Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zacisk W alternatora i pomiar obrotów.

27 Lip 2005 18:36 4043 14
  • Poziom 21  
    WItam. Mam taki problem. Potrzebuję zmierzyć obroty Diesla za pomocą ATmegi. Pytanie: Jak "dostosować" sygnał z zacisku W alternatora (bo ten właśnie musze wykorzystać) i co dokładnie na nim jest (jaki przebieg i co ile obrotów ). Pozdrawiam i dzięki za wszelkie info.
  • Pomocny post
    Spec od samochodów
    Na W masz f=n*p*i
    n-obr/s
    p-ilość par biegunów
    i-przelożenie mechaniczne.
  • Poziom 21  
    No tak ale czy są to impulsy masowe czy jakieś inne a jeżeli inne to o jakim potencjale względem masy i czy są jesze jakieś kruczki odnośnie pomiaru RPM przez ten zacisk ?
  • Spec od samochodów
    A jaki masz alternator?
  • Poziom 21  
    Urządzenie ma być uniwersalne i montowane do aut osobowych i do aut ciężarowych. Najczęściej to będą auta Scania i Iveco.
  • Pomocny post
    Spec od samochodów
    Idż przez tansoptor, i będzie wiele szcęścia jak ci będzie pracował ATmega bez zakłóceń.
  • Poziom 21  
    Dzięki za info. Rozuimiem że na zacisku jest sinusoida o amplitudzie takiej jak napięcie na wyjściu B+ (około 14V lub 25V dla ciężarówek) oczywiście z uwzględnieniem spadków na diodach. Ma ktoś pomysł jak z sinusoidy zrobić prostokąt który mógłbym sobie już podać na jakieś przerwanie uP ? Podejżewam że najprościej to można to zrobić poprzez obcięcie sinusoidy z góry i od dołu poprzez diody zenera ale nie jestem pewien. Proszę o wskazówki.
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Kolejno opornik w szereg, dalej poprzecznie (do masy) Zener lub lepiej jakiś transil na powiedzmy 6V + ew. pojemność, bramka Shmidta (np. 40106) i jak już powiedziano najlepiej transoptor. Całość zasilana z 5V.

    No i dobrze jeszcze dołożyć do tego wszystkiego jakiś filtr dolnoprzepustowy sprzętowy lub programowy albo/i monowibratorek, który by pomógł wyciąć zakłócenia impulsowe.
  • Poziom 21  
    Ok. Dzięki. Tak też myślałem z tym że zamiast bramki Shmidta dałem wzmacniacz operacyjny. Pomysł z bramką bardzo mi się podoba. Pozdrawiam.
  • Poziom 36  
    psiemek napisał:
    Ok. Dzięki. Tak też myślałem z tym że zamiast bramki Shmidta dałem wzmacniacz operacyjny. Pomysł z bramką bardzo mi się podoba. Pozdrawiam.


    Wzmacniacz jak najbardziej mógłby być, tyle że dobrze dać dodatnie sprzężenie z wyjścia na wejście (+) tak, żeby miał histerezę (żeby uniknąć ewentualnych fałszywych impulsów przy przełączaniu) albo ewentualnie monowibrator o odpowiednio dobranym czasie impulsu.

    No ale faktycznie bramka Schmidta jest najprostsza.
  • Poziom 39  
    psiemek napisał:
    Dzięki za info. Rozuimiem że na zacisku jest sinusoida o amplitudzie takiej jak napięcie na wyjściu B+ (około 14V lub 25V dla ciężarówek) oczywiście z uwzględnieniem spadków na diodach....

    Ponieważ alternator jest prądnicą(generatorem) 3-fazowym , to sinusoidy raczej bym się nie spodziewał , raczej tętnień o częstotliwości wprost proporcjonalnej do prędkości obrotowej i amplitudzie zależnej od obciążenia instalacji elektrycznej i oczywista stanu akumulatora.
    Tak mniemam :wink:

    Pozdrawiam
    Piotrek
  • Poziom 36  
    zumek napisał:
    psiemek napisał:
    Dzięki za info. Rozuimiem że na zacisku jest sinusoida o amplitudzie takiej jak napięcie na wyjściu B+ (około 14V lub 25V dla ciężarówek) oczywiście z uwzględnieniem spadków na diodach....

    Ponieważ alternator jest prądnicą(generatorem) 3-fazowym , to sinusoidy raczej bym się nie spodziewał , raczej tętnień o częstotliwości wprost proporcjonalnej do prędkości obrotowej i amplitudzie zależnej od obciążenia instalacji elektrycznej i oczywista stanu akumulatora.
    Tak mniemam :wink:

    Pozdrawiam
    Piotrek


    Przed prostownikiem
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    marek_Łódź napisał:
    Przed prostownikiem

    Wybacz , ale sugerowałem się alternatorem od "Fiaciora" i tam żadna końcówka nie jest "przed".
    Jedna z 2-połówkowego 3-f ,druga 1-połówkowego 3-f i trzecia przez szczotki na wirnik.Może teraz w nowoczesnych są jakieś dodatkowe , ale mnie nic o tym niewiadomo.Jeszcze nie rozbierałem takowego :wink:

    Pozdrawiam
    Piotrek
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    zumek napisał:
    marek_Łódź napisał:
    Przed prostownikiem

    Wybacz , ale sugerowałem się alternatorem od "Fiaciora" i tam żadna końcówka nie jest "przed".
    Jedna z 2-połówkowego 3-f ,druga 1-połówkowego 3-f i trzecia przez szczotki na wirnik.Może teraz w nowoczesnych są jakieś dodatkowe , ale mnie nic o tym niewiadomo.Jeszcze nie rozbierałem takowego :wink:

    Pozdrawiam
    Piotrek


    To ja sorry, bo to jest tylko sugestia - też do końca nie znam tematu. Za prostownikiem oczywiście niewiele da się odczytać.
  • Poziom 21  
    Dzięki za wszelakie info. Zrobiłem na bramce Schmidta. Za jakieś 2 miesiące dowiem się czy działa. Płytka poszła na montaż. Pozdrawiam wszystkich.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dzięki za wszelakie info. Zrobiłem na bramce Schmidta. Za jakieś 2 miesiące dowiem się czy działa. Płytka poszła na montaż. Pozdrawiam wszystkich. Temat można zamknąć.