Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bojler Electrolux EWH 150 SL

human_being 24 Kwi 2017 23:41 1020 12
  • #1 24 Kwi 2017 23:41
    human_being
    Poziom 2  

    Witam, mam problem z bojlerem jak w temacie. W pewnym momencie przestał grzać, więc wymieniłem obie grzałki (bojler ma 13 lat i mniej więcej co 5 lat padała jedna z nich, więc wyglądało to na standardową sprawę). Okazało się, że tym razem przyczyną nie były grzałki lecz tzw. termik, który je wyłączył. Załączyłem więc termik (wciskając czerwony przycisk znajdujący się na kostce termika). Grzałki zaczęły grzać i niby wszystko było w porządku, ale tylko kilkanaście godzin, tzn. termik znów zadziałał i odłączył grzałki. Ponieważ termostat regulowany (ten z pokrętłem) działa, a grzałki są nowe, stwierdziłem, że winny musi być termik i też go wymieniłem. Po ok. dwóch dobach również nowy termik odłączył grzałki. Jaka może być tego przyczyna? Reasumując: grzałki nowe, termik nowy, termostat regulowany działa, tzn. załącza i odłącza grzałki w czasie regulacji. Dziękuję bardzo za wszelkie sugestie.

    0 12
  • Pomocny post
    #2 25 Kwi 2017 07:13
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Tak zwany termik jest dodatkowym zabezpieczeniem, w przypadku przekroczenia temp. i nie wyłączenia przez termostat, w tym przypadku regulowany, chociaż spotkałem się ze stałymi. Dlaczego dodatkowe zabezpieczenie wyłącza wcześniej? Być może pomiar temp termostatu regulowanego stał się niedokładny ze względu np. na zakamienienie rurki w której znajduje się sonda termostatu.

    0
  • Pomocny post
    #3 25 Kwi 2017 07:55
    Bridgestone
    Poziom 17  

    Miałem podobny problem we własnym bojlerze Elektromet.
    Przyczyną były przewody czyli okablowanie w bojlerze i przewód zasilający.
    Z biegiem czasu przewody "zesztywniały" z powodu przeciążenia elektrycznego co powodowało ich namierne nagrzewanie się i zwiększoną resystancję. Skutek był taki że styki bezpiecznika termicznego nagrzewały się nadmiernie i termik rozłączał obwód.
    Sprawdź stan przewodòw i jeśli będą w złym stanie to czeka Cię odbudowa instalacji elektrycznej bojlera.
    Radzę użyć konektoròw dobrej jakości a połączenia lutować.

    Dodano po 30 [minuty]:

    Bardzo ważna uwaga kolegi Stanisław 1954 by w leciwym bojlerze nie ustawiać termostatu na jego maksymalny zakres bo będzie to skutkować zadziałaniem bezpiecznika termicznego.
    Jeżeli instalacja elektryczna w bojlerze będzie w dobrym stanie to spróbuj wymienić sam termik.

    0
  • #4 25 Kwi 2017 10:52
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Bridgestone napisał:
    Jeżeli instalacja elektryczna w bojlerze będzie w dobrym stanie to spróbuj wymienić sam termik.
    Ale -human_being -właśnie to zrobł kilka dni temu i ma znowu z nim problem.

    0
  • #5 25 Kwi 2017 12:25
    Bridgestone
    Poziom 17  

    Przepraszam przegapiłem ten fragment posta. Dziękuję za zwrócenie mi na to uwagi.

    0
  • #6 25 Kwi 2017 15:11
    human_being
    Poziom 2  

    Dzięki, Panowie.
    Potwierdzam, grzałki i termik są nowe. Dodam, że po otwarciu plastikowej osłony (tej, która od dołu osłania całą elektrykę bojlera) wszystko działa bez zarzutu, jakby to dodatkowe "chłodzenie" wspomagało pracę układu, tzn. eliminowało zbyt wysoką temperaturę. Czy winą przegrzewania się układu (termostat + termik + okablowanie) mogą być zakamienione rurki osłonowe grzałek i czujnika termicznego termostatu (jak napisał stanislaw1954)? Jeśli tak, czeka mnie wymiana całej kryzy z rzeczonymi rurkami lub ich oczyszczenie, więc pewnie muszę wymienić też uszczelkę kryzy. Tak czy inaczej czeka mnie spuszczenie 150 l wody. Jak myślicie, czy bezpiecznie jest jeszcze przez ok. tydzień eksploatować bojler w takim stanie, tj. z otwartą osłoną, żeby zapewnić dodatkowe chłodzenie? Nikt tego nie dotyka, nikt koło tego nie chodzi. W sumie wszystkie trzy zabezpieczenia (termostat, termik, zawór bezpieczeństwa, choć go nie sprawdzałem) działają.

    0
  • Pomocny post
    #7 25 Kwi 2017 17:02
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Może kilka dni jak nie ma ciekawych, szczególnie dzieci, to nic nic się nie stanie. Spróbuj ustawić niższą temp. na pokrętle i wtedy być może tamto drugie zabezpieczenie nie będzie wyłączało

    0
  • #8 25 Kwi 2017 17:12
    kortyleski
    Poziom 41  

    Masz tam termometr w boilerze? Na jaką wartość ustawiasz temperaturę?

    0
  • Pomocny post
    #9 25 Kwi 2017 17:35
    Bridgestone
    Poziom 17  

    Moim zdaniem po to producent zabezpieczył osłoną instalację elektryczną bojlera by spełniała swoją rolę. Mój bojler miał 6 gdy nastąpiła awaria elektryki i przewody były solidnie przegrzane a kolegi bojler ma 13 lat i kolega twierdzi że przewody są w dobrym stanie?
    Bojler który ja miałem też był zakamieniony a mimo to po wymianie instalacji bezpiecznik termiczny nie rozłączał obwodu.
    Myślę, że albo termostat wysiadł albo instalacja elektryczna nie będzie w takim dobrym stanie jak to kolega opisuje. Warto by termostat sprawdzić poza bojlerem.

    0
  • #10 25 Kwi 2017 18:32
    human_being
    Poziom 2  

    kortyleski napisał:
    Masz tam termometr w boilerze? Na jaką wartość ustawiasz temperaturę?


    Nie, w tym modelu nie ma termometru, wskazującego wartość temperatury. Regulator temperatury ustawiam nieco powyżej środka obszaru "e", tj. ekonomicznego.
    Dodano po 10 [minuty]:
    Bridgestone napisał:
    Moim zdaniem po to producent zabezpieczył osłoną instalację elektryczną bojlera by spełniała swoją rolę. Mój bojler miał 6 gdy nastąpiła awaria elektryki i przewody były solidnie przegrzane a kolegi bojler ma 13 lat i kolega twierdzi że przewody są w dobrym stanie?
    Bojler który ja miałem też był zakamieniony a mimo to po wymianie instalacji bezpiecznik termiczny nie rozłączał obwodu.
    Myślę, że albo termostat wysiadł albo instalacja elektryczna nie będzie w takim dobrym stanie jak to kolega opisuje. Warto by termostat sprawdzić poza bojlerem.


    Też uważam, że osłon nie wolno zdejmować, choć w tym wypadku to pomogło: nadmiar ciepła ma którędy uciec. Kable wyglądają na "zdrowe" i sprawiają wrażenie nietkniętych zębem czasu i wysokiej temperatury ;-) Jak wcześniej pisałem, termostat załącza i wyłącza grzałki, kiedy nim obracam. Woda w mojej okolicy jest bardzo twarda (Jura) i tym śladem chyba pójdę, choć raczej dopiero po majówce. Dam znać, co i jak, może komuś się przyda.

    0
  • Pomocny post
    #11 25 Kwi 2017 19:15
    Bridgestone
    Poziom 17  

    Spróbuj podociskać kombinerkami wsuwki czyli wszystkie konektory, które znajdują się w instalacji bojlera by wchodziły na piny z dużym oporem a szczególnie te przy bezpieczniku termicznym i grzałce. Solidne połączenia to postawa przy urządzeniach z takim poborem prądu.
    Miałem taki przypadek w pralce, że termostat działał poprawnie do zakresu 50 stopni C a powyżej tej wartości się zawieszał co kończyło się zagotowaniem wody w pralce bo niestety pralka bezpiecznika termicznego nie ma.
    Warto by sprawdzić czy nie masz przypadkiem podobnej sytuacji.

    1
  • #12 24 Lis 2017 21:18
    human_being
    Poziom 2  

    Powodem przegrzewania się termika (a wcześniej palenia grzałek) było wiadro kamienia zalegające na dnie zbiornika. Spuszczenie wody z bojlera (150 litrów!), demontaż wszystkiego, co przeszkadza w dotarciu do jego wnętrza, usunięcie kamienia ze zbiornika i grzałek, ponowny montaż i przy okazji wymiana zaworu bezpieczeństwa i... sprzątniecie kotłowni zajęło mi pół dnia, ale warto było. Wszystko działa, jak należy już trzeci miesiąc. Porządny sprzęt kupiłem 13 lat temu. Jedyne, do czego można by się przyczepić, to gorsza energooszczędność w porównaniu z dzisiejszymi konstrukcjami, ale może się mylę. Macie Panowie jakieś przemyślenia, jaki bojler byłby optymalny pod względem oszczędności energii dla 4-osobowej rodziny? Mój - jak wspomniałem - ma 150 litrów i załącza się 3 razy dziennie na dwie godziny (podłączony za pośrednictwem zegara), czyli łącznie przez 6 h może pobierać prąd: nad ranem, w południe i wieczorem, kiedy mam tańszą taryfę.

    0
  • #13 20 Cze 2018 20:10
    Torreador
    Poziom 8  

    Witam.
    Też miałem taki problem z tym Electroluxem EWH-150SL. Przyczyną było to, co opisał Bridgestone: przewody przy końcówkach utleniły się, wzrosła ich rezystancja, grzały się (podczas pracy bojlera były gorące, aż izolacja zmieniła kolor). W skutek tego styki bezpiecznika termicznego nagrzewały się nadmiernie i termik rozłączał obwód. Pomogła wymiana wszystkich przewodów na nowe i grubsze (oryginalne od Electroluxa nie grzeszyły grubością przekroju). Po wymianie problem zniknął, przewody nie są gorące (trochę grzeją się od grzałek, ale to oczywiste), termik nie wywala - wszystko idealnie. Wygląda, że "ten typ tak ma". Dodatkowo obudowałem bojler z góry i boków "domkiem" z 5 cm styropianu - dzięki temu nie traci ciepło wolniej niż oryginał (fabrycznie bojler traci ok. 1 kWh na dobę - bez poboru wody musi się dogrzewać 30 minut na dobę, przy temp wody ok. 65 st w bojlerze). Tym samym stał się ECO :) i posłuży jeszcze przez wiele lat.
    Jedyną poważną przygodą z nim wynikającą z mojej niewiedzy było to, że wisiał na ścianie z dziurawki zawieszony na kołkach z koszulką PE, czyli takich jak najczęściej używane. Bojler z wodą waży prawie 200 kg, a ja nie wiedziałem, że przy takim obciążeniu dziurawka działa na koszulki PE jak gilotyna i pewnego dnia (po 10 latach wiszenia) koszulka została ucięta, hak wyskoczył ze ściany i bojler zjechał na ziemię.
    Po zawieszeniu działa dalej.
    Przy dziurawce polecam wymianę haków na specjalne do tego celu.
    Dziś bojler przestał grzać wodę. Po analizie okazało się, że styki wewnątrz bezpiecznika termicznego nie kontaktują i niestety muszę kupić nowy bezpiecznik.
    Pozdrawiam wszystkich. A.

    0