Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz na uA723 0-30V 5A

jajen 09 Maj 2017 18:01 17235 72
  • Zasilacz na uA723 0-30V 5A

    Przedstawiam zasilacz na sprawdzonej konstrukcji ua723. Zasilacz ma ograniczenie prądowe. Schemat , który załączam niżej oraz widoczne płytki zostały minimalnie przerobiony przez zastosowanie 4 tranzystorów mocy (ostatnia pcb to wersja z 4 wyjściami na tranzystory). Wentylatory sterowane są temperaturowo sterownikiem na Attiny 2313 i ds 18b20. Im cieplej tym szybsze obroty. Temperatura wskazywana jest za pomocą diod. Sterownik i wentylatory zasilane są z osobnego transformatora i przetwornicy. Zasilacz ze względu na trochę za niskie napięcie na wyjściu trafo wyciąga 30V/5A . Przy tych wartościach napięcie jest jak drut. Powyżej 30V wydajność prądowa maleje. Ale nie potrzebuje wyższego napięcia. Reszta widoczna na zdjęciach.

    Zasilacz na uA723 0-30V 5AZasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A




    Zasilacz na uA723 0-30V 5A


    Zasilacz na uA723 0-30V 5A
    Zasilacz na uA723 0-30V 5A
    Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A
    Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A
    Zasilacz na uA723 0-30V 5A


    Fajne!
  • Fibaro
  • #2 09 Maj 2017 20:59
    alien90fr
    Poziom 24  

    Fajny projekt i super że dodałeś schematy i schematy płytek! szkoda że nie każdy tak robi!

  • Fibaro
  • #3 09 Maj 2017 21:39
    slawekgaj3
    Poziom 9  

    Zrobiłem ten zasilacz kilka lat temu. Schemat znalazłem na jakiejś bodajże tureckiej stronie. Ogólnie konstrukcja bardzo udana, sprawuje się bez zarzutu a jest intensywnie eksploatowany. Do regulacji napięcia dałem potencjometr wieloobrotowy. Cieszę się, żep owstają jeszcze takie konstrukcje. Pozdrawiam. SG.

  • Fibaro
  • #5 09 Maj 2017 22:51
    pawelr98
    Poziom 34  

    Jaki zastosował kolega transformator ?

    Nie grzeją się zbytnio te tranzystory przy małym napięciu wyjściowym a dużym prądzie ?
    Bo zejście z 30-paruV (kolega wspomina o napięciu powyżej 30V) do niemal zera przy 5A to sporo ciepła(Będzie ponad 150W). Niemal 40W na pojedynczy tranzystor.

    Jakie tranzystory mocy tam siedzą ? Bo na pewno nie 2SD711(podane na schemacie) jako że one występują w obudowie TO-3 (klasyczna metalowa puszka).

    Odczep w pół uzwojenia wtórnego rozwiązuje ten problem dla niskich napięć wyjściowych.
    Dla dajmy na to 15V i 5A byłoby już 75W co dla 4 tranzystorów jest dużo łatwiejsze do zniesienia.

  • #6 09 Maj 2017 23:06
    jajen
    Poziom 17  

    pawelr98 napisał:
    Jaki zastosował kolega transformator ?

    Nie grzeją się zbytnio te tranzystory przy małym napięciu wyjściowym a dużym prądzie ?
    Bo zejście z 30-paruV (kolega wspomina o napięciu powyżej 30V) do niemal zera przy 5A to sporo ciepła(Będzie ponad 150W). Niemal 40W na pojedynczy tranzystor.

    Jakie tranzystory mocy tam siedzą ? Bo na pewno nie 2SD711(podane na schemacie) jako że one występują w obudowie TO-3 (klasyczna metalowa puszka).

    Odczep w pół uzwojenia wtórnego rozwiązuje ten problem dla niskich napięć wyjściowych.
    Dla dajmy na to 15V i 5A byłoby już 75W co dla 4 tranzystorów jest dużo łatwiejsze do zniesienia.


    Tranzystory to BD249. Grzeją się ale siedzą na potężnym płaskowniku miedzianym i radiatorze aluminiowym z dwoma wentylami 80mm. Pierwotnie miało być z odczepem ale ta konstrukcja wymaga dużego napięcia wejściowego. Przy trafo 18V/6A napięcie ustawione na wyjściu na ok 9-12V siadało przy obciążeniu 2A o ponad 2V. Męczyłem się z tym aż wpadłem na podłączenie na wejsciu trafo 27V/6A i dopiero wtedy napięcie jest jak drut przy 5A obciążenia. Dlatego zrezygnowałem z dzielonego uzwojenia. Nie wiem czemu tak ale długo szukałem wady w ukłądzie zamiast połączyć uzwojenia i dać na wejście wyższe napięcie.

  • #7 10 Maj 2017 08:21
    haderach
    Poziom 15  

    Zacna konstrukcja :).
    Też mam podobny na 723 i 2N3055, 0-30V, 0-1A zrobiony 25 lat temu. Działa do dziś. Kilka lat temu zmieniłem jedynie płytkę na nową - elektrolity się wylały.
    Przyczepię się jednak do lutowania przewodów bezpośrednio do ścieżek od spodu płytki - niepewnie to wygląda i może skutkować oderwaniem całości połączenia.

  • #9 10 Maj 2017 08:59
    eurotips
    Poziom 33  

    Ograniczenie prądowe jest w plusie i jakby nie ten amperomierz analogowy to musiałbyś mocno kombinować jak zrobić pomiar prądu. Druga sprawa, już kolega kilka postów wcześniej zasugerował że resetowanie nie ma sensu, wywalić zatrzask z bezpiecznika elektronicznego i zostawić samo ograniczenie prądu.

  • #10 10 Maj 2017 12:07
    lukasrsv
    Poziom 14  

    Jakie są zakresy regulacji prądu i napięcia?

  • #11 10 Maj 2017 12:31
    yogi009
    Poziom 41  

    Podoba mi się zarówno klasyczna konstrukcja, jak i poziom wykonania. Ale szczególny plus ode mnie masz za uczciwe pokazanie całości projektu. Nie ma nic bardziej wkurzającego, niż pokazanie projektu bez schematu, czy wsadu. W zasadzie nie wiadomo, po co takie projekty są pokazywane w dziale DIY. Także ode mnie masz mocne punkty!

  • #12 10 Maj 2017 16:10
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Dość staranna konstrukcja, nieco oszczędne opisy na czołówce, ale może być.
    Sprawdź jeszcze jak z temperaturą i tętnieniami w różnych obciążeniach skrajnych - np. dla 3,3V i max prądu i dla maksymalnego napięcia przy prądzie jaki jeszcze nie powoduje "siadania" napięcia.

    eurotips napisał:
    . Druga sprawa, już kolega kilka postów wcześniej zasugerował że resetowanie nie ma sensu, wywalić zatrzask z bezpiecznika elektronicznego i zostawić samo ograniczenie prądu.
    Taki układ - odłączający zasilanie aż do zresetowania ręcznego - jest bardzo dobrym pomysłem. Unika się w ten sposób możliwości "dokończenia działa zniszczenia" w niektórych naprawianych czy uruchamianych układach. Ograniczenie prądu nie zawsze jest w stanie to załatwić.

  • #13 10 Maj 2017 16:53
    Futrzaczek
    Admin Grupy Retro

    398216 Usunięty napisał:
    Taki układ - odłączający zasilanie aż do zresetowania ręcznego - jest bardzo dobrym pomysłem. Unika się w ten sposób możliwości "dokończenia działa zniszczenia" w niektórych naprawianych czy uruchamianych układach. Ograniczenie prądu nie zawsze jest w stanie to załatwić.

    A jeszcze lepiej jest mieć możliwość przełączenia: ograniczenie/wyłączenie. Czasem urządzenie ma kondensator o bardzo dużej pojemności na wejściu i zabezpieczenie zasilacza odłącza wyjście, a niepotrzebnie.

  • #14 10 Maj 2017 20:23
    R-MIK
    Poziom 38  
  • #16 10 Maj 2017 21:22
    acctr
    Poziom 12  

    Ciekawa konstrukcja. W sieci można znaleźć wiele schematów ze staruszkiem 723, jedne mniej drugie bardziej wartościowe.
    Ten jest interesujący bo posiada sprytne rozwiązanie problemu regulacji od zera z użyciem kilku rezystorów.
    Jest to bardzo eleganckie rozwiązanie, ale pod warunkiem, że regulacja potencjometrem jest w miarę liniowa (w funkcji kąta obrotu osi) i napięcie na wyjściu jest stabilne. Lepsze od znanego obwodu pompy ładunkowej napięcia ujemnego.
    Ponadto elegancko rozwiązany problem ograniczenia napięcia na 723.

    Podbnie jak niektórzy sugerowałbym wywalenie obwodów zatrzasku i dodanie regulacji prądu za pomocą potencjometru.
    A zamiast bezpiecznika można dodać załączanie obwodu foldback.

    Regulacja od zera + regulacja prądu od kilkudziesięciu mA + foldback to byłoby chyba kompletne wykorzystanie 723.

    R-MIK napisał:
    Czemu nie dałeś np BUZ11?

    Pewnie dlatego, że wymaga do wysterowania bramki napięcia o jakieś +5V większego od maksymalnego napięcia na wyjściu.
    No i powstaje problem pojemności na kolektorze Q2 około 1,5nF - czy aby nic się nie wzbudzi?

  • #17 10 Maj 2017 21:27
    R-MIK
    Poziom 38  

    acctr napisał:

    R-MIK napisał:
    Czemu nie dałeś np BUZ11?

    Pewnie dlatego, że wymaga do wysterowania bramki napięcia o jakieś +5V większego od maksymalnego napięcia na wyjściu.
    No i powstaje problem pojemności na kolektorze Q2 około 1,5nF - czy aby nic się nie wzbudzi?

    Raczej +6 jak dobrze pamiętam. Ogranicza to napięcie regulacji do ok 33..34V ale to raczej nie problem. Co do wzbudzania to odpowie za jakieś 2..3 tygodnie.

  • #18 10 Maj 2017 21:31
    acctr
    Poziom 12  

    I jeszcze pytanie o regulator prędkości wentylatorów:
    1. Jaką metodą sterujesz wentylatorami? używasz PWM bezpośrednio na tranzystor kluczujący wentylator? czy użyłeś regulatora liniowego sterowanego cyfrowo?
    2. Jakich wentylatorów uzyłeś? dwu- trzy- czy czteroprzewodowych?
    3. Regulator mierzy prędkość obrotową wentylaora? bada prąd pobierany przez wentylatory?

  • #19 10 Maj 2017 21:40
    jajen
    Poziom 17  

    acctr napisał:
    I jeszcze pytanie o regulator prędkości wentylatorów:
    1. Jaką metodą sterujesz wentylatorami? używasz PWM bezpośrednio na tranzystor kluczujący wentylator? czy użyłeś regulatora liniowego sterowanego cyfrowo?
    2. Jakich wentylatorów uzyłeś? dwu- trzy- czy czteroprzewodowych?
    3. Regulator mierzy prędkość obrotową wentylaora? bada prąd pobierany przez wentylatory?


    Sterowanie wentylatorem zrobione jest dość topornie , ale działa bardzo fajnie - na 3 przekaźnikach z rezystorami odpowiedniej wartości włączonymi w szereg wentylatora. Przy danej temperaturze attiny załącza odpowiedni przekaźnik (i zapala diodę) a ten załącza wentylator z rezystorem w szeregu. Wentylatory są dwuprzewodowe, pomiaru prędkości i prądu pobieranego nie ma.

  • #20 10 Maj 2017 21:43
    acctr
    Poziom 12  

    R-MIK napisał:
    Raczej +6 jak dobrze pamiętam. Ogranicza to napięcie regulacji do ok 33..34V ale to raczej nie problem. Co do wzbudzania to odpowie za jakieś 2..3 tygodnie.

    Możesz też poeksperymentować z P-MOSFETem, nie widziałem nigdzie takiego układu a zawsze się zastanawiałem czy zadziała. Wtedy teoretycznie odpada tranzystor Q2.
    Kluczowanie wyjścia prostokątem powinno pokazać czy 723 lubi się z MOSFETami.

  • #21 10 Maj 2017 21:53
    R-MIK
    Poziom 38  

    acctr napisał:
    R-MIK napisał:
    Raczej +6 jak dobrze pamiętam. Ogranicza to napięcie regulacji do ok 33..34V ale to raczej nie problem. Co do wzbudzania to odpowie za jakieś 2..3 tygodnie.

    Możesz też poeksperymentować z P-MOSFETem, nie widziałem nigdzie takiego układu a zawsze się zastanawiałem czy zadziała. Wtedy teoretycznie odpada tranzystor Q2.

    Na PCB przewidziałem opcje na P-MOS, N-MOS dla lubiących grzałki na bipolarnych nawet 2N3055 (jakie ona maja wzmocnienie? 5x ?).

    acctr napisał:

    Kluczowanie wyjścia prostokątem powinno pokazać czy 723 lubi się z MOSFETami.

    Zasilacz będzie miał wbudowane obciążenie aktywne (2 kanały, jak szaleć to szaleć), definiowany kształt obciążenia, odizolowane galwanicznie od zasilacza. Stromość zboczy ograniczą TL082 (można dać szybsze) i pojemność bramki BUZ11 (nie dawałem dedykowanych sterowników). 1KHz to na pewno wyciągnę ale liczę na coś więcej (tak 10kHz). Pewnie na 10kHz przy 10A nie ma co liczyć ale kilkanaście Hz da sie.

  • #22 10 Maj 2017 21:55
    Bieda z nędzą
    Poziom 28  

    Poważna wada konstrukcyjna czyniąca urządzenie całkowicie nieprzydatnym- namiastka radiatora zamocowana w miejscu uniemożliwiającym oddawanie ciepła.
    Niech nikt się nie da nabrać na jakiekolwiek wiatraczki.
    Ale jako zasilacz 30V 0,5A może się sprawdzić.

  • #23 10 Maj 2017 22:02
    acctr
    Poziom 12  

    Bieda z nędzą napisał:
    Poważna wada konstrukcyjna czyniąca urządzenie całkowicie nieprzydatnym- namiastka radiatora zamocowana w miejscu uniemożliwiającym oddawanie ciepła.

    Otwory w obudowie są - na dole i na górze. Skrzydełka radiatora ustawione pionowo. Więc nie jest tak źle...
    I spokojnie się sprawdzi dla 30V/5A bo straty ciepła będą na odbiorniku. Gorzej z ustawieniami 1V/5A.

  • #24 10 Maj 2017 22:06
    jajen
    Poziom 17  

    Bieda z nędzą napisał:
    Poważna wada konstrukcyjna czyniąca urządzenie całkowicie nieprzydatnym- namiastka radiatora zamocowana w miejscu uniemożliwiającym oddawanie ciepła.
    Niech nikt się nie da nabrać na jakiekolwiek wiatraczki.
    Ale jako zasilacz 30V 0,5A może się sprawdzić.


    Odważne stwierdzenie. Choć z ruchem narodowym strach dyskutować, to mimo tego może trochę faktów - po pierwsze miedź oddaje ciepło do radiatora aluminiowego z żebrami (rozwiązane stosowane w chłodzeniach procesorowych PC). Żarówki 12V 3.8A świeciły ok godziny i temperatura nie przekroczyła 60C.

  • #25 10 Maj 2017 22:10
    Bieda z nędzą
    Poziom 28  

    Pewnie, że nie jest źle?
    Tylko, że zawsze na zasilaczu, na górze obudowy miejsce znajduje rolka papieru toaletowego, puszeczka z kalafonią, co dopiero odłożone pudełko z częściami, kartka z zapisanym numerem telefonu, paczka papierosów (i popielniczka), drugi-mniejszy zasilacz, spraj na styki, programator, pluszowy misio. Pewnie o czymś zapomniałem; rzuciłem okiem na moje zasilacze.
    Życie.
    Nie jest źle?
    We wszystkich moich zasilaczach radiator (kawał żebrowanego aluminium) jest poza obudową , a żeby było jeszcze śmieszniej na każdym jest termistor i elektronika odłączająca obciążenie gdy temperatura radiatora osiągnie 70 st. C.

  • #26 10 Maj 2017 22:43
    acctr
    Poziom 12  

    Idąc tym tokiem rozumowania zasilacz z radiatorem wystawionym na zewnątrz też może nie nadawać się do użytku po wstawieniu do piekarnika nagrzanego do 200st, "bo na biurku miejsca brakło"..
    A zabezpieczenie termiczne to tylko bi-metal bo wszelka elektronika może wysiąść niewiadomo kiedy..

    Nie bez powodu wszędzie stosują wiatraki. Aktywne chłodzenie jest skuteczniejsze od pasywnego co zresztą można udowodnić doświadczalnie.

  • #27 10 Maj 2017 22:54
    Bieda z nędzą
    Poziom 28  

    Wentylatory stosują tam, gdzie księgowy wyliczył, że plastik jest tańszy od miedzi bądź aluminium.

  • #28 10 Maj 2017 22:57
    R-MIK
    Poziom 38  

    acctr napisał:

    Nie bez powodu wszędzie stosują wiatraki. Aktywne chłodzenie jest skuteczniejsze od pasywnego co zresztą można udowodnić doświadczalnie.

    Skuteczniejsze i to tak, że radiator jest ze 3 razy mniejszy. Problemem jest oczywiście wiatrak. Jak załączony cały czas to hałasuje i szybko pada, zwłaszcza jak mam małe gabaryty (wtedy musi kręcić się prędzej aby przepchnąć tą sama ilość powietrza co duży. Ze względu na sterowanie przez PWM (4-drutowe wentylatory są mało popularne) trzeba to robić analogowo. Ja zrobiłem "cyfrowo" (kręci się lub nie). W nowej konstrukcji dam OAMP sterujący napięciem wentylatora (oamp może dać 200 mA więc na dmuchawę 12 V wystarczy). Obroty kontroluję (mierzę) halotronem (żółty drut).Jak coś nie tak to buzer do akcji. Temp mierzę DS18B20. Jak mam kilka punktów pomiarowych to nie ma problemu, jeden drut a dwa czy 3 radiatory.

  • #29 11 Maj 2017 00:25
    pawelr98
    Poziom 34  

    jajen napisał:
    Bieda z nędzą napisał:
    Poważna wada konstrukcyjna czyniąca urządzenie całkowicie nieprzydatnym- namiastka radiatora zamocowana w miejscu uniemożliwiającym oddawanie ciepła.
    Niech nikt się nie da nabrać na jakiekolwiek wiatraczki.
    Ale jako zasilacz 30V 0,5A może się sprawdzić.


    Odważne stwierdzenie. Choć z ruchem narodowym strach dyskutować, to mimo tego może trochę faktów - po pierwsze miedź oddaje ciepło do radiatora aluminiowego z żebrami (rozwiązane stosowane w chłodzeniach procesorowych PC). Żarówki 12V 3.8A świeciły ok godziny i temperatura nie przekroczyła 60C.

    60°C co nie przekroczyło ?
    Radiator czy tranzystory ?

    Załóżmy że mamy 35V na wejściu.Przy 3.8A masz 87.4W.
    22W na tranzystor.
    Przyjmijmy więc wartość katalogową 1K/W jako rezystancję termiczną złącze obudowa.
    Rezystancja termiczna obudowa-radiator też nie jest zerowa.Porządny radiator ma 1K/W i taką też by wypadało przyjąć.
    Więc złącze będzie miało temperaturę o mniej więcej 44°C większą od temperatury radiatora.W takim wariancie może mieć już kolega złącze na ponad 100°C.

    Producent podaje maksymalną temperaturę złącza równą 150°C.
    Przy wyższym prądzie tudzież bardzo niskim wyjściowym może usmażyć te tranzystory.
    Zejdzie kolega do 5V oraz obciąży maksymalnym prądem.Warto jednak podnosić prąd stopniowo co by podczas tego testu nie zabiło tranzystorów.

  • #30 11 Maj 2017 07:16
    jajen
    Poziom 17  

    Mowa o temperaturze radiatora. Przecież napisałem, że nie przekroczyło 60C , a nie że miał 60C. Przy temperaturze 60C włącza się trzeci stopień obrotu wentylatora a obracał się na stopniu drugim. Więc może miał 30C, może 40C . Nie mierzyłem bo nie widze takiej potrzeby. Na pewno nie przekroczył 60. Pewnie przy 2V i 5A temperatura byłaby problemem. Tylko w praktyce takie sytuacje są nie częste. Pojawi się taka potrzeba to potestuje.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME