Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Transformator sterowniczy 400V, przezwojenie uzwojenia wtórnego?

dariuszpod 08 Maj 2017 14:00 2610 52
  • #31
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  
    dariuszpod napisał:
    Szeregowo no to rozumiem ale równolegle to nie wiem jak połączyć. Zrobić 2 mostki gretza 2x15 i dopiero plus z plusem minus z minusem?


    Nie nie. Mostek jeden. Po prostu robisz połączenia na tej samej zasadzie co z uzwojeniem pierwotnym. Że masz X, Y, U, i V (albo jakieś inne nazwy) i łączysz je w odpowiedniej kombinacji.
  • Tektronix
  • #32
    dariuszpod
    Poziom 9  
    A i trzeba trafić w fazę żeby nie zrobić zwarcia?
  • Tektronix
  • #34
    dariuszpod
    Poziom 9  
    Nie miałem niestety czasu aby rozciąć uzwojenie wtórne i nawinąć grubszym przewodem. Dzieki Waszym poradom ogarnąłem zasadę działania tego typu transformatora za co dziekuje. Jak nawinę nowe uzwojenie to obciąże to trafo drutem oporowym i zobaczymy jak będzie się sprawowało. Dam znać o wynikach.
  • #36
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #37
    dariuszpod
    Poziom 9  
    Witam ponownie. Rozciąłem uzwojenie wtórne szczypcami bez problemu. Nawinąłem przewód 4mm2 na oba karkasy do końca. Grubszy by się nie zmieścił. Szczelina między karkasami jak widać została niewielka. Napięcie w szeregu 38V a na pojedynczym karkasie prawie 19v. Zwoi jest 29 na jednym karkasie. Wychodzi 0.62 V na zwój. Napięcie trochę za duże jak mi się zdaje do akumulatora 12 v. Połączyłem uzwojenia równolegle (jak pisaliście) i jest wszystko o.k żadnego zwarcia nie zrobiłem. Testów z obciążeniem nie robiłem jeszcze bo nie mam odpowiedniego amperomierza i drutu oporowego.

    Po dokładniejszych oględzinach odwiniętego drutu z uzwojenia wtórnego okazało się że jest aluminiowy. Pierwotne zapewne też. Cholerna podróba te trafo. Niby niemiecki ale raczej chiński.
    Mam jeszcze pytanie. Po podłączeniu trafo w piwnicy w bloku wywala bezpiecznik 10a a w mieszkaniu jest ok. Czemu tak się dzieje?

    Trafo z nowym uzwojeniem.
    Transformator sterowniczy 400V, przezwojenie uzwojenia wtórnego?
  • #38
    gimak
    Poziom 38  
    dariuszpod napisał:
    Napięcie w szeregu 38V a na pojedynczym karkasie prawie 19v. Zwoi jest 29 na jednym karkasie. Wychodzi 0.62 V na zwój. Napięcie trochę za duże jak mi się zdaje do akumulatora 12 v.

    Ewidentnie za duże i konieczne będą układy kontroli napięcia akumulatora jak i prądu ładowania. Dla akumulatora kwasowego samochodowego w zupełności wystarczy ~12V. Po wyprostowaniu na mostku nie trzeba już dodatkowych żadnych bajerów. Sprawny, nowy akumulator po naładowaniu praktycznie nie będzie pobierał prądu, a z wiekiem akumulatora prąd końcowy (spoczynkowy) będzie się zwiększał.
  • #39
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  
    No, 19V to faktycznie za dużo. Odwiń jakieś 4-5 zwojów z każdego uzwojenia i będzie akurat. Jak autor podłączy mostek gretza - to ma spadek około 1,4V na diodach. A na wyjściu ma być około 14V a nie 12V jak piszesz.
  • #40
    dariuszpod
    Poziom 9  
    Odwinąłem jak zalecałeś i mam teraz 15.7v. Myślę, że jest O.K. W puste miejsce na karkasach dowinąłem po 4 zwoje i wyszło 3v na karkas. W szeregu 6v. W równoległym 3v x 2. Może się przyda na małą zgrzewarkę do ogniw?. Czemu wywala mi bezpieczniki jak podłącze trafo pod 230v ? . Nie za każdym razem ale jest to uciążliwe.
  • #41
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  
    Ponieważ każdy transformator ma takie coś jak prąd rozruchowy. Zasadniczo rdzeń musi "nasiąknąć" magnetyzmem gdy uruchamiasz transformator. Duży rdzeń i to i duże szarpnięcie energii w momencie rozruchu. W takim celu stosuje się układy Soft-start, które włączają rezystor na kilka sekund po rozruchu aby stłumić to uderzenie.
  • #42
    dariuszpod
    Poziom 9  
    Chodzi o miękki start. Taki układ jest chyba dosyć drogi?
  • Pomocny post
    #43
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    dariuszpod napisał:
    Chodzi o miękki start. Taki układ jest chyba dosyć drogi?
    Niekoniecznie. Zrobić samemu. Tylko triak w tym przypadku musi być naprawdę spory. Poza tym, jeżeli dołożysz regulator fazowy, to problem bezpieczników zniknie.
  • #44
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  
    To jest nisko budżetowe urządzenie, ja bym wykorzystał żarówkę i 3 pozycyjny pakietowy wyłącznik na 25A. I tylko dał napis, żeby "przekręcać powoli".
  • #45
    dariuszpod
    Poziom 9  
    Kolega "Krzysztof Kamienski" wytyczył mi nowe światełko w tunelu. Może kolega zapoda jakiś schemacik z tym triakiem i podpowie jakie on powinien mieć parametry.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Nisko budżetowe ? Trafo 50 zł i przewód 45 zł to prawie stówka. :-) . Teraz dobre diody z radiatorami to pewnie też ze 150. Ty piszesz, że nisko budżetowe. Kolego jak to złoże do kupy to wyjdzie parę stówek.
  • #46
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  
    No ja właśnie niem. I to nic niezwykłego! Przy takich mocach, będzie to wszystko kosztowało odpowiednio.
  • #47
    dariuszpod
    Poziom 9  
    Wiedzę, że koszty nie będą małe. Rozłożę je w czasie. Chcę zrobić coś dobrego, użytecznego nie kupować gotowca wyżyłowanego do granic możliwości. Udało mi się dzięki Wam przewinąć samemu transformator na użyteczne dla mnie napięcie. Dla mnie to jest już jest duży krok w przód. Teraz trzeba zakupić diody z radiatorami. Tak na moje oko takie 200A powinny wystarczyć. 4 diody po 200 A. W mostku to będzie 400 A. Wystarczy?
  • #48
    czesiu
    Poziom 33  
    Czemu nie zrobisz na dwóch diodach?

    Dodano po 1 [minuty]:

    BC109B napisał:
    Dawno, dawno temu, kiedy diody były drogie nawijane były transformatory z dwoma jednakowymi uzwojeniami wtórnymi. Uzwojenia łączono szeregowo, a punkt wspólny stanowił masę. Do pozostałych końców podłączano dwie diody i w ten sposób uzyskiwano wyprostowane napięcie takie, jak na jednym uzwojeniu.
  • #49
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    SKM 1964 napisał:
    Można 2 uzwojenia razem tylko trzeba trafić w fazę .
    Młotkiem czy z wiatrówki ? :D

    dariuszpod napisał:
    Wystarczy?
    Nie szalej Kolego, co ?? Do tego mostek
    http://www.tme.eu/pl/katalog/polprzewodniki_1...%2C223%2C224%2C1382&used_params=77%3A24544%3B
    wystarczy w zupełności.
  • #50
    dariuszpod
    Poziom 9  
    Mostek zabudowany 50A wystarczy? Chcę wykorzystać to trafo docelowo do wspomaganie do rozruchu samochodu na 12 v. Ładowanie akumulatorów na 12/24 V (oczywiście regulacja prądu)
    Może też dało by radę zrobić taki "kombajn".
    1. Ładowanie 12/24
    2. Rozruch auta (wspomaganie) na 12 v .
    3. Zasilacz stabilizowany regulowany w zakresie od ok 2v do 30v, 30 - 40 A ciągłego poboru. (To w przyszłości jak się podszkolę - może za rok).
    Chyba się nie zapędziłem, co ?
  • #51
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    dariuszpod napisał:
    2. Rozruch auta (wspomaganie) na 12 v .
    Uważaj z tym ! To nie Syrenki czy Polonezy dziś. Uwalisz sterownik silnika samochodu tym ,,rozruchem", bo klema brudna......i Ciemna Mogiła :cry:
  • #52
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  
    Z tym 3. to przekombinowałeś. Taki transformator inaczej się nawija. No, ale masz drugi rdzeń. Poza tym niestety taki zasilacz będzie bardzo się grzał i wymaga potężnych wentylatorów - generalnie ciężka kwestia aby to zrobić.
  • #53
    dariuszpod
    Poziom 9  
    Może troszkę się zapędziłem. Myślę, że problem został rozwiązany więc zamykam temat. Trafo przewinięte i o to chodziło.