Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

WFUM - Dlaczego silnik jest podłączony dwoma przewodami?

bestmlody 22 Kwi 2017 21:33 774 12
  • #1 22 Kwi 2017 21:33
    bestmlody
    Poziom 14  

    Witam

    Kupiłem dzisiaj starą wiertarkę polskiej produkcji z 1964 roku. Chciałbym przeprowadzić jej remont bo chociażby przewody elektryczne były w strasznym stanie, izolacja zewnętrzna i wewnętrzna popękana i przy demontowaniu ich rozpadała się w rękach.
    Mam kilka pytań co do elektryki i do mechaniki.

    1. Dotychczas podłączałem silniki tylko w gwiazdę jednym przewodem i żeby zmienić kierunek obrotów należało zamienić ze sobą 2 fazy i już. Ten silnik miał 2 przewody, jeden podpięty do jednego końca uzwojenia, a drugi do drugiego końca. Dlaczego jest to tak podłączone? Czy można zewrzeć końce uzwojenia silnika (gwiazda) i zastosować tylko jeden przewód?
    2. W puszcze elektrycznej są 3 styczniki, jest dodany przez kogoś przełącznik obrotów (który nie działa), włącznik i wyłącznik silnika. Czy ma ktoś schemat elektryczny od jakiegoś urządzenia gdzie silnik jest zasilany jednym przewodem i też wykorzystuje się te elementy które wymieniłem.
    3. Czy jest sens wymieniać łożyska we wrzecionie? Maszyna ma ponad 50 lat i czy powinno się to zrobić czy raczej jest niezalecane?

    WFUM - Dlaczego silnik jest podłączony dwoma przewodami? WFUM - Dlaczego silnik jest podłączony dwoma przewodami?

    0 12
  • #2 22 Kwi 2017 21:37
    onepiotr
    Poziom 24  

    Pokaż jeszcze tabliczkę z silnika.

    0
  • #3 22 Kwi 2017 22:02
    bestmlody
    Poziom 14  

    Próbowałem... cały dzień dzisiaj spędziłem w garażu czyszcząc ją. Przez lata wiertarka była najpierw zielona, później niebieska, żółta a teraz szara. Spróbuje wyczyścić tą tabliczkę z tych warstw i może w poniedziałek coś z niej odczytam.

    Dodano po 18 [minuty]:

    Namówiłeś mnie... w piżamie z rozpuszczalnikami poszedłem do garażu :)
    Mam tą tabliczkę. Nie zdawałem sobie sprawy, ale ten wielki silnik ma tylko 2kW...
    WFUM - Dlaczego silnik jest podłączony dwoma przewodami?

    0
  • #4 22 Kwi 2017 22:14
    e2rd.o
    Poziom 19  

    bestmlody napisał:
    Dlaczego jest to tak podłączone?

    To jest silnik dwubiegowy 1440/715 obrotów i mocy 2,4/1,9 kW.

    0
  • #5 22 Kwi 2017 22:24
    bestmlody
    Poziom 14  

    Będzie możliwe podłączenie go tak aby wykorzystać te 2 biegi i jeszcze zmieniać kierunek? Może ten przełącznik do zmiany kierunku obrotów wcale nie był od zmiany kierunku a właśnie o prędkości... Gościu który sprzedawał może tego nie wiedział.
    Na jakiej zasadzie działa taki silnik? W jaki sposób się go podłącza?

    0
  • #6 22 Kwi 2017 22:51
    retrofood
    Moderator

    bestmlody napisał:
    1. Dotychczas podłączałem silniki tylko w gwiazdę jednym przewodem i żeby zmienić kierunek obrotów należało zamienić ze sobą 2 fazy i już. Ten silnik miał 2 przewody, jeden podpięty do jednego końca uzwojenia, a drugi do drugiego końca. Dlaczego jest to tak podłączone?

    Pisz jak należy, a nie "jednym przewodem".
    Ten ma inaczej, bo jest dwubiegowy.

    0
  • #8 24 Kwi 2017 08:43
    bestmlody
    Poziom 14  

    Tak patrze na schematy podłączeń silników dwubiegowych to widzę, że nie da się podłączyć na 3 stycznikach tak by miał 2 prędkości obrotowe i jeszcze prawo-lewo. Na schematach są użyte 4 styczniki. Więc ta wiertarka w ogóle nie miała przełącznika lewo-prawo...

    A co z mechaniką? orientuje się ktoś?

    0
  • #9 24 Kwi 2017 08:53
    onepiotr
    Poziom 24  

    Jeśli chodzi o zmianę obrotów ..? przecież to wiertarka - do czego jej lewe obroty? Używasz lewych wierteł? Producent pewnie takich nie przewidział. Ty możesz dołożyć przełącznik L/P i po sprawie.
    Mechanika? Pytałeś o wymianę łożysk. Ja bym najpierw uruchomił silnik. Wtedy się okaże czy jakieś dalsze zabiegi są konieczne. Jeśli koniecznie chcesz coś usprawnić to uwolnij ją od tych starożytnych warstw farby i zafunduj nowy garnitur ;)

    0
  • #10 24 Kwi 2017 09:15
    bestmlody
    Poziom 14  

    też tak myślę... rozbiorę ją i wypiaskuje. Wszędzie zalega smar w dużych ilościach, czasem nawet już "skamieniały".
    I może racja... może nie potrzebna ta zmiana obrotów. A jak mi kiedyś zachce mieć to kupię osobny, zewnętrzny przełącznik.

    A jeszcze jedno pytanie - czy taki stary silnik jest tak samo dobry, sprawny jak dzisiejsze silniki? Dzisiejszy silnik około 2kw jest o wiele mniejszy, więc technologicznie jest jakoś inaczej wykonany. Jest sens pomyśleć o wymianie?

    0
  • #11 24 Kwi 2017 09:22
    retrofood
    Moderator

    bestmlody napisał:

    A jeszcze jedno pytanie - czy taki stary silnik jest tak samo dobry, sprawny jak dzisiejsze silniki? Dzisiejszy silnik około 2kw jest o wiele mniejszy, więc technologicznie jest jakoś inaczej wykonany. Jest sens pomyśleć o wymianie?

    Odpowiem Ci tak. Dzisiejsze kondensatory elektrolityczne są malutkie i wytrzymują kilka lat. Potem ich życie jest zakończone. Te natomiast z lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku były znacznie większe i... działają nadal!
    Mocno się więc zastanów. Jeśli silnik nie był przezwajany przez laika, to znaczy nie wypalano w nim starych uzwojeń, to izolacja blach stojana nie jest zniszczona i może pracować tak długo, jak łożyska na to pozwolą.

    0
  • #12 24 Kwi 2017 22:54
    bestmlody
    Poziom 14  

    Rozumiem. Czyli silnik elektrycznie jest tak samo dobry jak te nowe, a może i lepszy jeśli chodzi o wytrzymałość. Po prostu gabarytowo jest większy i tyle. Dzisiaj go odkręciłem, waży około 50-60kg... ledwo go wrzuciłem do bagażnika... Jutro jedzie na piaskowanie.
    Odkryłem zaślepkę pod którą jest tylne łożysko, wygląda jak nowe. Myślę, że to co napisałeś dotyczy wszystkich starych maszyn, wiele z nich nas przeżyje.

    0
  • #13 27 Kwi 2017 22:18
    rapper3d
    Poziom 16  

    Zajrzyj do mojego tematu o tym jak z silnika pierścieniowego zrobić prądnicę tam są zdjęcia silnika. Gwarantuję Ci że to bydle ma konkretną moc i w tej chwili ide tam i go mogę włączyć. Na pewno ma około 50 lat i nadal działa. Początkowo był na łożyskach ślizgowych ale został przerobiony na toczne. W każdym razie to świadczy o tym, że miniaturyzacja nie zawsze idzie w parze z niezawodnością :) pozdrawiam.

    0