Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik jednofazowy - jak podłączyć

30 Kwi 2017 18:13 2133 24
  • Poziom 3  
    Witam.
    Posiadam silnik dość stary, wielkością ok.1 Kw, niestety na silniku nie ma tabliczki znamionowej więc niewiadoma jest jego moc. W tej chwili jest on podłączony jak na zdjęciu: Silnik jednofazowy - jak podłączyć

    Pozostaje wolny zacisk H1, silnik niestety nie rusza sam, trzeba go ręcznie rozpędzić i wtedy pracuje normalnie. Potrzebny mu kondensator rozruchowy i z tego co się zorientowałem to ok. 120 uF/450V. Pytanie brzmi do których zacisków go włączyć? A może jest jakiś inny sposób podłączenia takiego silnika.
  • Poziom 12  
    Sprawdź gdzie jest uzwojenie główne i rozruchowe (robocze)
  • Poziom 3  
    No więc miernik pokazuje rezystancje pomiędzy A i E 3,8 ohm a pomiędzy E i F 5,2 ohm. Więc wychodzi na to ze uzwojenie pomocnicze jest pomiędzy E i F.
  • Poziom 12  
    I po mierz ile ohm maja odpowiednie zaciski bo z domyślania się bardzo nic nie pomożemy kondensator zawsze podpinamy pod brąz z silnika i brąz od zasilania w tym przypadku zacisk E drugi koniec do zacisku bodajże. A ale ciężko określić uzwojenie wtórne tylko po kablach.
  • Poziom 15  
    Zacisk F nie jest czasem połączony do obudowy?
  • Poziom 12  
    Na pewno jeden kabel z cewki będzie pod zacisk E razem z innymi kablami a drugi pod A
  • Poziom 3  
    micuszyn88 napisał:
    Na pewno jeden kabel z cewki będzie pod zacisk E razem z innymi kablami a drugi pod A


    Rozumiem, jeszcze mam pytanie czy za mały kondensator lub za duży może spowodować jakieś uszkodzenia silnika? bo to będzie tak trochę na ślepo z racji braku tabliczki znamionowej i nie wiadomej dokładnej mocy silnika.
  • Poziom 43  
    Te dwa przewody o kolorystyce właściwej do PE, to co z nimi ? To jakis zwierak, czy ,,przezwajacz" oszczedzał i to z uzwojeń wyprowadzil ? Płakać się chce, widząc takie brakoróbstwo jak na foto. :cry:
  • Poziom 12  
    Nic się nie stanie jeżeli na ułamek sekundy włączysz silnik. Może buczeć wtedy zmień z zacisku A na zacisk F tutaj masz dwie możliwości podpięcia kondensatora :) jeżeli to na pewno 1kw to ten jest ok
  • Poziom 3  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    Te dwa przewody o kolorystyce właściwej do PE, to co z nimi ? To jakis zwierak, czy ,,przezwajacz" oszczedzał i to z uzwojeń wyprowadzil ? Płakać się chce, widząc takie brakoróbstwo jak na foto. :cry:


    Silnik pozostał po teściu a on tam od kogoś dostał więc nie znam przeszłości w/w silnika

    Dodano po 1 [minuty]:

    micuszyn88 napisał:
    Nic się nie stanie jeżeli na ułamek sekundy włączysz silnik. Może buczeć wtedy zmień z zacisku A na zacisk F tutaj masz dwie możliwości podpięcia kondensatora :) jeżeli to na pewno 1kw to ten jest ok


    Dziękuję będę próbował.
  • Poziom 43  
    ss3900 napisał:
    kondensator lub za duży może spowodować jakieś uszkodzenia silnika?
    Na krótki czas próby (kilkanaście sekund) raczej nie, pod obciążeniem i na dłuższy czas oczywiście, ze tak. Przy okazji, podłącz ten silnik kablem trzyżyłowym z przewodem PE, bo nie znasz stanu izolacji tego silnika, a kto później będzie posty pisał?
  • Poziom 3  
    Krzysztof Kamienski napisał:
    ss3900 napisał:
    kondensator lub za duży może spowodować jakieś uszkodzenia silnika?
    Na krótki czas próby (kilkanaście sekund) raczej nie, pod obciążeniem i na dłuzszy czas oczywiście, ze tak. Przy okazji, podłącz ten silnik kablem trzyżyłowym z przewodem PE, bo nie znasz stanu izolacji tego silnika, a kto póżniej będzie posty pisał?


    Oczywiście zmienię, dziękuję :)
  • Poziom 3  
    niestety silnik nadal nie startuje, jak buczał tak buczy.
  • Poziom 19  
    ss3900 napisał:
    No więc miernik pokazuje rezystancje pomiędzy A i E 3,8 ohm a pomiędzy E i F 5,2 ohm. Więc wychodzi na to ze uzwojenie pomocnicze jest pomiędzy E i F.

    A pomiaru rezystancji pomiędzy A i F to nie łaska wykonać.
    micuszyn88 napisał:
    Na pewno jeden kabel z cewki będzie pod zacisk E razem z innymi kablami a drugi pod A

    Nie z cewki tylko ta cewka to kondensator tak dla przypomnienia. Pod zacisk E tylko zasilanie, a drugi od zasilania po pomiarach.
  • Poziom 3  
    pomiędzy A i F jest 6,8 ohm.

    6,8 omów, omów, zwyczajnych omów, nie wstydźcie się własnego języka. Szczególnie 3 maja. [retrofood]
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    A i F kondensator
    A i E 230V.
    Krzysztof Kamienski napisał:
    podłącz ten silnik kablem trzyżyłowym z przewodem PE, bo nie znasz stanu izolacji tego silnika, a kto później będzie posty pisał?
  • Poziom 3  
    e2rd.o napisał:
    A i F kondensator
    A i E 230V.
    Krzysztof Kamienski napisał:
    podłącz ten silnik kablem trzyżyłowym z przewodem PE, bo nie znasz stanu izolacji tego silnika, a kto później będzie posty pisał?


    Ta opcja zadziałała. Dziękuje.


    No i za wcześnie sie ucieszyłem. Silnik zamontowany w betoniarce, ponieważ miał za duże obroty kupiłem koło pasowe 55mm i teraz betoniarka pracowała poprawnie. Silnik radził sobie z zasypem betoniarki ale zaczął lecieć z niego dym. Natychmiast go wyłączyłem, sprawdzany ręką po wierzchu obudowy miał temperature normalną, kondensator zimny. Czy jest możliwość że przesadziłem z kondensatorem rozruchowym i jest za duży? może właśnie źle oszacowałem moc silnika, albo jeszcze jakaś inna przyczyna.
  • Poziom 36  
    Witam !
    Zrób zdjęcie całego silnika.
    Stare silnik zazwyczaj miały wyłącznik odśrodkowy który odłączał uzwojenie pomocnicze i kondensator od zasilania.
    Pokaż też uzwojenie silnika.
  • Poziom 19  
    ss3900 napisał:
    Silnik radził sobie z zasypem betoniarki ale zaczął lecieć z niego dym.

    Kondensator był odłączony?
  • Poziom 3  
    e2rd.o napisał:
    ss3900 napisał:
    Silnik radził sobie z zasypem betoniarki ale zaczął lecieć z niego dym.

    Kondensator był odłączony?

    Nie, normalnie podłączony.
  • Poziom 19  
    ss3900 napisał:
    Nie, normalnie podłączony.

    To jako kondensator pracy 120 uF jest za duży, powinien być kondensator około 25 uF.
  • Poziom 3  
    e2rd.o napisał:
    ss3900 napisał:
    Nie, normalnie podłączony.

    To jako kondensator pracy 120 uF jest za duży, powinien być kondensator około 25 uF.


    on miał być jako kondensator rozruchowy a nie pracy.
  • Poziom 19  
    ss3900 napisał:

    e2rd.o napisał:
    ss3900 napisał:
    Nie, normalnie podłączony.

    To jako kondensator pracy 120 uF jest za duży, powinien być kondensator około 25 uF.


    on miał być jako kondensator rozruchowy a nie pracy.

    Kondensator rozruchowy to jak sama nazwa wskazuje powinien być odłączany po rozruchu silnika.
  • Poziom 3  
    Tak dokładnie, i zrobiłem dzisiaj taki trik że oprócz włącznika zamontowałem dodatkowo przycisk który wciskam przy włączaniu betoniarki. Załącza on kondensator i kiedy betoniarka sie rozbuja zwalniam przycisk i kondensator zostaje odłączony. Wygląda na to że poprzednio grzało sie uzwojenie pomocnicze bo cały czas chodził silnik na rozruchu.