Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak dobrać rezystor (czoper) do falownika

26 Lip 2005 17:16 9061 14
  • Poziom 14  
    Witam!
    Czy ktoś zna jakiś chytry sposób aby dobrać odpowiedni rezystor (czoper) do falownika.?
    Przykład:
    -Silnik 45kW prąd znamionowy 80A 400V połączony w trójkąt
    -falownik 45kW prąd znamionowy 90A przeciążalność 150%
    silnik napędza wielkie koło zamachowe i ja muszę je wyhamować w 1min

    Jak to wszystko wyliczyć żeby było dobrze? Jak wiemy porządne rezystory większej mocy do falowników kosztują troszkę sianka więc nie chciał bym kupić rezystora który będzie źle dobrany i np. pójdzie z dymem przy pierwszym hamowaniu! Lub okaże się za mały co spowoduje zadziałanie blokady nadnapięciowej w falowniku.
  • Poziom 33  
    Napisz jeszcze jak często będziesz wyhamowywał to koło zamachowe. Czy oprócz wyhamowywania do "zera" falownik często dokonuje zmiany obrotów? Jaką moc (prąd) w rzeczywistości pobiera silnik? Jak duży moment bezwładności posiada to koło zamachowe?
    Napisz także czy falownik ma wbudowany chopper, czy też wymaga podpięcia zewnętrznego? Przy dużych mocach i częstym hamowaniu (napędy mechanizmów podnoszenia suwnic i żurawi portowych) opłaciło się nam stosować zamiast rezystorów hamujących i chopperów moduły zwrotu energii do sieci, bo jak sam napisałeś rezystory dużej mocy sporo kosztują a i koszt zwróconej energii wcale nie jest do pominięcia.
    Dla informacji podam, iż we wspomnianych wyżej napędach jeżeli dźwignica pracuje w wysokiej Grupie Natężenia Pracy to moc ciągła rezystora była w porzybliżeniu równa mocy silnika napędowego. A opuszczanie ciężaru mogło trwać i kilka minut. Po kilku takich opuszczaniach kolejno po sobie następujących rezystor nigdy nie osiągnał maksymalnej temperatury pracy.
    W mechanizmach jazd tych dźwignic moc rezystorów hamujących przyjmowaliśmy na poziomie od 10 do 25% mocy silników napędowych, w zależności od GNP.
  • Poziom 21  
    A może w tym przypadku wykorzystać rekupersację i energię odzyskać zamiast ogrzewać otoczenie?
  • Poziom 14  
    -silnik potrafi łyknąć czasami 130A
    -hamowanie co jakieś 3-4min
    -jest tez dokonywana zmiana obrotów (ponieważ to koło napędza wielką ramę która śmiga w
    górę i w dół jak rama idzie do góry to silnik łyka prąd a jak rama opada to silnik przyspiesza i
    oddaje energię) i taki stan trwa jakieś 30s bo jak wszystko się rozbuja to idzię płynnie
    -jaka jest bezwładność to nie wiem

    Szczerze mówiąc to już dobrałem ten rezystorem! Wyszło mi że odpowiedni powinien mieć 8 Ohm i jakieś 25kW. Bo jak dałem 14kW to lekko dymił hihi. Znów jak dawałem rezystancje > 12 Ohm to napięcie na szynie DC falownika było zbyt wolno zbijane i falownik zgłaszał błąd przekroczenia nap.dc.
    Cały problem polega na tym że zrobiłem to doświadczalnie łącząc w odpowiednie kombinacje rezystory rozruchowe do silników pierścieniowych od suwnic. A ja chciał bym wiedzieć (na przyszłość )jak sobie poradzić z takim problemem bez prowadzenia eksperymentów.
  • Poziom 33  
    Co do dymienia z rezystora, jest to normalny efekt przy rezystorach nowych lub długo nie używanych. Po "wygrzaniu" przestanie się dymić. Intuicyjnie na podstawie podanych parametrów też przyjął bym rezystor w granicach 25kW. Sprawdź z dokumentacją falownika (choppera), czy rezystancja rezystora nie jest za niska, bo możesz uszkodzić chopper. Jak przy minimalnej rezystancji podanej w dokumentacji nie możesz "zbić" napięcia na szynie DC, to polecam zmniejszenie nachylenia "rampy" w zakresie hamowania, zastosowanie choppera o większej mocy (jeśli stanowi on oddzielny blok) lub zastosowanie dwóch chopperów o mniejszej mocy oddających energię na oczywiście oddzielne rezystory.
    Obliczenia znajdziesz w jakimś nowszym podręczniku (skrypcie) akademickim "Napęd elektryczny".
    W biurze konstrukcyjnym w którym pracowałem, dostawałem od mechaników gotowe wyliczenia mocy podczas stanów ustalonych i nieustalonych, gdyż oni takie rzeczy liczą na podstawie danych mechanicznych urządzenia. A i tak doświadczenie i praktyka podpowiadało czasami coś innego.
  • Poziom 40  
    lalka barbie napisał:
    Jak wiemy porządne rezystory większej mocy do falowników kosztują troszkę sianka .


    Witam.
    Ta porządność rezystorów charakteryzuje się tym że są bezindukcyjne
    i są drogie.
    Przy falownikach do 3-4 kW stosuję wsady od żelazek i oczywiście
    szybką diodę, "układziki" te spisują się świetnie.
    Praktycznie to będzie tak: moc rezystora to około połowy mocy
    silnika, napięcie znasz (400 lub 230) obliczasz prąd a z tego wartość
    rezystora.
    Pozdro
  • Poziom 33  
    Aleksander_01 napisał:
    lalka barbie napisał:
    Jak wiemy porządne rezystory większej mocy do falowników kosztują troszkę sianka .


    Witam.
    Ta porządność rezystorów charakteryzuje się tym że są bezindukcyjne
    i są drogie.
    Przy falownikach do 3-4 kW stosuję wsady od żelazek i oczywiście
    szybką diodę, "układziki" te spisują się świetnie.
    Praktycznie to będzie tak: moc rezystora to około połowy mocy
    silnika, napięcie znasz (400 lub 230) obliczasz prąd a z tego wartość
    rezystora.
    Pozdro

    Jakby Kolega Aleksander_01 mógłby wyjaśnić, bo nie kumam:
    - do czego jest ta szybka dioda?
    - skąd się wzieło napięcie 400 lub 230V? Przecież na szynie DC falownika napięcie jest około pierwiastek z 2 razy większe.
    - nie bardzo zgodził bym się z tą bezindukcyjnością rezystorów,
    - w jaki sposób Kolega montuje te grzałki od zelazek mechanicznie w urządzeniu?
    Z góry dziękuję za wyjaśnienia
  • Poziom 40  
    [/quote]
    Jakby Kolega Aleksander_01 mógłby wyjaśnić, bo nie kumam:
    - do czego jest ta szybka dioda?
    - skąd się wzieło napięcie 400 lub 230V? Przecież na szynie DC falownika napięcie jest około pierwiastek z 2 razy większe.
    - nie bardzo zgodził bym się z tą bezindukcyjnością rezystorów,
    - w jaki sposób Kolega montuje te grzałki od zelazek mechanicznie w urządzeniu?
    Z góry dziękuję za wyjaśnienia[/quote]

    Witam.
    Oczywiście dioda podłączona równolegle do rezystora (a co się dzieje
    w cewce po zdjęciu napięcia nie będę pisał).
    Fakt , popełniłem błąd powinno być 560 lub 325 V, a wynika to z zasilania
    falownika (400 lub 230 V przy małych mocach).
    Odnośnie montażu grzałek to jest duża swoboda (grzałka jast "zatopiona"
    w glinie szamotowej). W zależności od częstotliwości hamowania
    można założyć radiator. Każdy przypadek należy rozważyć indywidualnie.
    Kolego rezystor to rezystor i właśnie chodzi o indukcyjność w nich.
    Jeżeli chcesz zaoszczędzić to "robisz" opór we własnym zakresie.
    W pracy montuję firmowe rezystory, ale jak mam zlecenie i Gość chce
    zaoszczędzić to je "robię".
    Pozdro
  • Spec od Falowników
    Rezystor i "czoper" to tak naprawde dwie różne sprawy:
    czoper jest urządzeniem elektronicznym które "kieruje" nadmiar energii do rezystora,
    niektóre przemienniki mają wbudowany "czoper" i wtedy można rezystor podłączyć bezpośrednio,

    polecam informację jak dobierać rezystor:
    http://www.falowniki.com/index.php?func=8&parent_id=50&page=50&id=10&pol=exe

    pozdrawiam i życzę sukcesów...
  • Poziom 40  
    [quote="falowniki.com"]Rezystor i "czoper" to tak naprawde dwie różne sprawy:
    czoper jest urządzeniem elektronicznym które "kieruje" nadmiar energii do rezystora,
    niektóre przemienniki mają wbudowany "czoper" i wtedy można rezystor podłączyć bezpośrednio,

    quote]
    Witam.
    To prawda, ale ja spotkałem się z falownikami z czoperem wewnątrz nawiasem mówiąc jest to tranzystor w odpowiednich momentach załączany.
  • Poziom 14  
    Jeżeli rozmawiamy o falownikach zasilanych 3x380V to muszę nadmienić że nie chodzi tu o napięcie 540V bo prawda jest taka że „czoper” (czyli 7- tranzystor ), który przez nasz rezystor o którym tu się rozpisujemy jest równolegle wpięty w szynę DC falownika. I właśnie ten tranzystorek zaczyna być kluczowany (załączany) w większości falowników gdy napięcie w układzie DC falownika wzrasta ponad 700V. Natomiast gdy owo napięcie wzrośnie do około 850V zaczyna działać blokada nadnapięciowa falownika i wtedy cały mostek tranzystorów zostaje po prostu wyłączony a silnik zaczyna hamować wybiegiem . I cały pic polega na tym aby tak dobrać rezystor żeby miał tak małą rezystancje, która podczas hamowania silnika na tyle szybko zbiła napięcie, żeby nie zdążyła zadziałać blokada nadnapięciowa. Lecz ta rezystancja musi być na tyle duża aby przez czoper nie popłyną zbyt duży prąd który mógł by go uszkodzić. W większości falowników czoper ma tą samą wytrzymałość prądową co pozostałe tranzystory mocy falownika. Czyli śmiało można przyjąć ze czoper wytrzyma tyle ile wynosi prąd znamionowy falownika.
    To co podrzucił falowniki.com to całkiem ciekawe jest i na pewno się przyda. Można wszystko pięknie wyliczyć ale pod warunkiem że mamy podane wszystkie dane tj. czasy hamowania, wymagana moc hamowania itp. Ale co zrobić gdy musimy zmodernizować jakąś maszynę i tak naprawdę nie wiemy jaka jest wymagana moc hamowania, co się dzieje podczas pracy tej maszyny te wszystkie dane możemy zdobyć dopiero jak owa maszyna zacznie działać. Więc ja opracowałem sobie oto taką metodę wyliczania rezystora hamującego.
    ---------------------------------------------------
    [ R = 800V / I znamionowy falownika] zaś moc rezystora powinna wynosić 50% mocy silnika który hamujemy.
    -----------------------------------------------------
    Wydaje mi się że tak wyliczony rezystor pozwoli na przeprowadzenie dość ostrego hamowania i na pewno nic nam nie spłonie. Może ktoś ma jakiś inny sposób na dobór rezystora?
  • Poziom 14  
    Mam pytanko do sp5wcx
    Możesz mi napisać nazwę tych modułów zwracających energie do sieci, których używaliście w tych suwnicach.
    A tak w ogóle to ktoś wie jak działa taki moduł?
  • Poziom 40  
    lalka barbie napisał:
    Mam pytanko do sp5wcx
    Możesz mi napisać nazwę tych modułów zwracających energie do sieci, których używaliście w tych suwnicach.
    A tak w ogóle to ktoś wie jak działa taki moduł?


    Witam.
    Z tego co pamiętam to zwrot energii do sieci można dokonać tylko
    falownikiem prądu a nie napięcia.
    Pozdro
  • Poziom 33  
    lalka barbie napisał:
    Mam pytanko do sp5wcx
    Możesz mi napisać nazwę tych modułów zwracających energie do sieci, których używaliście w tych suwnicach.
    A tak w ogóle to ktoś wie jak działa taki moduł?


    Używaliśmy modułów firmy Lenze. W załączeniu artykuł z jednego z czasopism o zastosowaniu tych urządzeń na suwnicach
    Załączniki:
  • Poziom 5  
    Mam pytanie dotyczące dobrania rezystora hamowania w sytuacji, gdy zasilam falownik napięciem równym 325 V. Jaką wartość rezystancji powinienem przyjąć? Wykorzystuję silnik PMSM o mocy 470 W. Prąd silnika: 1.7 A (wartość skuteczna).