Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

moduł zapłonowy z hallotronem zasilany z cewki 12V (z prądnicy silnika)

20 Kwi 2017 23:43 1254 2
  • Poziom 6  
    Witam!
    Marzy mi się zapłon tranzystorowy do motorowera z instalacją 12V.

    Przerobiłem nieco popularny w sieci schemat tranzystorowego modułu zapłonowego. Nie pasuje mi w nim zasilanie z akumulatora i chciałbym dostosować go do zasilania z cewki 12V w prądnicy silnika, która w zależności od obrotów daje napięcie mniej-więcej 8-16V.

    Stosowany w oryginalnym schemacie do wyzwalania sygnału przerywacz chcę zastąpić zwykłym czujniczkiem halla na napięcie 3,6-24V.

    Całość według mojego pomysłu wygląda tak jak na zdjęciu, z tym że prawdopodobnie trzeba będzie pozmieniać wartości niektórych elementów (szczególnie kondensatora). Może trzeba by dodać jeszcze jeden duży kondensator przed cały moduł?
    I tu szczególnie potrzebowałbym pomocy bo nie jestem orłem z elektroniki i poprostu nie umiem ich dopasować.

    PS: Byłbym zachwycony, gdyby ten układ działał również na cewce 6V dającej (w zależności od obrotów) napięcie 4-8V.

    moduł zapłonowy z hallotronem zasilany z cewki 12V (z prądnicy silnika)

    (dioda przy której napisałem 18V to zabezpieczająca dioda zenera)
    (jako diodę prostującą prąd z cewki dałbym BY299 bo akurat taką mam na zbyciu, choć wiem że 1N... by pewnie wystarczyła)
    ("H" - to jest czujnik Halla)

    W razie czego wersja z zasilaniem z akumulatora i obsługiwana przerywaczem wygląda tak:
    moduł zapłonowy z hallotronem zasilany z cewki 12V (z prądnicy silnika)
  • Poziom 19  
    Witam, zaproponowana modernizacja jest skazana na niepowodzenie ,powodów jest kilka ,wymienię najważniejszy CZ generuje WN w momencie zaniku prądu w pierwotnym uzwojeniu ( cewki chłoną dość sporo prądu na pewno więcej niż 2 A ),przy zasilaniu z akumulatora jest możliwa praca ale zachodzi pytanie czy nie należałoby zmienić tranzystora T1 na darlingtona ze względu na prąd max halotrona , poza tym ja bym odstąpił od tego typu zmian ze względu na zmiany mechaniczne tylu montaż magnesu dwubiegunowego na osi wału / kole zamachowym , biorąc pod uwagę schemat na którym kolega się wzorcował , jest idealnym rozwiązaniem do pracy z przerywaczem / kiedyś zbudowałem podobny układ do Skody 120 pracował z przerywaczem, tak proste rozwiązanie przerosło moje oczekiwania na wielki + :arrow:
  • Poziom 6  
    To co trzeba było zmienić w schemacie żeby dało się zastosować moduł? Dać tego darlingtona? Czy może opornik za hallotronem? No i co jeszcze? Bo innego zasilania niż z prądnicy nie mogę brać pod uwagę :/ więc zależy mi na module tego rodzaju...
    Co do mocowania magnesu to nie ma problemu już to wymyśliłem.

    Dodano po 6 [godziny] 56 [minuty]:

    zresztą nieważne. moduł okazał się już niepotrzebny :)