Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Adiva AD2 - Regulator napięcia ? Ładowanie w skuterze 4T z silnikiem Piaggio125

21 Apr 2017 13:58 3057 6
  • Level 3  
    Witam,
    mam skuter z silnikiem Piaggio 124 4T i problem z elektryką, z ładowaniem akumulatora. Jak odpalę skuter z kabli, to na klemach jest ~7 V prądu stałego, co jest oczywiście za mało i co najdziwniejsze ~15 V prądu przemiennego !!!
    Adiva AD2 - Regulator napięcia ? Ładowanie w skuterze 4T z silnikiem Piaggio125
    Odłączyłem regulator napięcia i sprawdziłem napięcie na 5 pinach, które tam wchodzą (masa, plus i trzy fazy) i wychodzi na fazowych po ~17V, więc wg mnie winny jest regulator napięcia, ale sprawdzałem go wg instrukcji na YT i wychodzi, że jest niby ok (kupiłem drugi używany-jest tak samo).

    Prośba o poradę, bo chciałem skuter sprzedać, a tu po zimie taka akcja...
    To jest standardowy regulator, może jak bym wiedział jak powinny wyglądać napięcia, to bym doszedł co i jak. Na elektrodzie wyczytałem, że prądnica 3fazowa powinna dawać ~25V dla instalacji 12V, czy faktycznie tak jest ?
    Dodam, że napięcia zostały zmierzone bez dodawania gazu i oczywiście oscylują +/- 1V.

    Dodano po 16 [godziny] 11 [minuty]:

    Wg instrukcji serwisowej:
    Sprawdzenie statora polega na sprawdzeniu rezystancji pomiędzy przewodami 3fazowymi, powinno być 0.7 ÷ 0.9 Ohm. Również nie powinno być żadnego połączenia powyższych kabelków z masą.
    Sprawdzenie regulatora napięcia: jeżeli napięcie na pracującym silniku jest powyżej 15.2V to jest to wina regulatora. Jeżeli poniżej 14V, to stator albo kable.
    Będę informował co i jak, bo na razie w necie to wyczytałem ...
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • Level 39  
    samuray76 wrote:
    Jak odpalę skuter z kabli, to na klemach jest ~7 V prądu stałego

    Nie wolno w motocyklach odłączać akumulatora podczas pracy silnika! W zasadzie to regulator napięcia nie może pracować bez akumulatora. Bez niego masz takie krzaki w pomiarach.
    Jak podłączysz sprawny akumulator to okaże się że ładowanie jest w porządku.
    Alternatory trójfazowe w motocyklach bada się innymi metodami.
  • Level 3  
    Nie doprecyzowałem, skuter pracuje na akumulatorze z samochodu w czasie sprawdzania kabli 3 fazowych i pali za pierwszym razem.
    Jutro przetestuję metody, które podałem, a które podaje Piaggio.
    Jeszcze dodam, że prędkościomierz głupieje i pokazuje co chce, a przy hamowaniu podświetlenie zegarów jest mocniejsze.

    Pomierzyłem wg tego co zaleca Piaggio i trochę więcej.

    Stator-rezystancja pomiędzy przewodami fazowymi wynosi 0,8 Omh na wszystkich trzech. Do masy brak przebicia. Czyli tak jak powinno być.
    Podczas pracy napięcie od ~28V do nawet ~78V przy dodaniu gazu, na wszystkich trzech podobnie. Natomiast z masą około ~10V. O napięciach Piaggio milczy.

    Regulator napięcia-na klemach nie widzę żadnego napięcia stałego, bo miernik wskazuje tyle co jest na akumulatorze. Natomiast pojawia się napięcie zmienne ~18V, ale tylko jedna połówka (jak odwrócę bieguny miernika to ~0V).
  • Level 39  
    samuray76 wrote:
    Regulator napięcia-na klemach nie widzę żadnego napięcia stałego, bo miernik wskazuje tyle co jest na akumulatorze. Natomiast pojawia się napięcie zmienne ~18V, ale tylko jedna połówka (jak odwrócę bieguny miernika to ~0V).

    Błąd pomiarowy. Właściwie to lipny miernik. Unity tak miały, że mierząc napięcie stałe na zakresie napięcia przemiennego wskazywały w zależności od polaryzacji - dwa razy większe napięcie, albo zero.
    Badanie alternatora według Piaggio to amperomierzem cęgowym przy zwartym uzwojeniu (zwora połączona w trójkąt lub gwiazdę w zależności od statora). Nierówne prądy fazowe - zwarcia międzyzwojowe, prądy fazowe mniejsze od katalogowych - za mała wydajność.
    Badanie regulatora według Piaggio to pomiar prądu ładowania amperomierzem cęgowym prądu stałego + napięcie akumulatora.
    Aby napięcie ładowania było prawidłowo zmierzone, akumulator musi być w stanie pełnego naładowania. Aku samochodowe ma za dużą pojemność aby napięcie szybko dobiło do wartości maksymalnej.
    samuray76 wrote:
    Jeszcze dodam, że prędkościomierz głupieje i pokazuje co chce, a przy hamowaniu podświetlenie zegarów jest mocniejsze.

    Warto przyjrzeć się instalacji pod kątem słabych połączeń, gdzieś na zasilaniu albo na masie może odkładać się większe napięcie. Instalacja od ładowania też może być gdzieś w ten sposób wadliwa.
  • Level 3  
    BANANvanDYK wrote:
    Błąd pomiarowy. Właściwie to lipny miernik. Unity tak miały, że mierząc napięcie stałe na zakresie napięcia przemiennego wskazywały w zależności od polaryzacji - dwa razy większe napięcie, albo zero.


    Dokładnie UNI-T UT33 ;-)
    Niestety nie mam miernika cęgowego, nie wiem, czy jest sens go kupować.
    W tym momencie nie wiem za bardzo co dalej. Skuter stał nieużywany, więc przewody powinny być w stanie niezmienionym.

    Sprzedający zapewnia, że skuter przed wyjęciem był sprawdzony i jest sprawny, że to musi być coś innego. Sprawdzałem dwa przewodu bezpośrednio z regulatora na pracującym silniku, stałe napięcie ~8V. Kable wyglądają też ok. Nie wiem co to może być :/
  • Level 3  
    Kupiłem nowy akumulator i regulator napięcia. Nowy akumulator pokazywał 12,5V. Zdarzyło się akurat tak, że paliwo się skończyło, więc uruchamiałem skuter kilka razy (~7x) bezskutecznie. Mimo wszystko napięcie akumulatora nie spadło poniżej 12V i wynosiło 12,3V.
    Po uruchomieniu skutera, napięcie na klemach akumulatora wynosi od 13,5V na jałowym do max 14V przy zwiększonych obrotach. To tak jakby ktoś chciał wiedzieć jak powinno być z tymi napięciami.
    Wg mnie był zepsuty regulator napięcia, ale pewności nie mam-po prostu akumulator miał powyżej 12 V jak go po zimie wkładałem do skutera i jak by regulator był sprawny, to akumulator by się nie rozładował.
    Aha, akumulator zepsułem rozładowując go poniżej 11V, także nigdy do tego nie wolno dopuszczać.
    Temat można zamknąć.
  • Level 3  
    Nowy regulator napięcia rozwiązał problem.