Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaguar XF S (X250) 3.0L D 2010 - Wiatrak chłodnicy nie wyłącza się

Ferin 01 May 2017 22:07 3576 16
  • #1
    Ferin
    Level 8  
    Witam szanownych forumowiczów.

    Kłopot jaki mam to wiatrak chłodnicy, który się nie wyłącza. Bez znaczenia czy silnik pracuje czy nie (zapłon włączony).

    Do próby zdiagnozowania używam programu JLR SDD w wersji 130 (odpowiednia i wystarczająca dla mojego modelu),
    kabelek którym podpinam samochód do kompa to klon Mongosse'a, oryginał "trochę" za drogi. To tak gwoli wyjaśnienia.

    Przy wyborze objawów w programie i po przeskanowaniu nie wyświetla żadnych błędów odpowiednich dla mojego problemu.
    Zakładka "related events", natomiast w zakładce "unrelated events" znajduje problem z "electric heater control module".
    (Widoczne na dołączonym zdjęciu)



    Teraz tak, czy te dwa problemy mogą być jakoś połączone ze sobą, od czego zacząć sprawdzanie. Ten nieustannie kręcący się wiatrak
    przywodzi na myśl kłopot z termostatem. Na innym forum wyczytałem, że to może być kontroler wiatraka, komputer samochodu, zwarcie
    w okablowaniu powodujące złe odczyty czujnika temperatury i do tego dochodzi jeszcze jakiś kłopot znaleziony przeze mnie w JLR SDD.

    Mam do tego samochodu różne PDFy, Workshop Manual, Electric Wiring Diagrams, Connectors Quick Reference Guide, które mogą pomóc
    w rozwiązaniu zagadki.

    Sam nie wiele zrobiłem, poza podłączeniem komputera i sprawdzeniu napięcia na akumulatorze z i bez włączonego silnika, odpowiednio - 12.4v 13.8v.
    Podepne multimetr szeregowo do baterii przy wyłączonym silniku, żeby sprawdzić czy nie ma jakichś zwarć, jak tylko wymyślę domowej roboty "mostek"
    żeby nie odłączać akumulatora na czas pomiaru (trochę się boję tak po prostu odłączyć żeby nie okazało się, że po podłączeniu coś jest nie tak)

    Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc.


    Jaguar XF S (X250) 3.0L D 2010 - Wiatrak chłodnicy nie wyłącza się
  • Helpful post
    #2
    decybel91
    Level 42  
    Wychodzi, że uszkodzeniu uległ tranzystor w module wentylatora.
  • #3
    Ferin
    Level 8  
    Dziękuję za odpowiedź. A czy da się sprawdzić tranzystor czy jest sprawny bez wylutowywania go z układu? Poza tym ciekawy jestem czy moduł wiatraka da się otworzyć i potem go zamknąć.
  • #5
    Ferin
    Level 8  
    szymitsu21 wrote:
    ja bym sprawdził najpierw czy jeden ze sterowników nie chce żeby te wentylatory pracowały.

    Chodzi ci o to czy jakiś inny element samochodu nie wymusza pracy wiatraka non-stop?

    Przeglądam właśnie instrukcję i znalazłem takie info:

    Quote:
    The cooling fan is operated by a fan control module integrated into the cooling fan motor.
    The fan control module regulates the voltage, and subsequently the speed, of the cooling fan
    motor in response to a PWM (pulse width modulation) signal from the ECM (engine control module).
    The ECM calculates the required fan speed from the engine temperature, A/C (air conditioning)
    system pressure and transmission oil temperature. Under hot operating conditions, the fan may
    continue to operate for up to four minutes after the engine has been switched off


    Z tego wynika, że szybkość obrotów wiatraka zależy od kilku rzeczy, w tym od klimy.
    Co znowu może wskazywać na kłopot który mam z kontrolerem/modułem elektrycznego
    ogrzewania (electric heater control module). Ale gdy wyłącze całkowicie klimę/wentylację
    to nie robi to żadnej różnicy, wiatrak włącza się kilka sekund po włączeniu zapłonu czy silnika.

    Teraz przyszło mi do głowy, jednego ranka gdy samochód był zimny i było zimno na zewnątrz,
    około minus jeden, to wiatrak na początku się nie włączył, ale wczasie jazdy (kilka minut?)
    zaczął znowu szaleć.

    Zastanawiam się, od czego zacząć, gdzie szukać przyczyny, wyjęcie wiatraka wydaje się dość
    proste, ale co dalej?
  • #7
    Ferin
    Level 8  
    szymitsu21 wrote:
    Skoro włącza się kilka sekund po zapłonie to na pewno nie wiatrak. Albo przynajmniej 95% że to nie on..

    Przegląd parametrów, ciśnień w AC etc.

    Trafne spostrzeżenie, gdyby to był moduł wiatraka to załączałby się natychmiast, ech wiedziałem że to zbyt piękne i proste by było. Dziękuję za pomoc, poszperam więcej
    w sieci, może ktoś, gdzieś miał podobny problem.
  • #8
    Olkowski
    Level 12  
    Możliwe że ECM dostaje zwarcia na pinie sterowania wentylatora.
  • #9
    maly1103
    Level 9  
    Witam podpinam się pod temat bo mam to samo tylko że wcześniej wcale nie chodził bo był spalony bezpiecznik 100a wymieniłem go i teraz cały czas chodzi może rozwiązaliście ten problem jak to naprawić i co wymienić
  • #10
    Bunny82
    Level 16  
    maly1103 wrote:
    Witam podpinam się pod temat bo mam to samo tylko że wcześniej wcale nie chodził bo był spalony bezpiecznik 100a wymieniłem go i teraz cały czas chodzi może rozwiązaliście ten problem jak to naprawić i co wymienić

    Tranzystor w module do wymiany jak się da rozebrać moduł.
  • #11
    maly1103
    Level 9  
    A gdzie się znajduje ten moduł
  • #12
    Ferin
    Level 8  
    maly1103 wrote:
    A gdzie się znajduje ten moduł

    On jest przy silniku wiatraka.
  • #13
    maly1103
    Level 9  
    A może wiecie jak tam się dostać bo jest tak ciasno że szok
  • #14
    Ferin
    Level 8  
    Musisz wyssać płyn chłodzący ze zbiornika, zdemontować zbiornik, filtr powietrza i "już".

    Najlepiej zassij sobie manual, tam jest napisane krok po kroku co i jak, jedynie znaleźć to czego się akurat szuka może zająć trochę czasu.
  • #15
    maly1103
    Level 9  
    Zastanawiam się nad wymianą całego wentylatora czy warto? a może to być jakiś przekaźnik ?
  • #16
    mateuszyo
    Level 11  
    Witam podpinam się pod temat. Mam ten sam problem z jaguarem XF. Wentylatory pracuje cały czas od włączenia zapłonu. Podmieniłem wiatrak na inny (używany) i dalej to samo. Nie wykluczam że mogłem kupić również uszkodzony. Czy ktoś z was rozwiązał problem? Do wiatraka idą 4 przewody. 2 grube + -, jeden + po stacyjce i jeden sygnałowy. Jakie napięcie powinien dawać przewód sygnałowy gdy komputer chce uruchomienia wentylatora? Dodam że czujniki temp sprawne.
  • #17
    maly1103
    Level 9  
    Witam jeszcze nie naprawiłem bo nie mam kiedy go wyjąć też chciałem kupić drugi ale obawiałem się że będzie zepsuty u mnie jest mechanik który powiedział że naprawi jak go wyciągnę A jak z wyjeciem łatwo jest bo z tego co piszesz to już to robiłeś ja narazie odlaczylem wtyczkę i jeżdżę bez wentylatora A spalanie jak spadło że chej