Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz na uA723 0-30V 5A

jajen 09 May 2017 18:01 34026 74
  • Zasilacz na uA723 0-30V 5A



    Przedstawiam zasilacz na sprawdzonej konstrukcji ua723. Zasilacz ma ograniczenie prądowe. Schemat , który załączam niżej oraz widoczne płytki zostały minimalnie przerobiony przez zastosowanie 4 tranzystorów mocy (ostatnia pcb to wersja z 4 wyjściami na tranzystory). Wentylatory sterowane są temperaturowo sterownikiem na Attiny 2313 i ds 18b20. Im cieplej tym szybsze obroty. Temperatura wskazywana jest za pomocą diod. Sterownik i wentylatory zasilane są z osobnego transformatora i przetwornicy. Zasilacz ze względu na trochę za niskie napięcie na wyjściu trafo wyciąga 30V/5A . Przy tych wartościach napięcie jest jak drut. Powyżej 30V wydajność prądowa maleje. Ale nie potrzebuje wyższego napięcia. Reszta widoczna na zdjęciach.

    Zasilacz na uA723 0-30V 5AZasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A
    Zasilacz na uA723 0-30V 5A


    Zasilacz na uA723 0-30V 5A
    Zasilacz na uA723 0-30V 5A
    Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A
    Zasilacz na uA723 0-30V 5A Zasilacz na uA723 0-30V 5A
    Zasilacz na uA723 0-30V 5A

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    jajen
    Level 17  
    Offline 
    jajen wrote 442 posts with rating 1247, helped 0 times. Been with us since 2006 year.
  • #2
    alien90fr
    Level 26  
    Fajny projekt i super że dodałeś schematy i schematy płytek! szkoda że nie każdy tak robi!
  • #3
    slawekgaj3
    Level 11  
    Zrobiłem ten zasilacz kilka lat temu. Schemat znalazłem na jakiejś bodajże tureckiej stronie. Ogólnie konstrukcja bardzo udana, sprawuje się bez zarzutu a jest intensywnie eksploatowany. Do regulacji napięcia dałem potencjometr wieloobrotowy. Cieszę się, żep owstają jeszcze takie konstrukcje. Pozdrawiam. SG.
  • #5
    pawelr98
    Level 39  
    Jaki zastosował kolega transformator ?

    Nie grzeją się zbytnio te tranzystory przy małym napięciu wyjściowym a dużym prądzie ?
    Bo zejście z 30-paruV (kolega wspomina o napięciu powyżej 30V) do niemal zera przy 5A to sporo ciepła(Będzie ponad 150W). Niemal 40W na pojedynczy tranzystor.

    Jakie tranzystory mocy tam siedzą ? Bo na pewno nie 2SD711(podane na schemacie) jako że one występują w obudowie TO-3 (klasyczna metalowa puszka).

    Odczep w pół uzwojenia wtórnego rozwiązuje ten problem dla niskich napięć wyjściowych.
    Dla dajmy na to 15V i 5A byłoby już 75W co dla 4 tranzystorów jest dużo łatwiejsze do zniesienia.
  • #6
    jajen
    Level 17  
    pawelr98 wrote:
    Jaki zastosował kolega transformator ?

    Nie grzeją się zbytnio te tranzystory przy małym napięciu wyjściowym a dużym prądzie ?
    Bo zejście z 30-paruV (kolega wspomina o napięciu powyżej 30V) do niemal zera przy 5A to sporo ciepła(Będzie ponad 150W). Niemal 40W na pojedynczy tranzystor.

    Jakie tranzystory mocy tam siedzą ? Bo na pewno nie 2SD711(podane na schemacie) jako że one występują w obudowie TO-3 (klasyczna metalowa puszka).

    Odczep w pół uzwojenia wtórnego rozwiązuje ten problem dla niskich napięć wyjściowych.
    Dla dajmy na to 15V i 5A byłoby już 75W co dla 4 tranzystorów jest dużo łatwiejsze do zniesienia.


    Tranzystory to BD249. Grzeją się ale siedzą na potężnym płaskowniku miedzianym i radiatorze aluminiowym z dwoma wentylami 80mm. Pierwotnie miało być z odczepem ale ta konstrukcja wymaga dużego napięcia wejściowego. Przy trafo 18V/6A napięcie ustawione na wyjściu na ok 9-12V siadało przy obciążeniu 2A o ponad 2V. Męczyłem się z tym aż wpadłem na podłączenie na wejsciu trafo 27V/6A i dopiero wtedy napięcie jest jak drut przy 5A obciążenia. Dlatego zrezygnowałem z dzielonego uzwojenia. Nie wiem czemu tak ale długo szukałem wady w ukłądzie zamiast połączyć uzwojenia i dać na wejście wyższe napięcie.
  • #7
    haderach
    Level 26  
    Zacna konstrukcja :).
    Też mam podobny na 723 i 2N3055, 0-30V, 0-1A zrobiony 25 lat temu. Działa do dziś. Kilka lat temu zmieniłem jedynie płytkę na nową - elektrolity się wylały.
    Przyczepię się jednak do lutowania przewodów bezpośrednio do ścieżek od spodu płytki - niepewnie to wygląda i może skutkować oderwaniem całości połączenia.
  • #9
    eurotips
    Level 38  
    Ograniczenie prądowe jest w plusie i jakby nie ten amperomierz analogowy to musiałbyś mocno kombinować jak zrobić pomiar prądu. Druga sprawa, już kolega kilka postów wcześniej zasugerował że resetowanie nie ma sensu, wywalić zatrzask z bezpiecznika elektronicznego i zostawić samo ograniczenie prądu.
  • #10
    lukasrsv
    Level 20  
    Jakie są zakresy regulacji prądu i napięcia?
  • #11
    yogi009
    Level 43  
    Podoba mi się zarówno klasyczna konstrukcja, jak i poziom wykonania. Ale szczególny plus ode mnie masz za uczciwe pokazanie całości projektu. Nie ma nic bardziej wkurzającego, niż pokazanie projektu bez schematu, czy wsadu. W zasadzie nie wiadomo, po co takie projekty są pokazywane w dziale DIY. Także ode mnie masz mocne punkty!
  • #12
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Dość staranna konstrukcja, nieco oszczędne opisy na czołówce, ale może być.
    Sprawdź jeszcze jak z temperaturą i tętnieniami w różnych obciążeniach skrajnych - np. dla 3,3V i max prądu i dla maksymalnego napięcia przy prądzie jaki jeszcze nie powoduje "siadania" napięcia.
    eurotips wrote:
    . Druga sprawa, już kolega kilka postów wcześniej zasugerował że resetowanie nie ma sensu, wywalić zatrzask z bezpiecznika elektronicznego i zostawić samo ograniczenie prądu.
    Taki układ - odłączający zasilanie aż do zresetowania ręcznego - jest bardzo dobrym pomysłem. Unika się w ten sposób możliwości "dokończenia działa zniszczenia" w niektórych naprawianych czy uruchamianych układach. Ograniczenie prądu nie zawsze jest w stanie to załatwić.
  • #13
    Futrzaczek
    Admin of Retro group
    398216 Usunięty wrote:
    Taki układ - odłączający zasilanie aż do zresetowania ręcznego - jest bardzo dobrym pomysłem. Unika się w ten sposób możliwości "dokończenia działa zniszczenia" w niektórych naprawianych czy uruchamianych układach. Ograniczenie prądu nie zawsze jest w stanie to załatwić.

    A jeszcze lepiej jest mieć możliwość przełączenia: ograniczenie/wyłączenie. Czasem urządzenie ma kondensator o bardzo dużej pojemności na wejściu i zabezpieczenie zasilacza odłącza wyjście, a niepotrzebnie.
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    User removed account
    Level 1  
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    User removed account
    Level 1  
  • #19
    jajen
    Level 17  
    acctr wrote:
    I jeszcze pytanie o regulator prędkości wentylatorów:
    1. Jaką metodą sterujesz wentylatorami? używasz PWM bezpośrednio na tranzystor kluczujący wentylator? czy użyłeś regulatora liniowego sterowanego cyfrowo?
    2. Jakich wentylatorów uzyłeś? dwu- trzy- czy czteroprzewodowych?
    3. Regulator mierzy prędkość obrotową wentylaora? bada prąd pobierany przez wentylatory?


    Sterowanie wentylatorem zrobione jest dość topornie , ale działa bardzo fajnie - na 3 przekaźnikach z rezystorami odpowiedniej wartości włączonymi w szereg wentylatora. Przy danej temperaturze attiny załącza odpowiedni przekaźnik (i zapala diodę) a ten załącza wentylator z rezystorem w szeregu. Wentylatory są dwuprzewodowe, pomiaru prędkości i prądu pobieranego nie ma.
  • #20
    User removed account
    Level 1  
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    Bieda z nędzą
    Level 34  
    Poważna wada konstrukcyjna czyniąca urządzenie całkowicie nieprzydatnym- namiastka radiatora zamocowana w miejscu uniemożliwiającym oddawanie ciepła.
    Niech nikt się nie da nabrać na jakiekolwiek wiatraczki.
    Ale jako zasilacz 30V 0,5A może się sprawdzić.
  • #23
    User removed account
    Level 1  
  • #24
    jajen
    Level 17  
    Bieda z nędzą wrote:
    Poważna wada konstrukcyjna czyniąca urządzenie całkowicie nieprzydatnym- namiastka radiatora zamocowana w miejscu uniemożliwiającym oddawanie ciepła.
    Niech nikt się nie da nabrać na jakiekolwiek wiatraczki.
    Ale jako zasilacz 30V 0,5A może się sprawdzić.


    Odważne stwierdzenie. Choć z ruchem narodowym strach dyskutować, to mimo tego może trochę faktów - po pierwsze miedź oddaje ciepło do radiatora aluminiowego z żebrami (rozwiązane stosowane w chłodzeniach procesorowych PC). Żarówki 12V 3.8A świeciły ok godziny i temperatura nie przekroczyła 60C.
  • #25
    Bieda z nędzą
    Level 34  
    Pewnie, że nie jest źle?
    Tylko, że zawsze na zasilaczu, na górze obudowy miejsce znajduje rolka papieru toaletowego, puszeczka z kalafonią, co dopiero odłożone pudełko z częściami, kartka z zapisanym numerem telefonu, paczka papierosów (i popielniczka), drugi-mniejszy zasilacz, spraj na styki, programator, pluszowy misio. Pewnie o czymś zapomniałem; rzuciłem okiem na moje zasilacze.
    Życie.
    Nie jest źle?
    We wszystkich moich zasilaczach radiator (kawał żebrowanego aluminium) jest poza obudową , a żeby było jeszcze śmieszniej na każdym jest termistor i elektronika odłączająca obciążenie gdy temperatura radiatora osiągnie 70 st. C.
  • #26
    User removed account
    Level 1  
  • #28
    User removed account
    User removed account  
  • #29
    pawelr98
    Level 39  
    jajen wrote:
    Bieda z nędzą wrote:
    Poważna wada konstrukcyjna czyniąca urządzenie całkowicie nieprzydatnym- namiastka radiatora zamocowana w miejscu uniemożliwiającym oddawanie ciepła.
    Niech nikt się nie da nabrać na jakiekolwiek wiatraczki.
    Ale jako zasilacz 30V 0,5A może się sprawdzić.


    Odważne stwierdzenie. Choć z ruchem narodowym strach dyskutować, to mimo tego może trochę faktów - po pierwsze miedź oddaje ciepło do radiatora aluminiowego z żebrami (rozwiązane stosowane w chłodzeniach procesorowych PC). Żarówki 12V 3.8A świeciły ok godziny i temperatura nie przekroczyła 60C.

    60°C co nie przekroczyło ?
    Radiator czy tranzystory ?

    Załóżmy że mamy 35V na wejściu.Przy 3.8A masz 87.4W.
    22W na tranzystor.
    Przyjmijmy więc wartość katalogową 1K/W jako rezystancję termiczną złącze obudowa.
    Rezystancja termiczna obudowa-radiator też nie jest zerowa.Porządny radiator ma 1K/W i taką też by wypadało przyjąć.
    Więc złącze będzie miało temperaturę o mniej więcej 44°C większą od temperatury radiatora.W takim wariancie może mieć już kolega złącze na ponad 100°C.

    Producent podaje maksymalną temperaturę złącza równą 150°C.
    Przy wyższym prądzie tudzież bardzo niskim wyjściowym może usmażyć te tranzystory.
    Zejdzie kolega do 5V oraz obciąży maksymalnym prądem.Warto jednak podnosić prąd stopniowo co by podczas tego testu nie zabiło tranzystorów.
  • #30
    jajen
    Level 17  
    Mowa o temperaturze radiatora. Przecież napisałem, że nie przekroczyło 60C , a nie że miał 60C. Przy temperaturze 60C włącza się trzeci stopień obrotu wentylatora a obracał się na stopniu drugim. Więc może miał 30C, może 40C . Nie mierzyłem bo nie widze takiej potrzeby. Na pewno nie przekroczył 60. Pewnie przy 2V i 5A temperatura byłaby problemem. Tylko w praktyce takie sytuacje są nie częste. Pojawi się taka potrzeba to potestuje.