Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Triumph Speed Triple 2006 - wymiana regulatora napięcia na wydajniejszy

20 Kwi 2017 21:52 1221 2
  • Poziom 4  
    Witam szanownych forumowiczów!

    Posiadam od motocykl TRIUMPH SPEED TRIPLE 1050cc - 2006 rocznik. Istnieje bardzo wiele potwierdzonych doświadczeniami opinii ,że OEMowy regulator napięcia w tym motocyklu prędzej czy później ulegnie uszkodzeniu w wyniku przegrzania i pociągnie za sobą również alternator. Rozwiązaniem tego problemu ma być regulator napięcia typu MOSFET , model stosowany w motocyklach japońskich - model FH012AA. Tam do przegrzewania się nie dochodzi - pozwala to na bezawaryjną i ponoć wydajniejszą pracę przez dłuższy czas.

    Postanowiłem wymienić mój regulator z OEM na FH012AA.

    Przed wymianą zrobiłem pomiary parametrów ładowania na regulatorze OEM:
    1. zapłon WYŁ, akumulator nie obciążony - 12,9V
    2. zapłon WŁ, światła mijania WŁ., silnik nie chodzi - 12,18V
    3. silnik WŁ., bieg jałowy , obroty 1300rpm, - 14,2V na zimnym, 14,5V na ciepłym silniku.

    Po wymianie na regulator FH012AA

    link do danych w formie tabelki na google drive
    docs.google.com/spreadsheets/d/1fOY55HrKm5SgsHXmEU2-1YB415VGAMbYS2xjkokMCJ0/

    obroty jałowe, silnik zimny, światła włączone - 13,68V
    obroty jałowe, silnik ciepły, światła włączone - 13,8V
    obroty jałowe, silnik ciepły, pracuje wiatrak chłodnicy, światła włączone - 13,2-13,5V
    obroty 3000+, silnik zimny, światła włączone - 14,07V
    obroty 3000+, silnik ciepły, światła włączone - 14,1V
    obroty 3000+, silnik ciepły, pracuje wiatrak chłodnicy, światła włączone - 13,7-13,8V


    Jak widać pomiary wskazują spadek wyników ładowania - w niektórych scenariuszach nawet bardzo mocno bo do 13,2V

    Co sprawdziłem po lub podczas wymiany:

    1. Wszystkie lutowania - przewód nowego do regulatora ze złączkami od starego regulatora - są wykonane raczej poprawnie , sprawdziłem oporność tego przewodu - wynosi 0,05 OHM
    2, Wszystkie złączki mają zaplikowany preparat stosowany do klem akumulatora który zapobiega korozji i mam nadzieję zwiększa przepływ prądu.
    3. Kiedy silnik był już ciepły i pracował około 10minut próbowałem wyczuć dotykiem czy nowe kable i ich lutowane łączenia odczuwalnie się grzeją - nie dostrzegłem grzania się.
    4. Używałem dwóch różnych multimetrów do pomiarów.

    Moje pytania:
    1. Czy powinienem jak najszybciej z powrotem założyć stary regulator?
    2. Co jeszcze mogę sprawdzić co może być prawdopodobnie poprawione?
    3. Czy możliwe jest ,że pozytywny test diód regulatora może NIE wykluczać jego błędnego działania (za niskiego napięcia?)
    4. Czy wartości na nowym regulatorze są wystarczające aby bez obaw z niego korzystać?


    AKTUALIZACJA:
    Podczas uruchomionego silnika odłączyłem wyjście regulatora aby zmierzyć jego napięcie na wyjściu. Regulator na stykach ma 15,5V, natomiast pomiar na aku w zależności od scenariusza jest jak powyżej w opisie.

    1. Czy to było mądre z mojej strony aby odłączać wyjście regulatora podczas pracy silnika na potrzebę wykonania pomiaru ?
    2. Czy to jest normalne żeby regulator na wyjściu miał 15,5V. Przypominam ,że wykonałem test diód i wypadł on w wzorcowo.
    3. Czy jeżeli na wyjściu regulatora jest 15,5V, to czy jest to normalne ,że spadek napięcia w całym układzie jest aż tak duży ,że podczas pomiaru na stykach akumulatora schodził nawet do poziomu opisywanych wyżej 13,X V ?
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    1. Nie wolno odłączać regulatora od akumulatora podczas pracy silnika!
    2. Na obrotach biegu jałowego alternator nie ma wydajności takiej, aby uzyskać pełne napięcie ładowania na akumulatorze.
    3. Pełne ładowanie zaczyna się zwykle od ok. 3000 RPM, w praktyce najwyższa wydajność przypada w okolicach 5000 RPM.
    4. Wiedz że elementy takie jak światła, wentylator chłodnicy i ECM to odbiorniki zużywające dużo energii, włączone wszystkie jednocześnie mogą dać obciążenie większe niż wydajność alternatora, więc się nie dziw że napięcie akumulatora spada do 13.5V na obrotach (co i tak wynikiem mieszczącym się w normie).
    Co do regulatora MOSFET - brak o nim dogłębnej wiedzy. Regulator typu shunt (zwarciowy) zawsze będzie się grzał i nagrzewał alternator. Tylko regulatory szeregowe są pozbawione tej wady.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 4  
    ROZWIĄZANO

    Na podstawie opisów wskazujących jak zmodyfikować układ zasilania aby poprawić jego wydajność, wykonałem ostatni krok polegający na połączeniu wyjść regulatora bezpośrednio z pinami akumulatora (stosując na plusie bezpiecznik 30A).

    Ta czynność zaowocowała stabilnym napięciem 14,1V na biegu jałowym oraz 14,3 - 14,4V na rpm 3000+. Jest to wynik doskonały, mając na uwadze ,że oprócz wartości samych w sobie, są one dość stabilne w różnych scenariuszach obciążania układu. Bez takiego połączenia wartości wahały się od 13,2V do 14,1V.