Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mini elektrownia słoneczna - jak ładować akumulatory 36V?

Jap 06 Maj 2017 11:39 2691 46
  • #1 06 Maj 2017 11:39
    Jap
    Poziom 28  

    Witam

    Chciałbym wykorzystać UPS wraz z 3ma akumulatorami 12V 7Ah połączonymi w szereg (jest to kompletna konstrukcja umieszczona w obudowie typu rack) jako mini elektrownię słoneczną + w niedalekiej przyszłości wiatrową.
    UPS stanowi dla mnie przenośne źródło 230V. Max moc to 700W - co wystarcza na wiele pożytecznych zastosowań. Urządzenie będzie wykorzystywane jednak sporadycznie (jakieś robótki w garażu, jako źródło dla pompki filtra basenu, czy backup przy zaniku prądu w sieci energetycznej, itp).
    Chodzi mi o to, aby doładowywać wewnętrzne akumulatory za pomocą solara - później też wiatraka. Niestety regulatory w 99% są na 12 lub 24V.

    Poradźcie coś. Może zbudować samemu regulator np z wykorzystaniem Arduino i modułu PWM? Jakieś propozycje / linki mile widziane.

    Z góry dziękuje za podpowiedzi.

  • Fibaro
  • #2 06 Maj 2017 11:44
    hostii
    Poziom 21  

    Kolego wpisujesz w googlasa i już jest

    Regulator MPPT ET6415N 60A 12V 24V 36V 48V oczywiście są słabsze wersje i tańsze

  • #3 06 Maj 2017 15:19
    BocianXX
    Poziom 13  

    @Jap 7Ah to śmieszna pojemność i łącząc je w szereg dla 36V niewiele poprawi sytuację. Faktycznie 36V to niepopularne napięcie dla tanich kontrolerów. Rozumiem, że masz świadomość, że prawdopodobnie będziesz musiał zasilać kontroler z wyższego napięcia (o ile to nie będzie boost). Przy tej pojemności raczej celowałbym w panel amorficzny/cienkowarstwowy max. 100W mocy (choć w pełnym słońcu prąd ładowania w okolicach 3A będzie i tak stanowczo za wysoki dla 7Ah akumulatora). Zdrowe ładowanie byłoby w okolicach 800mA, nie więcej niż 1A, jeśli chcesz te akumulatory długo użytkować. Co do kontrolera ładowania to MPPT, taki z wejściem do 100V, firmowy będzie drogi w stosunku do wartości jaką będzie prezentować cała ta instalacja.

  • #4 06 Maj 2017 20:08
    Jap
    Poziom 28  

    Dlatego właśnie szukam pomysłów jak to zrobić w rozsądnych pieniądzach. Na pewnej aukcji są używane panele 63V 0,92A. Pewnie ich sprawność jest już o jakieś 10% niższa (był jakiś cel, żeby je wymienić na nowe) ale koszt z przesyłką to 100PLN więc wydaje mi się, że to będzie bdb rozwiązanie.
    Co do 7Ah i 36V to nie mam wyjścia. ten UPS tak ma i już. Mogę do niego podłączyć zewnętrzną baterię (ma nawet na to slot) ale do moich potrzeb typu - lutownica, dremel, filtr basenowy, naładowanie aku wiertarki, wkrętaka czy podkoszarki - powinno być jak znalazł! Te 800mA prądu ładowania wg mnie spokojnie wystarczy, żeby choć raz w tyg naładować aku na full.
    Nie ma sensu stosować sterownika za 1500PLN - potrzebuję czegoś o wiele tańszego.
    Na ebay znalazłem coś takiego - http://www.ebay.com/itm/10A-36V48V-60V-PWM-So...518483?hash=item210c7e3513:g:Al0AAOSwa~BYNpfj - chwilowo chyba najtańsze rozwiązanie.
    Zastanawiałem się jeszcze nad 3ma panelami 12V 0,6A z regulatorami - każdy połączony do osobnego aku - ale wymaga to aż 5ciu przewodów no i cena dobije do ok 350PLN co lekko mnie zniechęca..

  • #5 06 Maj 2017 20:17
    BocianXX
    Poziom 13  

    @Jap ale używając kontrolera PWM z panelem o optymalnym napięciu pracy 63V będziesz miał około 40% strat energii. Taki kontroler sprowadzi panele do punktu pracy na poziomie 36-43V, co jest dużo poniżej optymalnego poziomu. Jeśli możesz się trochę wstrzymać to za niedługi czas będę miał w ofercie autorski kontroler MPPT z napięciem wejściowym do 100V i prądem wyjściowym do 20A (wbudowana pełna przetwornica BUCK). Końcowe napięcie ładowania ustawiasz potencjometrem. Cena za kontroler wyniesie 200zł netto. Na pokładzie komponenty wysokiej jakości + 2 lata gwarancji.

  • #6 06 Maj 2017 20:48
    Xantix
    Poziom 39  

    Jap napisał:
    Na pewnej aukcji są używane panele 63V 0,92A. Pewnie ich sprawność jest już o jakieś 10% niższa (był jakiś cel, żeby je wymienić na nowe)

    Musiałyby mieć ponad 10 lat. Normalne panele tracą 20% mocy (co kwalifikuje je do wymiany) po 25 latach.

  • #7 06 Maj 2017 21:08
    prose
    Poziom 32  

    Ja mam panele 7 letnie i żadnych strat nie zauważyłem.

  • #8 06 Maj 2017 21:19
    Xantix
    Poziom 39  

    To że nie zauważyłeś nie znaczy, że ich nie ma. 5% to mała różnica. Trzeba by dokładnie wszystko mierzyć, żeby coś wykryć.

  • #9 06 Maj 2017 21:38
    prose
    Poziom 32  

    Ja właśnie dokładnie mierzę co dzień mam zapisy z 4 lat co dzień i wiem ile mocy dają teraz i 4 lata wcześniej.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Może po 10 latach coś spadnie zobaczymy, na razie niema rożnicy.

  • Fibaro
  • #10 07 Maj 2017 09:33
    Jap
    Poziom 28  

    A co jakby zastosować najprostszy patent:

    https://static.elektroda.pl/attach/_adowarka_6847.gif

    Nie zależy mi na super sprawności systemu. Tak jak pisałem - będzie wykorzystywany okazjonalnie.

  • #11 07 Maj 2017 09:42
    Xantix
    Poziom 39  

    W sumie na LM 317 będzie proste i nawet działać będzie. Tylko należy pamiętać, żeby napięcie znamionowe panelu zbyt wysokie nie było bo różnica napięć będzie przecież wytracana na stabilizatorze, co może dość skutecznie ograniczyć prąd ładowania akumulatora do nieakceptowalnego poziomu.
    Swoją drogą. Może lepiej rozejrzeć się za jakąś przetwornicą DC-DC? Sprawność będzie większa a układ nie będzie robił za grzejnik, no i cenowo wyjdzie podobnie.

  • Fibaro
  • #12 07 Maj 2017 10:41
    gimak
    Poziom 35  

    Wtrącę moje trzy grosze (moje przemyślenia) do tej dyskusji, bo miałem podobny dylemat do rozwiązania tyle, że przy akumulatorze 12V w samochodzie, pisałem o tym na forum.
    W związku z tym sprawdziłem jak wyglądałoby to w praktyce. Założeniem było wykorzystać słońce do okresowego doładowania akumulatora w samochodzie. Interesowało mnie maksymalne wykorzystanie tego co daje słońce, a jednocześnie nie przeładować akumulatora. Maksymalne wykorzystanie słońca polegać miało na tym, że baterię słoneczną 12V podłączam bezpośrednio do akumulatora, w tej sytuacji akumulator jest ładowany maksymalnym prądem w okresie maksymalnego nasłonecznienia. Aby nie przekroczyć maksymalnego prądu przy maksymalnym nasłonecznieniu, zakładałem użycie baterii słonecznej o mocy 40-60W. Do tego aby nie przeładować akumulatora miałem wykorzystać układ do kontroli napięcia ładowanego akumulatora (na LM 741), który miał przerywać ładowanie (odłączać od baterii słonecznej) gdy napięcie ładowanego akumulatora podniesie się do 14.8V i wznawiać ładowanie (podłączać ponownie do baterii słonecznej) gdy napięcie na odłączonym akumulatorze opadnie do napięcia 12.8V. W założeniu bateria słoneczna miała być podłączona do akumulatora cały czas jak samochód przez dłuższy czas miał stać w garażu.
    Działanie tego pomysłu z pozytywnym skutkiem, sprawdziłem na kombinowanej baterii słonecznej, na której przy maksymalnym nasłonecznieniu uzyskałem prąd ładowania 450 mA.
    Do finalnej realizacji tego pomysłu na bazie baterii słonecznej o mocy 40-60W nie doszło, bo obawiałem się, że bateria słoneczna zostałby przez lokalnych meneli zamieniona na piwo.
    Aktualnie do ładowania akumulatora wykorzystuje mały agregat prądotwórczy,który kupiłem za grosze, a układ do kontroli napięcia ładowanego akumulatora (z pomysłu z baterią słoneczną) zabezpiecza akumulator przed przeładowaniem.

  • #13 07 Maj 2017 17:21
    Jan_Werbinski
    Poziom 30  

    gimak napisał:
    tym, że baterię słoneczną 12V podłączam bezpośrednio do akumulatora, w tej sytuacji akumulator jest ładowany maksymalnym prądem w okresie maksymalnego nasłonecznienia.

    Co się dzieje z energią zimą? Czy panel przypadkiem jej nie pobiera z akumulatora?
    Mam solary 300W w kamperze. Ładują dwa osobne akumulatory 95Ah. Elektronika pilnuje aby ich nie przeładować i praktycznie nie pobiera energii w nocy.
    Najbardziej bym się obawiał co się stanie jeśli w pełni naładowany akumulator będzie dalej ładowany w wyniku niezadziałania odłączenia? Po ilu dniach elektrolit się wygotuje?

  • #14 07 Maj 2017 17:59
    gimak
    Poziom 35  

    Jan_Werbinski napisał:
    Co się dzieje z energią zimą? Czy panel przypadkiem jej nie pobiera z akumulatora?

    Nie sprawdzałem tego w zimie, ale nie widzę powodu aby tak się działo. Sprawdzałem jak to wyglądałoby w nocy, gdy brak jest oświetlenia i panele nie pobierały prądu z akumulatora. Napisałem panele, bo do prób użyłem trzech paneli połączonych szeregowo. Być może, że któryś z nich lub wszystkie miały w środku zamontowaną diodę zaporową.
    Jan_Werbinski napisał:
    Elektronika pilnuje aby ich nie przeładować i praktycznie nie pobiera energii w nocy. Najbardziej bym się obawiał co się stanie jeśli w pełni naładowany akumulator będzie dalej ładowany w wyniku niezadziałania odłączenia?

    Tak jak napisałem panele w nocy nie ładowały, ale też nie pobierały prądu z akumulatora. Elektronika pilnuje ...., ale jak wszystko, może w pewnym momencie odmówić posłuszeństwa, to zawsze też trzeba brać pod uwagę. Dlatego preferuje układy proste i nie wysilone, bo są przez to mniej podatne na usterki.
    Druga sprawa, która mnie interesuje, nie miałem możliwości sprawdzenia tego namacalnie, to to na czym polega ingerencja elektroniki oferowanej np. na allegro, w proces ładowania akumulatorów, czy tylko pilnuje poziomu napięcia ładowanego akumulatora (tak jak ja to u siebie planowałem), czy również ogranicza prąd ładowania, a wtedy nie ma pełnego wykorzystania tego co daje słońce. Przypuszczam, że obywa te parametry są regulowane.

  • #15 08 Maj 2017 01:45
    Jan_Werbinski
    Poziom 30  

    Mój regulator MPPT pilnuje napięcia maksymalnego. Reguluje napięcie oraz prąd w miarę naładowania akumulatora. Sprawdza temperaturę akumulatora i jeśli jest niska ładuje większymi prądami. Inaczej wygląda napięcie maksymalne, wykres napięcia i natężenia dla AGM, kwasowych, żelowych, Li Ion i LiFePO.

  • #16 08 Maj 2017 09:39
    gimak
    Poziom 35  

    Jan_Werbinski napisał:
    Reguluje napięcie oraz prąd w miarę naładowania akumulatora.

    Czyli z tego wynika, tak ja to interpretuję, że poza momentami gdy akumulatory są w pełni naładowane, że nie ma maksymalnego wykorzystywania energii słonecznej jaką przejęły panele.
    Jan_Werbinski napisał:
    Sprawdza temperaturę akumulatora i jeśli jest niska ładuje większymi prądami.

    Do tego trudno mi się odnieść, bo z grzaniem się akumulatorów podczas ładowania spotkałem się tylko przy ładowaniu akumulatorków paluszkowych ładowarkami do nich dedykowanymi. Nie sprawdzałem jakimi prądami w stosunku do ich pojemności są ładowane.
    Przy ładowaniu akumulatorów samochodowych nigdy takiego efektu nie stwierdziłem, nawet wtedy gdy dla testu bardzo głęboko rozładowałem akumulator (55 Ah) i ładowałem go prostownikiem bez żadnej automatyki. Jaki prąd brał akumulator na początku nie wiem, ale na pewno ponad 10A, a po chwili spadł do 5-6A i przez kilka godzin utrzymywał się na tym poziomie, później zaczął spadać i przy napięciu 14.9-15.0V ustabilizował się na poziomie 150-200mA. Wzrost temperatury akumulatora w tym czasie był niezauważalny, natomiast radiator mostka prostowniczego (25A) rozgrzał się do temperatury 75-80 st.C. Z tego wynikałoby, że bardziej na uszkodzenia termiczne narażone mogą być elementy prostownika. Przyznam, że tak mocne nagrzanie się mostka mnie zaskoczyło, bo w innym prostowniku (też bez żadnej automatyki), gdzie diody prostownicze (10A) były osobno na radiatorach, przy ładowaniu kompletnie rozładowanego akumulatora, radiatory były ledwo letnie. Ja w swoich akumulatorach (kwasowych) przy ładowaniu kontroluję tylko napięcie, aby nie wzrosło ponad 14.8V, a pobór prądu podczas ładowania reguluje sobie sam akumulator.

  • #17 08 Maj 2017 10:22
    Jan_Werbinski
    Poziom 30  

    W przeciwieństwie do on grid w instalacji off grid z małymi akumulatorami jak u mnie (300W, 190Ah) nie ma niemal nigdy sytuacji, że energia solarna jest wykorzystana w całości. Żeby tak było to muszę włączyć odbiorniki o mocy przekraczającej przez dostępną z solarów a najlepiej żeby akumulator był już w połowie rozładowany. Obserwuję to w praktyce w kamperze kiedy w pełnym słońcu w południe w Chorwacji mam moc z solarów tylko 30W. Przełączę lodówkę z gazu na 12V, zapalę światła, komputery i od razu moc oddawana przez solary wzrasta do 200W.

    Wykorzystanie całej energii solarnej w off grid wymaga przewymiarowania akumulatorów i niedopuszczania do ich pełnego naładowania przez załączanie odbiorników w miarę wzrostu mocy.
    Mój regulator daje max 25,5A. Możesz z podanego linku ściągnąć sobie instrukcję która zawiera charakterystyki ładowania różnych rodzajów akumulatorów. Rozgrzewanie mostka do takich temperatur wskazuje na niedostateczne chłodzenie, brak radiatorów.
    http://votronic.de/index.php/en/products2/sol...version-mpp/mpp-350-duo-dig#technical-details

  • #18 09 Maj 2017 16:41
    Jap
    Poziom 28  

    Zakupiłem japoński panel za 100wkę o parametrach:
    Moc nominalna 58 W
    Prąd zwarcia 1.12 A
    Prąd przy max mocy 0.92 A
    Napięcie Rozwarcia 85 V
    Napięcie przy max mocy 63V

    Z tego co rozumiem (a w panelach raczkuję) w przypadku braku obciążenia (naładowane akumulatory) będę miał na zaciskach panela w pełnym słońcu 85V.
    I tu zaczynają się kolejne schody - bo większość przetwornic DC-DC jakie do tej pory spotkałem były na max napięcie wej 60V.

    Wydawało się, że ogarnę temat za niewielką sumkę - ale nie jest łatwo... reasumując sprawność takiego panela będzie słaba - bo ładując 36V prawie połowę mocy (63V) muszę wytracić na elemencie "dopasowującym" poziomy napięć (czy to będzie DC-DC czy może jakaś żarówka 24V jako rezystor?). Tak czy siak przy aku muszę mieć jakiś układ odłączający je gdy osiągną stan pełnego naładowania - tak aby ich nie przeładować.
    Coś czuję, że układ "dopasowania" może przekroczyć dotychczasowy koszt.

    Czy może znacie / polecacie przetwornicę DC/DC w rozsądnych pieniądzach, która udźwignęłaby te 85V na wejściu?

    Zastanawiam się jeszcze, czy UPS dałby radę pracować przy 48V DC- dodałbym jeszcze 1 akumulator - wtedy stosunek mocy traconej podczas ładowania aku "prostą" metodą nie byłby aż tak zły.

    Mam jeszcze 1 pytanie - otóż zostałem poinformowany, że do pracy sterownika z regulatorem MPPT wymagane są 2 solary o powyższych parametrach - tak aby dostarczyć 100W. Dla czego dla regulatora MPPT jest ważna moc pomimo, iż chcę ładować akumulator prądem poniżej 1A?

  • #19 09 Maj 2017 16:57
    prose
    Poziom 32  

    Zastosuj regulator mppt do 100 V i to wszystko.

  • #20 14 Maj 2017 08:28
    Jap
    Poziom 28  

    Lamerskie pytanko

    Panel ma parametr Prąd zwarcia 1.12 A - który to mierzy się amperomierzem zwierając + z - !!!
    Rodzi się pytanie - czy ja muszę robić jakiś układ dopasowania pomiędzy akumulatorami 36V a panelem 63V - czy po prostu będzie on pracował w trybie zwarcia - i napięcie na panelu zostanie sprowadzone do 36V (po naładowaniu do 3x14,4V)?
    Czy jest to szkodliwe dla panela?

    Czy po prostu dodać w szereg rezystor:

    Napięcie aku 36V
    Napięcei panela 63V
    Spadek napięcia na rezystorze 27V

    max prąd 0,92A więc moc rezystora minimalnie 25W (24,84W z obliczeń)

    Rezystancja 27V/0,92A = 29OHm.

    Dodatkowo zamówiłem moduł kontrolujący proces ładowania aku. Otóż ustawia się na nim max napięcie - odłącza wtedy aku od ładowarki ORAZ minimalne napięcie - podłącza aku do ładowarki.

    Wiem, wiem sprawność takiego układu będzie kiepska - ale nie zależy mi na tym.

  • #21 14 Maj 2017 09:38
    3301
    Poziom 17  

    Układem dopasowującym powinien być regulator i przy takiej różnicy napięć to raczej MPPT,
    Przy takich aku jak masz to nawet tym prądem 1A ich totalnie rozjedziesz, chyba że jesteś dyspozycyjny od świtu do nocy i za pomocą różnych dodatkowych oporników będziesz to pilnował i dopasowywał, ten opornik to już grzałka na której z 40% stracisz, a jeszcze jak to rozłączą te moduły kontrolujące to tak z 60-80.
    Jak już tak chcesz to te aku tak ok. 60-100 Ah bo miałbyś więcej czasu na reakcję.
    Te moduły to myślę że niewiele zabezpieczą lepiej było te pieniążki dołożyć do regulatora bo w nim miałbyś to samo.

  • #22 14 Maj 2017 09:59
    kortyleski
    Poziom 40  

    A ja się zapytam o sens. Jedno pełne ładowanie to około 200 Wh = 0,2kWh. To około 12groszy za prąd z sieci. Niech inwestycja wyniesie tylko 300 złotych to potrzeba 2500 ładowań żeby tylko się zwróciła. Przez te 2500 ładowań że trzy razy wymienisz akumulatory i koło się zamknie. Zwrot nie nastąpi nigdy. Chyba że mieszkasz gdzieś w buszu i nie masz dostępu do sieci. Wtedy sens jest ale tak z 10 razy większa pojemność i panele

  • #23 14 Maj 2017 13:27
    Jap
    Poziom 28  

    tu nie chodzi o zwrot. Inwestycja już wyniosła 240PLN wraz z wyżej opisanym układem chroniącym przed przeładowaniem - stąd nie widzę sensu inwestować w dużo droższy regulator. A niefart polega na aku 36V - bo jakby był tylko 24 to regulator kosztuje niecałe 10USD. Nie sądzę, żeby udało mi się rozładować te 200Wh raz w tydzień - a przez kolejny na pewno się doładują. Po prostu potrzebuję okazjonalnie podpiąć się pod 230V w garażu do którego nie mam jak dociągnąć prądu.

    Wątpię także, czy np lampy z czujnikiem ruchu, solarem i aku w środku posiadają jakiekolwiek regulatory.

    Finalnie - czy mogę solara sprowadzić do napięcia aku - będzie pracował na tzw zwarciu - czy stosować grzałkę w postaci rezystora?

    p.s. dziś sprawdzałem o godz 10tej rano prąd zwarcia na solarze leżącym na płaskim dachu garażu - 0,99A - także jestem super pozytywnie zaskoczony- przypominam - cena solara to 69PLN + przesyłka :o)

    Dodano po 2 [minuty]:

    prose napisał:
    Zastosuj regulator mppt do 100 V i to wszystko.


    Dla czego one wymagają solara na poziomie minimum 100W??? Chińczyki piszą, że 100 - 600 i im wieksza moc tym sprawniejszy układ.

  • #24 14 Maj 2017 13:49
    kortyleski
    Poziom 40  

    Jak ma być super tanio to zrób stabilizator liniowy 42,6V. Ze złomowanego zasilacza ATX wyciagniesz większość potrzebnych elementów.

  • #25 14 Maj 2017 14:57
    gimak
    Poziom 35  

    Jap napisał:
    p.s. dziś sprawdzałem o godz 10tej rano prąd zwarcia na solarze leżącym na płaskim dachu garażu - 0,99A - także jestem super pozytywnie zaskoczony- przypominam - cena solara to 69PLN + przesyłka :o)

    Zakładam, że prąd zwarcia, to prąd jaki płynął przez amperomierz bezpośrednio włączony do panelu. Jeżeli tak to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zrobić taką próbę z podłączonym za pośrednictwem amperomierza akumulatorem i sprawdzić jakim prądem będzie ładowany akumulator - przypuszczam, że będzie mniejszy od prądu zwarcia i ciekawe o ile mniejszy.
    I pytanie przy okazji, bo z panelami poza próbami o których pisałem nie miałem nic do czynienia - jak znoszą panele stan nieobciążony (czy to jest szkodliwe dla nich) oraz jak znoszą częste załączanie i wyłączanie obciążenia, jako efekt działania modułu kontroli napięcia?

  • #26 14 Maj 2017 16:26
    Jap
    Poziom 28  

    Patrząc na 2gi wykres "krzywa prądowo-napięciowa ogniwa i krzywa sprawności" ze strony http://www.instsani.pl/513/parametry-pracy-paneli-pv zastanawia mnie 1 fakt - o którym próbuję się tu dowiedzieć. Otóż MPP (Maximum Power Point) daje nam parametry przy których wyciskamy wszystko co się da wycisnąć z panela. Regulatory szukające tego punktu powodują, że uzyskujemy max możliwą moc panela i pompujemy ją w odbiornik / akumulator.
    Dla źródła napięcia typu akumulator, gdzie rezystancja wewnętrzna jest niska, mamy do czynienia ze "sztywnym" zasilaniem i za bardzo nie pobawimy się z pomiarem prądu zwarcia podłączając amperomierz pomiędzy + a - .
    Ale jak to jest z tymi panelami? Dla czego mogę zewrzeć + i - bez żadnych(?) konsekwencji? Wynikałoby z tego, że panel ma dużą rezystancję wewnętrzną. Jeśli tak to chyba nie ma sensu stosować stabilizatora lub rezystora ograniczającego napięcie (bo prądu w moim przypadku nie ma sensu ograniczać bo jest to max 1,12A).

    Wnioskuję, że buduje się regulatory MPPT w celu wyłuskania max sprawności panela - a jeśli się tego nie potrzebuje - można pokusić się o bezpośrednie podłączenie panela do aku.

    Czy nie?
    Czy możecie polecić jakieś kompendium wiedzy w tym zakresie? Może być po angielsku.

  • #27 14 Maj 2017 20:41
    gimak
    Poziom 35  

    Jap napisał:
    Ale jak to jest z tymi panelami? Dla czego mogę zewrzeć + i - bez żadnych(?) konsekwencji? Wynikałoby z tego, że panel ma dużą rezystancję wewnętrzną. Jeśli tak to chyba nie ma sensu stosować stabilizatora lub rezystora ograniczającego napięcie (bo prądu w moim przypadku nie ma sensu ograniczać bo jest to max 1,12A).

    Ja też do końca nie wiem jak to jest z tym prądem zwarcia, bo akurat z tego nie sprawdzałem jaki on byłby na panelach których używałem do prób i jak on by się miał do prądu, gdy panele były podłączone bezpośrednio do akumulatora. Jestem przekonany, że prąd zwarciowy byłby wyższy (ale nie wiem o ile), do tego który uzyskałem przy bezpośrednim podłączeniu paneli do akumulatora (450 mA). Napięcie rozwarcia przy pełnym nasłonecznieniu (bo to zmierzyłem) było 22.5V.
    Dlatego wcześniej napisałem, żebyś to sprawdził jaki będzie prąd ładowany do akumulatora przy bezpośrednim podłączeniu panela przy jego maksymalnym oświetleniu. Jeżeli byłby on mniejszy od tego jakim powinien być ładowany akumulator, to ja nie bawiłbym się w żadne regulatory, ale zastosowałbym kontroler napięcia akumulatora. Jego zadaniem byłoby przerywać ładowanie (odłączać panel od akumulatora - rozwierać go), gdy napięcie na akumulatorze osiągnie określoną dla danego akumulatora wartość i wznawiać ładowanie (załączać panel do akumulatora) gdy napięcie na nim opadnie do określonej wartości.
    Jap napisał:
    Wnioskuję, że buduje się regulatory MPPT w celu wyłuskania max sprawności panela

    A ja przyznaję, że nie bardzo rozumiem na czym polega ten myk z regulatorami, że więcej wyciągnę z panela niż to co da słońce.

  • #28 14 Maj 2017 20:50
    prose
    Poziom 32  

    gimak napisał:
    A ja przyznaję, że nie bardzo rozumiem na czym polega ten myk z regulatorami, że więcej wyciągnę z panela niż to co da słońce.
    Zniża napięcie a podwyższa natężenie w tedy masz więcej amper przy ładowaniu aku np : masz panel 28 V 2 A aku ma 14 V l to będziesz miał prąd ładowania około 4 A 14 V na regulatorze MPPT na PWM tylko 2 A.

  • #29 14 Maj 2017 21:54
    funak
    Poziom 18  

    Na stronie 3 załączonego dokumentu są przykładowe trzy krzywe opisujące napięcie, prąd i moc panelu.

    Jak widać poziom nasłonecznienia ma również wpływ na punkt max. ilości mocy jaką można uzyskać z panelu.

    Zatem wniosek jest taki że warto zainwestować w regulator MPPT który zawsze tak obciąży panel by iloczyn napięcia i prądu był jak największy.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson