Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

Bucefal76 06 Maj 2017 12:20 13809 15
  • Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy





    Na bazie publikowanego uprzednio na elektrodzie projektu postanowiłem zbudować zestaw do kina domowego zawierający 4 satelity i głośnik centralny. Po drodze poprawić problem braku frezowania pod GDWK i dopracować zwrotnice.

    Aktualizacja 30-12-2017

    Ostateczna rewizja, przebieg charakterystyki mieści się w +/- 1.5 db marginesie.

    Aktualizacja 10-12-2017

    Zestawy front/sat dostały nową zwrotnicę w celu wypracowania maksymalnie liniowego przebiegu charakterystyki przenoszenia i poprawy zgrania fazowego.

    Aktualizacja 12-05-2017

    Dodałem kolejne pomiary wykonane nowym mikrofonem - ECM8000 użytym wraz z generycznym plikiem kalibracyjnym.

    Założenia

    Założyłem zastosowanie małych regałówek nie tylko w kanałach sat ale również i w przednich. Kwestia przetwarzania basu jest w tym przypadku drugorzędna, gdyż właściwy bas ma generować sub. Dodatkowo prawda jest taka iż amplitunery kina domowego, nawet te drogie słabo sobie radzą z graniem basu. Wobec tego niech bas gra sub, a małe wymiary głośników w kanałach przednich pomogą uzyskać lepsze efekty przestrzenne.

    Kolumny SAT/FRONT

    Głośniki zastosowane w projekcie:

    GDN 13/40/2 8Ω
    T.10.200.8.ALX

    Ścianka przednia z frezowaniem pod głośniki:

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Sposób złożenia obudowy:

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy


    Wymiary zewnętrzne(!):


    Wysokość - 280mm
    Szerokość - 170mm (szersze o 5mm niż oryginał z linkowanego projektu)
    Głębokość - 270mm

    Płyta MDF na przedniej ściance z frezowaniem pod głośniki grubości 18mm.
    Pozostałe elementy - płyta wiórowa grubości 18mm.

    Bass reflex

    Podobnie jak tu, fi 50mm długość około 140mm.

    Wygłuszenie:

    Owata tapicerska około 2cm na całej długości tylnej ścianki.

    Zwrotnica

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Uwaga rezystancja przy cewkach to nie jest dodatkowy rezystor ale przybliżona rezystancja cewki (oprócz rezystora 8.2 obok cewki 1mH w pułapce GDN - to jest faktycznie dodatkowy rezystor). Cewka szeregowa GDN'a nawinięta jest drutem 0.75mm, cewka pułapki GND drutem fi 0.5mm a cewka filtrująca GDWK drutem fi 0.35mm.

    Zwrotnica opracowana na podstawie pomiarów w HolmeImpulse bramkowaną sinusoidą z odległości 1m na wysokości GDWK, +/- 45 stopni. Pomiar impedancji przy pomocy DATS V2.

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Płaska charakterystyka przenoszenia (miesząca się w śladzie +/1 1.5db) wypracowana została między innymi dzięki pułapce dla GDN'a.
    Zastosowanie pułapki ma niestety pewne wady, moduł impedancji spada do wartości 6 ohm.
    Nie jest to żadnym problemem dla nowoczesnej integry i nie powinno to być problemem dla większości amplitunerów KD nawet tych na układach STK.

    Przebieg impedancji:

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Kolumna CENTRALNA

    GDN 13/40/2 4Ω (UWAGA - szeregowe połączenie dwu głośników 4ohm)
    T.10.200.8.ALX

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy


    Wymiary zewnętrzne(!):


    Wysokość - 170mm
    Szerokość - 430mm
    Głębokość - 270mm

    Płyta MDF na przedniej ściance z frezowaniem pod głośniki grubości 18mm.
    Pozostałe elementy - płyta wiórowa grubości 18mm.

    Bass reflex

    Szerokość 60mm długość 80mm - kod produktu w Nowym Elektroniku 05 70211

    Wygłuszenie:

    Owata tapicerska około 2cm na całej długości tylnej ścianki.

    Zwrotnica

    Symulacje w VitiuxCad na podstawie pomiarów w HolmeImpulse bramkowaną sinusoidą z odległości 1m na wysokości GDWK, +/- 45 stopni.

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Szeregowe połączenie dwu GDN (uwaga na połączenia + do - ).
    Filtrowanie GDNów - filtr 2D z stabilizatorem impedancji.
    Filtorwanie GDWK - filtr 2D z tłumikiem typu L.

    Tutaj mała uwaga, przebiegi na symulacji nie uwzględniają promieniowania otworu bass reflex, dokonałem pomiarów i strojenia zwrotnicy nim jeszcze otrzymałem zamówione rury bass reflex. Podobnie symulacja została wykonana dla nieco mniejszego tłumienia GDWK więc są pewne różnice w zakresie wysokich z pomiarem końcowym poniżej. Pisze o tym gdyby ktoś dociekał czemu są różnice pomiędzy symulacją a pomiarem, kiedy w przypadku frontów symulacja jest in sych z wynikami pomiarów.


    Pomiary (1m, oś GDKW):


    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Sklejka pomiarów w polu bliskim i 1m, przy użyciu nowego mikrofonu:

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Przebieg impedancji:[/b]

    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

    Bas reflex strojony dość wysoko 60 - 70Hz ale podobnie to wyglądało w fabrycznym głośniku centralnym, który do niedawna używałem.

    Dodatkowe

    Frezy w MDF pod komplet kolumn kosztowały mnie około 180PLN, zrobił mi na frezarce CNC miejscowy (Bielsko Biała) fachowiec, którego znajdziecie szukając w google "Fotodziobak - fotobudka na imprezy" (poważnie). Prosiłem by pliki sterujące do frezarki zostały zachowane w razie potrzeby ponownego użycia.

    Jak to gra?


    Kolumn używam z amplitunerem AV Yamaha Aventage RX A740 i subem Tonsil Active 250, który tylko właściwie wypełnia najniższy bas, nie wychodząc przed szereg. Muzyka w filmie i same efekty wypadają znakomicie, lepiej żywiej i bardziej naturalnie niż na poprzednich budżetowych Tonsilach Maestro II.
    Podczas odsłuchu stereo też jest OK, w sensie poprawnej barwy, lokacji źródeł pozornych itp. Niestety a amplitunerem AV kolumny nie rozwijają pełni możliwości, z dobrym wzmacniaczem stereo (testowałem Yamaha 590, NAD 306) zagrają zdecydowanie lepiej. Przede wszystkim poprawniejsza jest barwa.

    Konstruktywna krytyka mile widziana :)


    Fajne!
  • #2 06 Maj 2017 18:39
    mati_323
    Poziom 10  

    Super !
    Brakuje jeszcze informacji:
    - sposób zrobienia stojaków , mocowanie kolumn
    - wykończenie kolumn :)
    A mnie koszt interesuje :P
    Rozumiem że obudowy z wiórówki, a front kolumny z mdf ?

  • #3 07 Maj 2017 22:43
    rosomak19
    Poziom 19  

    Nie do końca się z Tobą kolego zgodzę z tym przetwarzaniem basu. Miałem u siebie takie małe satelitki stx-a i trochę mi czegoś brakowało. Do moich dwóch kolumn JBL dorobiłem sobie na wzór pozostałe (głośniki wybierałem tak aby miały podobny spl, i pasmo) i powiem Ci, że nawet nie ma porównania. Jak się dobrze ustawi amplituner, to basy są mega bez suba (12 calowe przetworniki basowe w kolumnach). Jest całkiem inny dźwięk jak każdy głośnik gra swoim pełnym pasmem. Suba używam jednak do odtwarzania nagranych ścieżek LFE . Na pewno masz lepszy dźwięk niż na tych malutkich plastikowych pierdzidełkach oferowanych w zestawach. Powiem tak, ja cicho filmów nie oglądam :) W końcu kino to ma być kino. Do tego fajnie brzmi muza zapisana w formacie 5.1 lub 5.0 w DD lub DTS np. na płytach SACD. Super sie tego słucha jak by sie tam było.

  • #4 08 Maj 2017 17:08
    mati_323
    Poziom 10  

    U mnie w małym pokoju W.15.120.8.MC dają radę bardzo dobrze.

  • #5 08 Maj 2017 19:24
    Bucefal76
    Poziom 10  

    rosomak19 napisał:
    Nie do końca się z Tobą kolego zgodzę z tym przetwarzaniem basu. Miałem u siebie takie małe satelitki stx-a i trochę mi czegoś brakowało.....


    Poprzednio miałem Maestro 180 II, basu jak na lekarstwo. Może kwestia samych zestawów głośnikowych. Akuratnie M 180 II nie mają praktycznie żadnego zysku z obudowy BR (może oprócz odciążenia GND). Być może priorytetem było zejście i kontrola basu. Coś może być na rzeczy bo w Maestro III chwalą się, że poprawili reprodukcje basu.
    Tak czy owak, w tym samym miejscu co opisany zestaw stoi NAD 306 plus inne moje konstrukcje DIY do stereo, więc nie mam potrzeby ścigać się amplitunerem AV w konkurencji stero.

  • #6 09 Maj 2017 09:56
    rosomak19
    Poziom 19  

    Jeśli chodzi o stereo, no u mnie na denonie nie jest źle, ale jak podłącze pod te same kuoumny mój wzmak DIY holtona na 5 parach tranzystorów, to wtedy jestem zadowolony z brzmienia.

  • #7 09 Maj 2017 12:51
    siewcu
    Poziom 33  

    Dlaczego 4 satelity i centralny, a nie tak jak w dobrych zestawach, 2 przednie kolumny, 2 satelitki i centralny?

  • #8 11 Maj 2017 18:27
    Bucefal76
    Poziom 10  

    siewcu napisał:
    Dlaczego 4 satelity i centralny, a nie tak jak w dobrych zestawach, 2 przednie kolumny, 2 satelitki i centralny?


    Nie rozumiem pytania. Fronty / satelity są identycznymi pełnopasmowymi kolumnami, każda z nich może być i frontem i sat jak i kolumną do stereo.
    Ps to zazwyczaj typowe zestawy KD mają sat zrobione oszczędnie z gorszymi głośnikami itp.

  • #9 11 Maj 2017 22:21
    rosomak19
    Poziom 19  

    Może kolega przyzwyczaił się do tego , że jak nie ma 20 głośników we froncie, to nie może być dobrze ;)

  • #10 13 Maj 2017 23:03
    Tremolo
    Poziom 43  

    Dlaczego środkowy nie jest w układzie D'Appolito?

  • #11 14 Maj 2017 09:28
    Bucefal76
    Poziom 10  

    Tremolo napisał:
    Dlaczego środkowy nie jest w układzie D'Appolito?


    Zakładam że pytasz o głośnik centralny?

    Szalenie wątpię czy z gdwk alx, który ma olbrzymi rezonans własny przy 1KHz, da się zejść tak nisko z cięciem, by spełnić wymagania tego strojenia. Patrząc na większości tanich głośników centralnych KD wątpię by stosowano D'Appolito (trzeba do tego wyjątkowo wysokiej jakości gdwk)

  • #12 08 Cze 2017 20:21
    aftys6
    Poziom 19  

    Mam pytanie odnośnie zwrotnicy przy monitorach, część odpowiedzialna za GDN.
    Za którą część pasma ma odpowiadać R = 4,7 ohma i C = o,68 uF
    To do stłumienia GDN w Okolicy pasma 1kHz ??

  • #13 09 Cze 2017 10:48
    Bucefal76
    Poziom 10  

    Rezystor i kondensator równolegle do cewki filtrującej GDN tworzą układ rezonansowy, pułapkę, która dodatkowo wycina pasmo powyżej 1kHz. To tańszy sposób niż robienie pełnego równoległego obwodu RLC bocznikującego GDN'a. W efekcie otrzymuje się odpowiednik filtru 3 rzędu.

  • #14 09 Cze 2017 17:29
    aftys6
    Poziom 19  

    Dzięki. O to właśnie mi chodziło ;)
    Powoli będę składął swoje klony.
    Chcę sprawdzić kilka zwrotnic, także Twoją i porównać na ucho co mi lepiej popasuje.

  • #15 15 Cze 2017 08:05
    gkmaster
    Poziom 17  

    Zastanawiam się czy te rury w podstawkach nie wchodzą w rezonans i wprowadzają zniekształceń. Wyglądają fajnie a nawet bardzo fajnie ale akustycznie to chyba nie najlepszy pomysł. Może warto między dołem głośnika podstawką poprowadzić takie "gumowe" prążki które nieco wytrącały by z równowagi fale wracające w stronę głośnika i odbijające się od rury. Coś w stylu tego co jest w głośnikach Sonus Faber Olimpica
    Zestaw KD 5.0 na Tonsil i STX - alternatywy dla Mite ciąg dlaszy

  • #16 16 Cze 2017 17:04
    Bucefal76
    Poziom 10  

    Proponujesz walkę z problemem którego wpływ jest dwa rzędy wielkości mniejszy niż kwestie poprawnego wykonania obudów, doboru głośników, strojenia zwrotnic, właściwości akustycznych pomieszczenia, charakterystyki wzmacniacza czy twojej kondycji psychofizycznej danego dnia...

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ps. obudowy kolumn mają krótkie gumowe lub filcowe "nóżki".