Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja napięcia przy użyciu tyrystora

folyta 04 Maj 2017 22:29 525 22
  • #1 04 Maj 2017 22:29
    folyta
    Poziom 9  

    Witam.


    Czy jest możliwość regulacji napięcia wyjściowego za pomocą tyrystorów? Chcę zrobić urządzenie rozruchowe ze starej 2 fazowej spawarki, obecnie na wyjściu jest 70v, a ja chciałbym uzyskać regulację 12-30v. Czy jest możliwość zrobienia mostka prostowniczego na tyrystorach oraz układ wyzwalania tak aby ograniczyć wartość napięcia? Myślałem nad PWM, lecz byłby taki problem, że przy pojedynczym impulsie z PWM tyrystor przewodziłby prąd aż napięcie spadnie do 0. Pod jaką nazwą mogę szukać takich układów wyzwalania?

    0 22
  • #3 04 Maj 2017 22:45
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    folyta napisał:
    PWM tyrystor przewodziłby prąd aż napięcie spadnie do 0.
    Zastosuj tranzystory IGBT.
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Tylko przezwojenie.
    Sluszna uwaga.
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Po co ci taki rozstaw napięcia?????
    Pewnie do samochodow ciężarowych.

    0
  • #4 04 Maj 2017 22:52
    folyta
    Poziom 9  

    więc nie pchać się nawet w tyrystory tylko zostawić diody które są teraz i odwinąć uzwojenie wtórne, tak? Jeśli miałby by być podłączane do urządzenia pojazdy tylko z instalacją 12v na wyjściu trafa powinno być napięcie wyższe uwzględniając spadek napięcia po mostku? I jak będzie wyglądać sytuacja w momencie podłączenia tego do instalacji samochodowej, czy akumulator nie zadziała jak kondensator i nie podbije napięcia?

    0
  • #6 04 Maj 2017 23:03
    folyta
    Poziom 9  

    maszyny rolnicze zarówno starsze i nowsze

    0
  • #7 04 Maj 2017 23:11
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Chcesz regulować w zakresie 12-30V, ale jakiego napięcia? Średniego, skutecznego? I jakie napięcie ma wartość 70V? Jeśli skuteczne, to szczytowe jest 99V, a po wyprostowaniu, przyjmując spadek napięcia na diodach/tyrystorach 2V, średnie będzie 61V przy przewodzeniu przez cały czas, więc uzyskanie średniego 30V będzie wymagało przewodzenia prawie od maksymalnego napięcia do 0 - a to oznacza, że na obciążeniu będzie się pojawiać 97V i będzie kwestia, czy takie napięcie czegoś nie uszkodzi - np. elektroniki samochodu, albo szczotek w rozruszniku.

    0
  • #9 04 Maj 2017 23:18
    folyta
    Poziom 9  

    więc na jakie napięcie powinien być przezwojony? na około 14 co da 12 po mostku czy 11v - spadek po mostku 2v i podbicie przez kondensator do wartości maksymalnej czyli 12,69

    0
  • #11 04 Maj 2017 23:38
    WędkarzStoLica
    Poziom 31  

    Odwiń uzwojenie do wymaganego napięcia.
    To jedyne słuszne rozwiązanie jeśli ma to być urządzenie rozruchowe.
    Obniżając napięcie na uzwojeniu, zwiększasz prąd - a o to tu chyba chodzi.
    Na wyższe napięcie zrób sobie odczep przełączany.

    Jaka moc transformatora? Jaka grubość uzw. wtórnego?

    0
  • #13 05 Maj 2017 00:18
    _jta_
    Specjalista elektronik

    W spawarce uzwojenie na dwóch kolumnach? Przecież tam się stosuje bocznik magnetyczny.

    0
  • #14 05 Maj 2017 00:51
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    _jta_ napisał:
    W spawarce uzwojenie na dwóch kolumnach? Przecież tam się stosuje bocznik magnetyczny.
    Jedno drugiemu nie przeczy.

    0
  • #15 05 Maj 2017 08:49
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Tyle, że każdą kolumnę trzeba by podzielić na trzy części, na których będą: uzwojenie pierwotne (pół), bocznik, uzwojenie wtórne (pół) - i to by podniosło koszt. W zwykłych transformatorach uzwojenie wtórne nawija się na pierwotnym, wtedy dzielenie uzwojeń na kolumny nie powoduje niedogodności i dodatkowych kosztów - nawet zmniejsza ilość materiału.

    Inna sprawa: Ile zwojów ma uzwojenie wtórne tego transformatora? Czy bocznik magnetyczny (ten ruchomy element rdzenia) da się łatwo wymontować? Czy rdzeń daje się rozłożyć? Może dałoby się wymontować ten bocznik i wykorzystać miejsce na uzwojenie wtórne dające potrzebne napięcie? To chyba będzie do 10 zwojów... i to raczej linką. ;)

    0
  • #16 05 Maj 2017 10:11
    folyta
    Poziom 9  

    Z wymontowaniem bocznika nie byłoby większych problemów, lecz z rdzeniem myśle z tak, co do ilości zwojów to również nie posiadam takiej wiedzy. Umieszczam zdjęcie spawarki z boku Regulacja napięcia przy użyciu tyrystora

    0
  • #18 05 Maj 2017 11:14
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Nawiń kilka zwojów i zmierz napięcie, będziesz mógł wyliczyć, ile zwojów potrzeba.

    A jakie napięcie jest bezpieczne dla sprzętu, który chcesz zasilać?

    Hm... wygląda na to, że masz uzwojenie wtórne (pierwotne też) podzielone między kolumny.

    0
  • #19 05 Maj 2017 12:56
    folyta
    Poziom 9  

    Z tego co mierzyłem podobne prostowniki mają do 15v, i nic się wówczas nie dzieje z układami w pojazdach

    0
  • #20 05 Maj 2017 13:42
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Do 15V, ale jakich V? Skutecznych (RMS), szczytowych, średnich wyprostowanych?

    0
  • #22 07 Maj 2017 12:09
    stasiekb100
    Poziom 23  

    Scania 4 ma transile w sterownikach 30 v . Mój kolega już je 2 razy zepsuł. Z tego wynika że nie można przekraczać szczytowego 15 v dla 12 v instalacji i 30 dla 24 v . Po dołożeniu mostka prostowniczego stare możesz odpalać i tylko włączać spawarke na czas rozruchu. Do ciagników ze sterownikami tym sie nie dotykaj, chyba że przerobisz instalacje od rozrusznika.

    0
  • #23 07 Maj 2017 12:32
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    stasiekb100 napisał:
    Scania 4 ma transile w sterownikach 30 v

    jeśli ori to 36V tak jak 18V w instalcji 12V..


    stasiekb100 napisał:
    Do ciagników ze sterownikami tym sie nie dotykaj


    Tu masz 100% racji, bo po co palić z prostownika auto które ma być w trasie niezawodne i palić na parkingach jak cała noc pyrka webasto .

    Tylko szefowie SZMACIARZE puszczają kierowców z niepewnymi zestawami w trasę.

    0
  Szukaj w 5mln produktów