Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

termet ecocondens crystal II - taktuje, serwisówka, kominek

luk23 03 Maj 2017 16:17 2094 32
  • #1 03 Maj 2017 16:17
    luk23
    Poziom 10  

    Witam,

    Posiadam kominek z płaszczem wodnym - pod kontrolą tatarka rt-08gb
    oraz termeta ecocondens crystal II pod kontrolą opentherma
    Chciałbym aby kominek (master) odcinał termeta (slave) w momencie pracy kominka
    i teraz pytanie - o ile w tatarku sprawa jest prosta podpinam kable pod nc i pod com
    o tyle nie mam zielonego pojęcia pod jakie złącza termeta podać sygnał z tatarka
    a możne pod techa ?? No i wtedy pod nc i com czy no i com ?


    Jakby ktoś miał instrukcje serwisową do Termeta również chętnie przygarnę
    pozdrawiam

    0 29
  • #2 13 Gru 2017 19:02
    luk23
    Poziom 10  

    Powracam do tematu jak powyżej + dodatkowy problem

    Mianowicie kocioł z tego co wyczytałem taktuje. Niby ma niską moc nominalną, jednak dopóki nie ustawię go na wysoką temp powyżej 65c to włącza się i wyłącza.Korespondencja z Termet nic nie daje. Serwisant był, stwierdził że trzeba w takim razie wymienić sterownik pokojowy i wymienił mi opentherma na brandowanego przez Termet Techa. Oprócz -350 zł nic się oczywiście nie zmieniło.
    W między czasie był też 2x instalator ale on nie zna Termeta - ja sobie go zażyczyłem.
    Mam 120m podłogówki i 3 drabinki. Czy jest możliwość przestawić kocioł na tryb podłogowy jak inne Termety? Jak to zrobić?

    0
  • #3 03 Sty 2018 22:53
    luk23
    Poziom 10  

    Ok mały update.
    Tryb pracy podłogówka/kaloryfery zmienia się dipem na płytce kotła. Pomogło to o tyle że teraz mam 50C i grzeje, nie taktuje tak często ale pompa pwm pracuje na tak niskich obrotach że drabinki są zupełnie zimne. No chyba że przestaje grzać wtedy zwiększa obroty. Temat wysterowania pompy nadal więc aktualny 😟

    Temat współpracy tatarka z kotłem też ogarnąłem - podpiałem sterownik pokojowy no pod złącze regulatora w kotle za nim szeregowo tatarek nc i spowrotem do kotła.
    Szkoda że człowiek musi się doktoryzować w każdym temacie.

    0
  • #4 25 Sty 2018 18:46
    wleszczynski
    Poziom 6  

    luk23 napisał:
    Pomogło to o tyle że teraz mam 50C i grzeje, nie taktuje tak często ale pompa pwm pracuje na tak niskich obrotach że drabinki są zupełnie zimne. No chyba że przestaje grzać wtedy zwiększa obroty. Temat wysterowania pompy nadal więc aktualny


    U mnie podobnie - świeżo uruchomiony kocioł Crystal II 25 jednofunkcyjny + zasobnik ACV 160, dom ~180 m.kw z poddaszem, sama podłogówka + 2 drabinki w łazienkach (wszystko na dwóch rozdzielaczach - góra i dół). Wszystko podpięte bezpośrednio pod pompę w piecu. Efekt - piec taktuje przy temperaturze zasilania niższej niż 45 stopni Celsjusza. Pompa pracuje na tak niskich obrotach, że na rotametrach nie widać przepływów. Przy temperaturze zasilania 45 stopni temperatura powrotu to 25 stopni. Drabinki w łazienkach po kilkunastu godzinach grzania na tym ustawieniu miały ~22 stopni (w dotyku chłodne, jednak ponoć wystarczająco do wysuszenia ręcznika przez noc).
    Co do wysterowania pompy, od serwisanta który dokonał zerowego uruchomienia dowiedziałem się, że nie ma opcji wyboru biegu. Pompa sama moduluje obroty. Serwisant sugerował również, że aby wzmocnić siłę przepływów powinna być dołożona pompa zewnętrzna ze sprzęgłem (nie bardzo wiem po co to sprzęgło, skoro obydwa rozdzielacze są w jednej strefie). Nie bardzo mi się podoba ten pomysł, jednak zastanawiam się czy uda się bez tego wysterować temperatury w pomieszczeniach.

    Próbuję wyszukać jakie parametry ma pompa w Crystalu, choćby maksymalną długość instalacji. To by trochę wyjaśniło czy pompa da radę pociągnąć cały układ.

    Wszelkie rady mile widziane. ;)
    Pozdrawiam

    0
  • #5 25 Sty 2018 22:19
    luk23
    Poziom 10  

    To jest naprawdę dość silna pompa
    Szukaj wilo yonos para otmsl15 /7
    Wys podnoszenia 7m. Wydajność 3.3m3 /h
    Ale jak ja zmusić do działania nie mam pojęcia

    0
  • #6 25 Sty 2018 22:35
    wleszczynski
    Poziom 6  

    Dzięki!

    Masz może instrukcję serwisową do naszego pieca? Może tam coś jest?

    0
  • #7 26 Sty 2018 09:20
    serwo66
    Poziom 25  

    Poproś serwisanta aby wypiął modulacje z pompy a wtedy będzie pracować z ciągłą mocą 100%. Niestety ale takie cuda wychodzą od kiedy w Unii nakazano stosować pompy energooszczędne. Jak pompa pracuje z mocą 100% to czasami okazuje się że jest źle bo za głośno pracuje.

    0
  • #8 26 Sty 2018 12:40
    wleszczynski
    Poziom 6  

    Dzięki serwo66
    Czy jest to coś co można zrobić samemu, np. przez wypięcie kabla z pompy?
    Szkoda że nie montują bardzo podobnej pompy tego samego producenta wyposażonej w wybór biegu.
    Wojtek

    0
  • #9 26 Sty 2018 15:59
    luk23
    Poziom 10  

    wleszczynski napisał:
    Dzięki!

    Masz może instrukcję serwisową do naszego pieca? Może tam coś jest?


    Tak,
    Wrzucałem ją tutaj do działu instrukcje
    Dodano po 6 [minuty]:
    serwo66 napisał:
    Poproś serwisanta aby wypiął modulacje z pompy a wtedy będzie pracować z ciągłą mocą 100%. Niestety ale takie cuda wychodzą od kiedy w Unii nakazano stosować pompy energooszczędne. Jak pompa pracuje z mocą 100% to czasami okazuje się że jest źle bo za głośno pracuje.


    Chodzi Ci o wypięcie z zacisków 7 i 8 ??

    termet ecocondens crystal II - taktuje, serwisówka, kominek

    0
  • #10 26 Sty 2018 18:31
    wleszczynski
    Poziom 6  

    luk23 napisał:
    Tak,
    Wrzucałem ją tutaj do działu instrukcje


    Nie mogę jej namierzyć. Mógłbyś proszę podać link?

    0
  • #12 27 Sty 2018 19:58
    wleszczynski
    Poziom 6  

    Dziękuję luk23. Rozpiska kodów to było coś czego potrzebowałem.

    Przy zerowym uruchomieniu serwisant, widząc taktowanie stwierdził, że wydłuży tempo narastania temperatury nad c.o. w początkowej fazie grzania (parametr 1) i ustawił wartość 5 st.C/min. Za bardzo to nie pomogło i piec wciąż taktował 2 razy w ciągu 10 minut przy temperaturze zasilania 38 st.C. Gdyby nie czas blokady c.o. (parametr 2) to pewnie by taktował więcej razy.

    Przejrzałem moje ustawienia poszczególnych parametrów i z tego co widzę "Wydajność C.O." (parametr 8) i "Wydajność C.W.U" (parametr 14) są ustawione na 87%.
    Aby ograniczyć ilość start/stop postanowiłem zwiększyć histerezę dla c.o. (parametr 11) na maksymalną wartość - 10 st.C. Wygląda na to, że pomogło - piec nie taktuje. Temperatura zasilania w początkowej fazie grzania dochodzi do 46 st.C. Przy tych wartościach pompa wchodzi na trochę wyższe obroty i zbija temperaturę do nastawionych 38 st.C. i dość długo utrzymuje na 38-39. Później temperatura znów wzrasta i jest zbijana. Monitorowałem pracę kotła przez jakieś 20 minut i się nie wyłączył. Możliwe, że będzie można pprzestawić histerezę na mniejszą wartość, jednak na razie zależy mi na w miarę ciągłym opływie bo staram sie wygrzać wylewki.
    Dziś rano podjechałem na budowę i kocioł właśnie przechodził rozruch. Wnioskuję, że musiał dojść do 48 st.C. czyli 10 stopni histerezy. Wyłączenie nie było spowodowane grzaniem C.W.U bo temperatura tejże nie była na ustawionej wartości tylko parę stopni niżej.
    Temperatura powrotu na ten moment oscyluje około 22-24 stopni. Kondensacja wygląda nieźle - praktycznie ciągły delikatny strumień bądź bardzo częste krople.

    Jeżeli się da to docelowo planuje zasilać temperaturą około 30 st.C i mniejszą histerezą.

    Sposobu na sterowanie pompą póki co nie mam, jednak jak widać przestawienie histerezy pozwala modulacji działać jak należy. Może to jest sposób na Twój piec, luk23.

    Chętnie poznam opinie bardziej rozeznanych osób o moich obserwacjach i regulowaniu histerezy.

    0
  • #13 03 Lut 2018 09:51
    luk23
    Poziom 10  

    Niestety, mój układ jest mieszany i chyba to najbardziej komplikuje pracę kotła. Histerezę od dawna mam ustawiona na 10c. Już nawet jestem w stanie zaakceptować te 30c w drabinkach, byle faktycznie grzały. No ale to tego muszę wyrzucić zawór mieszający i pompę za nim. Tyle że ty masz taki układ i mimo to dobija Ci do 48c, więc nie wiem czy to ma sens. A jak wywalę zawór i w podłogę pójdzie mi 48 C to trochę słabo.
    Udało Ci się coś więcej zawalczyć?

    0
  • #14 03 Lut 2018 15:13
    BUCKS
    Poziom 31  

    luk23 napisał:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3415534.html
    Niestety niewiele tam jest oprócz rozpiski kodów a one nic do problemu pompy nie wnoszą

    Jak szukałem to bez problemu znajdowałem wyłącznie instrukcje z 2011 roku, a ta Twoja jest z 2014, więc póki co jest najnowsza jaką widziałem.
    Choć ponoć w teorii najnowsza edycja pochodzi z 2016 roku ale nie udało mi się jej dostać, bo Termet ich nie upublicznia.

    wleszczynski napisał:
    świeżo uruchomiony kocioł Crystal II 25 jednofunkcyjny + zasobnik ACV 160, dom ~180 m.kw[...]
    "Wydajność C.O." (parametr 8) i "Wydajność C.W.U" (parametr 14) są ustawione na 87%.

    Wg instrukcji 87% dla parametrów 8 i 14 oznacza, że kocioł 1-funkcyjny Crystal 25 jako moc maksymalną ma ustawione 100% swoich możliwości.
    Czyli dla temperatury 80/60 jest to 24,5kW.
    Rzuciłem okiem na zasobnik ACV Comfort 160 i wg danych technicznych ma on moc maksymalną 31kW, więc 24,5kW dla c.w.u. ustawione na kotle jest OK.
    Ale identyczne 24,5kW dla c.o. jest moim zdaniem grubym przegięciem i źle świadczy o serwisancie, który dokonywał pierwszego uruchomienia kotła.

    Mam problem z prawidłowym ustaleniem jaka wartość procentowa ustawiona na kotle odpowiada konkretnej mocy.
    Bo na logikę pełna moc powinna mieć parametr 100, ewentualnie 99, ale nie 87.

    Dla nowych budynków wybudowanych wg standardów z 2017 roku można spokojnie przyjąć 60W/m2, co i tak jest wartością trochę na górkę.
    180m2 x 60W = 10800W, czyli przy takim założeniu Twoje zapotrzebowanie na moc przy mrozach rzędu -20 i temperaturze w pokoju +20 będzie na poziomie 10,8kW.
    Krótko mówiąc dla obiegu c.o. nie przekraczałbym mocy 10,8kW, bo nie widzę w tym żadnego sensu i racjonalnego powodu, skoro taka moc byłaby odpowiednia dla mrozów -20 stopni.
    Z racji, że mrozy -20 to rzadkość to teraz eksperymentalnie ustawiłbym sobie nawet jeszcze mniejszą moc dla c.o..
    Wtedy moim zdaniem przyrastanie temperatury będzie mniejsze, co rozwiąże problem taktowania.

    Można się zastanawiać jaka wartość w parametrze 8 będzie odpowiednikiem 10,8kW.
    10,8 z 24,5 to 44%, a biorąc jako punkt wyjścia wartość 87 to 44% z tej liczby wynosi 38.
    Wychodzi, że 38 albo 44 to byłby odpowiednik 10,8kW, czyli maksymalna wartość parametru 8 odpowiednia dla Twojego budynku.

    Pamiętaj, moje porady są amatorskie. Nie jestem serwisantem, nie znam kotłów Termet ale podaję Ci co ja bym zrobił, gdybym był właścicielem takiego kotła i podobnego mieszkania, bo tak podpowiada mi moja wiedza i doświadczenie.

    1
  • #15 09 Lut 2018 22:25
    wleszczynski
    Poziom 6  

    BUCKS napisał:
    Wg instrukcji 87% dla parametrów 8 i 14 oznacza, że kocioł 1-funkcyjny Crystal 25 jako moc maksymalną ma ustawione 100% swoich możliwości.
    Czyli dla temperatury 80/60 jest to 24,5kW.
    Rzuciłem okiem na zasobnik ACV Comfort 160 i wg danych technicznych ma on moc maksymalną 31kW, więc 24,5kW dla c.w.u. ustawione na kotle jest OK.
    Ale identyczne 24,5kW dla c.o. jest moim zdaniem grubym przegięciem i źle świadczy o serwisancie, który dokonywał pierwszego uruchomienia kotła.

    Mam problem z prawidłowym ustaleniem jaka wartość procentowa ustawiona na kotle odpowiada konkretnej mocy.
    Bo na logikę pełna moc powinna mieć parametr 100, ewentualnie 99, ale nie 87.

    Dla nowych budynków wybudowanych wg standardów z 2017 roku można spokojnie przyjąć 60W/m2, co i tak jest wartością trochę na górkę.
    180m2 x 60W = 10800W, czyli przy takim założeniu Twoje zapotrzebowanie na moc przy mrozach rzędu -20 i temperaturze w pokoju +20 będzie na poziomie 10,8kW.
    Krótko mówiąc dla obiegu c.o. nie przekraczałbym mocy 10,8kW, bo nie widzę w tym żadnego sensu i racjonalnego powodu, skoro taka moc byłaby odpowiednia dla mrozów -20 stopni.
    Z racji, że mrozy -20 to rzadkość to teraz eksperymentalnie ustawiłbym sobie nawet jeszcze mniejszą moc dla c.o..
    Wtedy moim zdaniem przyrastanie temperatury będzie mniejsze, co rozwiąże problem taktowania.

    Można się zastanawiać jaka wartość w parametrze 8 będzie odpowiednikiem 10,8kW.
    10,8 z 24,5 to 44%, a biorąc jako punkt wyjścia wartość 87 to 44% z tej liczby wynosi 38.
    Wychodzi, że 38 albo 44 to byłby odpowiednik 10,8kW, czyli maksymalna wartość parametru 8 odpowiednia dla Twojego budynku.


    Dzięki BUCKS za te wyliczenia. Spróbowałem obniżyć wartość parametru 8 na zasugerowane wielkości. Niestety przy nastawie temeperatury zasilania na 32 st.C. piec dalej taktował.

    Postanowiłem wrócić do punktu wyjścia, czyli próby zwiększenia obrotów pompy. Udało mi się skontaktować z kolejnym serwisantem Termet. Zasugerował zmianę parametru w menu serwisowym. Jak wiemy Crystal nie ma takiego ustawienia. Za to Gold już tak. Serwisant zasugerował poruszone tu rozwiązanie (to już trzecia osoba nawiązująca do regulacji unijnych ;) ):
    serwo66 napisał:
    Poproś serwisanta aby wypiął modulacje z pompy a wtedy będzie pracować z ciągłą mocą 100%. Niestety ale takie cuda wychodzą od kiedy w Unii nakazano stosować pompy energooszczędne. Jak pompa pracuje z mocą 100% to czasami okazuje się że jest źle bo za głośno pracuje.

    Aby wyłączyć modulację wyjąłem przewód (bodajże brązowy) z zacisku 7.

    Serwisant zapowiedział, że praca pompy na 100% powinna zlikwidować taktowanie oraz, że piec samodzielnie moduluje moc od minimum do wartości określonej w parametrze 8.





    Efekt?
    W mojej opinii pompa nie pracuje wcale głośno. Piec pracuje w trybie ciągłym niezależnie od ustawionej temperatury zasilania (nawet na 25 st.C). Wręcz przy maksymalnie otwartych wszystkich (18) rotametrach temperatura nie jest przekraczana o więcej niż 3 st.C.
    Osiągnąwszy pracę ciągłą wróciłem ze wszystkimi parametrami które zmieniłem do ustawień fabrycznych (parametr 1=20, parametr 11=5).

    Musze jednak popracować nad układem - mimo 100% obrotów na pompie, rotametry w pełnym otwarciu nie pokazują przepływów. Jak zamknę jeden rozdzielacz to na pętlach w drugim pływaki się trochę przemieszczają. Chyba muszę jeszcze raz odpowietrzyć wszystkie pętle. Jakie podejście radzicie - dolewanie do układu przy piecu przy włączonej pompie, czy może wlew bezpośrednio na szynie zasilania w rodzielaczu?

    Przeczytałem gdzieś, że pompa może być modulowana na minimalne obroty w momencie kiedy nie czuje oporów w instalacji - czyli tak jak u mnie - wszystkie rotametry całkowicie otwarte. Chyba będę musiał to przetestować po odpowietrzeniu. Co sądzicie?

    Czy słyszeliście może o jakimś kluczyku do rotametrów. Mam GF-Tec (http://rumet.pl/?121,przeplywomierz-gf-tec), w których kręci się fiolkami. Niestety po paru razach zaczyna się wycierać podziałka. Mało tego mam wersje 0-6L, na których ledwo widać jakieś przepływy, trudno więc cokolwiek ustawić.

    I ostatnie pytanie na dziś - czy orientujecie się w możliwości zrobienia / kupienia jakiegoś prostego sterownika (może w formie pokrętła) żeby zrobić zewnętrzną modulację pompy?

    Tu znajdziecie instrukcje do naszej pompy, może się przyda - https://www.dropbox.com/s/xt3daofsxhlr6i2/Wil...ng%20instructions%20Ed.01%20_%20Wilo.pdf?dl=0

    0
  • #16 09 Lut 2018 23:25
    BUCKS
    Poziom 31  

    wleszczynski napisał:
    Spróbowałem obniżyć wartość parametru 8 na zasugerowane wielkości

    Obniżanie mocy maksymalnej c.o. może wpływać na tempo przyrostu temperatury.
    Ale jest małe ale, ja mam stary kocioł bez pompy PWM i mam dostępne 2 prędkości. Wybierając określoną prędkość pompy to pompuje ona ze stałą prędkością bez względu na ustawioną moc palnika dlatego to na mnie spoczywa obowiązek, aby dobrać odpowiednią moc palnika dla danego przepływu, aby np. nie doprowadzić do zagotowania wody z powodu zbyt małego przepływu dla danej mocy.

    Z kolei pompa PWM jest sterowana elektroniką kotła, która automatycznie dobiera odpowiednie proporcje przepływu do aktualnej mocy palnika.
    Przykładowo dla mocy 24kW i dla delty T=20 pompa powinna oferować przepływ (wydajność) rzędu ok. 1030 l/h.
    Z kolei dla mocy 3kW i dla tej samej delty T=20 potrzebne jest już tylko ok. 129 l/h.
    Jeśli pompa będzie miała wydajność 1030 l/h przy mocy 3kW to automatycznie spadają szanse na taktowanie ale jest problem jeśli taka wydajność jest zbyt duża na realne potrzeby, bo nie ma jak skręcić tej wydajności z powodu braku opcji regulacyjnych.
    wleszczynski napisał:
    Serwisant zapowiedział, że praca pompy na 100% powinna zlikwidować taktowanie oraz, że piec samodzielnie moduluje moc od minimum do wartości określonej w parametrze 8.

    Biorąc pod uwagę powyższe to faktycznie przy 3kW i wydajności pompy 100% to szanse na taktowanie spadają.
    Co do modulowania to zakładam, że kocioł odpala palnik z określoną mocą startową, potem w zależności od ustawień może mieć przez określony czas jakąś moc pośrednią. Jak minie ten czas to palnik będzie grzał pełną mocą wg parametru 8. Modulacja załączy się dopiero, gdy temperatura wody na zasilaniu będzie zbliżała się do aktualnie zadanej temperatury wody zasilającej.
    Jeśli zadana temperatura będzie bardzo niska to kocioł może nie zdążyć załączyć się na mocy maksymalnej, więc parametr 8 nie będzie brany w praktyce pod uwagę, bo modulacja nie pozwoli rozwinąć pełnej mocy.
    U Ciebie wygląda, że jest problem, bo albo masz do wyboru pompę z PWM ze zbyt małym, automatycznym przepływem albo ręczny przepływ o 100% wydajności, a brakuje wyboru wydajności pośrednich jak to bywało w starych pompach.
    Kocioł nie posiada stosownej regulacji, więc pozostaje tylko domowej roboty ręczna regulacja wydajności pompy ale moim zdaniem w grę wchodzi zestaw zrób to sam, bo raczej nie kupisz gotowca z gwarancją, bo nikt nie weźmie odpowiedzialności za Twoją pompę i kocioł itp.

    0
  • #17 10 Lut 2018 20:36
    luk23
    Poziom 10  

    Mnie jedna rzecz zastanawia przy grzebaniu z ręczna modulacja. Co się dzieje wtedy w trybie cwu?

    0
  • #18 10 Lut 2018 22:43
    BUCKS
    Poziom 31  

    Skoro chcesz regulować wydajność pompy ręcznie z pominięciem automatyki kotła to w teorii pompa będzie miała ręcznie ustawiona stałą wydajność. Wówczas maksymalna moc palnika dla c.w.u. nie powinna przekraczać mocy odpowiedniej dla akurat ręcznie ustawionej wydajności pompy, bo w przeciwnym razie będziesz gotował wodę w wymienniku. Chyba, że czujniki i elektronika kotła są o dużej czułości i szybkim czasie reakcji to nie pozwolą na zagotowanie tej wody w kotle.
    Dlatego takie ręczne modyfikacje trzeba robić z głową i ze świadomością ograniczeń jakie ze sobą niosą.

    0
  • #19 10 Lut 2018 23:02
    wleszczynski
    Poziom 6  

    @luk23
    Powiedz mi jak sie sprawuje sterownik OpenTherm? Masz ten od Termet/Honeywell? Czy masz go może spiętego z pogodówką?

    0
  • #20 14 Lut 2018 19:24
    luk23
    Poziom 10  

    Nie widzę jakiś wielkich różnic w stosunku do techa. Mam pogodówkę ale wywaliłem ja jakiś czas temu, bo piec jeszcze bardziej taktował. Muszę spróbować z odpiętym sterowaniem pwm. Dam znać.

    0
  • #21 14 Lut 2018 19:47
    serwo66
    Poziom 25  

    Można zmieniać obroty pompy ale może to zrobić tylko serwisant i to nie każdy , bo do tego potrzebny jest specjalny kabel i oprogramownie no i oczywiście laptop. Niestety nie każdy serwisant posiada taki zestaw.

    0
  • #22 14 Lut 2018 19:59
    wleszczynski
    Poziom 6  

    Dzięki @luk23 ! Czekam na wieści jak chodzi Twój kocioł po odłączeniu PWM.

    @serwo66 Znasz może jakiegoś serwisanta Termet i/lub pomp Wilo, który ma taki kabel i soft?

    0
  • #23 14 Lut 2018 20:56
    serwo66
    Poziom 25  

    Zadzwoń do Termetu to ci podpowiedzą.

    0
  • #24 14 Lut 2018 21:07
    wleszczynski
    Poziom 6  

    serwo66 napisał:
    Zadzwoń do Termetu to ci podpowiedzą.


    Dzięki! Próbowałem parę razy w ostatnich tygodniach - wygląda na to, że są na permanentnych wakacjach. ;)

    0
  • #25 14 Lut 2018 21:16
    serwo66
    Poziom 25  

    Dzwoń rano jeden telefon po drugim lub napisz do nich.

    0
  • #26 27 Lut 2018 02:07
    wleszczynski
    Poziom 6  

    luk23 napisał:
    Nie widzę jakiś wielkich różnic w stosunku do techa. Mam pogodówkę ale wywaliłem ja jakiś czas temu, bo piec jeszcze bardziej taktował. Muszę spróbować z odpiętym sterowaniem pwm. Dam znać.


    I jak Ci idzie luk23?

    Ja w międzyczasie zakupiłem pogodówkę i parę dni temu zainstalowałem. Cały czas mam odłączone sterowanie pwm i wygląda na to, że działa.

    0
  • #27 01 Mar 2018 14:13
    luk23
    Poziom 10  

    Zatrzymałem się na etapie odpięcia pwm
    Mieszkam juz w budynku więc ciężko mi eksperymentować teraz z pogodówką - za zimno :)
    Jak się trochę ociepli ustawię pogodówkę na 1 z przesunięciem na 25C
    Dzwoniłem do kilku serwisantów z okolicy żaden nie krył zdziwienia że do crystala potrzebny jest kabel :o

    0
  • #28 02 Mar 2018 12:20
    wleszczynski
    Poziom 6  

    luk23 napisał:
    Zatrzymałem się na etapie odpięcia pwm

    Odpiąłeś styk 7 czy 8?
    Jak Ci to teraz działa?

    luk23 napisał:
    Mieszkam juz w budynku więc ciężko mi eksperymentować teraz z pogodówką - za zimno :)

    Ja się spieszyłem z zakupem pogodówki i jej instalacją właśnie na te największe mrozy. Montowałem drugiego dnia zimna. Trochę zmarzłem, jednak sięopłaciło, bo zobaczyłem ja "w akcji" i mogłem poeksperymentować z krzywymi.

    luk23 napisał:
    Jak się trochę ociepli ustawię pogodówkę na 1 z przesunięciem na 25C

    Ja u siebie zacząłem z "gołą" krzywą 1. Troche wolno sie podnosiła temperatura w budynku (myślę że z powodu niskich przepływów na pętlach). Ustwiłem krzywą 2 i mam wrażenie, że jednak 1 byłą lepsza. Aktualnie mam ustawioną 1 z przesunięciem na 22C. Temperatura docelowa 18,6C (niezamieszkany budynek) sie nawet utrzymuje. Dziś podjechałem i zwiększyłem docelową na 19,2C. Zobaczymy jak szybko ją osiągnie. Możliwe, że będę musiał jeszcze dodać 1-2C do przesunięcia.
    Aktualnie mam regulator on/off Euroster 2025 bezprzewodowy. Trochę mnie denerwuje wyłączanie pieca w połączeniu z bezwładnością podłogówki. Wolałbym aby piec sobie cały czas pracował na niskiej temperaturze i ją zwiększał w miarę potrzeb aby uniknąć znacznego obniżania temperatury. W tym celu myśle o OpenThermie od Termet/Honeywell. Z tego co czytałem to on ma taką funkcjonalność. Troche szkoda, że na kablu. Ponoć mają niedługo oferować bezprzewodowy sterownik OT dla Crystala II.

    luk23 napisał:
    Dzwoniłem do kilku serwisantów z okolicy żaden nie krył zdziwienia że do crystala potrzebny jest kabel :o

    Jestem umówiony na rozmowę z technikiem z Termetu. Mam zamiar dopytać o:
    - braki widocznych przepływów w moim układzie (2 rodzielacze, około 1000m na 16 obwodach podłogówki + 2 obwody drabinek w łazienkach); czy pompa da radę to pociągnąć czy może jednak będzie trzeba rozsprzęglać);
    - możliwość zwiększenia minimalnych obrotów pompy;
    - możliwość aktualizacji firmware w sterowniku pieca. Crystal II ma najstarsza wersję, nie aktualizowaną od długiego czasu. Gold dla przykładu ma możliwość zmiany ustawień pompy PWM;
    - szczegóły bezprzewodowego sterownika OpenTherm;

    0
  • #29 06 Mar 2018 15:58
    luk23
    Poziom 10  

    wleszczynski napisał:

    Odpiąłeś styk 7 czy 8?
    Jak Ci to teraz działa?

    Odpiąłem 7 ale myślę że żadnego znaczenia to nie ma.
    Kocioł nie taktuje zjechałem na 33 stopnie,
    Za styczeń zapłaciłem 380 zl a za luty 330 więc mimo większych mrozów jest spora oszczędność

    wleszczynski napisał:

    Ja u siebie zacząłem z "gołą" krzywą 1.
    Trochę mnie denerwuje wyłączanie pieca w połączeniu z bezwładnością podłogówki. Wolałbym aby piec sobie cały czas pracował na niskiej temperaturze i ją zwiększał w miarę potrzeb aby uniknąć znacznego obniżania temperatury. W tym celu myśle o OpenThermie od Termet/Honeywell. Z tego co czytałem to on ma taką funkcjonalność.

    1 dla ocieplonego budynku jest imo ok
    O takiej funkcjonalności opentherm nie słyszałem i prawdę mówiąc nie wiem jakby to miało działać to chyba po to masz pogodówkę.

    wleszczynski napisał:

    Jestem umówiony na rozmowę z technikiem z Termetu. Mam zamiar dopytać o:
    - braki widocznych przepływów w moim układzie (2 rodzielacze, około 1000m na 16 obwodach podłogówki + 2 obwody drabinek w łazienkach);

    Masz jakiś numer czy mają do Ciebie dzwonić ??
    Dodzwonić się do nich to jest chyba cud a maile to minimum tydzień na odpowiedź
    Wskazano mi teraz mailowo serwisanta który ma kabel ale jest on ode mnie oddalony o ponad 30km.
    Ja mam nawet więcej podłogówki + 3 drabinki i gdyby nie jeden pokój gdzie mam koło 100m na jednej pętli to nie mam problemów z przepływami.
    Co do reszty pytań to koniecznie napisz jak będziesz coś wiedział.
    Pozdrawiam

    0
  • #30 06 Mar 2018 23:07
    wleszczynski
    Poziom 6  

    luk23 napisał:

    Odpiąłem 7 ale myślę że żadnego znaczenia to nie ma.
    Kocioł nie taktuje zjechałem na 33 stopnie,
    Za styczeń zapłaciłem 380 zl a za luty 330 więc mimo większych mrozów jest spora oszczędność

    Fajnie, dobrze wiedzieć, że są wymierne efekty. Rozmawiałem z technikiem z Termetu i potwierdził, że nie ma znaczenia, który styk odepniesz. Zasugerował, że lepiej odpiąć mniejszą wtyczkę na pompie zamiast odłączać kable na sterowniku.

    luk23 napisał:

    1 dla ocieplonego budynku jest imo ok
    O takiej funkcjonalności opentherm nie słyszałem i prawdę mówiąc nie wiem jakby to miało działać to chyba po to masz pogodówkę.

    Nowy pomysł podpowiedział mi człowiek z Termet - ustawienie obecnego regulatora na program ciągłej pracy wraz z ustawieniem maksymalnej temperatury, powyżej której nie chciałbym mieć nagrzane w domu. Można to też osiągnąć bazując tylko na pogodówce.
    Na ten moment jedyny argument za OpenTherm to możliwość określenia czasów grzania C.W.U.

    luk23 napisał:

    Masz jakiś numer czy mają do Ciebie dzwonić ??
    Dodzwonić się do nich to jest chyba cud a maile to minimum tydzień na odpowiedź
    Wskazano mi teraz mailowo serwisanta który ma kabel ale jest on ode mnie oddalony o ponad 30km.

    W zeszłym tygodniu dzwoniłem parę razy na numer wsparcia technicznego (Oleg F... - dostępny na stronie). W końcu się udało i umówiliśmy się na rozmowę - dostałem numer na komórkę. Człowiek okazał się bardzo pomocny.
    Dowiedziałem się m.in. że:
    - pompa PWM jest mocniejsza (7m słupa wody) w porównaniu z poprzednio montowanymi pompami (5m);
    - możliwe, że pompa po odłączeniu modulacji będzie służyła dłużej;
    - wyliczyliśmy, że warto obniżyć moc C.O. do 36% co odpowiada 12kW;
    - brak mozliwości aktualizacji FW w sterowniku kotła;
    - potwierdził, że są wybrani serwisanci z kablem do zmiany modulacji pompy, aczkolwiek równie dobrym rozwiązaniem jest odłączenie modulacji;

    luk23 napisał:

    Ja mam nawet więcej podłogówki + 3 drabinki i gdyby nie jeden pokój gdzie mam koło 100m na jednej pętli to nie mam problemów z przepływami.

    No to mnie pocieszyłeś i zasmuciłeś zarazem. Z dłuższych pętli to mam raptem dwie po około 100m, reszta 80 i mniej plus te dwie drabinki. Przepływy widzę dopiero jak zamknę jeden z rozdzielaczy i ze dwie pętle na drugim. Pewnie jakbym miał rotametry 0-3L zamiast 0-6L to przepływy byłyby bardziej widoczne.
    Planuję:
    - odpowietrzyć wszystkie pętle;
    - zmniejszyć przepływy na niektórych pętlach jedna po drugiej zamykając wszystkie pozostałe;

    Co ciekawe, mimo braku widocznych przepływów ogrzewanie działa, choć wydaje mi się , że w paru pomieszczeniach jest chłodniej.

    Jakieś rady?

    Moderowany przez mirrzo:

    Usunąłem dane osobowe.

    0