Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Schemat ideowy - silnik jednofazowy

ElektroSzayba 04 May 2017 11:16 4380 16
IGE-XAO
  • #1
    ElektroSzayba
    Level 8  
    Witam, już kiedyś pytałem w podobnej sprawie, aczkolwiek zmodyfikowałem nieco mój układ. Potrzebuję stworzyć schemat IDEOWY, dla silnika jednofazowego, występuję on w zespole motoreduktora oznaczonego na schemacie MR, IGN to stacyjka do włączenia układu, PS przycisk awaryjny do wyłączenia układu w stanie jakim się aktualnie znajduje, WD - wyłącznik drogowy, po wyłączeniu stacyjki ma ustawić urządzenie w pozycji wyjściowej (nie wiem czy nie brakuje coś w tej części, jakiegoś czujnika mechanicznego czy elektronicznego), nad motoreduktorem znajduje się falownik do regulacji prędkości obrotowej silnika przez sterowanie częstotliwością. Z prawej diody sygnalizujące, 1-włączenie urządzenia, 2-włączonych obrotów prawych, 3- włączenie obrotów lewych... no i właśnie z tym piszę do was drodzy Elektrycy. Nie jestem elektrykiem i nie wiem jak opisać na schemacie możliwość zmiany kierunku obrotów silnika jednofazowego. Może to być wstawione przed albo za stacyjką. Z góry dzięki za wytłumaczenie wraz z załączonymi schematami, ponieważ jak pisałem, nie jestem elektrykiem, jestem ten od mechaniki .. Schemat ideowy - silnik jednofazowy
  • IGE-XAO
  • #2
    onepiotr
    Level 25  
    Jeśli ma być zmiana obrotów to napisz jakiej mocy silnik tu ma pracować? Jego parametry. Jaki falownik? Jak długo trwa wyhamowanie reduktora?
    Przy małych mocach można zmieniać obroty prawie natychmiast, ale jeśli mocy i obciążeń jest więcej to może dojść, przy nagłej zmianie obrotów, do uszkodzenia silnika lub falownika. Dlatego silnik powinien najpierw się zatrzymać.
    Te prostokąty "S1" i "WD" to chyba cewki przekaźników (styczników) - są źle wpięte, ale to po uzupełnieniu danych.
    WD - "wyłącznik drogowy" - ustalenie tej pozycji ma nastąpić przez dojechanie do pozycji "start" w dowolnym kierunku? Czy silnik ma zmienić obroty i wrócić do tej pozycji?
    Z falownika wystawiłeś do silnika przewody U, V, W. Czy ten silnik jest jednofazowy?

    Na razie tyle ;)
  • #3
    atom1477
    Level 43  
    ElektroSzayba wrote:
    Z prawej diody sygnalizujące, 1-włączenie urządzenia, 2-włączonych obrotów prawych, 3- włączenie obrotów lewych... no i właśnie z tym piszę do was drodzy Elektrycy. Nie jestem elektrykiem i nie wiem jak opisać na schemacie możliwość zmiany kierunku obrotów silnika jednofazowego.

    Ciężko to zrozumieć.
    Chodzi po prostu o opisanie na schemacie że jest możliwość zmiany kierunku obrotów?
    No to po prostu tekstem napisz.

    Co innego gdybyś chciał dopiero zaprojektować schemat który umożliwi zmianę kierunku obrotów. Ale to się wtedy nie nazywa "opisanie" schematu, tylko "zrobienie" schematu.
  • #4
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    ,,Schemat" bzdurny od początku do końca. Robi się tak - zasilanie podawane bezpośrednio przez zabezpieczenia na falownik, a on już bedzie realizował reszte. Przyciski astabilne NO do pracy w prawo lub lewo i przycisk astabilny NC - stop. Wyłącznik awaryjny w tym samym obwodzie. Dwa przekaźniki z cewkami 24VDC i parą stykow NO załatwią sprawę podtrzymania do czasu zadziałania wyłącznikow krańcowych. Całość zasilania sterowania zrealizować z wewnętrznego, pomocniczego zasilacza 24 VDC falownika. Lampki sygnalizacyjne także działają z tych samych przekażnikow. Zobacz datasheet pierwszego lepszego falownika i ustawiania parametrów.

    onepiotr wrote:
    Z falownika wystawiłeś do silnika przewody U, V, W. Czy ten silnik jest jednofazowy?
    Mało ważne przy jednofazowym zasilaniu falownika :D
  • #5
    ElektroSzayba
    Level 8  
    atom1477 wrote:
    Co innego gdybyś chciał dopiero zaprojektować schemat który umożliwi zmianę kierunku obrotów. Ale to się wtedy nie nazywa "opisanie" schematu, tylko "zrobienie" schematu.

    Nie chciałem pisać "zrobić", bo brzmi to brutalnie, jakbym był jakimś leniem i chciał się kimś wysłużyć, a szukam pomocy, kogoś z wolnym czasem, kto mógłby mi pomóc :)
    "Onepiotr"
    Silnik 1,5kW (jest w zespole z motoreduktorem firmy Kacperek MRA-16) (http://www.kacperek.com.pl/silniki-elektryczne/jednofazowe/)
    Schemat ideowy - silnik jednofazowy
    Odnośnie falownika nie mam pojęcia, jestem zielony jak trawa na wiosnę, zakładając że jest to schemat ideowy nie brałem pod uwagę części, a raczej przedstawienie idei działania układu ze strony elektrycznej. Wyhamowanie reduktora musi być łagodne, ponieważ obracamy zespołem platformy z pojazdem o łącznej masie 1,8T, w pojeździe znajdują się ludzie. Prostokąty to są przekaźniki - tak mnie nauczyli na "okrojonej" elektrotechnice. Wyłącznik drogowy ma służyć ustawieniu platformy którą obracamy w położeniu 0 stopni - niezależnie od kierunku obrotów -> osoba obsługująca urządzenie trzyma przycisk, załączają się obroty, gdy przycisk zostanie puszczony, platforma obraca się wyhamowywując do chwili uzyskania położenia wyjściowego. Prędkość obrotowa takiego urządzenia jest niewielka, maksymalnie 6 obr/min.
  • IGE-XAO
  • #6
    onepiotr
    Level 25  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    ,,Schemat" bzdurny
    - pozjadałeś wszystkie rozumy? Jesteś na forum na którym pomagamy. Widzisz, że autor od początku pisze, że nie jest obeznany w tym temacie i prosi o pomoc. :sm31: Udziel tej pomocy i nie rób z siebie dupka. .. :P Ja mam średnią wiedzę i dzięki Tobie już wiem co z tym zrobić. Chwała Ci za to. Ogarnij sie i pokaż co potrafisz, człowiek potrzebuje schematu.

    Do autora - UWAGA!
    W związku z tym, że w grę wchodzi bezpieczeństwo ludzi, to tym projektem powinien się zająć ktoś, kto weźmie za to pełną odpowiedzialność. Tutaj możemy zaproponować jakieś rozwiązanie, które w rzeczywistości może wymagać modyfikacjom ze względów bezpieczeństwa. Generalnie to powinny być tylko rozważania teoretyczne.
    Ponieważ występują tu napięcia niebezpieczne dla człowieka i wymagana jest ochrona, to niezbędny jest kontakt z osobą posiadającą odpowiednie uprawnienia.

    ElektroSzayba - żeby zaproponować jakieś rozwiązanie do projektu, trzeba posiadać pełny obraz zagadnienia. Z twojego pierwszego posta wynika niewiele i można przypuszczać że robisz jakiś pozycjoner anteny satelitarnej. 8-O Od początku powinieneś dokładnie opisać i nazwać swoje urządzenie, żeby odezwali się do Ciebie koledzy z odpowiednim zasobem wiedzy.
  • #7
    atom1477
    Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    onepiotr wrote:
    Z falownika wystawiłeś do silnika przewody U, V, W. Czy ten silnik jest jednofazowy?
    Mało ważne przy jednofazowym zasilaniu falownika :D

    Przecież są falowniki do silników 3 fazowych zasilane z 1 fazy.

    onepiotr wrote:
    Ponieważ występują tu napięcia niebezpieczne dla człowieka i wymagana jest ochrona, to niezbędny jest kontakt z osobą posiadającą odpowiednie uprawnienia.

    Wcale nie. Tzn. nie z punktu widzenia prawa. Prawo tego wymaga tylko w przypadku instalacji elektrycznych. A pod pojęciem instalacja elektryczna chodzi o instalacje w budynkach:
    Quote:
    instalacja elektryczna - układ przewodów i kabli w budynku wraz ze sprzętem i osprzetem elektroinstalacyjnym, urzadzeniami, aparatura rozdzielczą

    A tu mamy niezależne urządzenie które podlega "tylko" pod LVD i ewentualnie pod dyrektywę maszynową. UE wymaga tu spełnienia mnóstwa warunków, ale konieczności posiadania uprawnień nie.
    http://automatykaonline.pl/Artykuly/Prawo-i-n...nia-dla-ukladow-zasilania-i-sterowania-maszyn

    Natomiast oczywiście zgoda że dobrze jest (nie obowiązkowo ale dobrze) żeby to zrobił kto się na tym zna i może też ma uprawnienia.

    Tutaj możemy tylko podpowiedzieć jak to podłączyć, a do tego potrzebna jest wiedza jaki jest model falownika oraz silnika (konkretny, a nie tylko informacja że jest jednofazowy i ma 1,5kW). Najlepiej daj zdjęcia tabliczek znamionowych.
  • #8
    onepiotr
    Level 25  
    "UVW" - w pierwszym poście autor pisze o silniku jednofazowym, a schemat pokazuje co innego. Ma to znaczenie, bo ma nastąpić zmiana obrotów. ...

    atom1477 - spójrz na schemat i podłączenie cewek przekaźników ..? mimo wszystko wolał bym, z całym szacunkiem dla autora, żeby to łączył elektryk ...

    Czy nie powinno tu być na silniku hamulca?
    Przy takiej masie, po wciśnięciu STOP, przed zatrzymaniem, falownik powinien zjechać automatycznie z obrotami.
  • #9
    atom1477
    Level 43  
    W jednofazowym też można zmieniać kierunek obrotów, ale będzie to trudne w przypadku falownika.
    1. Falowniki do silników 1 fazowych są bardzo mało popularne i będą z tego powodu drogie.
    2. Mogą nie mieć opcji zmiany kierunku obrotów.
    3. Można by użyć do zasilania silnika falownika 3 fazowego, ale on może nie chcieć pracować przy nierównomiernym obciążeniu faz. No i trzeba by odpowiednie przebiegi wyjściowe a nie takie zwykłe 3 fazowe z przesunięciem 120*.
    Opcją jest więc raczej jedynie zmiana kierunku za pomocą przekaźników przełączających uzwojenia silnika.
    A jeszcze prościej, przejść na silnik 3 fazowy.

    Też bym wolał żeby to łączył ktoś kto się zna.

    Hamowanie można zrobić falownikiem. Ale znowu, falownikiem 3 fazowym a nie 1 fazowym.

    Problem jest tu sztuczny i wywołany nieodpowiednim dobraniem silnika.
  • #10
    tos18
    Level 40  
    ElektroSzayba wrote:
    Potrzebuję stworzyć schemat IDEOWY, dla silnika jednofazowego

    ElektroSzayba wrote:
    nie wiem jak opisać na schemacie możliwość zmiany kierunku obrotów silnika jednofazowego.


    Potrzebujesz jakiegokolwiek schematu układu nawrotnego (zmiana kierunku) czy schematu Twojej maszyny gdzie silnikiem steruje falownik ?

    W temacie piszesz o silniku jednofazowym a na rysunku pokazujesz trójfazowy z falownikiem.

    Jeśli chodzi o Twoją maszynę to może zdjęcia szafy sterującej były by pomocne bo to co narysowałeś nie pokrywa się z tym o czym piszesz.
  • #11
    ElektroSzayba
    Level 8  
    onepiotr wrote:
    ElektroSzayba - żeby zaproponować jakieś rozwiązanie do projektu, trzeba posiadać pełny obraz zagadnienia.

    Schemat ideowy - silnik jednofazowy

    TO URZĄDZENIE NIE BĘDZIE WYKONANE, JEST TO TYLKO PROJEKT KONSTRUKCYJNY. Schemat elektryczny ma pokazywać zasadę działania sterowaniem. Silnik dobrałem analizując inne takie urządzenia, nie mówię NIE silnikowi 3-fazowemu, ale ogranicza to jego teoretyczne zastosowanie, staje się urządzeniem stacjonarnym, na 1-fazowym jest możliwość podłączenia nawet u cioci Haliny na podwórku :P Schemat który narysowałem powstał przez analizę czyjegoś schematu, ale moje umiejętności w tym zakresie nie są wielkie, dlatego może powstał takowy bzdurny schemat.

    Skrzynka sterowania wyglądać ma tak
    Schemat ideowy - silnik jednofazowy
    Zamiast dźwigni ma być pokrętło do regulacji prędkości obrotowej przy użyciu falownika
  • Helpful post
    #12
    tos18
    Level 40  
    Więc wyjdź od schematu podłączenia dowolnego falownika z zasilaniem jednofazowym np LS IC5 http://www.qnisz.pl/pdf/falowniki/LG/Falowniki_LG_seria_iC5_-_instrukcja_polska.pdf strona 7. Falownik zasilany jednofazowo pozwoli Ci zasilać urządzenie u cioci Haliny przy zastosowaniu silnika trójfazowego. Falownik pozwoli również na łagodny rozruch i zatrzymanie oraz elegancką zmianę kierunku obrotów.

    Jeśli nie potrzebujesz regulacji obrotów to nie stosuj falownika - nie ma sensu. Zamiast tego poszukaj schematu układu nawrotnego dla silnika jednofazowego.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3032824.html

    W każdym przypadku zmianę kierunku da się zrobić elektrycznie.

    Kolejna sprawa to obwód bezpieczeństwa (grzybek awaryjnego zatrzymania).
    Proste falowniki nie są wyposażone w funkcję bezpieczeństwa wiec należy ją zrobić poza falownikiem. Na przykład przy pomocy stycznika odcinającego zasilanie
    falownika i pomocniczym stykiem dając falownikowi sygnał natychmiastowego zatrzymania (z pominięciem rampy).
  • #15
    ElektroSzayba
    Level 8  
    Dziękuję tos18, zabieram się do lektury linków, którymi mnie obdarowałeś :) Wymiary silnika nie mają wielkiego znaczenia, na załączonym rysunku brakuje kół transportowych, które są przewidziane, urządzenie waży maksymalnie 2,5T.

    atom1477 wrote:
    Do tego co napisał tos18 dodam tylko że silnik 3 fazowy będzie mniejszy od 1 fazowego więc urządzenie było by inne niż myślisz: to właśnie to na silniku 1 fazowym było by bardziej stacjonarne.

    Stacjonarność polega na tym, że nie wszędzie znajdziesz gniazdo 380V :) tylko i wyłącznie to jest wadą 3-fazowego, o której pisałem - ale tos18 już rozwiązał mój problem.
    Zabieram się za lekturę, jak będę pewny na 100% to zamykam temat :) Tymczasem dzięki.
  • #16
    atom1477
    Level 43  
    ElektroSzayba wrote:
    Stacjonarność polega na tym, że nie wszędzie znajdziesz gniazdo 380V :) tylko i wyłącznie to jest wadą 3-fazowego, o której pisałem - ale tos18 już rozwiązał mój problem.

    Nie czytasz uważnie. Przecież pisaliśmy że są falowniki do silników 3 fazowych zasilane z 1 fazy. Więc wcale nie potrzebujesz gniazda 380V.
  • #17
    ElektroSzayba
    Level 8  
    Typ falownika jaki został przedstawiony rozwiązał całkowicie problem i rozwiązał praktycznie cały schemat jednym urządzeniem :)