2 zawsze ma podłączone zasilanie bezpośrednio. Uzwojenie Z1, Z2 jest podłączane zawsze szeregowo z kondensatorem.
    Żeby zmieniać kierunek obrotów, trzeba zamieniać Z1 z Z2 miejscami.
    Możliwe jest jeszcze inne rozwiązanie, 3 przewodowe.
    Te 2 przewody wypuszczone na zewnątrz - co to jest?
  • Conditionally unlocked
    onepiotr wrote:
    Te 2 przewody wypuszczone na zewnątrz - co to jest?

    Przełącznik kołyskowy który służył za krańcówkę górną. Jest on całkowicie wyrobiony wiec wymaga wymiany.
    onepiotr wrote:
    Możliwe jest jeszcze inne rozwiązanie, 3 przewodowe.

    I takie rozwiązanie chyba było fabrycznie zastosowane w niej. Może jakaś podpowiedź?
    onepiotr wrote:
    Na kostkę są wyprowadzone 4 przewody uzwojeń i 2 przewody hamulca. Te 2 przewody czerwone to może być wyprowadzony wyłącznik termiczny.
    Uzwojenie U1, U2 zawsze ma podłączone zasilanie bezpośrednio. Uzwojenie Z1, Z2 jest podłączane zawsze szeregowo z kondensatorem.
    Żeby zmieniać kierunek obrotów, trzeba zamieniać Z1 z Z2 miejscami.

    Kolego, przyjrzyj się dobrze, na zdjęciu widać wyraźnie, że z silnika wychodzi 3 przewody + wyłącznik termiczny (kable czerwone mają przejście między sobą).
    Rezystancja uzwojeń między Z1 i U1 wynosi 22om, pomiędzy Z2 a Z1 11om oraz pomiędzy Z2 a U1 11om wiec wychodzi, że Z2 jest od czepem środkowym uzwojenia.
    Tak jak widać na zdjęciach nie ma w tym silniku absolutnie żadnego kabelka oznaczonego jako U2.
    Na obrazku niżej widać przezroczystą folię pokazującą w które miejsce nalezy podłączać L1 a w które N. Po odkręceniu puszki folia ta była przyczepiona do zacisków w taki sam sposób jak trzymam na obrazku.
    Wciągarka Einhell SHZ 300 - Podłączenie zmiany kierunku obrotów a dziwne uzwojen

    Dodano po 1 [minuty]:

    A więc przewód N idzie na sterowanie najprawdopodobniej(ten pin w zacisku jest pusty, nie ma tam żadnego kabelka).
  • Level 25  
    No i tu jest pies pogrzebany. Jeśli jest tak jak napisałeś to nie da się zmienić obrotów :/ Żeby zmienić obroty trzeba albo zamieniać bieguny jednego uzwojenia (a tutaj są spięte razem na stałe), albo przełączać sztuczną fazę pomiędzy L1 a N (tylko że oporności mi nie pasują bo to musiała by być gwiazda).
    ... Kondensator wepnij pomiędzy U1 a Z1. Tak jak na folii podepnij N i L1. 3 żyły kabla sterującego podepnij pod N, U1, Z1. Przełącznik sterujący obrotami podepnij tak, żeby w jednej pozycji łączył N z U1, a w drugiej N z Z1. W spoczynku nie łączy żadnych przewodów.

    !! PAMIĘTAJ O PRZEWODZIE OCHRONNYM PODŁĄCZONYM DO OBUDOWY SILNIKA !! Po podłączeniu zasilania, do uzwojeń silnka na stałe podłączone jest napięcie, nawet kiedy silnik nie pracuje.
  • Conditionally unlocked
    onepiotr wrote:
    ... Kondensator wepnij pomiędzy U1 a Z1. Tak jak na folii podepnij N i L1. 3 żyły kabla sterującego podepnij pod N, U1, Z1. Przełącznik sterujący obrotami podepnij tak, żeby w jednej pozycji łączył N z U1, a w drugiej N z Z1. W spoczynku nie łączy żadnych przewodów.

    Po przejrzeniu kilku innych tematów znalazłem schemacik pokazujący takowe podłączenie jakie piszesz kasety sterującej przy zastosowaniu kabla 3-żyłowego. Podłączyłem wszystko tak jak zaproponowałeś i wciągarka działa, reaguje na zmianę obrotów, podnosi a więc 99% sukcesu.
    onepiotr wrote:
    !! PAMIĘTAJ O PRZEWODZIE OCHRONNYM PODŁĄCZONYM DO OBUDOWY SILNIKA !! Po podłączeniu zasilania, do uzwojeń silnka na stałe podłączone jest napięcie, nawet kiedy silnik nie pracuje.

    Nie tyczy się to tego silnika a każdego silnika indukcyjnego. Kabel ochronny jest podłączony cały czas, oczywiście w puszcze podłączeniowej cały czas zmieniałem kombinacje metodą prób i błędów więc jest podłączony w inne miejsce po za puszką aby nie przeszkadzał ale ważne, że jest. Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu i sie tu z wami zgodzę.
    onepiotr wrote:

    No i właśnie tu jest większy problem a mianowicie jak podpiąć krańcówkę górną?? Próbowałem metodą prób i błędów no i nie idzie jej podłączyć w ten sposób aby mimo naciśnięcia klawisza "w górę" się nie kręciła. Macie na to jakiś sposób? Swoją drogą tą krańcówką jest zwykły przełącznik kołyskowy (taki jak w zasilaczu pc), ciekawa rzecz :-D
  • Level 25  
    Generalnie to ustaliliśmy (najprawdopodobniej) prawidłowe podłączenie zasilania silnika. Kolejna rzecz to sterowanie. Powinien tu być stycznik (przekaźnik), który włączał by zasilanie silnika w chwili zasterowania pilotem i do którego by była podłączona krańcówka.

    Krańcówka musi być wpięta w styk dla obrotów wciągania linki. Żeby zablokować dalsze wciąganie ale dać możliwość rozwijania. Czyli jeśli u Ciebie podanie N do U1 to zwijanie, to w kostce wpinasz krańcówkę pomiędzy kabel z pilota a U1.
  • Conditionally unlocked
    No właśnie panowie a problem jest w tym, że kondensator rozruchowy znajduje się w kasecie sterującej i jest podłączony on tak jak na schemacie z tego linku:
    onepiotr wrote:


    Dodano po 1 [minuty]:

    A więc nie ma możiwości wpięcia krańcówki "za" kondensatorem gdyż możliwość tą ogranicza kabel 3 żyłowy, musiałbym przenieść kondensator na silnik.
  • Level 25  
    Nie!
    Wypnij żyłę kabla od "zwijania" i wepnij tam jeden kabel krańcówki. Drugi połącz z tym kablem (może być w wolnym polu w kostce).
    Na rysunku wyżej wojtek_9007 dorysował krańcówkę i oznaczył "k". Tam przy "G" (góra).
  • Conditionally unlocked
    Nie zrozumieliśmy się ;-)
    Otóż u kolegi na schemacie krańcówka jest za kondensatorem i w konfiguracji takiej jak na schemacie nie odłącza ona kondensatora a napięcie do niego prowadzące, czy tak?
    U mnie kondensator rozruchowy znajduje się w kasecie sterującej razem z przełącznikiem i wyłącznikiem awaryjnym. W przypadku moim(kabel 3 żyły) wychodzi na to, że krańcówka będzie odłączać również kondensator(umiejscowienie na schemacie pomiędzy uzwojeniem a kondensatorem).
  • Level 25  
    Przeczytaj ze zrozumieniem to co napisałem. Krańcówka odcina zasilanie z kabla tylko dla kierunku "zwijanie" (do góry). Odcina jedeno z wyprowadzeń kondensatora połączony z uzwojeniem.
  • Conditionally unlocked
    U mnie wygląda to w ten sposób:
    Wciągarka Einhell SHZ 300 - Podłączenie zmiany kierunku obrotów a dziwne uzwojen
    Rozumiem, że przecinam kabel brązowy i wpinam tam krańcówkę? Próbowałem tej metody - efekt silnik buczy.
  • Level 25  
    No i bajka.
    Ten schemat zachowam dla potomnych ;)
    Teraz określ który kabel zmostkowany z zielonym (brązowy czy niebieski) zacznie wciągać linę?
  • Conditionally unlocked
    onepiotr wrote:
    Ten schemat zachowam dla potomnych ;)

    Wzrokowo każdy lepiej rozumie ;-)
    onepiotr wrote:
    Teraz określ który kabel zmostkowany z zielonym (brązowy czy niebieski) zacznie wciągać linę?

    Na niebieskim jest rozwijanie liny(obroty prawo) a na na brązowym zwijanie(obroty lewe).
  • Level 25  
    Brązowy kabel przepnij z U1 na wolny kołek obok. Przewody krańcówki podepnij teraz pod U1 -pierwszy, a drugi pod ten brązowy przepięty. :)
  • Conditionally unlocked
    onepiotr wrote:
    Brązowy kabel przepnij z U1 na wolny kołek obok. Przewody krańcówki podepnij teraz pod U1 -pierwszy, a drugi pod ten brązowy przepięty. :)

    Silnik w takowej konfiguracji buczy gdyż w ten sposób odpinamy również kondensator(jeden jego kabel).
  • Level 25  
    Teraz zaczaiłem że kondensator jest w pilocie. Nie czytałem ze zrozumieniem :(
    Czy ten kondensator jest tam oryginalnie? Gdyby był na silniku to było by po sprawie.
  • Conditionally unlocked
    onepiotr wrote:
    Czy ten kondensator jest tam oryginalnie? Gdyby był na silniku to było by po sprawie.

    Kondensator w pilocie jest oryginalnie, i jest najprawdopodobniej oryginalny gdyż wielkością idealnie pasuje do niego. Kabel oryginalnie był 3 żyłowy a przynajmniej przy tym upierał się sprzedawca który mi ją sprzedawał więc teraz zaczynam w to wątpić. Przełącznik od kierunku fabrycznie był zamocowany kołyskowy (pojedyńczy) lecz w sklepie takowego nie znalazłem więc zamontowałem dokładnie taki sam co na zdjęciu z painta(też pojedyńczy), wygląda efektowniej. Okazało się, że kawałek starego przełącznika latał w środku po obudowie więc jestem pewien, że był pojedyńczy(czyli tylko 3 przewody mozna podłączyć).
  • Level 25  
    To chyba tak to zostanie. Z tą krańcówką - ma ona za zadanie nie dopuścić do przeciągnięcia liny poza maksimum. Jak możesz jeszcze to sprawdź czy jak w czasie zwijania naciśniesz krańcówkę, to silnik się zatrzyma? Bo nie musi. Jeśli tak to zabezpieczenie spełnia swoje zadanie.
    Takie zadziałanie ogranicznika to skrajny przypadek i nieuwaga, więc to system "awaryjnego odcięcia".
  • Conditionally unlocked
    Witam ponownie.
    Czas na kombinacje się skończył. Kabel 3-żyłowy odłączyłem, poszłem do sklepu, kupiłem 5-żyłowy i wszystko śmiga jak należy.
    Podłączyłem to w ten sposób, że do pierwszych dwóch kabli kondensator bezpośrednio, do kolejnych dwóch wyjścia zmiany kierunku obrotów z przełącznika obrotów a do ostatniego zasilanie przełącznika(kasety). Podłączenie przy silniku bez problemu rozwiązałem, krańcówkę podłączyłem tak jak na schemacie z któregoś postu wyżej i wszystko działa jak należy.
    Oprócz tego rozebrałem przekładnie i ją przesmarowałem nowym smarem gdyż stary był bardzo czarny.
    Wciągarka teraz działa cicho i świetnie a przy zastosowaniu na budowie (wciąganie taczek) spisuje się świetnie. Szkoda tylko, że ma taki mały udźwig no ale w końcu to tańszy model więc nie ma się czego spodziewać.