Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki transformator do stacji lutowniczej?

paawelx 15 Maj 2017 02:30 1854 61
  • #31 15 Maj 2017 02:30
    paawelx
    Poziom 18  

    kwazar napisał:

    Ja również robiłem tą stację, ale kupiłem do niej najtańszy transformator toroidalny do zasilania halogenów na 12 V.
    Transformator toroidalny o mocy 100 VA ma uzwojenie wtórne nawijane podwójnym drutem nawojowym. Po prostu rozłączyłem je i połączyłem szeregowo. Takie trafa są najtańsze.


    Ile zapłaciłeś za transformator? Możesz podesłać jakiś link jak wygląda Twój?

  • #32 15 Maj 2017 11:04
    kwazar
    Poziom 29  

    Za mój zapłaciłem około 50 zł w hurtowni elektrycznej. Jednak wystarczy wpisać na popularnym serwisie aukcyjnym Alleg...lub OLX "transformator toroidalny" lub transformator" i znajdziesz dużo takich transformatorów na 12 V w różnych mocach również 100 VA.
    Ceny jakie widziałem to od 17 zł do powiedzmy 40 zł to całkiem przyzwoicie. Nowy kosztuje przynajmniej 60 zł.
    Najważniejsze to dopytać, bo nie na wszystkich zdjęciach widać, czy uzwojenie wtórne jest nawijane podwójnym drutem. Wtedy masz gotowe uzwojenie 2 x 12 V tylko przepiąć.

    Możesz również kupić dwa po 50 VA, widziałem już po 10 zł.

    Mój wygląda dokładnie jak ten na zdjęciu. Zwróć uwagę na uzwojenie wtórne- jest nawijane podwójnym drutem.
    Jaki transformator do stacji lutowniczej?

  • #33 13 Lut 2018 17:29
    paawelx
    Poziom 18  

    Kupiłem transformator 12V na wyjściu (na podwójnym drucie). Ile mam odwinąć drutów z wtórnego i który, z którym połączyć aby otrzymać na wyjściu 24V?

    Wiem, ze mam połączyć jak na obrazku 6 i 7 tylko, który to będzie u mnie drut? :) Jak to zmierzyć?

    Jaki transformator do stacji lutowniczej?

  • #35 13 Lut 2018 17:51
    paawelx
    Poziom 18  

    rozumiem, że mam rozłączyć oba skręcone ze sobą druty aż do miejsca gdzie już nie są skręcone? Pytam, bo nie wiem jak daleko mam te druty rozkręcać. :)

  • #36 13 Lut 2018 20:15
    kwazar
    Poziom 29  

    Rozlutuj obie pary drutów, ale tak abyś ich nie pomieszał. Sprawdź które z nich to końcówki tego samego uzwojenia, następnie weź początek jednego uzwojenia i połącz go z końcem drugiego- to będzie środek uzwojenia 24 V.
    Tak rozkręć je tak abyś mógł zaizolować osobno.

  • #37 13 Lut 2018 20:56
    paawelx
    Poziom 18  

    Dziękuję tylko tak szczerze mówiąc i aż głupio się przyznać zapomniałem po co ja w ogóle mam te druty rozwijać :D

    Wróciłem po czasie do próby budowania stacji lutowniczej AVT987 i tam wykorzystany jest transformator z 2 x 12V a sama grzałka zasilana jest 24V. teraz już się zakręciłem i nie wiem czy mam zrobić 2 x 12 czy 1 x 24V z tego swojego :D

    Z tego co czytam w ich manualu musi być chyba 2 x 12V więc z tego co rozumiem mam rozplątać obie pary i ich nie skręcać?

  • #39 14 Lut 2018 11:27
    kwazar
    Poziom 29  

    Zrób tak jak napisałem wcześniej. Potrzebujesz symetryczne uzwojenie o napięciach 2 x 12 V.
    Razem dają 24 V. Napięcie to potrzebne jest, jak napisał Jawi_P, do zasilania grzałki, ale również do napięć +/- 9 V, oraz dla detektora przejścia przez zero zrealizowanego na wzmacniaczu operacyjnym U4.

  • #40 14 Lut 2018 11:43
    BC109B
    Poziom 31  

    Kolega chyba chce przerobić transformator 12V na 2x12V. Wspomniał o uzwojeniu z podwójnym drutem, rozplątywaniu i przecinaniu. Być może ma transformator z uzwojeniem wtórnym nawiniętym podwójnym drutem? Ale to jakieś dziwne jest.

  • #41 14 Lut 2018 11:55
    technikabasenowa
    Poziom 33  

    BC109B napisał:
    Kolega chyba chce przerobić transformator 12V na 2x12V. Wspomniał o uzwojeniu z podwójnym drutem, rozplątywaniu i przecinaniu. Być może ma transformator z uzwojeniem wtórnym nawiniętym podwójnym drutem? Ale to jakieś dziwne jest.


    Nic w tym dziwnego często toroidy są nawijane 2 lub 3 drutami.

  • #42 14 Lut 2018 12:08
    kwazar
    Poziom 29  

    Właśnie tak koledze poradziłem (w poście #32), ponieważ sam również tak zrobiłem. Transformatory na 12 V są wyraźnie tańsze niż 2 x 12 V, ponieważ są bardziej popularne. Jeżeli jest nawijany podwójnym drutem, to łatwo przerobić go na 2 x 12 V.

  • #43 14 Lut 2018 12:11
    BC109B
    Poziom 31  

    No i w takiej sytuacji trzeba rozplątać oba końce, i połączyć uzwojenia tak - koniec jednego z początkiem drugiego. Sprawdzić przejście i zmierzyć napięcie. 0V - zamienić początek z końcem jednego z uzwojeń. 24V - sukces.

  • #44 14 Lut 2018 12:26
    paawelx
    Poziom 18  

    Ok, rozkręcę pierw te druty i będę dalej pytał co i jak. Mam je sobie zawczasu oznaczyć jakoś? Rozumiem, że powinienem je też zaizolować. Może być zwykły termokurcz?

  • Pomocny post
    #45 14 Lut 2018 12:43
    kwazar
    Poziom 29  

    Po rozkręceniu zaznacz początki i końce uzwojeń. Jedna para skręcona to są początki obu uzwojeń, a druga to końce.
    Po rozkręceniu sprawdź początek i koniec każdego uzwojenia i zaznacz.
    Potem połącz, początek jednego z końcem drugiego i tak jak pisałem wcześniej, to będzie środek obydwu uzwojeń.
    Na pozostałych dwóch drutach powinieneś mieć 24 V.
    Między środkowym i każdym z pozostałych, po 12 V.

  • #46 14 Lut 2018 14:37
    paawelx
    Poziom 18  

    Rozkręciłem druty, rozumiem, że dalej nie ma potrzeby nic rozwijać. Zmierzyłem miernikiem i przejście mam tylko na drutach 1 i 3 oraz 2 i 4. Rozumiem, że to są poprawne pary (początek i koniec).

    Teraz rozumiem, że powinienem skręcić ze sobą 1 z 3 lub 2 i 4 a pozostałe zaizolowac i zostawić jak są?
    Jeśli źle piszę to proszę mnie poprawić i napisać, które numery połączyć.
    Rozumiem, że mogę je skręcić ze soba tuż przy samym rdzeniu żeby lepiej się wszystko kupy trzymało?

    Jaki transformator do stacji lutowniczej?

  • #47 14 Lut 2018 15:27
    BC109B
    Poziom 31  

    Przy takim oznaczeniu połączenie 1 z 3 lub 2 z 4 powinno dać na wolnych (2-4, lub 1-3) zaciskach 24V. Możesz na próbę połączyć druty jakimś cieńszym.

  • Pomocny post
    #48 14 Lut 2018 15:51
    kwazar
    Poziom 29  

    Jeżeli uzwojenia po zmierzeniu to jedno 1-3, drugie 2-4, czyli początki to 1 i 2, a końce to 3 i 4, to musisz skręcić i połączyć ze sobą np. 2-3 i zaizolować.
    Pomiędzy 1-4 powinieneś mieć 24 V.
    To połączenie 2-3 będzie środkiem uzwojenia.

    Dodano po 1 [minuty]:

    BC109B napisał:
    Przy takim oznaczeniu połączenie 1 z 3 lub 2 z 4 powinno dać na wolnych (2-4, lub 1-3) zaciskach 24V


    Przecież 1-3, oraz 2-4 to są uzwojenia, jeżeli tak połączy to zewrze napięcie wyjściowe.

  • #49 14 Lut 2018 16:25
    BC109B
    Poziom 31  

    No i kolega ma rację. łączyć trzeba 2 z 3 lub 1 z 4.
    Ważne, żeby nie łączyć ze sobą uzwojeń, na których jest napięcie.
    Jaki transformator do stacji lutowniczej?
    Na rysunku od razu to widać.

  • #50 14 Lut 2018 16:35
    paawelx
    Poziom 18  

    kwazar napisał:
    Jeżeli uzwojenia po zmierzeniu to jedno 1-3, drugie 2-4, czyli początki to 1 i 2, a końce to 3 i 4, to musisz skręcić i połączyć ze sobą np. 2-3 i zaizolować.
    Pomiędzy 1-4 powinieneś mieć 24 V.
    To połączenie 2-3 będzie środkiem uzwojenia.


    Czy w miejscu skręcania ze sobą drutów mam coś z nich zdrapać, zlutować (żeby było przejście) czy po prostu je ze sobą skręcić aż do końca?

  • Pomocny post
    #51 14 Lut 2018 18:07
    kwazar
    Poziom 29  

    Skręcić do końca i zlutować końcówki, przecież są już pokryte cyną. Potem wszystkie trzy końcówki, czyli tą podwójną oraz pozostałe dwie podłączasz do zasilania układu lutownicy.
    Sprawdź poprawność połączeń woltomierzem.
    Załóż koszulki termokurczliwe na trzy wyprowadzenia, pozostawiając około 1 cm na końcu do podpięcia.

  • #52 14 Lut 2018 19:48
    paawelx
    Poziom 18  

    Połączyłem wszystko (jeszcze nie izolowałem) i mam chyba poprawne napięcia, tzn:

    1 ze środkiem - 12,7-12,8V
    4 ze środkiem - 12,7-12,8V
    1 z 4 - 26V

    Rozumiem, że tak może być i izolować wszystko na gotowo?

  • Pomocny post
    #53 14 Lut 2018 20:49
    BC109B
    Poziom 31  

    No i dobrze jest.

  • #54 16 Lut 2018 21:30
    paawelx
    Poziom 18  

    Wielkie dzięki (w szczególności dla kolegi kwazar) za pomoc. Tematu jeszcze nie zamykam bo będę walczył dalej ze stacją :)

  • #55 16 Lut 2018 23:22
    kwazar
    Poziom 29  

    Życzę sukcesów, ja swoją używam już kilka lat.

  • #56 17 Lut 2018 15:16
    paawelx
    Poziom 18  

    Obecnie stoję przed wyborem kolby, która będzie pasować do tej stacji. Zależy mi aby było to coś w miarę porządnego, wygodnego i z dobrym dostępem do grotów. Dobrze też gdyby był w miarę dokładny odczyt temperatury.

    Trochę postów wyżej została mi polecona ta kolba:

    60W

    Oryginalnie w kicie polecają natomiast tę kolbę:

    48W

    Którą konkretnie byście polecali do kitu AVT987?

  • #57 17 Lut 2018 18:04
    kwazar
    Poziom 29  

    Ja mam trochę droższą, ale ma ceramiczną grzałkę, dobry kontakt z grotem, dość wygodna, chociaż przewód mógł by być bardziej miękki.
    Ma jednak małą wadę, ma groty trochę mniej popularne o średnicy wewnętrznej 5 mm, a nie 4 mm, których jest większy wybór.
    Kupowałem ją długo zanim zrobiłem tą stację.
    https://www.gotronik.pl/kolba-lutownicza-cmc-...cji-sl-20cmc-sl-30cmcesd-sl30ce-i-p-1520.html

    Dobra jest jeszcze taka: QUICK LUTOWNICA 907A DO STACJI LUTOWN. 706 i 936A.
    Poszukaj na znanym portalu aukcyjnym pod właśnie takim tytułem.
    Są również różnej produkcji i różnej jakości tego samego typu, również tańsze.
    Do nich podchodzą typowe groty 4 mm.

  • #58 17 Lut 2018 21:24
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    paawelx napisał:
    Trochę postów wyżej została mi polecona ta kolba:

    60W
    Chyba nawet wiem przez kogo... :)
    Powiem tak - jak za takie pieniądze, nie ma lepszej. Lekka, dobrze leży w dłoni i szybko się nagrzewa do ustawionej temperatury - o różnych (niezbyt wielu, ale wystarczającej ilości ) grotach już pisałem - nie dość że tanie, to całkiem przyzwoicie wykonane.
    Lutownicą z drugiego linku też miałem okazję się posługiwać - mniej poręczna; grubsza rączka po dłuższym używaniu może się wyślizgiwać z ręki, bo i kabel dość sztywny. Nie wiem jak z Twoją stacją, ale z oryginalną nagrzewała się nieco dłużnej od tej pierwszej, groty również dość dobre, ale ciut droższe. Większa histereza.
    Jeśłi chodzi o parametry typu szybkość osiągania ustawionej temperatury czy bezwładność cieplna (w dalszym ciągu odnoszę się do ZD937) - porównywalna do Elwika (oczywiście dużo od niego tańsza). Wada - brak osobnego wyprowadzenia zera ochronnego - tu i ta pierwsza, czyli ZD-912 nie odstaje - też brak "uziemienia" grota ).
    Ostatnio testuję lutownicę z Alli - koszt jeszcze mniejszy niż 912, ale... Groty są w dwóch wykonaniach - "normalne" - miedziane pokryte jakimś niklem czy innym chromem, nadają się jedynie do cyny ołowiowej - każda bezołowiowa ma znacznie bardziej agresywne topniki, które potrafią zeżreć grot w jeden dzień. Są też co prawda stalowo-miedziane (jeden taki jest na wyposażeniu samej kolby), ale te z kolej mają dużą oporność termiczną - żeby rozgrzać grot na tyle, żeby zaczął prawidłowo topić scynę trzeba poczekać znacznie dłużej, a przy cienkich "igiełkach" lutowanie jest wręcz niemożliwe, trzeba od razu ustawić znacznie wyższą temperaturę, a i tak mimo tego grot dość szybko traci ciepło przy dużych padach lub szybkim lutowaniu wielu punktów. Zalety tej chińskiej z Alli są ; Niska cena, bardzo szybkie nagrzewanie się (ale tylko z miedzianymi grotami) i ogromny wybór tanich grotów (mam obecnie 12 różnych miedzianych, a są w takim samym asortymencie i \stalowo-miedziane) mały ciężar i bardzo wygodne trzymanie - jak długopisu, czy flamastra.
    Wady to sztywny przewód, mała wytrzymałość miedzianych grotów.
    Jak za takie pieniądze (komplet, czyli 12 grotów plus lutownica z jednym "na wyposażeniu" stalowym) zapłacisz mniej niż za samą lutownicę ZD912.

  • #59 19 Lut 2018 18:14
    paawelx
    Poziom 18  

    Skłaniam się ku tej kolbie ZD 60W. Niestety te Salomona i Quicka są 2 x droższe. Rozumiem, że aż takiej przepaści (jak sugeruje cena) między nimi nie będzie? :)

    Warto coś więcej kupić do budowy tej stacji? Macie jakieś swoje sprawdzone patenty? Jak najlepiej osadzić i zamontować płytki w obudowie? Pewnie będą potrzebne jakieś kołeczki dystansowe.
    Obudowę polecacie gotową KM-85 (jeśli dobrze pamiętam) czy może być jakaś samoróbka? Czym przytwierdzić transformator w obudowie?

  • #60 19 Lut 2018 21:10
    398216 Usunięty
    Poziom 43  

    Obudowę dobierasz do gratów - muszą się zmieścić wewnątrz bez zbytnej ciasnoty i zbędnego luzu. W KM85 wszystko zmieści się na pewno, nie wiem, czy nie za duża, ale - to już sam powinieneś pomierzyć.
    Płytkę mocujesz na kołkach dystansowych M3 (są w różnych wysokościach od 5mm do paru centymetrów. 5mm nie polecam - krótki gwint i trudno dostać odpowiednio krótkie śrubki) - najłatwiejsze i jednocześnie najbardziej eleganckie rozwiązanie jak na konstrukcję amatorską.
    Transformator ja mocuję śrubą M5 t.zw. "zamkową" o odpowiedniej długości, żeby nie wystawała za dużo ponad transformator (toroid?) - takie śruby mają najbardziej płaski łeb o sporej średnicy - dokręcając z wyczuciem można tak docisnąć, że łeb dodatkowo wciągnie plastik obudowy (nie bój się, nie pęknie), tak, że nie będzie wystawać ponad jej płaszczyznę. Oczywiście guma pod i na transformator, a od góry krążek mocujący odpowiedni do toroida. Jeśłi transformator w innym wykonaniu śruby M4 w zupełności wystarczają.
    W DiY widziałem kilka stacji - możesz podejrzeć rozwiazania.