Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaguar XF S (X250) 3.0L D 2010 - Wiatrak chłodnicy nie wyłącza się

Ferin 01 Maj 2017 22:07 1206 16
  • #1 01 Maj 2017 22:07
    Ferin
    Poziom 6  

    Witam szanownych forumowiczów.

    Kłopot jaki mam to wiatrak chłodnicy, który się nie wyłącza. Bez znaczenia czy silnik pracuje czy nie (zapłon włączony).

    Do próby zdiagnozowania używam programu JLR SDD w wersji 130 (odpowiednia i wystarczająca dla mojego modelu),
    kabelek którym podpinam samochód do kompa to klon Mongosse'a, oryginał "trochę" za drogi. To tak gwoli wyjaśnienia.

    Przy wyborze objawów w programie i po przeskanowaniu nie wyświetla żadnych błędów odpowiednich dla mojego problemu.
    Zakładka "related events", natomiast w zakładce "unrelated events" znajduje problem z "electric heater control module".
    (Widoczne na dołączonym zdjęciu)

    Teraz tak, czy te dwa problemy mogą być jakoś połączone ze sobą, od czego zacząć sprawdzanie. Ten nieustannie kręcący się wiatrak
    przywodzi na myśl kłopot z termostatem. Na innym forum wyczytałem, że to może być kontroler wiatraka, komputer samochodu, zwarcie
    w okablowaniu powodujące złe odczyty czujnika temperatury i do tego dochodzi jeszcze jakiś kłopot znaleziony przeze mnie w JLR SDD.

    Mam do tego samochodu różne PDFy, Workshop Manual, Electric Wiring Diagrams, Connectors Quick Reference Guide, które mogą pomóc
    w rozwiązaniu zagadki.

    Sam nie wiele zrobiłem, poza podłączeniem komputera i sprawdzeniu napięcia na akumulatorze z i bez włączonego silnika, odpowiednio - 12.4v 13.8v.
    Podepne multimetr szeregowo do baterii przy wyłączonym silniku, żeby sprawdzić czy nie ma jakichś zwarć, jak tylko wymyślę domowej roboty "mostek"
    żeby nie odłączać akumulatora na czas pomiaru (trochę się boję tak po prostu odłączyć żeby nie okazało się, że po podłączeniu coś jest nie tak)

    Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc.


    Jaguar XF S (X250) 3.0L D 2010 - Wiatrak chłodnicy nie wyłącza się

    0 16
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 01 Maj 2017 22:27
    decybel91
    Poziom 39  

    Wychodzi, że uszkodzeniu uległ tranzystor w module wentylatora.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #3 02 Maj 2017 18:52
    Ferin
    Poziom 6  

    Dziękuję za odpowiedź. A czy da się sprawdzić tranzystor czy jest sprawny bez wylutowywania go z układu? Poza tym ciekawy jestem czy moduł wiatraka da się otworzyć i potem go zamknąć.

    0
  • #4 02 Maj 2017 18:56
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    ja bym sprawdził najpierw czy jeden ze sterowników nie chce żeby te wentylatory pracowały.

    0
  • #5 02 Maj 2017 19:45
    Ferin
    Poziom 6  

    szymitsu21 napisał:
    ja bym sprawdził najpierw czy jeden ze sterowników nie chce żeby te wentylatory pracowały.

    Chodzi ci o to czy jakiś inny element samochodu nie wymusza pracy wiatraka non-stop?

    Przeglądam właśnie instrukcję i znalazłem takie info:

    Cytat:
    The cooling fan is operated by a fan control module integrated into the cooling fan motor.
    The fan control module regulates the voltage, and subsequently the speed, of the cooling fan
    motor in response to a PWM (pulse width modulation) signal from the ECM (engine control module).
    The ECM calculates the required fan speed from the engine temperature, A/C (air conditioning)
    system pressure and transmission oil temperature. Under hot operating conditions, the fan may
    continue to operate for up to four minutes after the engine has been switched off


    Z tego wynika, że szybkość obrotów wiatraka zależy od kilku rzeczy, w tym od klimy.
    Co znowu może wskazywać na kłopot który mam z kontrolerem/modułem elektrycznego
    ogrzewania (electric heater control module). Ale gdy wyłącze całkowicie klimę/wentylację
    to nie robi to żadnej różnicy, wiatrak włącza się kilka sekund po włączeniu zapłonu czy silnika.

    Teraz przyszło mi do głowy, jednego ranka gdy samochód był zimny i było zimno na zewnątrz,
    około minus jeden, to wiatrak na początku się nie włączył, ale wczasie jazdy (kilka minut?)
    zaczął znowu szaleć.

    Zastanawiam się, od czego zacząć, gdzie szukać przyczyny, wyjęcie wiatraka wydaje się dość
    proste, ale co dalej?

    0
  • Pomocny post
    #6 02 Maj 2017 20:18
    szymitsu21
    Moderator Samochody

    Skoro włącza się kilka sekund po zapłonie to na pewno nie wiatrak. Albo przynajmniej 95% że to nie on..

    Przegląd parametrów, ciśnień w AC etc.

    0
  • #7 02 Maj 2017 22:25
    Ferin
    Poziom 6  

    szymitsu21 napisał:
    Skoro włącza się kilka sekund po zapłonie to na pewno nie wiatrak. Albo przynajmniej 95% że to nie on..

    Przegląd parametrów, ciśnień w AC etc.

    Trafne spostrzeżenie, gdyby to był moduł wiatraka to załączałby się natychmiast, ech wiedziałem że to zbyt piękne i proste by było. Dziękuję za pomoc, poszperam więcej
    w sieci, może ktoś, gdzieś miał podobny problem.

    0
  • #8 03 Maj 2017 12:50
    Olkowski
    Poziom 12  

    Możliwe że ECM dostaje zwarcia na pinie sterowania wentylatora.

    0
  • #9 03 Sie 2017 08:05
    maly1103
    Poziom 9  

    Witam podpinam się pod temat bo mam to samo tylko że wcześniej wcale nie chodził bo był spalony bezpiecznik 100a wymieniłem go i teraz cały czas chodzi może rozwiązaliście ten problem jak to naprawić i co wymienić

    0
  • #10 03 Sie 2017 14:36
    Bunny82
    Poziom 16  

    maly1103 napisał:
    Witam podpinam się pod temat bo mam to samo tylko że wcześniej wcale nie chodził bo był spalony bezpiecznik 100a wymieniłem go i teraz cały czas chodzi może rozwiązaliście ten problem jak to naprawić i co wymienić

    Tranzystor w module do wymiany jak się da rozebrać moduł.

    0
  • #11 03 Sie 2017 14:48
    maly1103
    Poziom 9  

    A gdzie się znajduje ten moduł

    0
  • #12 03 Sie 2017 20:24
    Ferin
    Poziom 6  

    maly1103 napisał:
    A gdzie się znajduje ten moduł

    On jest przy silniku wiatraka.

    0
  • #13 03 Sie 2017 21:41
    maly1103
    Poziom 9  

    A może wiecie jak tam się dostać bo jest tak ciasno że szok

    1
  • #14 03 Sie 2017 22:32
    Ferin
    Poziom 6  

    Musisz wyssać płyn chłodzący ze zbiornika, zdemontować zbiornik, filtr powietrza i "już".

    Najlepiej zassij sobie manual, tam jest napisane krok po kroku co i jak, jedynie znaleźć to czego się akurat szuka może zająć trochę czasu.

    0
  • #15 05 Sie 2017 07:46
    maly1103
    Poziom 9  

    Zastanawiam się nad wymianą całego wentylatora czy warto? a może to być jakiś przekaźnik ?

    0
  • #16 21 Lut 2018 18:04
    mateuszyo
    Poziom 10  

    Witam podpinam się pod temat. Mam ten sam problem z jaguarem XF. Wentylatory pracuje cały czas od włączenia zapłonu. Podmieniłem wiatrak na inny (używany) i dalej to samo. Nie wykluczam że mogłem kupić również uszkodzony. Czy ktoś z was rozwiązał problem? Do wiatraka idą 4 przewody. 2 grube + -, jeden + po stacyjce i jeden sygnałowy. Jakie napięcie powinien dawać przewód sygnałowy gdy komputer chce uruchomienia wentylatora? Dodam że czujniki temp sprawne.

    0
  • #17 21 Lut 2018 22:03
    maly1103
    Poziom 9  

    Witam jeszcze nie naprawiłem bo nie mam kiedy go wyjąć też chciałem kupić drugi ale obawiałem się że będzie zepsuty u mnie jest mechanik który powiedział że naprawi jak go wyciągnę A jak z wyjeciem łatwo jest bo z tego co piszesz to już to robiłeś ja narazie odlaczylem wtyczkę i jeżdżę bez wentylatora A spalanie jak spadło że chej

    0