Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego

Alek_H 08 May 2017 13:45 11685 12
IGE-XAO
  • #1
    Alek_H
    Level 7  
    Witam i proszę o poradę.
    Mam spalony silnik jednofazowy ~230V/50Hz o mocy 2,2kW 2820 obr/min, prąd wg tabliczki znam.15,3A. Silnik ma doinstalowane dwa kondensatory po 45mikroF każdy.
    Spalone jest uzwojenie rozruchowe i uzwojenie pracy. Po demontażu do przezwojenia okazało się, że jest tam także termik wpięty w uzwojenie lecz nie podłączony do skrzynki sterowniczej. Postanowiłem poprawić to zabezpieczenie na etapie wymiany uzwojenia wykonując sterowanie w skrzynce wyłącznika.
    W tejże skrzynce wyłącznika silnikowego znajduje się manualny wyłącznik ABB MS1 16-20. Wygląda tak jak na zdjęciu poniżej:
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego
    Jak dołączyć wyżej przedstawione zabezpieczenie termiczne do tego wyłącznika? Czy należy użyć do tego styków pomocniczych HK1-20? (zdjęcie)
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego
    Czy to właściwe akcesorium do tego celu? Nie chcę zmieniać wyłącznika bo dobrze mieści się w obudowie a jest tam jeszcze miejsce na szynie na takie styki.
    Wyłącznik ma przypisane takie dwa schematy połączeń dla silnika jednofazowego:
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego
    Z góry dziękuję za zainteresowanie moim problemem i życzliwą odpowiedź.
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #3
    qadam12

    Level 27  
    Styków pomocniczych używa się do sterowania stycznika , obwodów sygnalizacji itp. , u Ciebie jest zbędny/jeśli nie posiadasz stycznika/. Wyłącznik maszynowy /na foto powyżej/ jest sam w sobie zabezpieczeniem termiczno-przeciążeniowym - trzeba go odpowiednio ustawić do silnika i jego obciążenia.
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #4
    dlubacztv
    Level 11  
    Witam
    W zależności jakie jest to zabezpieczenie termiczne - zwykły styk TK, czy zabezpieczenie PTC (potrzebny dodatkowy przetwornik)?
  • #5
    Alek_H
    Level 7  
    Przepraszam, że wczoraj natychmiast nie zareagowałem na odpowiedzi do mojego programu, lecz dzisiaj dopiero mam kontakt z warsztatem, w którym przezwajany jest mój silnik.
    Rzeczywiście, na tym wyłączniku, w lewym dolnym rogu poniżej pokrętła, jest element ustawienia z takimi pozycjami 10, 12, 14, 16A.
    Wartości zabezpieczenia termicznego (tego, które spaliło się w starym uzwojeniu) nie znam, bo jest całkiem stopione.
    Za godzinę podam, jakie zabezpieczenie założył warsztat.
    Nie potrafię wskazać, które to uzwojenia pomocnicze. Podaję poniżej schemat z karty katalogowej tego wyłącznika.
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego
    Dziękuję za zainteresowanie.
    Dodano po 2 [minuty]:
    Hajna wrote:
    Na jaką temperaturę jest czujnik termiczny. Należy go wpiąć w obwód sterowania stycznika

    Ustalę za godzinę z warsztatem jaki czujnik termiczny włożyli do uzwojenia.
    Które z tych styków to obwód sterowania?
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego

    Dodano po 3 [minuty]:

    Hajna wrote:
    Czy z lewej strony wyłącznika jest krzywka sterująca przekaźnikiem pomocniczym.

    Nie widzę tam krzywki. Oba boki tego wyłącznika są gładkie i zaklejone etykietą.

    Dodano po 5 [minuty]:

    dlubacztv wrote:
    Witam
    W zależności jakie jest to zabezpieczenie termiczne - zwykły styk TK, czy zabezpieczenie PTC (potrzebny dodatkowy przetwornik)?

    Ustalę dzisiaj co to za bezpiecznik.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodaję kartę katalogową tego wyłącznika.
  • #7
    Alek_H
    Level 7  
    Dziękuję za radę. Dobry ten termostat. Żeby jeszcze gromadził w pamięci kolejne wyłączenia, tak aby można było ściągnąć logi poprzez USB, to od razu bym to zamontował.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Hajna wrote:
    Na jaką temperaturę jest czujnik termiczny. Należy go wpiąć w obwód sterowania stycznika

    Czujnik termiczny montowany w uzwojeniu jest na 130oC.

    Dodano po 12 [minuty]:

    dlubacztv wrote:
    Witam
    W zależności jakie jest to zabezpieczenie termiczne - zwykły styk TK, czy zabezpieczenie PTC (potrzebny dodatkowy przetwornik)?

    Gdy oglądałem ten spalony czujnik wyglądał jak (wygooglowane) zabezpieczenie PTC. Taki też podobny (nawet kilka w szeregu) zamierza zamontować warsztat przezwajający silnik.
    Ale rozumiem, że ten wyłącznik może kontrolować nadmierne natężenie prądu w stojanie silnika oraz kontrolować temperaturę tego uzwojenia za pośrednictwem czujnika w uzwojeniu? Jest to tylko kwestia odpowiedniego ustawienia przełącznika zakresu prądu na froncie oraz odpowiedniego połączenia z nim tegoż czujnika.
  • #8
    Hajna
    Level 23  
    Zabezpieczenie silnika polega na zasadzie .
    1. Zabezpieczenie termiczne działa gdy jest przekroczony prąd silnika, nastawia się go w zależności o warunków na 1,1 In lub w pomieszczeniach zagrożonych na 0,9In przykładowo gdy silnik jest pod większym obciążeniem jak jego moc znamionowa .
    2. Czujnik termiczny zabudowany w uzwojeniach silnika ma za zadanie wyłączyć silnik gdy np. ma dużo rozruchów w krótkim czasie, lub jego użebrowanie jest zanieczyszczone i odprowadzenie temperatury jest małe.W obwody sterowania wpinamy styki pomocnicze zabezpieczeń co spowoduje wyłączenie urządzenia lub maszyny w stanie zagrożenia uszkodzeniem.
  • #9
    qadam12

    Level 27  
    Alek_H wrote:
    Ale rozumiem, że ten wyłącznik może kontrolować nadmierne natężenie prądu w stojanie silnika

    Tak
    Alek_H wrote:
    kontrolować temperaturę tego uzwojenia za pośrednictwem czujnika w uzwojeniu?

    Nie . Potrzebne jest dodatkowe urządzenie
  • #11
    Alek_H
    Level 7  
    Zrozumiałem, że muszę dołożyć do istniejącego, manualnego wyłącznika, termostat (TER7) połączony z czujnikiem PTC w uzwojeniu. Oczywiście jeśli będzie miejsce w obudowie.
    Podoba mi się to rozwiązanie.
    Bardzo dziękuję za porady i zaangażowanie. Z mojej strony temat może być zamknięty. Pozdrawiam.
  • #13
    Alek_H
    Level 7  
    Zastosowałem się do porad. Wyłącznik ustawiłem na wymagane maks. obciążenie prądowe. Czujnik temperatury jest zamontowany w uzwojeniu. Zamontuję jeszcze element w skrzynce współpracujący z tym czujnikiem i wyłączający silnik przy przegrzaniu uzwojenia. Dziękuję. Temat zamykam.