Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór silnika elektrycznego do przeróbki mini quada.

szczudlo 03 Maj 2017 18:06 768 9
  • #1 03 Maj 2017 18:06
    szczudlo
    Poziom 2  

    Witam

    Zabrałem się za przeróbkę mini quada spalinowego 49cm, na quada elektrycznego, quad był przeznaczony na zezłomowanie, tak więc otrzymałem go za darmo. Chciałbym prosić o dobór odpowiedniego silnika do tej zabawki, mam dwa typy jednak nie mogę się zdecydować, który będzie lepszy.
    Najpierw może kilka danych o quadzie.
    - waga samej ramy z kołami to około 22kg (przypuszczam że około 40kg licząc silnik, akumulatory i całą resztę)
    - waga kierowcy około 25kg
    - średnica kół 10cali około 26,5cm (obwód 83cm)
    - zębatka na tylnej osi 72 zęby średnica około 148mm

    Moje typy silnika:
    - silnik 36v 350watt, zębatka 11t 2250 obrotów , pobór prądu 12,5A ( obroty i pobór prądu pod obciążeniem), akumulatory żelowe 3 x 12Ah ,
    - lub silnik 36v 500watt,zębatka 11t 2500 obrotów, pobór prądu 17.8A ( obroty i pobór prądu pod obciążeniem), akumulatory żelowe 3 x 12Ah ,

    Zależałby mi na tym by quad te 15km/h spokojnie mógł jechać 20km/h to byłby już luksus, żeby był zrywny a nie ruszał jak żółw. Ważne jest też żeby dzieciak te 60min mógł sobie szaleć po ogrodzie, który nie jest płaski (działka z lekkim spadem). Początkowo 350w wydawał mi się wystarczający, ale czy da on rade w trudniejszym terenie? Z drugiej strony silnik 350watt będzie chyba mniej prądożerny, będzie więcej jazdy na jednym ładowaniu.
    Na jakie osiągi mogę liczyć na 350w prędkość czas zabawy a na jakie osiągi na 500w ?

    Z góry dzięki za odpowiedź
    Pozdrawiam
    Tomek

    0 9
  • #2 03 Maj 2017 18:21
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Witam!
    Oryginalny silnik 49ccm miał prawdopodobnie moc ok. 2kW. Jeśli zamiast silnika 2kW dasz silnik 0,5kW to "osiągi" będą proporcjonalne do użytej mocy (czyli 4 razy słabsze, niż "oryginał").
    W pełni naładowane 3 akumulatory żelowe 12V/12Ah mają zgromadzoną energię ok. 430Wh (watogodzin), co może (choć niekoniecznie) wystarczy na 1/2 godziny "szaleństw na ćwierć gwizdka" (silnik 500W), a potem masz krótką przerwę (10 godzin) na ładowanie.
    Akumulatory żelowe nie są projektowane na rozładowanie dużymi prądami, do tego lepsze są akululatory trakcyjne, zaś najwiekszą zaletą żelowych jest niewylewność.
    Praca akumulatorów z dużymi pradami może znacznie skrócić ich żywotność, do ok. 100 - 200 cykli ładowania/rozładowania.
    UWAGA! Nie wolno rozładowywać akumulatorów "do zera"! Graniczne napięcie podczas rozładowania to ok. 10,5V!

    0
  • #3 03 Maj 2017 19:24
    szczudlo
    Poziom 2  

    Kurcze, jak to się ma do danych nowych quadów elektrycznych 500w gdzie w opisie mają prędkość do 25km/h a zasięg nawet do 30km, ok zasięg można zwiększyć pojemniejszym akumulatorem, ale prędkość? Zastanawiam się czy jest w ogóle inwestować w ten pojazd kasę, akumulatory jednak trochę kosztują, a wychodzi na to że potrzebowałbym 2 x pojemniejsze żeby ta godzinka jazdy była zapewniona. A prędkość też nie mam pewności jaką osiągnie ten quad, gdyby była pewność, że te 15km/h pojedzie...

    0
  • #4 24 Maj 2017 17:40
    szczudlo
    Poziom 2  

    Witam
    Udało się zakończyć przeróbkę quada, silnik 350w 36v, do tego 3 akumulatory 12v 14ah. Pierwsze jazdy jeszcze nie ukończone, minęło 50 minut jazd non stop, wskaźnik naładowania baterii zaczyna przechodzić na połowę, miernikiem zmierzyłem pokazuje 12.5v na każdym akumulatorze. Jedyne co mnie martwi to bardzo gorący silniki, nie da się go dotknąć gołą ręką.
    Pozdrawiam

    0
  • #5 24 Maj 2017 19:44
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Rzuuf. Nie masz racji. Jakie osiągi bierzemy pod uwagę ?
    Jeźeli będą to silniki dc to ich charakterystyki diametralnie róźnią się od charakterystyk silnika spalinowego.

    0
  • #6 24 Maj 2017 22:37
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 napisał:
    Rzuuf. Nie masz racji. Jakie osiągi bierzemy pod uwagę ?

    Możliwe, że nie mam racji, ale to pewnie dlatego, że nie wiem jakie "osiągi" bierzesz pod uwagę.
    Wyjaśnisz to blizej?

    szczudlo napisał:
    minęło 50 minut jazd non stop
    Z jaka prędkością?

    0
  • #7 24 Maj 2017 22:51
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Przerabiałem melexa /1,5kW/ na silnik spalinowy od WSK
    /7kM/. Elektryk był wyraźnie lepszy. Pszyspieszenie, płynność jazdy.

    0
  • #8 24 Maj 2017 23:42
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 napisał:
    Elektryk był wyraźnie lepszy.
    Nic dziwnego!
    "Fabryczny" napęd był bez porównania szczęśliwiej dobrany, niż ambitna przeróbka dokonana przez domorosłego wynalazcę, z przypadkowego szmelcu ...

    0
  • #9 25 Maj 2017 06:37
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Byli fachowcy i nie przebudowywali szmelcu.
    Moźe kolega wykona oś fi 1,5 mm o długości 12mm podszlifowaną na odcinku 1 mm o 0.1 mm ?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Albo dospawa nowo wykonaną końcówkę osi wirnika wiertarki ręcznej. Tak to bywało za głębokuej komuny.

    0