Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat - Satel Perfecta 32 - prośba o sprawdzenie

grizz81 10 Maj 2017 14:08 2643 25
  • #1 10 Maj 2017 14:08
    grizz81
    Poziom 4  

    Witam
    Planuję założenie systemu alarmowego do domku letniskowego. Domek drewniany, zimą nie ogrzewany, składający się z 3 części z osobnymi wejściami, brak przejść między nimi od wewnątrz).
    Założenia:
    1) Centrala Perfecta32
    2) Transformator TR-40
    3) Akumulator AGM 12V/7,2Ah
    4) Sygn. zewn. SPL-5010
    5) Sygn. wewnętrzny SPW-100 - 2 szt. (do głównego pomieszcznia oraz pomieszczenia gospodarczego)
    6) Kontrakton K-1 lub B-1 - 4 sztuki
    7) AQUA PLUS czujka - 2 sztuki
    8) Manipulator Satel PRF-LCD
    Ze względu na ograniczone wejścia centrali zdecydowałem się nie zakładać sabotażu do sygnalizatorów wewnętrznych, choć ewentualnie zostaje mi jedno wejście wolne, więc może w którymś założę - przerywana linia (żeby nie ładować się w kolejną +-stówkę wydaną na ekspander tylko po to aby było w obu). W PIR nie dodawałem rezystorów, gdyż, jeśli dobrze zrozumiałem ich instrukcję, są one wbudowane i zamierzam je wykorzystać (2EOL), ale tu mam największe wątpliwości.
    Bilans prądowy zrobiłem - 1594mA, wiec jest ok.

    0 25
  • #2 10 Maj 2017 18:24
    sosarek

    Poziom 43  

    1. Sabotaże możesz połączyć szeregowo.
    2. Na pierwszych liniach umieść kontaktrony(zapewne montowane na drzwiach.
    3. Wymień te nieszczęsne Aquy na coś porządniejszego.

    0
  • #3 10 Maj 2017 19:56
    grizz81
    Poziom 4  

    Dziękuję za pierwszą odpowiedź.
    1) Tak też myślałem o tym, ale podobno problem jak coś nawali? Nie chciałbym się pozbyć obu syren... Druga sprawa - jeśli połączę je szeregowo to stosuję ile rezystorów (stawiam na 1)?
    2) Ok - mogę poprawić. A dlaczego tak (żebym wiedział na przyszłość)?
    3) To co polecasz? Tylko żebym nie zbankrutował - w końcu to tylko domek letniskowy ;)

    0
  • Pomocny post
    #4 10 Maj 2017 20:20
    sosarek

    Poziom 43  

    1. Jeden rezystor, w razie awarii któregoś z obwodów sabotażowych możesz go ominąć(jeśli nie jest newralgiczny).
    2. Porządek, prócz tego domyślnie pierwsza linia jest linią wejścia/wyjścia a ostatnia sabotażową ;)
    3. Zobacz np.Bosch, choć jeśli są bardzo duże różnice temperatur czujniki dualne.

    0
  • #5 10 Maj 2017 21:53
    grizz81
    Poziom 4  

    Przy wyborze czujki kierowałem się m.in. tym wątkiem https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3328966.html - druga odpowiedź "Dobra, sprawdzona czujka to SATEL AQUA PLUS. Czy to najwyższa półka? No nie, ale na pewno mocny średniak"
    Ale nie będę się upierał - polecana jest także BOSCH ISC-BPR2-W12 - czy takie są ok?
    Czujki dualne to juz koszt razy 2. Nie jestem pewien czy to aż tak będzie potrzebne. Co prawda różnice temperatur są spore - bo od +26 latem do -20 kilku zimą. Jednak nie są to gwałtowne skoki temperatury, tylko rozłożone w czasie.

    0
  • #6 10 Maj 2017 22:21
    sosarek

    Poziom 43  

    Nawet jak rozłożone w czasie to i tak może być problem, Bosch jest dużo lepszym wyborem, niemniej zastanów się czy nie warto dopłacić by wyeliminować fałszywe alarmy, poczytaj instrukcje od tych czujników dotyczącą warunków pracy.

    0
  • #7 11 Maj 2017 09:08
    grizz81
    Poziom 4  

    Zgodnie z dokumentacją producenta temperatura pracy to -30 ÷ 55°C, więc myślę, że wystarczy.
    Przesyłam też poprawiony schemat zgodnie z twoimi sugestiami i wymienionymi czujkami. Zerknij proszę czy o to chodziło i czy dobrze połączyłem w szereg te syreny wewnętrzne.

    0
  • #8 15 Maj 2017 17:10
    wexors
    Poziom 18  

    grizz81 napisał:
    Zgodnie z dokumentacją producenta temperatura pracy to -30 ÷ 55°C, więc myślę, że wystarczy.
    Przesyłam też poprawiony schemat zgodnie z twoimi sugestiami i wymienionymi czujkami. Zerknij proszę czy o to chodziło i czy dobrze połączyłem w szereg te syreny wewnętrzne.


    tu nie chodzi o samą temperaturę pracy a o środowisko, jeżeli czujka pracuje obok jakiegoś zródła ciepła , lub tęż w miejscu gdzie wystepuje duża wymiana powietrza np wentylator, lub powierzchniami które potrafią sie nagrzać od promieni słonecznych to potrafi im czasami coś odbić (zwłaszcza w przypadku Aqua)


    A sygnalizatory wyglądają na wpięte poprawnie, aczkolwiek wejscia sabotażowe wpiąłbym na ostatnich wejściach w centrali.

    0
  • #9 16 Maj 2017 00:14
    IGS

    Poziom 21  

    słuchaj kolegów, nie będziesz żałował, nawet gdyby czujniki dualne (pir+mw) były i 4 razy droższe, to opłaci ci się - to oddalona lokalizacja, ze zmeinnymi (niestabilnymi ) warunkami
    zresztą nie koniecznie dualne, mogą i być same ir ale stabilne, pewne np optex, utc (aritech)
    przy dwu czujkach ruchu to chyba jest do zaakceptowania, centralę nawet możesz dać tańszą, czujki to podstawa

    0
  • #10 16 Maj 2017 08:00
    grizz81
    Poziom 4  

    Czujki wziełęm pod uwagę te PIR BOSCH ISC-BPR2-W12, o których pisałem z sosarkiem i to one mają zakres -30 do 55, a nie aqua (na schemacie też już naniesione bosh były).
    Ewentualnie mogę jeszcze je zamienić na dualne RXC-DT Optex, bo cena podobna mniej więcej, ale zakres temperaturowy gorszy: -20°C do 50°C, więc nie wiem czy warto?
    Co do sposobu zamontowania - w załączniku szybki schemat domku i jego usytuowania względem kierunków świata. Dodam tylko, że na czas dłuższej nieobecności na oknach są zamykane okiennice.
    Schemat - Satel Perfecta 32 - prośba o sprawdzenie

    0
  • #12 16 Maj 2017 09:19
    grizz81
    Poziom 4  

    Mam dodatkowe kontraktony ku pamięci. Jednak na tą chwilę nie będę ich dokładał, bo po pierwsze bardzo dużo zabawy z tym (na schemacie jest tylko część budyneczku), po drugie wolałbym, żeby każdy kontrakton był podłączony osobno ze względu na troubleshooting. Poza tym nie zawsze chce mi się wszystkie otwierać, więc szeregowo jakbym podłączył to miałbym wybór albo wszystkie on, albo off. Dlatego też zdecydowałem się na wersję 32, a nie 16. W razie czego dokupię ekspandery i będę mógł się bawić - docelowo będzie dołożone jeszcze 9 kontraktonów i czujka zapełnienia szamba (albo na zasadzie jakiegoś pływaka, albo wykorzystam standardową czujkę zalania w tym celu). Myślałem też o automacie zapaljącym światła na zewnątrz budynku. Być może coś jeszcze przyjdzie mi do głowy. Na tą chwilę muszę gdzieś przycinać koszty, więc nie mogę odrazu wszystkiego z rozmachem zrobić.

    0
  • #13 16 Maj 2017 20:47
    IGS

    Poziom 21  

    ok, pytałeś o czujki, tego potem raczej nie wymienisz, wpierw detektory, wiem że się powtarzam, ale to standard że inwestorzy skupiają się na centrali, a to dobór czujek ma decydujące znaczenie co do stabilności, reszta to dodatki i specyfika obiektu, inwestora itp
    tego boscha nie stosowałem, zapewne jest ok
    natomiast RXC-DT Optex, tak, tania i stabilna czujka

    0
  • #14 16 Maj 2017 21:16
    grizz81
    Poziom 4  

    Ok. W takim razie skoro mówisz IGS, że jest ona warta polecenia to staje się faworytem. Mam nadzieję, że nie będzie robiła problemów przy niższych temperaturach niż te -20 (najniższą jaką pamiętam to -26 w tych okolicach).
    Chyba, że ktoś może polecić jakąś sprawdzoną czujkę do -30°C dualną w podobnych pieniądzach.

    0
  • #15 16 Maj 2017 21:19
    sosarek

    Poziom 43  

    Prócz bardzo niskich temperatur weź pod uwagę wilgotność, możliwość oszronienia elementów - a tego zwykłe czujniki mogą nie przeżyć.

    0
  • #16 17 Maj 2017 07:39
    grizz81
    Poziom 4  

    Dziękuję wszystkim za pomoc. Ostatecznie zdecyduję się na RXC-DT Optex.

    0
  • #17 19 Maj 2017 14:26
    teslapawel1973
    Poziom 2  

    BOISZ się o włamanie a masz dopływ wody ?

    0
  • #18 19 Maj 2017 14:40
    grizz81
    Poziom 4  

    teslapawel1973 napisał:
    BOISZ się o włamanie a masz dopływ wody ?


    Nie za bardzo wiem o co pytasz.

    0
  • #19 19 Maj 2017 15:54
    bhtom
    Poziom 36  

    Witam,

    grizz81 napisał:
    Mam dodatkowe kontraktony ku pamięci. Jednak na tą chwilę nie będę ich dokładał, bo po pierwsze bardzo dużo zabawy z tym (na schemacie jest tylko część budyneczku), po drugie wolałbym, żeby każdy kontrakton był podłączony osobno ze względu na troubleshooting.


    Po pierwsze czujnik otwarcia to kontaktron, a nie kontrakton...

    Po drugie pomyśl sobie co da Ci system alarmowy oparty na samych czujkach PIR? Dodatkowo zamontowany w domku letniskowym, domniemam, że daleko za miastem... Pomyśl sobie kiedy system wykryje intruza... Temat ochrony obwodowej był wielokrotnie omawiany na forum.
    Tak więc pomyśl na poważnie już teraz o tych kontaktronach na okiennicach. To na prawdę niewielki wydatek...

    Pozdrawiam.

    0
  • #20 21 Maj 2017 11:37
    grizz81
    Poziom 4  

    Kontaktrony będą na drzwiach. Czemu na tą chwilę tylko na drzwiach? Bo nie chce mi się ryć przez pół domku żeby poprowadzić przewody. to po pierwsze. Po drugie na miejscu potencjalnego bandyty wolałbym się przebić przez ścianę niż walczyć z osłonami okien - trzeba zobaczyć, żeby zrozumieć - są na prawdę bardzo solidne (w przeciwieństwie do drzwi).

    0
  • #21 02 Sie 2017 09:19
    grizz81
    Poziom 4  

    Choć trochę czasu minęło dopiero jestem na etapie, kiedy będę mógł montować system. Zaszła jednak mała zmiana - zamiast Perfecty udało mi się zdobyć za całkiem fajną kwotę Versę 15 + TMLAB Kompakt-5.
    Ponieważ nie bawiłem się jeszcze takim GPRS proszę forumowiczów, aby rzucili okiem na schemacik, czy dobrze rozrysowałem połaczenia między tymi elementami. Będę wdzięczny za sprawdzenie, uwagi, ewentualnie wskazówki co mogę jeszcze wycisnąć z tych urządzeń (zostały dwa nie wykorzystane wejścia).
    A i przemyślałem sprawę i dołożę te kontaktrony na okiennice zgodnie z sugestiami suworowa i bhtoma.

    0
  • #22 03 Sie 2017 12:26
    grizz81
    Poziom 4  

    Mam jeszcze jedną prośbę o poradę -myślę, żeby przy wejsciach z tyłu domku na zewnątrz powiesić czujkę, która przy naruszeniu wywoływała by coś w rodzaju alarmu odstraszającego - tj. na 1 sekundę lub 2. Chodzi o to, żeby zanim ktoś zacznie się dobierać do drzwi i je znisczczy wiedział, że jest instalacja, działa i odpuścił sobie temat.
    Co myślicie o takim rozwiązaniu? Jaką czujkę niedrogą byście polecili?

    0
  • #23 23 Maj 2018 14:42
    grizz81
    Poziom 4  

    Czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć jaka jest przyczyna, że gdy otwieram lub zamykam okiennice, gdzie są założone kontratony szeregowo wzbudza mi się sabotaż? Oczywiście mówimy o naruszeniu po rozbrojeniu. Pierwszy jest zwykły drugi z rezystorem. Oprogramowany jako 2EOL/NC

    0
  • #24 23 Maj 2018 14:57
    suworow
    Moderator Zabezpieczeń

    No i jak kolega otworzy pierwszą z okiennic to obwód w który wpięte są owe kontaktrony się ......
    Czyż nie przypomina to sytuacji gdzie mamy jedną czujkę ( niech będzie kontaktron) w DEOL-u i przetniemy kabel?

    0
  • #25 23 Maj 2018 16:13
    grizz81
    Poziom 4  

    Czyli jak to powinienem oprogramować/zmienić?
    Bardzo dziękuje za odpowiedź, chodź pewnie za pomocą szukaj znalazłbym rozwiązanie. Na swoje usprawiedliwienie powiem tylko, że pół godziny temu wróciłem do domu, za chwile jadę na działkę do roboty, a przed 3 w nocy muszę znowu wstać i nie mam czasu szukać...
    A skoro będę juz na działce to moze na szybko poprawie co trzeba

    0
  • #26 23 Maj 2018 21:29
    suworow
    Moderator Zabezpieczeń

    grizz81 napisał:
    Czyli jak to powinienem oprogramować/zmienić?

    Raczej zmienić bo programowaniem raczej nie wyeliminuje kolega błędów instalacyjnych.
    grizz81 napisał:
    Bardzo dziękuje za odpowiedź, chodź pewnie za pomocą szukaj znalazłbym rozwiązanie.
    No nie wiem. Podłączenie jakiego dokonał kolega jest dość oryginalne i nie pamiętam by tu na forum ktoś opisywał podobny problem.
    Kluczem do sukcesu jest tu zrozumienie jak działa DEOL.

    0
  Szukaj w 5mln produktów