Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego

Alek_H 08 May 2017 13:45 13362 12
  • #1
    Alek_H
    Level 8  
    Witam i proszę o poradę.
    Mam spalony silnik jednofazowy ~230V/50Hz o mocy 2,2kW 2820 obr/min, prąd wg tabliczki znam.15,3A. Silnik ma doinstalowane dwa kondensatory po 45mikroF każdy.
    Spalone jest uzwojenie rozruchowe i uzwojenie pracy. Po demontażu do przezwojenia okazało się, że jest tam także termik wpięty w uzwojenie lecz nie podłączony do skrzynki sterowniczej. Postanowiłem poprawić to zabezpieczenie na etapie wymiany uzwojenia wykonując sterowanie w skrzynce wyłącznika.
    W tejże skrzynce wyłącznika silnikowego znajduje się manualny wyłącznik ABB MS1 16-20. Wygląda tak jak na zdjęciu poniżej:
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego
    Jak dołączyć wyżej przedstawione zabezpieczenie termiczne do tego wyłącznika? Czy należy użyć do tego styków pomocniczych HK1-20? (zdjęcie)
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego
    Czy to właściwe akcesorium do tego celu? Nie chcę zmieniać wyłącznika bo dobrze mieści się w obudowie a jest tam jeszcze miejsce na szynie na takie styki.
    Wyłącznik ma przypisane takie dwa schematy połączeń dla silnika jednofazowego:
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego
    Z góry dziękuję za zainteresowanie moim problemem i życzliwą odpowiedź.
  • Helpful post
    #3
    qadam12
    Level 27  
    Styków pomocniczych używa się do sterowania stycznika , obwodów sygnalizacji itp. , u Ciebie jest zbędny/jeśli nie posiadasz stycznika/. Wyłącznik maszynowy /na foto powyżej/ jest sam w sobie zabezpieczeniem termiczno-przeciążeniowym - trzeba go odpowiednio ustawić do silnika i jego obciążenia.
  • Helpful post
    #4
    dlubacztv
    Level 11  
    Witam
    W zależności jakie jest to zabezpieczenie termiczne - zwykły styk TK, czy zabezpieczenie PTC (potrzebny dodatkowy przetwornik)?
  • #5
    Alek_H
    Level 8  
    Przepraszam, że wczoraj natychmiast nie zareagowałem na odpowiedzi do mojego programu, lecz dzisiaj dopiero mam kontakt z warsztatem, w którym przezwajany jest mój silnik.
    Rzeczywiście, na tym wyłączniku, w lewym dolnym rogu poniżej pokrętła, jest element ustawienia z takimi pozycjami 10, 12, 14, 16A.
    Wartości zabezpieczenia termicznego (tego, które spaliło się w starym uzwojeniu) nie znam, bo jest całkiem stopione.
    Za godzinę podam, jakie zabezpieczenie założył warsztat.
    Nie potrafię wskazać, które to uzwojenia pomocnicze. Podaję poniżej schemat z karty katalogowej tego wyłącznika.
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego
    Dziękuję za zainteresowanie.
    Dodano po 2 [minuty]:
    Hajna wrote:
    Na jaką temperaturę jest czujnik termiczny. Należy go wpiąć w obwód sterowania stycznika

    Ustalę za godzinę z warsztatem jaki czujnik termiczny włożyli do uzwojenia.
    Które z tych styków to obwód sterowania?
    zabezpieczenie termiczne silnika jednofazowego

    Dodano po 3 [minuty]:

    Hajna wrote:
    Czy z lewej strony wyłącznika jest krzywka sterująca przekaźnikiem pomocniczym.

    Nie widzę tam krzywki. Oba boki tego wyłącznika są gładkie i zaklejone etykietą.

    Dodano po 5 [minuty]:

    dlubacztv wrote:
    Witam
    W zależności jakie jest to zabezpieczenie termiczne - zwykły styk TK, czy zabezpieczenie PTC (potrzebny dodatkowy przetwornik)?

    Ustalę dzisiaj co to za bezpiecznik.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodaję kartę katalogową tego wyłącznika.
  • #7
    Alek_H
    Level 8  
    Dziękuję za radę. Dobry ten termostat. Żeby jeszcze gromadził w pamięci kolejne wyłączenia, tak aby można było ściągnąć logi poprzez USB, to od razu bym to zamontował.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Hajna wrote:
    Na jaką temperaturę jest czujnik termiczny. Należy go wpiąć w obwód sterowania stycznika

    Czujnik termiczny montowany w uzwojeniu jest na 130oC.

    Dodano po 12 [minuty]:

    dlubacztv wrote:
    Witam
    W zależności jakie jest to zabezpieczenie termiczne - zwykły styk TK, czy zabezpieczenie PTC (potrzebny dodatkowy przetwornik)?

    Gdy oglądałem ten spalony czujnik wyglądał jak (wygooglowane) zabezpieczenie PTC. Taki też podobny (nawet kilka w szeregu) zamierza zamontować warsztat przezwajający silnik.
    Ale rozumiem, że ten wyłącznik może kontrolować nadmierne natężenie prądu w stojanie silnika oraz kontrolować temperaturę tego uzwojenia za pośrednictwem czujnika w uzwojeniu? Jest to tylko kwestia odpowiedniego ustawienia przełącznika zakresu prądu na froncie oraz odpowiedniego połączenia z nim tegoż czujnika.
  • #8
    Hajna
    Level 23  
    Zabezpieczenie silnika polega na zasadzie .
    1. Zabezpieczenie termiczne działa gdy jest przekroczony prąd silnika, nastawia się go w zależności o warunków na 1,1 In lub w pomieszczeniach zagrożonych na 0,9In przykładowo gdy silnik jest pod większym obciążeniem jak jego moc znamionowa .
    2. Czujnik termiczny zabudowany w uzwojeniach silnika ma za zadanie wyłączyć silnik gdy np. ma dużo rozruchów w krótkim czasie, lub jego użebrowanie jest zanieczyszczone i odprowadzenie temperatury jest małe.W obwody sterowania wpinamy styki pomocnicze zabezpieczeń co spowoduje wyłączenie urządzenia lub maszyny w stanie zagrożenia uszkodzeniem.
  • #9
    qadam12
    Level 27  
    Alek_H wrote:
    Ale rozumiem, że ten wyłącznik może kontrolować nadmierne natężenie prądu w stojanie silnika

    Tak
    Alek_H wrote:
    kontrolować temperaturę tego uzwojenia za pośrednictwem czujnika w uzwojeniu?

    Nie . Potrzebne jest dodatkowe urządzenie
  • #11
    Alek_H
    Level 8  
    Zrozumiałem, że muszę dołożyć do istniejącego, manualnego wyłącznika, termostat (TER7) połączony z czujnikiem PTC w uzwojeniu. Oczywiście jeśli będzie miejsce w obudowie.
    Podoba mi się to rozwiązanie.
    Bardzo dziękuję za porady i zaangażowanie. Z mojej strony temat może być zamknięty. Pozdrawiam.
  • #13
    Alek_H
    Level 8  
    Zastosowałem się do porad. Wyłącznik ustawiłem na wymagane maks. obciążenie prądowe. Czujnik temperatury jest zamontowany w uzwojeniu. Zamontuję jeszcze element w skrzynce współpracujący z tym czujnikiem i wyłączający silnik przy przegrzaniu uzwojenia. Dziękuję. Temat zamykam.