Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

CrisELDi 01 May 2017 23:18 47304 79
phoenixcontact
  • DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Witam

    Video demonstrujące o co tu chodzi...
    https://www.youtube.com/watch?v=6Ttkx0uVKb8&feature=youtu.be

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Wzbogacony plan działania oparty na HDMI ...


    Od dłuższego czasu pracuje jak ulepszyć mój pojazd nie tylko silnik lub zewnętrzny wygląd ale wewnątrz a dokładnie Multimedia Nawigacje,TV, DAB,TEL,BT...

    Pojazd jest wyposażony w system multimedialny oparty na CCC który posiada dla starszej wersji modułów TV,BT,TEL,... wsparcie, ale w odniesieniu do obecnego czasu koszt podniesienie standardu liczymy w 10 000zł... co w moim przypadku nie ma sensu.
    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)
    System multimedialny oparty na CCC jest dość starą wersją która głównie składa z jednostki centralnej i dużego centralnego monitora... jest możliwość podniesienia standardu do systemu CIC ale to także wysoki koszt i niekonieczne uzyskasz wszystkie funkcje.


    CELE TEGO PROJEKTU (UPDATE)

    - Stworzenie niezależnego portu Audio AUX Out/In (2 lub 4 kanałowe) - nie mówię tu o programowym dodaniu Audio Aux IN
    - Podłączenie sygnału Video/ RGB/HDMI pod wbudowany monitor pokładowy.
    - Instalacja Modułu TV-Digital
    - Instalacja Modułu Radia DAB
    - Instalacja Modułu Bluetooth (Parott MKi2900) - Wbudowany
    - Instalacja Modułu Wi-Fi Morror
    - Instalacja Modułu MHL + kontroler dla HTC M9
    - Instalacja Modułu MEDIA TV-BOX Android +GPS
    - Instalacja Kamera cofania
    - Przejecie funkcji I-Driver Knop oraz funkcja kierownicy multimedialnej - magistrala CAN (Ta informacja może być zastrzeżona iż nie nam jeszcze regulaminu na ten temat:)
    - Instalacja MASTER CONTROL zbudowany w oparciu o płytę MEGA oraz program Arduino który kontroluj porty Audio,Video, IR,Power,CAN, OSD Menu.

    Dodatkowo (nie testowane)
    Dodatkowy monitor
    Dodatkowe obcje
    Dodatkowy system android Board DUINO2



    ZAPRASZA
    Projekt jest bardzo prosty i nie skomplikowany opart w wersji testowa na podstawowe elementy. Nie jestem elektronikiem lecz entuzjastą "co i jak działa"
    Wszystkie wspomniane elementy byłe testowane i bez problemu działają. Oczywiście nie wykonałem kocowanego projektu iż może jest coś lub koś kto widzi jakiś problem ...Kto koleniem ma pomysł ułatwić mi pracę lub przyłączyć się do projektu zapraszam. W miarę wolnego czasu postaram się kontynuować pracę i zakończyć opis. Opis będzie zawierał dokładny opis wiec każmy może zrobić to sam. Cel projektu jest wsparcie tycz którzy nie chcą wydać tysięcy na programowanie i dodawanie drogich modułów a nadal w sposób estetyczny cieszyć się własną pracą w Samochodzie.



    Stworzenie niezależnego portu Audio AUX Out/In (2 lub 4 kanałowe) - nie mówię tu o programowym dodaniu Audio Aux IN

    Wiec zaczynamy musimy podłączy się do poru analogowego TDA a by stworzyć In/Out AUX Audio.

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Tu jest opisany sposób podłączenia się na płycie. Na schemacie jest opisany kawałek układu z płyty wzmacniacz oraz dodatkowe 10K EXSTRA są elementami dodanymi które są bezpośrednio podłączone do naszego portu AUX Stereo (chyba wiadomo jak zrobić wersje cztery kanałową?)

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    - Zdemontować Konsole CCC z samochodu (PAMIETAJ ODŁĄCZ AKUMULATOR)
    - Zdjąć górna pokrywę
    - Odkręć frontowy panel z przyciskami
    - Zdemontuj Napęd tylko napęd CD - górny

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    A foto widać bardzo wyraźnie gdzie potrzeba wlutować rezystory na foto widać dokładnie 4 kondensatory które zostały opisana na schemacie. Czy to skomplikowane chyba nie?

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    I skręcamy to wszystko do kupy i mamy teraz nowy nie zależny port Audio. Aby zabezpieczyć nasze wejście audio przed zakłóceniami proszę wykorzystać dobrej jakości kable oraz...

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Distortion: >0.001%, Requency response: 40Hz-32KHz, Input/Output impedance: 10kΩ

    Polecam ten filtr Audio jest to najlepsze rozwiązanie aby pozbyć się wszelkich zakłóceń z układu Audio .Koszt zakupu takiego filtra to koszt 20-50zł

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Tutaj jest wzbogacona wersja poprzedniego układu.

    Jak to działa?

    Wlutowanie się w linie audio przed samym wzmacniaczem daje nam bardzo fajne niezależne możliwości. Podłączymy np: Nasz telefon do portu audio AUX
    - Możemy słuchać NAV-BMW, radia, CD z CCC oraz w tle słyszeć nawigację z telefonu lub muzykę.
    - Nie zależnie kontrolujemy siłę głosu na CCC oraz na telefonie.
    - Aby słyszeć muzykę lub dźwięk tylko z telefonu wystarczy iż wyciszysz pokrętłem silę głosu na konsoli CCC lub klikniesz MUTE.

    Proszę pamiętać system CCC nigdy nie wycisza samego układu TDA. Układ zawsze pracuje Nawet jak wyłączysz zapłon i zamkniesz samochód CCC całkowicie wyłącza się po około 10minut wyłączając układ TDA. (zależne od ustawień zaprogramowanych ustawień komfortu)
    UWAGA! Ten prosty układ nie posiada wyciszenia trzasków podczas aktywnego podłączania źródła audio do portu AUX. (nie jest mi potrzebny w tej cześć projektu.)

    Można Podłączyć do aux-a (nie zapomnij o filtrze Audio) tani układ modułu Bluetooth, sparować telefon i mamy automatyczne połączenie audio... Proste i skuteczne.

    PROSZĘ nie pisać o programowanym dodaniu AUX w tym projekcie nie znalazło zastosowania i jest bez użyteczne iż blokuje pozostałe opcje systemu CCC.

    Zastosowanie portu AUX Audio tego typu także przydatne jest dla podłaczenia do CCC standardowego wzmacniacza audio bez strat i zachowaniu jakości.

    Podłączenie sygnału Video/ RGB/HDMI pod wbudowany monitor pokładowy.

    Wracamy do tematu jak uzyskać wejście Video dla mojego projektu?
    Mamy kilka opcji:
    - Zakup gotowego interfejs Video
    - W przypadku posiadania Starego Tunera TV w samochodzie można skorzystać i podłączy się pod linię RGB odcinając stary tuner i podłączając nowy sygnał RGB. Ale ten sposób posiada kilka wad które przekreślają przeznaczenie w moim projekcie a po za tym zdemontowałem już dawno stary tuner ...
    - Kolejny sposób to budowa własny interfejs Video. Nie mam czasu aby budować podstaw cały układ kontrolny tym samym nie mając wielkiej wiedzy jak adaptować sygnał.

    Wiec kupiłem gotowy Interfejs BMW Audio/Video dla CCC za 700zł z Chin

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    - Posiada połączenie z magistralą CAN czyli automatyczne załącza obraz tylniej kamery. oraz współpracuje z przyciskiem menu.
    - Posiada 3 analogowe wejście A/V, jedno RGB+S, jedno wejście dla kamery cofania.
    Więcej niż potrzebuje. Jak to działa i gdzie to się podłącza?

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Oczywiście po zakupie Interfejsu BMW CCC AUDIO VIDEO znajdziemy instrukcje jak to zainstalować ale dla jasności iż to nie jest trudne może przedstawię...

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Pomiędzy Monitorem a główną jednostką BMW CCC istnieje połączenie 8- przewodowe LVDS ("Kabel Video") własnie ten kabel został adaptowany i podmieniany sygnał RGB dla potrzeb wyświetlenia własnego źródła wideo.
    Aby podłączyć adapter wystarczy odpiąć kabel LVDS od monitora i podłączy go do interfejsu A/V a nowy kabel LVDS od interfejsu podpiąć pod monitor.

    Przydatne:
    Jeżeli interfejs nie jest podłączony do zasilania to i tak nie zakłóca połączenia LVDS i wszystko działa tak jak przedtem bo interfejs aby przełączyć sygnał RGB z oryginalnego źródła (CCC) na nasz, wykorzystuje przekaźniki. w przypadku awarii interfejsu A/V nasze BMW-CCC nadal działa.

    Urządzenie działa w moim samochodzie przez 2 lata bez problemu. Mój interfejs był pierwsza wersją która posiadała poważną wadę która zakłócała porty IN AUDIO czyli urządzenie samo się zakłócało. po zdemontowaniu jednego z wzmacniacza operacyjnego na płycie interfejsu i stworzeniu mostka problem ustąpił.

    Budowa Interface BMW Video/ RGB/HDMI pod wbudowany monitor pokładowy.

    Jak wspomniałem wcześniej pomiędzy jednostką CCC a monitorem pokładowym istnieje połączenie LVDS 8pin.

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)
    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Czyli mamy:

    - TXOUT0-
    - TXOUT0+
    - TXOUT1-
    - TXOUT1+
    - TXOUT2-
    - TXOUT3+
    - TXCK-
    - TXCK+
    - GND

    W moim oryginalnym interfejsie zastosowano układ THC63LVDF84R transmitter converts 28bits of CMOS/TTL data into LVDS

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)
    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Który wykorzystuje w tym BMW interfejsie tylko:

    - TA-
    - TA+
    - TB-
    - TB+
    - TC-
    - TC+
    - TCLK-
    - TCLK+
    - GND

    Wiec mają już potrzebne informacje jak to zbudować wpadłem na pomysł aby wykorzystać RTD2660H Płyta(PCB800099-V.9) który posiada wyście LVDS

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Układ posiada LVDS:

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Jak widać są potrzebne połączenia.
    Aby sprawdzić czy LVDs działa na tym układzie kupiłem TCON: Vs-tcon 50-v1
    i działa.
    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Więc mamy wszystko aby przetestować co i jak (Wiec spróbuje)

    (Wszelkie potrzebne materiał aby zbudować własny interfejs VIDEO dla CCC postaram się przedstawić w miarę zainteresowania.)


    - Instalacja Modułu TV-Digital
    - Instalacja Modułu Radia DAB
    - Instalacja Modułu MHL + kontroler dla HTC M9
    - Instalacja Modułu MEDIA TV-BOX Android +GPS
    - Instalacja Kamera cofania


    Aby nasz projekt maiła sens oraz był łatwy do budowy i kontrolowania musi posiada podstawowe porty.

    - Port OUT R/L Audio
    - Port OUT Video or RGB
    - Port IN PUT IR (kontrolowany pilotem typu IR czyli zwykły pilot)
    - Porty zasilania ACC, BAT+ (+12v),
    - Port OUT PUT +5-12v (Gdy urządzenie pracuje stan wysoki (+5-12v)oraz noski (V0) w spoczynku. Jeżeli tego portu niema, można z łatwością go dodać)

    JA kupiłem moduł do odbioru radia DAB spełniające te funkcje.

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    CKO DAB2011-V2-TS Integrated Digital Car Radio

    Retain the look of the vehicle whilst adding the DAB & DAB+ function
    174 – 240 MHz
    Compatible with Europe
    Universal fit into factory fit navigation unit with an AV input
    Can alternatively be used with existing head unit & separate screen
    PAL & NTSC TV system selection
    Full AV output via phono – gives you the full high quality stereo digital sound that DAB offers
    Stores up to 255 stations in alphabetical order
    Displays station list & station/track/programme information on screen together
    Favourite stations can be stored just like AM/FM
    Full function remote control with separate remote eye for easy channel selection
    UK DAB standard antenna connection – SMB
    2 video outputs for front & rear seat entertainment
    Aux AV input to add other devices (DVD changer/DVBT) or retain your AV input

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Model number: EB-DTR03
    Brand: RESUN
    Country of origin: China

    Car DVB-T receiver as connected to your car monitor allows you to watch digital TV programs directly in your car.
    * This digital DVB-T MPEG4 TV tuner is equipped with USB port providing possibility to watch films / listen to music/ view pictures from USB drives and record TV programs. The device can be used not only in the car but at home together with your TV set.


    Fully comply with High Definition DVB-T MPEG2/MPEG4 AVC/H.264 Standard
    Recording and playback TV programs with USB Disk.
    Y/Pr/Pb output supports 1920x1080i
    Use DiBcom dib9090M high performance
    NIM chip with diversity structure
    Speed over 180km/h(HD)/230km/h(SD)
    min (at 8k, 64QAM,CR2/3.GI1/8,474MHz)
    High Doppler effect correction
    Provide antenna power supply function for
    pair use with mobile active antenna
    Stores Over 1000 TV & radio programs
    Support PAL/NTSC/SECAM Video output
    Favorite channel list editing
    Support USB SW update /mp3 & JPEG
    Playback
    PIG (Picture in Graphic) support
    3 Sets of video output for tourist bus and
    vent to install with 3 monitors
    On screen channel information
    OSD Teletext (DVB ETS 300 706) and
    subtitle function support (EU model)
    VBI Teletext support (EU model)
    Fast scan for high speed driving and cross
    difference area
    Wide DC power input from DC12-24V,
    suitable for CAR
    1 set of AV input for other DVD/GPS/GAME application

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    W tym miejscu może być każdy inny system TV BOX który posiada wspomniane właściwości dodanie GPS USB dla androida daje mi możliwość korzystania z wielu funkcji.

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Moduł Wi-Fi Mirror nie potrzebny jest pilot bo wszystko jest zautomatyzowane z telefonu potrzebujesz tylko A/V.

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)
    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)


    Pozostałe Moduły Bluetooth Parott 2900 musi być przerobiony aby uzyskać Audio oraz video + kontrolę. (postaram się opisać co i jak)





    Jak to działa - podstawy (Przykład tylko moduł TV oraz DAB)

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Tu jest przykładowy schemat oparty tylko na dwóch modułach radio oraz TV. Jak wspomniałem wcześniej musi posiadać podstawowe porty Audio, wideo, oraz do komunikacji z modułami niezbędny jest obsługa modułu za pomocą pilota IR (czyli zwykły pilot na podczerwień.

    Tak wiem po co używać przekaźniki tak głośnie i prądożerne, tak jak mówiłem nie jestem elektronikiem i wszelkie próby bulwowy układu który bez problemu zadziała i nie tworzą zakłóceń lub nie zniekształceń oparte na układach scalonych wymagają o wiele więcej doświadczenia budowy układów Audio lub video w SAMOCHODZIE to nie jest proste. Wiec zbudowałem bardzo funkcjonalny układ który działa bez problemu i hałasu.

    DODATKOWO (nie ma tego na schemacie) Zbudowałem "potencjometr cyfrowy" oparty na zwykłym podwójnym potencjometrze 2x 20k oraz serwomechanizmie 90 stopni co daje mi w pełnym otwarci 18k oraz pełną kontrolę dźwięku z pilota IR, potencjometr jest wpięty w NOWYM AUX -em. także bez problemów z zakłóceniami.

    Przyczyną budowy takiego potencjometria jest fakt iż np: Moduł Radia DAB nie ma bezpośredniej kontroli dźwięku z pilota jest tylko MUTE, ten sam problem dotyczy układu Wi-Fi Mirror, podczas uruchomienia tego urządzenia włącza się bardzo głośne "wejściowe" menu którego nie można ściszyć.


    Wiec jak to działa? Bardzo prosto z czytamy za pomocą Arduino cody moich pilotów dab oraz TV.

    Code: vbnet
    Log in, to see the code


    Lista Code pilotów odnosi się do wymienionych wcześniej modułów TV DAB.
    Używając bardzo popularnej bibioteki "IRremote.h"

    Code: vbnet
    Log in, to see the code


    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Chyba znany sposób?
    Co nam to daj? daje nam pełną kontrolę nad Modułami TV/DAB, ja dla testów wykorzystałem pilot z modułu wspomnianego wcześniej TV,bo porostu ma więcej przycisków.

    Code: vbnet
    Log in, to see the code


    Tu przedstawiam testowy program który steruje jednym pilotem podstawowe funkcje dwóch modułów TV/DAB tego projektu czyli Porty Audio/Video oraz komunikację IR (wyciąłem zbędne elementy które może by zakłócały zrozumienie projektu. Zbędne na tym etapie jest potrzebny program np: sprawdzanie czy moduł pracuje?

    Code: vbnet
    Log in, to see the code


    Czyli w zależności jaki moduł wybierzemy na pilocie do kontroli wyświetlania oraz słuchania (Taki uniwersalny pilot dla naszych modułu). zadania zostaną wykonane według funkcji oraz ustawień.Chyba proste...
    Proszę pamiętać iż w programie istnieje kontrola serwomechanizmu (cyfrowy potencjometr)...
    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC) DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)


    Program dla potrzeb demonstracyjnych mile widziane ułatwienia :) oraz inne pomysły które ułatwiły by pracę...


    Za niedługo trochę więcej o Interfejsie Video BMW CCC.



    cd...DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Cool? Ranking DIY
    Do you have a problem with Arduino? Ask question. Visit our forum Arduino.
    About Author
    CrisELDi
    Level 14  
    Offline 
    CrisELDi wrote 342 posts with rating 45, helped 3 times. Been with us since 2007 year.
  • phoenixcontact
  • #2
    Artur k.
    Admin of Audio group
    CrisELDi wrote:

    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Tutaj jest wzbogacona wersja poprzedniego układu.

    (...)

    Zastosowanie portu AUX Audio tego typu także przydatne jest dla podłaczenia do CCC standardowego wzmacniacza audio bez strat i zachowaniu jakości.


    Gdyby chcieć wykorzystać rozwiązanie jak na powyższym schemacie do wyprowadzenia sygnału na dodatkowy wzmacniacz, to niestety okaże się że sygnał ten ma bardzo niski poziom (ok. 1/2 poziomu nominalnego) i nie wysteruje w pełni dodatkowego wzmacniacza. Zatem nie ma mowy o podłączeniu bez strat.

    O wszystkich wadach całego tego rozwiązania nawet nie chce mi się pisać, ponieważ jest ich bardzo dużo. Najważniejszy problem którego na dodatek nie da się wyeliminować to to, że niepodłączone wejście AUX będzie wprowadzało zakłócenia (brum, trzaski, szumy itp.) do toru audio.

    Takie rozwiązanie zdecydowanie należy odradzać.
  • #3
    paszczakq
    Level 26  
    Nie narzekałbym na ten system biorąc pod uwagę wynalazek z wcześniejszych typu tuner BM54 .

    Kierownica ze złej strony ......
  • #4
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Eeetam, a co w BM54 było takiego złego? Że końcówki leciały i były niewymienne? I na to są sposoby znane od dawna.
  • #5
    paszczakq
    Level 26  
    Nie no naprawialne . Ale durne rozwiązanie .
  • phoenixcontact
  • #7
    pikarel
    Level 37  
    Rozwiązanie do podłączenia sygnału Audio z zewnętrznego źródła jest wystarczające dobre; przewody wejściowe są w całości ekranowane a wejścia mają bardzo niską impedancję, ok. 5 kΩ, więc i poziom ewentualnych zakłóceń z niepodłączonego wejścia jest pomijalny (to nie wiszący goły przewód na wejściu 1MΩ/1mV).

    Jednak jeśli chcesz podłączyć A/V to mam kilka uwag:
    -to, co nazwałeś filtrem przeciwzakłóceniowym jest izolatorem galwanicznym podłączonego urządzenia (telefon, tablet) i ma sens tylko dla takiego podłączenia (różne potencjały mas i ładunków elektrostatycznych na urządzeniach).
    Jeśli planujesz podłączyć też sygnał Video - to już takiej separacji nie potrzebujesz, bo urządzenie Audio/Video powinno być zasilane ze wspólnego źródła (akumulatora samochodowego); potencjały mas są wtedy wyrównane i separator jest potrzebny, jak kwiatek do kożucha.

    -nie da się podłączyć sygnału Video w taki sposób, jak podłączyłeś Audio, czyli "na żywca", trzeba znać procedurę jego podłączenia do procesora sygnałowego oraz miejsce jego dołączenia.

    Nie analizowałem schematu Twojego CCC, więc nie wiem, ile sygnałów Video jest w stanie przełączać i czy potrafi wyświetlić coś innego, niż "własne" informacje systemowe i własne grafiki (bo np. nie posiada skalera).

    Piszę o tym, co zrobiłeś i o tym, jakie trudności możesz napotkać;
    nie wymyślam, co byłoby, gdyby babka miała wąsy :)
  • #8
    Artur k.
    Admin of Audio group
    pikarel wrote:
    Rozwiązanie do podłączenia sygnału Audio z zewnętrznego źródła jest wystarczające dobre; przewody wejściowe są w całości ekranowane a wejścia mają bardzo niską impedancję, ok. 5 kΩ, więc i poziom ewentualnych zakłóceń z niepodłączonego wejścia jest pomijalny (to nie wiszący goły przewód na wejściu 1MΩ/1mV)

    Nieprawda. O ile będzie to gniazdo z krótkim przewodem (jak na zdjęciu) to owszem, ale jeśli do gniazda zostanie podłączony przewód o długości choćby metra, to już zakłócenia mogą się pojawić i niska impedancja wejścia niewiele tu pomoże.

    pikarel wrote:
    Jeśli planujesz podłączyć też sygnał Video - to już takiej separacji nie potrzebujesz, bo urządzenie Audio/Video powinno być zasilane ze wspólnego źródła (akumulatora samochodowego); potencjały mas są wtedy wyrównane i separator jest potrzebny, jak kwiatek do kożucha.

    A to nie jest do końca prawda. Wszystko zależy od budowy obwodów wejściowych w urządzeniu. Jeśli masa wejścia nie jest połączona wprost z masą zasilania na płycie urządzenia (co wcale nie jest rzadkością), to niestety mogą wystąpić różne potencjały mas, a więc taki separator będzie potrzebny.
    Dokładnie to samo dotyczy wejścia audio.
    Zastosowanie lub nie separatora uzależnione jest od konkretnego przypadku, nie można obligatoryjnie powiedzieć że nie jest on potrzebny.
  • #9
    pikarel
    Level 37  
    Artur k. wrote:
    (...)Jeśli masa wejścia nie jest połączona wprost z masą zasilania na płycie urządzenia (co wcale nie jest rzadkością), to niestety mogą wystąpić różne potencjały mas (...)

    Sprawdź, czym różnią się:
    -różne potencjały mas
    od
    -pętli masy

    Różnice potencjałów mas to nierzadko kilkaset V (po to stosuje się wówczas izolator), różnice w pętli masy to ułamki V.
    Mam wrażenie, że wiesz, że dzwonią...
    ----------------------------------
    Wyraziłem tylko swój pogląd na wykonane urządzenie, dołączając swoje spostrzeżenia dotyczące dalszego rozwoju projektu.
    Oczekuję, że inni biorący udział w tym temacie potrafią zrobić to samo.
  • #10
    djfarad02
    Level 19  
    Pikarel ma rację, przy tych impedancjach i poziomach sygnału nie wystąpią zakłócenia nawet przy metrowym odcinku przewodu.
    Co do mas to rozwiązanie z separacją bywa bardzo często potrzebne. Tutaj jednak można to rozwiązać w inny sposób niż za pomocą transformatora - dodać układ z wejściem symetrycznym. Separacji nie będzie ale problem z pętlą masy zniknie. W ten sposób podłączałem kiedyś CD-ROM w samochodzie. Spadki napięć na masie powodowane pracą serw w CD dawały niedopuszczalny poziom zakłóceń w głośnikach. Zastosowanie wejścia symetrycznego we wzmacniaczu rozwiązało problem całkowicie.
  • #11
    Artur k.
    Admin of Audio group
    pikarel wrote:
    Sprawdź, czym różnią się:
    -różne potencjały mas
    od
    -pętli masy

    Różnice potencjałów mas to nierzadko kilkaset V (po to stosuje się wówczas izolator), różnice w pętli masy to ułamki V.
    Mam wrażenie, że wiesz, że dzwonią...

    Ja proponuję żebyś Ty sprawdził co się dzieje, gdy przewodem masy płynie jakiś dodatkowy prąd - np. wyrównują się potencjały urządzeń i wcale nie muszą to być różnice kilkuset V.
    Są Kolego pewne zasady łączenia masy oraz ekranów w przewodach. Proponuję się z tym zapoznać i zrozumieć dlaczego należy to robić tak, a nie inaczej.
    Może wówczas Tobie zadzwoni tam gdzie trzeba. :)

    djfarad02 wrote:
    W ten sposób podłączałem kiedyś CD-ROM w samochodzie. Spadki napięć na masie powodowane pracą serw w CD dawały niedopuszczalny poziom zakłóceń w głośnikach.

    Właśnie o to chodzi. Dwa urządzenia zasilone nawet z tego samego źródła, jednak długość i zbyt mały przekrój przewodów zrobiły swoje.
    To nie jest problem pętli masy, a właśnie problem spadku napięcia na przewodach, czyli de facto różnicy poziomów mas pomiędzy urządzeniami. A ta różnica potencjałów masy wynika z niczego innego jak ze spadku napięcia na przewodzie zasilającym.
    Ot cała filozofia.

    Mógłbym wymienić setki różnych przypadków, problemy spotykałem nawet w dużych obiektach gdzie niepoprawnie wykonana instalacja elektryczna (zbyt duża impedancja przewodu ochronnego) powodowała brum w instalacji audio. Rozwiązać problem można było na trzy sposoby - odłączyć ekrany przewodów z jednej strony (i nie bez znaczenia z której), zastosować transformatory separujące, albo naprawić instalację elektryczną. Ze względów bezpieczeństwa wybrany został trzeci wariant.
  • #12
    pikarel
    Level 37  
    D-Boxy - oczywiście - stosuje się w instalacji nagłośnieniowej/estradowej.
    Jednak w urządzeniu, o którym jest temat wystarczy właściwie wybrać punkt łączenia masy przewodów ekranowanych, do których podłączone będzie urządzenie zewnętrzne.

    W odbiornikach/kombajnach samochodowych nawet producent nigdy nie stosuje separacji dla zewnętrznych urządzeń; przewody do ich podłączenia często są wlutowane na stałe i zakończone gniazdami, podobnie, jak w projekcie autora tematu.

    Kończę już, bo za chwilę będę musiał tłumaczyć, że nie jestem wielbłądem.
  • #13
    Artur k.
    Admin of Audio group
    pikarel wrote:
    D-Boxy - oczywiście - stosuje się w instalacji nagłośnieniowej/estradowej.

    Tylko że Di-Box to nie jest urządzenie które służy do separacji galwanicznej obwodów. Funkcję separacji masy ma ale często się zdarza, że położenie przełącznika masy nie ma żadnego znaczenia.

    pikarel wrote:
    W odbiornikach/kombajnach samochodowych nawet producent nigdy nie stosuje separacji dla zewnętrznych urządzeń

    Ależ owszem, stosuje się i to od dość dawna. W samochodach spotyka się nawet połączenia optyczne radia ze wzmacniaczami i są to rozwiązania fabryczne. Jak myślisz - po co?
  • #14
    djfarad02
    Level 19  
    pikarel wrote:
    Jednak w urządzeniu, o którym jest temat wystarczy właściwie wybrać punkt łączenia masy przewodów ekranowanych, do których podłączone będzie urządzenie zewnętrzne.

    Problem w tym, że przy wspólnym zasilaniu obu urządzeń nie zawsze zda to egzamin. Jak dla mnie, najsensowniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie wejścia symetrycznego, o czym już wspomniałem. Minus wejścia symetrycznego łączy się z masą wyjścia urządzenia "nadawczego".
  • #15
    Artur k.
    Admin of Audio group
    djfarad02 wrote:
    Problem w tym, że przy wspólnym zasilaniu obu urządzeń nie zawsze zda to egzamin.

    Przy różnych źródłach zasilania również nie zawsze zdaje to egzamin. Dlatego jak wspomniałem - należy trzymać się zasad łączenia mas, a gdy to nie pomaga - stosować separację galwaniczną.
    djfarad02 wrote:
    Jak dla mnie, najsensowniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie wejścia symetrycznego, o czym już wspomniałem.

    Najsensowniejszym rozwiązaniem jest transformator sygnałowy. Nie zawsze da się zrealizować symetryczny przesył sygnału. Jeśli choć jedno urządzenie jest do tego przystosowane to tak, ale jeśli nie to rozwiązanie staje się kłopotliwe ponieważ wymaga "nadajnika" i "odbiornika".
    Transformator sygnałowy pozbawiony jest tej wady, bowiem jest to jedno urządzenie, poza tym jeśli nie zależy nam na jakości HiEnd, to taki transformator można kupić za kilkadziesiąt złotych.
  • #16
    djfarad02
    Level 19  
    Artur k. wrote:
    Nie zawsze da się zrealizować symetryczny przesył sygnału. Jeśli choć jedno urządzenie jest do tego przystosowane to tak, ale jeśli nie to rozwiązanie staje się kłopotliwe ponieważ wymaga "nadajnika" i "odbiornika".

    Jeżeli twierdzisz, że zawsze musi być symetryczny nadajnik i odbiornik to jesteś w błędzie. Nadajnik nie musi mieć wyjścia symetrycznego by pozbyć się problemu z zakłóceniami powodowanymi spadkami napięć na masie.

    Oto przykład:
    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Takie rozwiązanie jest mniejsze i tańsze niż transformator (potrzebne środki pieniężne można pozyskać rezygnując z zakupu jednego piwa).
  • #17
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Takie rozwiązanie nie zawsze zdaje egzamin. Takie patenty są w di-boxach aktywnych i działają dobrze, o ile różnica potencjałów mas nie jest zbyt wysoka.
    W samochodzie rzeczywiście może to być dobrym rozwiązaniem, ma jednak pewną wadę - wymaga zasilania i również dobrej jakości masy. Transformator nie ma tych wad, choć jest nieco droższy.

    Kiedyś byłem fanem takich rozwiązań, dopóki nie zdarzyło mi się na scenie uszkodzić Di-Box aktywny dlatego że ktoś podłączył komputer. Jak wiadomo nie wszystkie zasilacze do laptopów mają wyprowadzone uziemienie - ten nie miał, różnica potencjałów pomiędzy komputerem, a mikserem była tak duża że uszkodziło Di-Box. Całe szczęście że Di-box, a nie mikser.
    Od tamtej pory używam jedynie urządzeń które mają transformator.
  • #18
    djfarad02
    Level 19  
    Wiadomo, że transformatory ze swoją izolacją galwaniczną mają niepodważalne zalety. Również jestem zdania, że na scenie tylko one mają rację bytu.

    Jednak w samochodzie rozwiązanie ze wzmacniaczem operacyjnym jest przede wszystkim tańsze i mniejsze. Możesz uściślić co rozumiesz przez stwierdzenie: "wymaga dobrej jakości masy". Co oznacza według Ciebie "dobra jakość masy" dla takiego obwodu wejściowego? Domyślam się, że po prostu masz na myśli masę sygnałową wzmacniacza mocy. W przypadku naszej sprawy samochodowej transformator też musiałbyś podłączyć jednym końcem do masy
  • #19
    Artur k.
    Admin of Audio group
    djfarad02 wrote:
    Jednak w samochodzie rozwiązanie ze wzmacniaczem operacyjnym jest przede wszystkim tańsze i mniejsze.

    Tańsze na pewno, ale czy mniejsze to można dyskutować.
    Ja często używam takiego czegoś:
    https://monacor.pl/produkty/fga-40
    https://monacor.pl/produkty/fga-30
    Wymiary masz tam podane - pierwszy fi 35mm, długość 65mm, drugi fi 24mm długość 38mm, także urządzenia niewielkie, porównywalne do rozwiązania ze wzmacniaczem operacyjnym, choć rzeczywiście droższe.

    djfarad02 wrote:
    Możesz uściślić co rozumiesz przez stwierdzenie: "wymaga dobrej jakości masy". Co oznacza według Ciebie "dobra jakość masy" dla takiego obwodu wejściowego?

    Chodzi o masę zasilania tego urządzenia, jeśli na masie zasilania od strony odbiornika będą zakłócenia to takie rozwiązanie jest bezużyteczne. Z tego powodu należy taki układ umieścić możliwie najbliżej odbiornika co nie zawsze jest proste do zrobienia. No i co zrobić w przypadku, gdy masa wejść audio nie jest połączona wprost z masą zasilania odbiornika? Takie przypadki się zdarzają, bo często masa wejścia audio łączona jest z masą zasilania gdzieś przy końcówce mocy albo przy złączu radia, widywałem też rozwiązania gdzie masa sygnałowa połączona była przez rezystor kilkanaście omów i równolegle z nim kondensator z masą zasilania. Twój układ ma wspólną masę sygnału wyjściowego oraz zasilania co może w takim przypadku spowodować powstanie pętli masy.
    Dlatego właśnie najlepszym i najpewniejszym rozwiązaniem jest transformator - to rozwiązanie zawsze działa prawidłowo, bez względu na to gdzie jest umieszczony i jak są zbudowane obwody wejściowe odbiornika.
    Wierz mi, że ja już nie raz się przejechałem na różnych patentach, dlatego teraz wolę dopłacić i zastosować transformator. Za różnicę w cenie pomiędzy układem ze wzmacniaczem operacyjnym a transformatorem kupuję sobie święty spokój, bo nie muszę tracić czasu na szukanie problemów gdy coś nie działa i ew. poprawki. :)
  • #20
    djfarad02
    Level 19  
    Artur k. wrote:
    Chodzi o masę zasilania tego urządzenia, jeśli na masie zasilania od strony odbiornika będą zakłócenia to takie rozwiązanie jest bezużyteczne. Z tego powodu należy taki układ umieścić możliwie najbliżej odbiornika co nie zawsze jest proste do zrobienia. No i co zrobić w przypadku, gdy masa wejść audio nie jest połączona wprost z masą zasilania odbiornika?


    Jak to co zrobić?

    Zobacz: nie dodając ani jednego elementu zmieniasz jedynie miejsce podłączenia C4. Uzyskujesz w ten sposób automatyczne skasowanie zmiennych napięć zakłócających obecnych w urządzeniu odbiorczym pomiędzy jego masą zasilania a masą sygnałową.

    Oto schemat:
    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)
  • #22
    djfarad02
    Level 19  
    Strumien swiadomosc... wrote:
    Nie wydaje wam się że przesadzacie , jak chcecie doktoryzować się nad przesyłaniem sygnału , wydzielcie se topik.

    Nie wiem czy takie banały można nazywać doktoryzowaniem :). Raczej podstawy, które mogą się przydać.
  • #23
    Artur k.
    Admin of Audio group
    djfarad02 wrote:
    Jak to co zrobić?

    Zobacz: nie dodając ani jednego elementu zmieniasz jedynie miejsce podłączenia C4. Uzyskujesz w ten sposób automatyczne skasowanie zmiennych napięć zakłócających obecnych w urządzeniu odbiorczym pomiędzy jego masą zasilania a masą sygnałową.

    Włącz źródło sygnału zakłócającego na masę zasilania, a nie na masę sygnału. Przecież to masa zasilania jest winna zakłóceniom, a nie masa sygnałowa. W samochodzie masą jest karoseria, są tam śmieci ze wszystkiego co znajduje się w samochodzie i właśnie zmiany potencjału tej masy powodują zakłócenia.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Poza tym, Twoja symulacja nie uwzględnia tego co jest dalej, a dalej w odbiorniku masa sygnałowa i masa zasilania będzie połączona w taki czy inny sposób. Teoretycznie spowoduje to zwarcie źródła zakłóceń, ale wszystko zależy od impedancji połączenia.
  • #24
    djfarad02
    Level 19  
    Artur k. wrote:
    Włącz źródło sygnału zakłócającego na masę zasilania, a nie na masę sygnału. Przecież to masa zasilania jest winna zakłóceniom, a nie masa sygnałowa. W samochodzie masą jest karoseria, są tam śmieci ze wszystkiego co znajduje się w samochodzie i właśnie zmiany potencjału tej masy powodują zakłócenia.


    Zmiany potencjału "tej masy" względem czego?

    Co znaczy "włącz na masę zasilania"? Jeden koniec do masy zasilania a drugi gdzie?

    Jeśli dyskusja będzie tak wyglądała to faktycznie z tematu zrobi się śmietnik.
    Moim zdaniem, źródło zakłóceń jest zamodelowane poprawnie. Jeśli uważasz, że tak nie jest to proszę przedstaw argumenty poparte schematem, by nie było niedomówień.

    Artur k. wrote:
    Poza tym, Twoja symulacja nie uwzględnia tego co jest dalej, a dalej w odbiorniku masa sygnałowa i masa zasilania będzie połączona w taki czy inny sposób. Teoretycznie spowoduje to zwarcie źródła zakłóceń, ale wszystko zależy od impedancji połączenia.

    Wręcz przeciwnie - uwzględnia. O jakim zwarciu źródła zakłóceń piszesz? Którędy? Zwarcie a odjęcie ich od sygnału to zupełnie dwie różne rzeczy.
  • #25
    Artur k.
    Admin of Audio group
    djfarad02 wrote:
    Co znaczy "włącz na masę zasilania"? Jeden koniec do masy zasilania a drugi gdzie?

    Źródło zakłóceń włącz szeregowo ze źródłem napięcia V1.
  • #26
    djfarad02
    Level 19  
    Artur k. wrote:
    Źródło zakłóceń włącz szeregowo ze źródłem napięcia V1.

    A co mi tam, niech włączę ;)

    Włączyłem oto efekt:
    DIY - Upgrade my BMW 630i E63(e60,e61,... - CCC)

    Jak widać, na schemacie mamy już trzy źródła zakłóceń i żadne z nich nie wpłynęło na sygnał użyteczny.
  • #27
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Mam wrażenie, że ta symulacja nie do końca oddaje rzeczywistość. W praktyce wielokrotnie spotykałem się z takimi przypadkami i nie było to takie różowe jak na Twojej symulacji.

    Zresztą łatwo sprawdzić jak jest w rzeczywistości - wystarczy oscyloskopem zobaczyć co się dzieje na ścieżkach masy i zasilania w jakimkolwiek urządzeniu zasilanym z zasilacza impulsowego. Te śmieci w mniejszym lub większym stopniu zawsze przedostają się do toru audio. Często tego nie słychać, ponieważ częstotliwości pracy przetwornic są dużo wyższe niż zakres słyszalny.
    Wieczorem wezmę oscyloskop i pokażę o co mi chodzi. Teraz mam coś innego do zrobienia.
  • #28
    djfarad02
    Level 19  
    Artur k. wrote:
    Zresztą łatwo sprawdzić jak jest w rzeczywistości - wystarczy oscyloskopem zobaczyć co się dzieje na ścieżkach masy i zasilania w jakimkolwiek urządzeniu zasilanym z zasilacza impulsowego. Te śmieci w mniejszym lub większym stopniu zawsze przedostają się do toru audio.

    To prawda, że walka z zakłóceniami w praktyce jest gorsza niż w teorii. Prawda również, że transformator jest najłatwiejszy w aplikacji i najpewniejszy. Czasami jednak jego gorsze parametry częstotliwościowe i wyższa cena nie zachęcają do jego stosowania.
    Jednak zapewniam, że w takiej dość prostej sytuacji jak radio samochodowe podłączenie z pomocą dodatkowej elektroniki będzie wystarczające (sprawdzone). Poza tym, można to wykonać z elementów, które posiada na stanie większość elektroników.

    Z drugiej jednak strony, stosując puszkę z trafem oszczędzamy czas i problem jest od razu rozwiązany
  • #29
    Artur k.
    Admin of Audio group
    djfarad02 wrote:
    Jednak zapewniam, że w takiej dość prostej sytuacji jak radio samochodowe podłączenie z pomocą dodatkowej elektroniki będzie wystarczające (sprawdzone). Poza tym, można to wykonać z elementów, które posiada na stanie większość elektroników.

    Hehe, właśnie zakłócenia w samochodach to dość skomplikowany i trudny temat, dlatego że źródeł zakłóceń w samochodach jest całe mnóstwo.
    Zobacz ilu ludzi ma problemy z zakłóceniami w CB w samochodach, problemy są też i z Car Audio. O ile instalacja jest fabryczna to nie ma problemu - producent zrobił robotę za nas. Ale jak ktoś chce coś dokładać czy modyfikować to często napotyka różne problemy.

    Nie upieram się, że Twoje rozwiązanie jest złe - z pewnością w wielu wypadkach wystarczy, jednak w 100% różne problemy związane z masą da się wyeliminować tylko przy pomocy transformatora. Jak pisałem - ja wolę dopłacić i kupić sobie święty spokój. Poza tym ja nie mam czasu na bawienie się w montowanie tego typu urządzeń jakie przedstawiłeś. Ja muszę zrobić, uruchomić i wziąć się za następną robotę, dlatego zawsze wybiorę transformator. Takie rozwiązania jakie przedstawiłeś są dobre dla hobbystów/amatorów, którzy mają czas na ew. szukanie błędów gdy się okaże że coś nie do końca działa. Ja niestety ten etap mam już dawno za sobą.
  • #30
    djfarad02
    Level 19  
    Artur k. wrote:
    Ja muszę zrobić, uruchomić i wziąć się za następną robotę, dlatego zawsze wybiorę transformator.

    Słusznie, przy pracy zarobkowej nie ma czasu na takie zabawy.
    Artur k. wrote:
    ......gdy się okaże że coś nie do końca działa. Ja niestety ten etap mam już dawno za sobą.

    To, że ten etap masz za sobą to raczej bardzo dobrze. Taka grzebanina ma jednak nieocenione wartości dydaktyczne. Procentuje to później przy projektowaniu elektroniki pod produkcję jeśli pójdzie się w tę stronę na drodze zawodowej.