Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Radio lampowe Grundig na ECL86- napięcie zasilania

04 Maj 2017 16:17 777 14
  • Poziom 8  
    Dostałem stare radio Grundig 3010H (schemat w załączniku), po odpaleniu pochodziło 5 minut i umarło, po kolejnej minucie przepalił sie bezpiecznik, zastanawiam się od czego zacząć naprawę. Czy może mieć tak duży wpływ obecne zasilanie? Jak tak co powinienem zmienić ( odwinąć zwoje ) czy jakiś rezystor. Napięcie żarzenia 7.3v, kolejne które idzie na prostownik z transformatora to 263V

    '
  • Poziom 18  
    Zanim umarło to czy coś zaśmierdziało? Jeśli tak to zaczął bym od prostownika selenowego. Niestety załączonego schematu nie da się otworzyć :/
  • Poziom 35  
    montereczek napisał:
    po kolejnej minucie przepalił sie bezpiecznik, zastanawiam się od czego zacząć naprawę

    montereczek napisał:
    Napięcie żarzenia 7.3v, kolejne które idzie na prostownik z transformatora to 263V

    Rozumiem, że włożyłeś nowy bezpiecznik.
    Zmierz napięcia stałe na potrójnym kondensatorze elektrolitycznym.

    Dodano po 3 [minuty]:

    montereczek napisał:
    Napięcie żarzenia 7.3v, kolejne które idzie na prostownik z transformatora to 263V

    Czy Twój miernik nie zawyża?
    Ile mierzy w sieci?
  • Specjalista-oldradio
    Na dzień dobry odłącz oryginalny kondensator filtrujący (ten wielki, potrójny na schemacie), zamiast niego daj trzy nowe kondensatory 47µF/400V - możliwe, że uległ on rozformowaniu, wtedy uzyskuje się taki efekt jak u ciebie. Jak podmiana pomoże - jesteś w domu. Spróbuj uformować kondensatory, może się to jeszcze udać, jak się nie uda - musisz zostawić współczesne.

    Sprawdź napięcie (stałe) na oporniku R45 (1MΩ w siatce lampy końcowej) - powinno być 0V. Jak jest więcej niż 1V - wymień kondensator C53. Sprawdź też jak ci radzono mostek selenowy, najlepiej zastąp go na czas testów diodami krzemowymi 1N4007. On raczej nie da takiego efektu jak u ciebie, ale takie przeciążenie mu nie służy.

    Jest jeszcze jedna opcja, na szczęście mało prawdopodobna - uszkodzony transformator sieciowy. Odłącz jeden przewód od żarzenia i jeden idący do mostka (wtedy transformator będzie nieobciążony) i monitoruj prąd w obwodzie pierwotnym - jak będzie duży, lub będzie wywalał bezpiecznik - transformator jest spalony, należy go oddać do przewinięcia.
  • Poziom 8  
    tszczesn napisał:
    Na dzień dobry odłącz oryginalny kondensator filtrujący (ten wielki, potrójny na schemacie), zamiast niego daj trzy nowe kondensatory 47µF/400V - możliwe, że uległ on rozformowaniu, wtedy uzyskuje się taki efekt jak u ciebie. Jak podmiana pomoże - jesteś w domu. Spróbuj uformować kondensatory, może się to jeszcze udać, jak się nie uda - musisz zostawić współczesne.

    Kondensatorów jeszcze nie wymieniałem ale wymieniłem mostek prostowniczy i zaczęło działać ale pojawiły się kolejne problemy...
    Problem jest taki że wszystko działa do czasu rozgrzania się lamp , wtedy moc wzmacniacza zanika i głos jest ledwo słyszalny ( na początku przed rozgrzaniem jest wszystko ok)

    Zasilanie na kondensatorze po prostowniku maleje w czasie rozgrzewania lamp 303v do 273 , prąd wzrasta od 60 do 160 mA.
    Napięcie na R45 jest na początku zero a potem leci do 9V ( wtedy tracę dźwięk) wymieniłem kondensator ale nic to nie daje
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Odłącz 1 wyprowadzenie С53 i mierzyj napięcie na R45. Jeśli pojawi się napięcie 9V, wymierzyj napięcie na katodzie tej lampy( R49 C57 ) . Jeżeli i na katodzie 9V to w lampie po rozgrzewaniu masz zwarcie S1 - katoda.
  • Poziom 8  
    aksakal napisał:
    Odłącz 1 wyprowadzenie С53 i mierzyj napięcie na R45. Jeśli pojawi się napięcie 9V, wymierzyj napięcie na katodzie tej lampy( R49 C57 ) . Jeżeli i na katodzie 9V to w lampie po rozgrzewaniu masz zwarcie S1 - katoda.

    Odłaczyłem C53 i po rogrzaniu miernik pokazuje mi jakies 100v a r49/c57 10v
  • Specjalista-oldradio
    Te 100V to na R45 - czyli na siatce pierwszej? Tam nie ma prawa być żadnego napięcia po odlutowaniu C53, ewentualnie tyle co na którejś z pozostałych elektrod lampy ECL86, gdyby dostała ona wewnętrznego zwarcia. Zdarzają się takie usterki, ale są one bardzo rzadkie. 100V wskazywałoby na zwarcie z anodą triody, tam powinno być ok 100V właśnie. Wyjmij lampę ECL86 z podstawki i zmierz napięcie na R45. bez lampy (i z wylutowanym kondensatorem C53) powinno tam być dokładnie okrągłe 0V. I tyle samo na R49. Jak jest cokolwiek więcej - masz jakieś zwarcie w układzie, również np. poprzez brud na podstawce lampy ECL86. Jak bez lampy są te 0V a z lampą na R45 nadal jest te zmierzone przez ciebie 100V - sugeruje to uszkodzenie ECL86, do wymiany. 10V na katodzie pentody ECL86 to dwa razy za dużo, tłumaczy to tak duży pobór prądu - 160mA, na oko powinien być o połowę mniejszy. Spadek napięcia zasilania po rozgrzaniu lamp jest normalny - w gałęzi anodowej zaczyna prąd i napięcie spada ze względu na opór wyjściowy zasilacza.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Kiedy pojawia się napięcie na S1( nóżka 8 lampy ECL86 ) przy odłączonym kondensatorze С53, wymierzyj napięcie nie tylko na katodzie( nóżka 7 ), ale i na 2 siatce - S2( nóżka 3 ) lampy.Między S1 i S2 lampy rzadko, lecz też bywa zwarcie .I bardzo uważnie popatrz stan podstawky lampy. Z czasem, zwłaszcza przy przechowywaniu radioodbiornika w różnych spiżarniach czy na strychu, nóżki utleniają się i przez sole między nimi pojawia się kontakt.
  • Poziom 8  
    tszczesn napisał:
    Te 100V to na R45 - czyli na siatce pierwszej? Tam nie ma prawa być żadnego napięcia po odlutowaniu C53, ewentualnie tyle co na którejś z pozostałych elektrod lampy ECL86, gdyby dostała ona wewnętrznego zwarcia. Zdarzają się takie usterki, ale są one bardzo rzadkie. 100V wskazywałoby na zwarcie z anodą triody, tam powinno być ok 100V właśnie. Wyjmij lampę ECL86 z podstawki i zmierz napięcie na R45. bez lampy (i z wylutowanym kondensatorem C53) powinno tam być dokładnie okrągłe 0V. I tyle samo na R49. Jak jest cokolwiek więcej - masz jakieś zwarcie w układzie, również np. poprzez brud na podstawce lampy ECL86. Jak bez lampy są te 0V a z lampą na R45 nadal jest te zmierzone przez ciebie 100V - sugeruje to uszkodzenie ECL86, do wymiany. 10V na katodzie pentody ECL86 to dwa razy za dużo, tłumaczy to tak duży pobór prądu - 160mA, na oko powinien być o połowę mniejszy. Spadek napięcia zasilania po rozgrzaniu lamp jest normalny - w gałęzi anodowej zaczyna prąd i napięcie spada ze względu na opór wyjściowy zasilacza.

    Sprawdziłem... wszędzie jest zero po wyjęciu lampy więc postaram się teraz jeszcze spróbować z nowa lampa.
    Czy zmiana napięcia w sieci z 220 na które teoretycznie jest radio na 239v nie może skutkować w przyszłości uszkodzeniem lamp?

    Dodano po 8 [minuty]:

    aksakal napisał:
    Kiedy pojawia się napięcie na S1( nóżka 8 lampy ECL86 ) przy odłączonym kondensatorze С53, wymierzyj napięcie nie tylko na katodzie( nóżka 7 ), ale i na 2 siatce - S2( nóżka 3 ) lampy.Między S1 i S2 lampy rzadko, lecz też bywa zwarcie .I bardzo uważnie popatrz stan podstawky lampy. Z czasem, zwłaszcza przy przechowywaniu radioodbiornika w różnych spiżarniach czy na strychu, nóżki utleniają się i przez sole między nimi pojawia się kontakt.

    Przy wlozonej lampie na S3/R51 mam 245v (bez lampy 285v)
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Przy zwiększeniu napięcia sieci na 19V( 239 - 220 ) anodowe napięcie wezbierze na 24 - 26V, a napięcie zarzenia powiększy się do 6.8 - 7.0V. W tej sytuacji właśnie zwiększenie napięcia zarzenia przedstawia znacznie więcej niebezpieczeństwa dla lamp czym zwiększenie anodowego napięcia. 7V - to maksymalne znaczenie napięcia zarzenia dla lamp typu E( zarzenie 6.3V ) .Lecz przy takim napięciu znacznie zwiększa się emisja katod i w wyniku - skrócenie czasu eksploatacji lamp.Jeśli w domu napięcie stabilnie znajduje się na poziomie 235 - 240V to dla zmniejszenia anodowego napięcia między wyjściem mostku i 1 kondensatorem filtru można włączyć rezystor 200 - 240Om 3-5W.Uwzględniając, co sumaryczny prąd zarzenia lamp 1.7- 1.8A, dla obniżenia napięcia na 0.5 - 0.6V szeregowo z zarzeniem można włączyć druciany rezystor 0.3Om 2-3W. Ci pokazałem teoretyczną część problemu, a praktyczna zależy od ciebie - widzisz sens przedłużenia terminu użycia lamp - stosuj teorię w praktyce.
  • Poziom 8  
    aksakal napisał:
    Przy zwiększeniu napięcia sieci na 19V( 239 - 220 ) anodowe napięcie wezbierze na 24 - 26V, a napięcie zarzenia powiększy się do 6.8 - 7.0V. W tej sytuacji właśnie zwiększenie napięcia zarzenia przedstawia znacznie więcej niebezpieczeństwa dla lamp czym zwiększenie anodowego napięcia. 7V - to maksymalne znaczenie napięcia zarzenia dla lamp typu E( zarzenie 6.3V ) .Lecz przy takim napięciu znacznie zwiększa się emisja katod i w wyniku - skrócenie czasu eksploatacji lamp.Jeśli w domu napięcie stabilnie znajduje się na poziomie 235 - 240V to dla zmniejszenia anodowego napięcia między wyjściem mostku i 1 kondensatorem filtru można włączyć rezystor 200 - 240Om 3-5W.Uwzględniając, co sumaryczny prąd zarzenia lamp 1.7- 1.8A, dla obniżenia napięcia na 0.5 - 0.6V szeregowo z zarzeniem można włączyć druciany rezystor 0.3Om 2-3W. Ci pokazałem teoretyczną część problemu, a praktyczna zależy od ciebie - widzisz sens przedłużenia terminu użycia lamp - stosuj teorię w praktyce.


    Wymieniałem lampę oraz wprowadziłem rezystory (Zarżenie, anoda).
    Sprzęt działa ale napięcie na poszczególnych wyprowadzaniach lampy jest następujące, czy teraz jest prawidłowe ( z podłączonym oraz bez kondensatorem C53 jest takie same
    1-1,4v
    2- 0
    3-217
    4<=>5 -zarżenie 6,3v
    6-229v
    7 - 4,4v
    8-0v
    9-117v

    Z podłączonym kondensatora C53(3,3nF) z wymontowana lampa
    1-0v
    2- 0v
    3-253v
    4<=>5 -zarżenie 6,3v
    6-300v
    7 - 0v
    8-0v
    9-261v

    W punkcie gdzie łączy się C53 oraz R45/R46 jest 0v , po odłączeniu C53 na R45/46 jest 0,1v
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Napięcie zarzenia - jest idealne . Anodowe napięcie zaniżone. Dobierz nominał rezystora między mostkiem i 1 kondensatorem filtru - С61 tak, żeby napięcie składało 260-262V( FM ) - 267-269V( AM ) - przy napięciu sieci 230V. Przy przemianie napięcia sieci od nominalnego( 230V ) odpowiednio będzie zmieniało się i anodowe napięcie, lecz przemiana na+ - 10-15V dużego wpływu na parametry radioodbiornika nie ma.
  • Poziom 8  
    aksakal napisał:
    Napięcie zarzenia - jest idealne . Anodowe napięcie zaniżone. Dobierz nominał rezystora między mostkiem i 1 kondensatorem filtru - С61 tak, żeby napięcie składało 260-262V( FM ) - 267-269V( AM ) - przy napięciu sieci 230V. Przy przemianie napięcia sieci od nominalnego( 230V ) odpowiednio będzie zmieniało się i anodowe napięcie, lecz przemiana na+ - 10-15V dużego wpływu na parametry radioodbiornika nie ma.

    Dziękuje :)
    Mam jeszcze 3 pytania jeśli mogę...

    1. Czy zamiast 2 rezystorów na zarżeniu/ anoda mogę użyć jednego na wejściu do transformatora? Czy są jakieś przeciwwskazania?
    2. Czy mam wymienić potrójny kondensator czy nie ma sensu? Jakie mogą rozpoznać że co jest nie tak?
    3. Czasami dźwięk mi faluje to znaczy jest głośno nagle na chwile troszkę cichnie i znowu wraca do swojego pierwotnego poziomu?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Wykorzystać rezystor na wejściu transformatora można, lecz to nie sam lepszy sposób . Względem zamiany potrójnego kondensatora. Należy wymierzyć pojemność - jeśli strata pojemności nie przekracza 15 - 20% zmieniać nie ma sensu. U tych kondensatorów często tolerancie przekracza wskazane znaczenie. Można wykorzystać dla sprawdzenia dodatkowy kondensator 22-47uF x 400V, który kolejno połączyć z kondensatorami C61 C58 C56 i popatrzeć efekt od zwiększenia pojemności. Względem przemiany głośności . Należy umiejscawiać miejsce powstania problemu . Dla tego podaj sygnał na gniazdo adaptor i sprawdź oddzielnie wzmacniacz niskiej częstotliwości .