Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uziemienie w stojącym budynku.

02 Maj 2017 10:23 1548 28
  • Poziom 11  
    Cześć. Zostałem poproszony przez siostrę o pomoc w położeniu instalacji elektrycznej w kupionym przez nią i męża domu. Sieć TN-C i udało się ją przekonać na trochę większy wydatek, ale przerobienie na TN-C-S. Do tej pory dom stoi na 1 obwodzie zabezpieczonym B25, ale kuchanka elektryczna, mikrofala, pralka i pełno innych urządzeń zainstalowanych. Dom około 80-90m^2.Pytałem kobiete, co sprzedaje dom czy nie wywalało zabezpieczenia, a ona zgłupiała i przyznała, że czasem się zdarzało, a nawet dość często. W 2 pokojach są jeszcze w scianach przewody aluminiowe. Zakres prac będzie tak duży, tak że trzeba zrobić to raz a porządnie, czyli nowe obwody do wszystkiego i nowe zabezpieczenia. Ze wszystkim sobie poradzę, mam tylko pewne wątpliwości co do uziemienia i GSW. Fundament wylany, dom ocieplony, otynkowany i zrobiona elewacja 2 lata temu, a ja teraz musze kopać bednarkę i kuc sciany zeby się dostac? Do tego nie ma podpiwniczenia, miejsca też dość skromnie na elektrykę, wiec trzeba jakoś upchać. Więc stąd moje kolejne pytanie. GSW zrobić w rozdzielnicy, albo w osobnej szafeczce tuż pod nią, albo może w łazience, w jakimś niedostępnym miejscu?

    Nie mam w ogóle pomysłu na to. Czuję się jakbym wszystko miał zrobić od dupy strony :) Czy ktoś spotkał się z problematycznym uziemieniem na gotowym już domku? Gdzie najlepiej przymocować GSW? Dzięki za każdą odpowiedź.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Tak to bywa jak poprzedni właściciel zapomniał o instalacji a zrobił generalny remont. Główna szyna uziemiająca może być zrobiona w ten sposób że najpierw wykonasz uziom otokowy Jest to jedna z form uziemienia budynku i wtedy wprowadzisz od zewnątrz bednarkę do hydroforu oraz do urządzeń CO. Połączeniem wyrównawczym ( uziemiającym ) powinno się objąć piec CO , wodociągi, oraz podłączyć do tego obwodu uziemienie robocze żółto zielone od tablicy elektrycznej w twoim domu. Teraz tak ;- jak się domyślam od wejścia elektrycznego "idzie" tylko jedna faza, a więc musisz wejść od szafki do budynku przewodem trójfazowym. Teraz odpowiedz mi na pytanie - czy dom jest zasilany z kabla wiszącego, czy z doziemnego jednofazowego? Bo wtedy trzeba najpierw wystąpić do Energetyki o trzy fazy i wnieść opłatę. Potem Można zacząć robić . Jest tylko jeszcze jedno "ale". Po wykonaniu roboty dom powinien być opomiarowany. A Ty skoro nie masz uprawnień pomiarowych nie zrobisz tego a to niestety kosztuje. Ja mogę Ci tylko podpowiedzieć jeden skromny kompromis. Pogadaj z dobrym elektrykiem ustalcie CO i JAK ma być zrobione według inwestora. Potem Ty zrobisz częśc roboty czyli rozprowadzisz kable i wykonasz np. uziemienie , mocowanie puszek na gniazdka plus doprowadzenie kabli do tablicy. A gość podłączy to fachowo i opomiaruje , tak aby zagrało. Jeśli nie robiłeś tego nigdy to sam się nie zabieraj bez pomocy ( choćby podpowiedzi) fachowca bo owszem zrobisz załóżmy nawet dobrze. ale elektryk później więcej weźmie za pomiary i poprawki (ewentualne)jak ta robota warta
  • Poziom 11  
    Instalacja jest trójfazowa i dochodzi do rozdzielnicy 3 fazy. Dom oparty jest na jednej, a kolejne 2 są wykorzystane tylko na 1 gnieździe do piły i tylko jedna faza przechodzi przez eskę. Nie pytajcie, nie ja robiłem :) Aczkolwiek zastanawiam się, gdzie tu równomierne obciążenia faz, i odpowiednie ich zabezpieczenie no ale.. Przyłącze jest napowietrzne. Wiem, co powinno być podłączone i jak jeśli chodzi o uziemienie, robiłem to już kilka razy, ale wszystko w stanie idealnym, kiedy miałem jak bo ktoś pomyślał przy laniu fundamentów, że trzeba wyprowadzić ze zbrojenia troszkę bednarki by można w przyszłości pociągnąć uziemienie, albo było jak łatwo podłączyć się do własnego ujęcia wody, dodatkowo było miejsce by GSW podpiąć i pociągnąć kable do anteny, kanalizacji, ciepłej i zimnej wody, gazu itd.. Tutaj w praktyce brakuje mi miejsca, więc się zastanawiałem jak najlepiej poradzić sobie z taką zagwostką. Co myślicie na temat umiejscowienia GSW w innym miejscu niż zazwyczaj się montuje? Osobiście myślałem o małej miejscówce pod rozdzielnicą, albo niestety w niej. No i problematyczne będzie wprowadzenie bednarki do domu, żeby ją przyłączyć. MAm uprawnienia kat.D, co prawda mierniczka się jeszcze nie dorobiłem bo drogie cholerstwo, ale z pożyczeniem i zrobieniem pomiarów nie będę miał problemów. Sam je wykonam i odpowiednio zinterpretuję. Chodziło mi bardziej o taką poradę dot. tego nieszczęsnego GSW i wprowadzenia bednarki do domu, ew. innego sposobu uziemienia, który w tym przypadku byłby lepszy?

    Czy ktoś miał już jakiś świetny pomysł, a mnie jeszcze nie olśniło? KAżda rada na miarę złota. Dzięki.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Radiowiec 2 napisał:
    powinno się objąć piec CO


    Znowu ten piec:?:

    Radiowiec 2 napisał:
    Bo wtedy trzeba najpierw wystąpić do Energetyki o trzy fazy i wnieść opłatę.


    Niby czemu :?: ja mam dom 90m2 i zasilanie 1F a przedlicznikowe B25A i nigdy nie miałem problemów mimo zmywarki, pralki, kotła CO itp. do tego akwarium 24h
    Voldi123 napisał:
    robiłem to już kilka razy, ale wszystko w stanie idealnym, kiedy miałem jak bo ktoś pomyślał przy laniu fundamentów, że trzeba wyprowadzić ze zbrojenia troszkę bednarki by można w przyszłości pociągnąć uziemienie,


    Więc robisz tak samo tylko że tym razem musisz wykonać otokowy uziom a nie fundamentowy, jak poprowadzić tego Ci nikt nie powie bo nikt nie widział tej nieruchomości.
    Voldi123 napisał:
    No i problematyczne będzie wprowadzenie bednarki do domu, żeby ją przyłączyć.


    Więc zrób złącze na elewacji a do budynku poprowadź linką 16mm2
  • Poziom 11  
    Radiowiec 2 napisał:
    Więc zrób złącze na elewacji a do budynku poprowadź linką 16mm2


    No i to jest jakiś pomysł. Glupio będzie to wyglądać jak w przepust ścienny będzie wchodził 1 przewód, ale tak pewnie trzeba będzie zrobić. Przeszkadzałoby Wam jako elektrykom widzieć szynę GSW w rozdzielni albo pod nią? Osobiście, by mnie w oczy nie raziło i bym przełknął, ale to niezgodne ze "sztuką" i proszę o radę czy da się tyle nagiąć zasady, by się nikt nie przyczepil.
  • Poziom 31  
    Nie nagina się zasad na własnej budowie. Akurat TUTAJ to zrobił bym na zasadzie strajku włoskiego - wszystko SUPER dokładnie. Skoro to twój dom lub twoich bliskich to nie kombinuj ze źle pojętą oszczędnością. Teraz kolejne pytanie - czy główne zabezpieczenie jest na dole czy u góry na szczycie budynku? Bo teraz tak - na szczycie budynku u góry jeśli to jest zasilanie napowietrzne powinno się dać KH-zero lub KHO ( różnie ludzie na to mówią a prawidłowa nazwa jest...) o ile nie ma. Na zewnętrznej ścianie tak aby zasilający ASX starczył do tejże skrzynki. W stronę głównej tablicy schodzisz miedzią "4x10 kwadrat". Teraz tak - w tablicy licznika montujesz trzy pojedyncze bezpieczniki 16 A jako "przedlicznikowe" a za licznikiem możesz zamontować 3x 16 A zespolony jako "zalicznikowe" . Wartość tego zabezpieczenia może sie różnic bo nie jest mi wiadome jaka moc masz wykupioną w Zakładzie Energetycznym. Przy jednej fazie z reguły daje sie 25 A. Ale już przy trzech fazach jest to dla klasycznego domu 16 A na fazę. Tak wymaga ENEA nie wiem jak TAURON. Potem to już klasyka , na gniazda trójfazowe prowadzisz pięć żył, na gniazda jednofazowe 3x 2,5 . Na oświetlenie przewód 3x 1,5 "milimetr kwadrat". Teraz tak ;- uważaj na puszki elektryczne do montażu w ścianach. Bo - musza być miękkie, czyli nie powinny leżeć zbyt długo w sklepie. Okazuje się że jak poleżą tak ze trzy kwartały robią sie twarde i pękają. W sumie 40 gr. sztuka ale przy zakupie około 100 sztuk to już jest kwota spora. Poza tym określ CZYM będziesz dokonywał połączeń w puszkach. Albo na WAGO , albo na kostki skręcane ( najczęściej pomarańczowe). Na budowie nie powinno sie robić bałaganu. Poza tym warto mieć dobry mazak i każdy przewód opisać zarówno w tablicy jak i na drugim końcu. Zaoszczędzi to szukania. Takie obwody jak hydrofor , płyta indukcyjna, gniazdko trójfazowe w garażu powinny być na osobnych różnicówkach. Jeśli teraz masz duży garaż to oświetlenie gdzie masz zamiar zawiesić powyżej sześciu lamp jednocześnie powinno byc poprowadzone przewodem 2,5 mm kwadrat a nie 1,5 jak to sie robi klasycznie. Zależy to wprawdzie od mocy ale... Jeśli ściana jest nie otynkowana , puszki powinny wystawać 15 mm ponad beton. to na razie chyba tyle. Bo jak połączyć w tablicy to chyba wiesz. Aha! Jeszcze jedna ważna sprawa. Jak zaczynasz remont to zgłoś rozplombowanie licznika! To jest bardzo ważne! Na razie tyle.
  • Poziom 39  
    Voldi123 napisał:
    Glupio będzie to wyglądać jak w przepust ścienny będzie wchodził 1 przewód, ale tak pewnie trzeba będzie zrobić.


    Czemu głupio :?: zawsze w miejscu przebicia możesz zrobić puszkę ze złączem kontrolnym.

    Voldi123 napisał:
    Przeszkadzałoby Wam jako elektrykom widzieć szynę GSW w rozdzielni albo pod nią?


    A będziesz do niej podłączał coś więcej niż tylko rozdział PENa :?:

    Dodano po 5 [minuty]:

    Radiowiec 2 napisał:
    Teraz kolejne pytanie - czy główne zabezpieczenie jest na dole czy u góry na szczycie budynku? Bo teraz tak - na szczycie budynku u góry jeśli to jest zasilanie napowietrzne powinno się dać KH-zero lub KHO ( różnie ludzie na to mówią a prawidłowa nazwa jest...) o ile nie ma. Na zewnętrznej ścianie tak aby zasilający ASX starczył do tejże skrzynki. W stronę głównej tablicy schodzisz miedzią "4x10 kwadrat". Teraz tak - w tablicy licznika montujesz trzy pojedyncze bezpieczniki 16 A jako "przedlicznikowe" a za licznikiem możesz zamontować 3x 16 A zespolony jako "zalicznikowe" . Wartość tego zabezpieczenia może sie różnic bo nie jest mi wiadome jaka moc masz wykupioną w Zakładzie Energetycznym. Przy jednej fazie z reguły daje sie 25 A. Ale już przy trzech fazach jest to dla klasycznego domu 16 A na fazę. Tak wymaga ENEA nie wiem jak TAURON. Potem to już klasyka , na gniazda trójfazowe prowadzisz pięć żył, na gniazda jednofazowe 3x 2,5 . Na oświetlenie przewód 3x 1,5 "milimetr kwadrat". Teraz tak ;- uważaj na puszki elektryczne do montażu w ścianach. Bo - musza być miękkie, czyli nie powinny leżeć zbyt długo w sklepie. Okazuje się że jak poleżą tak ze trzy kwartały robią sie twarde i pękają. W sumie 40 gr. sztuka ale przy zakupie około 100 sztuk to już jest kwota spora. Poza tym określ CZYM będziesz dokonywał połączeń w puszkach. Albo na WAGO , albo na kostki skręcane ( najczęściej pomarańczowe). Na budowie nie powinno sie robić bałaganu. Poza tym warto mieć dobry mazak i każdy przewód opisać zarówno w tablicy jak i na drugim końcu. Zaoszczędzi to szukania. Takie obwody jak hydrofor , płyta indukcyjna, gniazdko trójfazowe w garażu powinny być na osobnych różnicówkach. Jeśli teraz masz duży garaż to oświetlenie gdzie masz zamiar zawiesić powyżej sześciu lamp jednocześnie powinno byc poprowadzone przewodem 2,5 mm kwadrat a nie 1,5 jak to sie robi klasycznie. Zależy to wprawdzie od mocy ale... Jeśli ściana jest nie otynkowana , puszki powinny wystawać 15 mm ponad beton. to na razie chyba tyle. Bo jak połączyć w tablicy to chyba wiesz. Aha! Jeszcze jedna ważna sprawa. Jak zaczynasz remont to zgłoś rozplombowanie licznika! To jest bardzo ważne! Na razie tyle.


    Powiedz tylko jeszcze jedno.... co te wszystkie wypociny maja do tematu autora, człowiek tylko traci czas żeby czytać ten cały słowotok bo ktoś chce się wykazać twórczością doradzanie bez powodu.
  • Poziom 11  
    mawerix123 napisał:
    A będziesz do niej podłączał coś więcej niż tylko rozdział PENa :?:


    No własnie niestety tak: bezpośredni przewód albo bednarkę do ziemi, wszystkie połączenia wyrównawcze (pewnie coś około 4-5 przewodów) rozdział PEN i od ochronnika B+C jeśli się na niego zdecyduję. Czyli tak.. wszystko co powinienem podłączyć. Tutaj też możecie doradzić jeśli macie więcej doświadczenia i dłużej żyjecie na tym świecie :)

    Bo mam 2 opcje:

    1. Zrobić uziemienie tylko ze względu na to by rozdzielić PEN, a olać połączenia wyrównawcze i ochronnik, zastosować tylko RCD, pociągnąć PE na obwody gniazd i oswietlenia i cieszyć się, że działa

    2. Zrobić uziemienie jak należy do wszystkiego, i dla połączeń wyrównawczych i ochronnik wsadzić i RCD, ale za to "spartolić sprawę z GSW"

    ??? Dziękuje

    Dodano po 7 [minuty]:

    Radiowiec 2 napisał:
    Aha! Jeszcze jedna ważna sprawa. Jak zaczynasz remont to zgłoś rozplombowanie licznika! To jest bardzo ważne! Na razie tyle.


    Tutaj też spytam bo nie rozumiem. Licznika, ani zabezpieczeń przed licznikiem nie będę nawet ruszał. Skrzynka z licznikiem zostaje w tym miejscu, zabezpieczenia też w porządku, licznika nie będę rozplombowywał. Dla mnie zabawa zaczyna się za licznikiem, po co to zgłaszać do ZE?
  • Poziom 39  
    Voldi123 napisał:
    i od ochronnika B+C jeśli się na niego zdecyduję.


    SPD nie podłączasz do GSW a do PE rozdzielnicy, jeśli masz dylemat czy je montować czy nie to powiem Ci że nie masz wyboru musisz je zamontować bo tak stanowią obecne przepisy.

    Voldi123 napisał:
    No własnie niestety tak


    A co będziesz podłączał do GSW :?:

    Dodano po 2 [minuty]:

    Voldi123 napisał:
    po co to zgłaszać do ZE?


    Niby nie musisz ale powiedz jaki jest przekrój przewodu między TL a rozdzielnica w domu :?: może przy okazji warto wymienić WLZ
  • Poziom 11  
    mawerix123 napisał:

    SPD nie podłączasz do GSW a do PE rozdzielnicy


    No jasne! Masz rację, chwilowe zaćmienie umysłu.

    mawerix123 napisał:
    A co będziesz podłączał do GSW :?:

    Pewnie standardowo: rury od ciepłej i zimnej wody, rury gazu, antene, jeśli trzeba to ogrzewanie,

    mawerix123 napisał:
    Niby nie musisz ale powiedz jaki jest przekrój przewodu między TL a rozdzielnica w domu :?: może przy okazji warto wymienić WLZ


    Wydaje mi się, że od licznika do rozdzielnicy idzie 8/10mm2. Nie mierzyłem. Tyle wydedukowalem "na oko". Wydaje mi się to minimum z minimum i jest. Nowy licznik ZE wstawiał chyba jeszcze w poprzednim roku, WLZ wydaje się też nowe, może nawet wymienione w tym samym czasie. Co do przekroju to kobyła gruba, a przynajmniej taka się wydawała. Licznik znajduje się w dobrym miejscu, na zewnątrz niedaleko wejścia do domu, wszystko gra i buczy jak należy to chociaż z tego się cieszyłem, że do licznika i zabezpieczeń przed licznikiem wszystko gra. A za licznikiem powinno się dać ominąć ZE, zeby się nie czepiał. Czy źle mi się wydaje?

  • Poziom 31  
    Jak ma się montaż GSW pod tablicą do spartolonej roboty?
  • Poziom 31  
    @ Mawerix 123. Ja się nie lubię kłócić ale każdą robotę trzeba jakoś zaplanować. Po to jest to twoim zdaniem bezsensowne pisanie. Zaczyna się od WLZ -tów a kończy na ostatnim gniazdku i pomiarach. Nie zaczyna sie nauki matematyki od różniczek a remontu instalacji bez planu. Pyta człowiek to odpowiadam najlepiej jak potrafię, po to mamy to forum :D
    Kolego - sprawdź ten kabel pomiędzy wejściem a licznikiem czy to na pewno miedź.Ja może za dużo gadam i wygląda jakbym się wymądrzał ale pamiętaj ze robisz dla siebie i bliskich. Tu się nie oszczędza tylko robi i sprawdza wszystko porządnie.
  • Poziom 39  
    Radiowiec 2 napisał:
    @ Mawerix 123. Ja się nie lubię kłócić ale każdą robotę trzeba jakoś zaplanować. Po to jest to twoim zdaniem bezsensowne pisanie.


    Nie o tym jest temat, autor nie prosi żeby mu zaplanować remont. W każdym temacie jakim zabierasz głos muszą być ujęte wszystkie Twoje "złote myśli".

    Radiowiec 2 napisał:
    Ja może za dużo gadam i wygląda jakbym się wymądrzał ale pamiętaj ze robisz dla siebie i bliskich


    Tak pamiętaj że robisz dla siebie a dla innych może być na odp&*(&^%l, moim skromnym zdaniem to nie istotne dla kogo się robi a to co piszesz świadczy jakim jesteś fachowcem.
  • Poziom 11  
    Brivido napisał:
    Jak ma się montaż GSW pod tablicą do spartolonej roboty?


    No trochę się tego nasłuchalem i naczytałem w życiu, że w łazience miejscowa szyna, a w podpiwniczeniu, albo w pomieszczeniu niedostępnym, tam gdzie są przyłącza wodociągów itd, na drugiej ścianie montuje się GSW i wprowadza przewody, wraz z bednarką... ble ble ble. Praktycznie każdą dobrą praktykę bym tam złamał :) Ale skoro nikt nie ma z tym problemu to i ja nie będę miał. Tyle chyba można nagiąć ;)

    @Radiowiec 2 Mi nie chodzi o zaplanowanie mi całej instalacji domowej od A do Z. Juz sobie podzieliłem dom na obwody, ktora ma chronic roznicowka, rozlozylem rownomiernie fazy i dobrałem przewody, zabezpieczenia tak jak ma być. Nurtowała mnie tylko sytuacja problematycznego uziemienia i umiejscowienia GSW. JAk się ma mój pomysł do "poprawności elektrycznej". Chciałem też dopytać jak dla mojego przypadku najlepiej wykonać w praktyce takie uziemienie. Część informacji już mam. Wbije sondy, poprowadze bednarkę, wprowadzę ją albo przewód przepustem do szyny GSW pod rozdzielnicą, poprowadze połączenia wyrównawczę, rozdzielę PEN, podepnę różnicowki, ochronnik B+C itd... JAkieś pytaniua, sugestie, watlpiwosci? :)
  • Poziom 42  
    Piszesz kolego o wszystkim a konkretów ciągle mało.
    A przydałoby się wiedzieć z jakiego materiału jest wykonane przyłącze wodociągowe, z jakiego materiału wykonana jest instalacja wodociągowa w budynku, z jakiego materiału wykonano instalację c.o., czy do budynku doprowadzony jest gaz oraz czy posiada on instalację gazową.
    Jak daleko oddalona jest kotłownia od rozdzielni?
    Natomiast co się tyczy uziemienia to nigdy nie jest ono problematyczne. Chyba, że ktoś tak jak Ty problemy sam sobie stwarza.
  • Poziom 11  
    kkas12 napisał:
    Piszesz kolego o wszystkim a konkretów ciągle mało.

    A to dziwne, wydawało mi się, że sytuacja jasna i pytania też.

    To jest stary dom, wszystko praktycznie leci metalowymi rurami, tak jest instalacja gazowa, oczywiscie bedzie przerabiana, ale najwazniejsze ze jest gaz.
    kkas12 napisał:
    Jak daleko oddalona jest kotłownia od rozdzielni?
    . Dom nie posiada kotłowni, ogrzewany był piecem kaflowym i piecykiem w jednym z pokoi, bedzie to wszystko przerabiane...

    kkas12 napisał:
    Natomiast co się tyczy uziemienia to nigdy nie jest ono problematyczne. Chyba, że ktoś tak jak Ty problemy sam sobie stwarza.

    MAm odmienne zdanie na ten temat.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Twoje danie nie ma znaczenia jak i to co do tej pory istnieje.
    Chcesz zmian? Jeśli tak to tylko one mają znaczenie.

    Połącz szynę PE w rozdzielni głównej z uziomem. Oczywiście zacisk kontrolny być powinien.
    Z szyny PE wyprowadź połączenia wyrównawcze do kotłowni lub w jej pobliże. Możesz zamontować szynę, ale nie musisz. Jeśli jej nie będzie to przewód CC przyłącz za pomocą opaski uziemiającej do rury np: gazowej a następnie do pozostałych części przewodzących obcych wprowadzających potencjał ziemi do budynku.
    Miejscowych połączeń nie trzeba wykonywać w łazience a jak najbliżej miejsca gdzie części obce są do tego pomieszczenia wprowadzane.
    Warto jednak wiedzieć, że łazienkowa norma dopuszcza nie wykonywania połączeń miejscowych jeśli wykonane są połączenia główne.
  • Poziom 11  
    kkas12 napisał:

    Połącz szynę PE w rozdzielni głównej z uziomem. Oczywiście zacisk kontrolny być powinien.
    Z szyny PE wyprowadź połączenia wyrównawcze do kotłowni lub w jej pobliże. Możesz zamontować szynę, ale nie musisz. Jeśli jej nie będzie to przewód CC przyłącz za pomocą opaski uziemiającej do rury np: gazowej a następnie do pozostałych części przewodzących obcych wprowadzających potencjał ziemi do budynku.
    Miejscowych połączeń nie trzeba wykonywać w łazience a jak najbliżej miejsca gdzie części obce są do tego pomieszczenia wprowadzane.
    Warto jednak wiedzieć, że łazienkowa norma dopuszcza nie wykonywania połączeń miejscowych jeśli wykonane są połączenia główne.


    Niepotrzebne te uszczypliwe uwagi na samym poczatku no ale to z cytatu jak najbardziej na +. Niestety budynek NIE MA i nie będzie miał kotłowni. Pomysł z pominięciem szyny wydaję się dobry, bo zaoszczędzi czas i nerwy. Co do połączeń miejscowych, to nie chciałem ich robić jako miejscowe, tylko zauważyłem, że przez łazienkę przechodzi praktycznie każda rzecz, którą chciałbym podłączyć.. i gaz i woda ciepła, zimna. Dla mnie byłyby to połączenia główne, a szyna gdzieś ładnie schowana i bezpieczna. Ale skoro pojawił się pomysł olania szyny i połączenia wszystkiego bezpośrednio to warto to przemyśleć. Dziękuje.
  • Poziom 11  
    Cały dom będzie ogrzewany kominkiem z płaszczem wodnym, który może dać ciepło na 120m powierzchni użytkowej. Będzie on zainstalowany w salonie, czyli w miejscu najbardziej oddalonym zarówno od licznika, rozdzielnicy i potencjalnego miejsca przepustu pod uziemienie :/
  • Poziom 42  
    Miałem coś takiego robić, ale doszedłem do wniosku, że robienie kotłowni z salonu to jednak nie dla mnie.
    Kominek jak najbardziej ok, ale nie kotłownia.

    Nie wiem czy wiesz, ale według PB kominek nie może być jedynym źródłem ciepła w budynku.
    Chyba, że coś się zmieniło.
  • Poziom 11  
    Nie mój cyrk nie moje małpki :) przekażę info, może coś się zmieni. Mnie nurtowała tylko kwestia uziemienia tej cholernej chałupy, bo dom ma w sobie jeszcze aluminiowe przewody, stoi na jednym bezpieczniku. Mam doprowadzić do ładu i składu, a już bym wolał robić od nowa niż to remontować.
  • Poziom 11  
    Ym ym... no tak. JA to nazwałem remontem. Od licznika, wszystko leci z dymem, żebym sobie o ten syf jeszcze czegoś nie zrobił. I kładziemy nowe wszystko. Ale przy tym to myślałem, że chociaż rodzina nie będzie zadawać głupich pytań i się wymądrzać. Pytają tylko: "a po co tyle tego tu dawać, nie starczy to jedno? Duzo tego tu będzie? i ten "pstryczek" to chyba dobry skoro działało." Ale kiedy spytasz czy pralka będzie, czy piekarnik bedzie, czy mikrofalowka, lodowka, wanna z hydromasażem, i ile gniazd to słyszysz.. :" Tak tak wszystko będzie... a gniazd to tak po 12 na pokój, a jak bedzie malo to podopinamy przedłużacze" JAk znam siostrę to mocy przyłączeniowej jej braknie. Kiedy spytali czy trzeba będzie kuć to prawie się rozpłakałem.
  • Poziom 39  
    kkas12 napisał:
    Nie wiem czy wiesz, ale według PB kominek nie może być jedynym źródłem ciepła w budynku.


    Drugim będzie farelka a tak na prawdę domownicy szybciutko polecą po kondensat w okresie przejściowym jak nie będzie się chciało rozpalać ogniska a za zimno będzie żeby nie grzać ;)
  • Poziom 33  
    Kondensat do starej instalacji grzejnikowej ?
    Jak koledzy wyżej, ja również nie wyobrażam sobie robienia z salonu kotłowni i codziennego tam szuflowania.
  • Poziom 33  
    Nie ciągnę dalej tego wątku bo to nie związane z głównym tematem
  • Poziom 11  
    Temat zamknę. Dziękuję za odpowiedzi i za pomoc, dowiedziałem się co chciałem :)