Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Piec gazowy Vitodens 100W - wilgoć w komorze palnika

04 Maj 2017 18:42 1338 16
  • Poziom 4  
    Witam,
    Podczas ostatniego przegladu pieca serwisant stwierdził uszkodzenie izolacji palnika spowodowana dostaniem się wilgoci. Pan stwierdził ze wilgoc dostała się na skutek niepoprawnego odprowadzenia kondensatu z pieca (zbyt wysoko umieszczony odpływ do kanalizacji) - zasugerowane rozwiązanie - dodatkowa pompka bądź wykucie nowej dziury w ścianie trochę niżej.
    Piec ma 4 lata i problem pojawił się dopiero teraz i zastanawiam sie czy przyczyna nie leży gdzies indziej np zbyt wysokie ciśnienie w instalacji?
    W pierwszych miesiącach po wprowadzeniu (około 1,5 roku temu) mieliśmy trochę większe ciśnienie w instalacji( w porywach do 3barow).
    Przed wymiana izolacji palnika oraz ewentualnym zakupem dodatkowej pompki chciałem się upewnić czy to aby na pewno jest przyczyna problemu.
    Będę wdzięczny za pomoc
    Z góry dziękuje
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Specjalista Automatyk
    Co za gość ten serwisant. Na zdjęciu widać że kondensat jest odprowadzany do kanalizacji pod kotłem. Kolego powodem był pewnie zatkany syfon odpływu kondensatu.
  • Poziom 4  
    Zgadza się tylko pytanie czy ten odpływ do kanalizacji nie powinien być zrobiony niżej żeby skropliny swobodnie "grawitacyjnie" spływały do kanalizacji
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Przy tak poprowadzonym odpływie miał prawo zatkać się syfon i nawet ta rurka odpływowa. Ona jest karbowana i po zdjęciach widać że jest skierowana do góry. W niej będą osadzać się drobinki które spływają razem z kondensatem.
    Jak ktoś montował kocioł to wtedy powinien wykuć lub powiesić wyżej sam kocioł.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    W tych kotłach te izolacje palnika są bardzo słabe (lecą "trociny" do środka i zapychają odpływ kondensatu w wymienniku). Wymienia się je częściej niż w kotłach innych firm. Cztery lata to tak średnio wytrzymała.

    Jeżeli z kotła (dokładnie z odpływu kondensatu) Ci się nie lało tzn. że spływa on do kanalizacji prawidłowo. Mimo, że na zdjęciu widać że najpierw jest załamanie na szarej rurze, która następnie biegnie do góry. Skoro funkcjonowało tak 4 lata to pompka kondensatu nic Ci nie pomoże, w lepszym odpływie kondensatu. Każde zaburzenie i nieprawidłowość w odpływie, skutkuje natychmiastowym wyciekiem.

    Mógłbyś mi coś wyjaśnić ? Na manometrze kotłowym masz 0 bar (a temp. na kotle to 52 stopnie). Ostatnie zdjęcie manometru (nad niebieskim naczyniem przeponowym) masz 4 bary i piszesz, że czasem ciśnienie dochodziło do 3 bar.
    Wg mnie - albo masz uszkodzony manometr kotłowy i patrzysz na manometr nad niebieskim naczyniem, które to naczynie jest do CWU albo coś źle opisujesz. Nie ma możliwości żebyś miał 3 bary na instalacji bez plamy wody pod kotłem. Zawór bezpieczeństwa w kotle ma ciśnienie graniczne 3 bary i w tej okolicy zaczyna cieknąć.
  • Poziom 4  
    Przepraszam może nie opisałem sytuacji dość jasno. Pisząc o ciśnieniu 3 bar mówiłem o ciśnieniu na samym piecu. W chwili robienia zdjęcia palnik nie grzał stad na manometrze zero. Na początku użytkowania pieca kilkukrotnie dopuszczalem wody żeby zwiększyć ciśnienie. Tylko ze jak palnik grzał na maksa to na piecu dochodziło do 3 barów. Wydaje mi się ze musi cieknąć z syfonu bo mam żółte zacieki od wody na dole pieca.
    Kupować pompkę czy to nic nie da ?
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Ciśnienie nie powinno spadać poniżej 1, jeżeli są duże skoki ciśnienia to masz za mały zbiornik przeponowy.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Skoro masz zacieki tzn. że odpływ funkcjonuje na granicy prawidłowości- jeśli byś miał całkowicie zablokowany syfon czy rurę odpływową (te szarą) to byś miał potop pod kotłem bo kilka litrów kondensatu, dziennie na pewno byś nie przeoczył.
    Być może wystarczy poprawić caly ten odpływ, po uprzednim wyczyszczeniu syfonu. Pompkę w każdej chwili możesz dołożyć- ona nie ma wpływu na prawidłową pracę kotła.
    Bardziej bym się zajął skokami ciśnienia - skoro piszesz że jak palnik nie pracuje, spada Ci do zera ciśnienie to jest to pilniejsze niż kondensat. Kolega Ci napisał, że nie powinno spadać poniżej 1 bara. Jeśli masz duże skoki skontroluj ciśnienie, w naczyniu w kotle. Jeśli od początku miałeś takie skoki tzn. że masz zbyt małe naczynie przeponowe na instalacji C.O. Trzeba dołożyć jedno na instalację. Jeśli skoki ciśnienia obserwujesz od jakiegos czasu, to najprawdopodobniej uleciało ciśnienie z naczynia kotłowego. Trzeba dopompować, jednak nie więcej niż 1,1 bar, a ciśnienie wody kotłowej, dobić nie wiecej niż 1,5 bar.
    Co do tych pompek do kondensatu - niby są fajne i bardzo użyteczne, pod warunkiem kiedy nie mają awarii. Jeśli się zatną lub zepsują, narobią niezłego bigosu. Sam miałem takie przypadki -pomieszczenie do malowania :( Dlatego jeśli się da, lepiej popracować nad grawitacyjnym odpływem, tym bardziej że dużo Ci nie brakuje by to funkcjonowało prawidłowo.
  • Poziom 4  
    Czyli jeśli palnik nie chodzi to na manometrze w piecu tez powinno pokazywać jakieś ciśnienie? U mnie tylko pokazuje jak piec zaczyna grzać ( załącza się palnik ). Zależnie od mocy grzania palnika ciśnienie jest adekwatnie większe tzn - palnik grzeje na 1 kreskę - ciśnienie pokazuje około 1 bar, jeżeli palnik grzeje mocno (4/5) kresek ciśnienie rośnie do 1,5-1,8 bara. Tak to działało od samego początku. Ciśnienie pokazuje się tylko przy ogrzewaniu (grzejniki),( przy grzaniu wody jest cały czas zero)
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Ciśnienie w instalacji CO powinno być stałe (w miarę stałe) obojętnie gdy kocioł pracuje na CO czy na CWU czy w ogóle nie pracuje. Problem ze skakającym ciśnieniem to jak koledzy wcześniej mówili najczęściej spowodowany jest nieodpowienim ciśnieniem w naczyniu przeponowym w kotle. Ciśnienie to w naczyniu powinno być ~0,3 bar wyższe od ciśnienia statycznego instalacji (wysokość pomiędzy kotłem a najwyższym grzejnikiem), a ciśnienie w instalacji ~0,3-0,5 wyższe niż w naczyniu przeponowym.
  • Poziom 4  
    To trochę jestem w szoku bo wyglada na to ze zostałem wprowadzony w blad bo do tej pory taka prace pieca uważałem za poprawna. A gdzie to naczynie się znajduje i jak sprawdzić i ewentualnie dopompować w miarę potrzeby. Byłbym wdzięczny za wymiare możliwości prosty opis. Dziwne bo ostatni przegląd miałem jak piec jeszcze nie grzał i dziwi mnie to ze takiej nieprawidłowości nie zobaczyłby serwisant ??- trochę to niepokojące :/.
  • Poziom 27  
    Niebieskie naczynia są do CWU - takie widzę na zdjęciu. Inny kolor jest do CO. Kocioł na plecach ma naczynie do CO.
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Naczynie przeponowe do CO w tym kotle znajduje się po lewej stronie, takie szare widoczne po zdjęciu obudowy z wentylem jak w kole samochodowym skierowanym w dół.
  • Poziom 4  
    Dopuściłem wody ( odkręcając motylek) na rurze do naczynia przeponowego CO aż do uzyskania ciśnienia na manometrze pieca 1 bar - gdy palnik nie chodzi. Teraz mam pytanie do ilu ciśnienie może rosnąć gdy palnik będzie mocno grzał?. Tak dla przykładu po 30 min mocnego grzania ciśnienie wzrosło do 2 barów. Po wyłączeniu grzania wróciło do 1 bar.
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Ciśnienie nie powinno wzrosnąć więcej niż 0,5 bara. Masz kilka możliwości ; za małe naczynie złe ciśnienie lub uszkodzona przepona.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    MarcinM123 napisał:
    A gdzie to naczynie się znajduje i jak sprawdzić i ewentualnie dopompować w miarę potrzeby. Byłbym wdzięczny za wymiare możliwości prosty opis.

    Gdzie jest w kotle naczynko przeponowe do CO to już koledzy powiedzieli. Żeby sprawdzić i wyregulować ciśnienie w nim niestety trzeba wyłączyć kocioł, zakręcić jego zawory od CO (zasilanie i powrót) spuścić wodę z kotła zaworem spustowym (lub jej nadmiar, tak by w rurach w kotle nie było ciśnienia) i przy otwartym zaworze spustowym możemy dopiero sprawdzić i regulować ciśnienie w przeponie zwykłą pompką samochodową lub kompresorem. Potem zamykamy zawór spustowy, napełniamy kocioł wodą i porządnie go odpowietrzamy !!!
    Przy okazji można zajrzeć do filtra CO i syfonu skroplin, bo ten twój serwisant to poleciał po łebkach z tym przeglądem.
  • Poziom 4  
    Póki co wyglada dobrze. Ciśnienie trzyma około 0,8 bara a gdy grzeje palnik nie rośnie około 0,5 bara.
    W najbliższym czasie poprawie odpływ obniżając odpływ do kanalizacji co mam nadzieje pomoże w przedostawanie się kondensatu do komory palnika.
    Bardzo wszystkim dziękuje za pomoc.
    Pozdrawiam
    Marcin