Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

instalacja cwu na dachu 150 metrów pexa

misiek7919 13 Maj 2017 23:03 981 21
  • #1 13 Maj 2017 23:03
    misiek7919
    Poziom 9  

    Witam . Mam na dachu od południa pod blachą rozłożone 150 metrów pexa . Zamierzam to połączyć z bojlerem i w słoneczny dzień podgrzewać wodę w bojlerze. Nadmienię że blacha jest czarna co tym bardziej nagrzewa pod nią powietrze pomiędzy blachą a papą . teraz muszę dobrać odpowiednią pompkę i podłączyć . Może macie pomysły jak to zrobić i jaką pompkę zastosować ?

  • Fibaro
  • #2 13 Maj 2017 23:27
    jaszczur1111
    Poziom 29  

    Mam u siebie podobny patent, blacha brązowa i w dodatku 12 stopni w kierunku północnym, mimo to woda jest gorąca. Ale... zastosowałem 400m cienkiej 1/4 cala rurki z tworzywa. Takiej niebieskiej. Na szczęście już jej nie robią. To zdecydowanie za mała średnica i żadna pompa od obiegu centralnego nie chce przyzwoicie tego ruszyć. Ledwo się przeciska. Jak podłączę prosto do kranu to leci w miarę dobrze. Można pobrać na raz ok. 40-50 litrów. Potem leci letnia i trzeba czekać kilka minut i znów jest gorąca.

    Dzisiaj chyba zrobiłbym z rury 3/4 cala, no i na zimę spuszczam wodę. Glikol i wymiennik odpada z racji zbyt małej przepustowości. Ogólnie niewypał ale z mojej winy.

  • #3 14 Maj 2017 09:21
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Pex to nie najlepszy pomysł, rura jest biała, trójwarstwowa z warstwą aluminium, co utrudnia nagrzewanie się wody oraz mała pojemność wodna. Brak bezpośredniego ogrzewania poprzez promieniowanie, wiec niska sprawność , ale i niskie koszty wykonania takiego patentu. Jakoś tam będzie działać i być może nawet nagrzeje zbiornik przez cały dzień.

  • #4 14 Maj 2017 11:06
    jaszczur1111
    Poziom 29  

    Złe przewodnictwo cieplne i mała objetość /mb jest kompensowane dużą długością. Dla tego sugerowałbym dłuższy obieg jeśli to możliwe i ewentualnie podział na krótsze odcinki żeby zmniejszyć opory przepływu. Rura pex może nie jest najlepsza ale nie ma to większego znaczenia. I tak nie ma kontaktu z blachą. Ona po prostu przebywa w otoczeniu ciepłego powietrza i od niego się nagrzewa. Z tąd wynika stosunkowo długi czas 10 - 15 min. by ogrzać wodę w takiej rurze. Gdyby była miedziana i miała kontakt z blachą to moc tego kolektora byłaby gigantyczna. U mnie jest ok 80m² blachy a pod nią rura, jednak moc szacuję na ok 2-4kW w upalne dni. Zakładając że dach bedzie czarny i wystawiony na południe, moc wzrośnie. Przyjmując, że moja rura kosztowała 1zł/m, to można się bawić. Był to ostatni wyprodukowany w tej fabryce odcinek i nikt go nie chciał kupić, więc udało się bardzo tanio. Rura pex jest sporo droższa.

  • Fibaro
  • #5 14 Maj 2017 22:16
    misiek7919
    Poziom 9  

    Jeśli chodzi o temperaturę wody to już sprawdzałem i to grzeje i nie musi wcale dotykać blachy od spodu to nie ma znaczenia . Puszczałem z jednej strony wężem wodę z sieci a z drugiej żona sprawdzała temp. Wystarczyło że woda przepłynęła przez rurkę i już było prawie50 stopni nie miałem termometru z większą skalą ., ale to w zupełności wystarcza . że to działa to już wiem ,mi raczej chodziło o to jak najlepiej ten układ podłączyć do bojlera 120l i jaką zastosować pompkę
    Ma to działać tak: w słoneczny ciepły dzień włączam pompkę i woda krąży z bojlera na dach i z powrotem aż osiągnie optymalną temperaturą w bojlerze potem wyłączam pompkę i zamykam zawór przy bojlerze i tak mam ciepłą wodę na cały ten dzień i być może na następny dla rodziny do mycia i innych.
    Zagadką jest to jak długo pompka musi chodzić aby w bojlerze zagrzać wodę , czy np jest to kwestia 1 godziny czy np.3.

    Jeśli chodzi o instalację którą opisuje kolega wyżej to rzeczywiście 400 m dla pompki jest zbyt dużo żeby przepchnęła.

  • #6 14 Maj 2017 22:28
    idepopizze
    Poziom 31  

    Po pierwsze, jakim to układzie widzisz ?
    1. Ciśnieniowo z naczyniem kompensującym ?
    2. Układ jak w starych instalacjach grzejnikowych z naczyniem wzbiorczym w najwyższym punkcie ?
    3. Układ z naczyniem przelewowym.

    Musisz przecież w jakiś sposób kompensować cienienie w nagrzewającej się wody. Poza tym nie napisałeś niczego o tym małym baniaczku 120l, pewnie jest poziomy i podłączony pod kocioł.
    Ogólnie to co zrobiłeś to jest kolektor i szukaj informacji co i jak w kolektorowych/solarowych wątkach.

    Narysuj schemat jak to widzisz.

  • Fibaro
  • #7 14 Maj 2017 23:23
    jaszczur1111
    Poziom 29  

    Jak długo bedzie się grzało to niech Cię głowa nie boli. Zainwestuj w termostat różnicowy do kolektorów i sam będzie pilnował kiedy włączyć i wyłączyć pompę. Do takiego układu wystarczy mały ciśnieniowy zbiornik wyrównawczy. W zasadzie można i bez niego. Ze wzrostem temp. rozszerza się sama rura i nie ma niebezpieczeństwa rozerwania jej. Za to trzeba raczej stosować glikol żeby nie zamarzło zimą. Naczynie wyrównawcze jest o tyle pomocne, żeby układ się odpowietrzał a więc musi być w najwyższym punkcie a więc nad dachem.

  • #8 15 Maj 2017 00:15
    misiek7919
    Poziom 9  

    Mam zamiar w najwyższym punkcie zamontować naczynie przeponowe 11l. czyli układ zamknięty. Bojler jest w kotłowni pionowo pod sufitem. RÓZNICA wysokosci między podłączeniem do bojlera a naczyniem przeponowym to będzie jakieś 3,60m . Nie wiem jaką wybrać pompkę czy np. grundfosa alfa elektroniczna elektrooszczędna kosztuje 300-400 zł czy jakąś zwykłą ale 40-50 wat. Pewnie pompka musi mieć zminimum4m podnoszenia

    Dodano po 3 [minuty]:

    Przed zimą będę spuszczał wodę bo nie ma sensu żeby to chodziło .Mi zależy tylko aby działało to latem czerwiec lipiec sierpień no i może wrzesień jak będzie słoneczny

  • #9 15 Maj 2017 06:54
    slawek str
    Poziom 14  

    W najwyższym punkcie to daj odpowietrznik automatyczny i jak kolega wcześniej pisał sterowanie pompami za pomocą dwóch czujników tzn różnicy na nich i zalecał bym drugą pompę na powrocie to uciągnie inaczej duże opory i jest problem. Działaj.

  • #10 15 Maj 2017 08:15
    Sstalone
    Poziom 22  

    misiek7919 napisał:
    Mam zamiar w najwyższym punkcie zamontować naczynie przeponowe 11l. czyli układ zamknięty. Bojler jest w kotłowni pionowo pod sufitem. RÓZNICA wysokosci między podłączeniem do bojlera a naczyniem przeponowym to będzie jakieś 3,60m . Nie wiem jaką wybrać pompkę czy np. grundfosa alfa elektroniczna elektrooszczędna kosztuje 300-400 zł czy jakąś zwykłą ale 40-50 wat. Pewnie pompka musi mieć zminimum4m podnoszenia

    Dodano po 3 [minuty]:

    Przed zimą będę spuszczał wodę bo nie ma sensu żeby to chodziło .Mi zależy tylko aby działało to latem czerwiec lipiec sierpień no i może wrzesień jak będzie słoneczny


    Nie napisałeś, czy to ma być przepływ bezpośredni cwu, czy wydzielony obieg podłączony do wężownicy/płaszcza bojlera? Narysuj schemat, jak byś to widział.

    Przy obiegu zamkniętym moc pompki uzależniona będzie tylko od zastosowanych średnic rur oraz ile łuków i o jakich kątach się w nim znajduje. Tutaj można taki układ porównywać do podłogówki. Jeżeli jest on ułożony ze spadkiem i będzie się sam odpowietrzał (a chyba tak powinno być skoro woda ma być spuszczana na zimę). Moc takiego układu wynosi max 0,05 kW/m kw., przy 150 m na 30 m kw. powinno wystarczyć na 120l bojlera.

    Przy przepływie bezpośrednim, wyjście kolektora/pexa można podłączyć do dołu bojlera, natomiast wejście kolektora/pexa do dotychczasowe doprowadzenia zimnej wody. Podstawowe działanie układu byłby takie, że w trakcie poboru cwu, zimna woda przepływałaby przez pętlę pexa, na pętli należałoby na baypasie wstawić pompkę cyrkulacyjną. Jeżeli układ wykonano by przy przepływie bezpośrednim, to pompka musiałaby być odporna na korozję. Pompa powinna być sterowana różnicą temperatur, w pętli w najwyższym punkcie trzeba przewidzieć trójnik i wstawić tuleje do zainstalowania czujnika, drugą tuleję należy zainstalować przy wyjściu ze zbiornika.

    Shemat podłaczenia mógłby być taki jak na rysunku 2, a pętlę stanowiłoby 150 m pexa (bez zbiornika przelewowego i kolektora) https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3112753-30.html#15208148

    Na schemacie przy wlocie zimnej wody zainstalowane są dwa zawory zwrotne, aby zimna woda nie przedostawała się bezpośrednio do zbiornika, tylko przechodziła przez pętlę.

  • #11 15 Maj 2017 10:04
    jaszczur1111
    Poziom 29  

    Jeśli w najwyższym punkie bedzie odpowietrznik, to jak zabraknie cieczy bedzie z niego leciała para i tyle. Musi być jakoś uzupełniany poziom. Musiałby być zbiornik ciśnieniowy jeśli poniżej.

    Koncepcja ze zbiornikiem wyrównawczym w najwyższym punkcie jest bardzo dobra. U mnie sprawdza się od 8 lat w kolektorach próżniowych bezciśnieniowych. Samo połączenie z atmosferą jest przez bardzo mały przekrój. Nie zaglądałem tam od początku instalacji. Zalane glikolem.

  • #12 15 Maj 2017 11:24
    idepopizze
    Poziom 31  

    Weź narysuj schemat tego co masz i tego co planujesz bo na razie to widać mgliste pojęcie o tym jak to powinno być.

  • #13 15 Maj 2017 13:55
    misiek7919
    Poziom 9  

    Jak już pisałem to układ miałby być zamknięty z naczyniem przeponowym ciśnieniowym na górze . I POWRÓT I ZASILANIE BĘDĄ POŁĄCZONE Z POMPKĄ I BOJLEREM. Jak będę miał czas to może coś narysuję. Pod koniec maja mam zamiar założyć pompkę . Na początku chcę to zmontować tak żeby po prostu chodziło i sprawdzić jak będzie się to zachowywało a kiedyś można się pobawić w sterowanie i inne pierdoły. Jeszcze pytanie na którym końcu pexa zamontować pompkę.

  • #14 15 Maj 2017 14:03
    idepopizze
    Poziom 31  

    Do czego podłączysz ten obwód, do wężownicy w bojlerze czy bezpośrednio do wody ?

  • #15 15 Maj 2017 19:23
    misiek7919
    Poziom 9  

    Oczywiście że podłączę tą instalację do wężownicy bojlera innego wyjścia nie ma . Można by teoretycznie podłączyć bezpośrednio do wody czerpalnej ale dla mnie nie ma to sensu . Woda raz nagrzana w bojlerze wystarczy mi na cały dzień a być może i następny. Poradźcie mi jaką wybrać pompkę.

  • #16 15 Maj 2017 20:22
    idepopizze
    Poziom 31  

    Są różne wyjścia i różne rozwiązania dlatego prosiłem o schemat tego co jest
    Jak obieg jest na wężownicy i pod ciśnieniem (bo będzie naczynie przeponowe) to w sumie pompka będzie musiała pokonać tylko opory przepływu typu te 150m pexa plus jakieś tam kolanka. Najpewniej wystarczy niespecjalnie mocna, taka od CO z 3 biegami zamontowana za wężownicą, dobrze byłoby dać też wodomierz żeby było widać jaki masz przepływ.

  • #17 15 Maj 2017 20:34
    misiek7919
    Poziom 9  

    Z tym wodomierzem to dobry pomysł bo wiedziałbym jaka jest wydajność pompki.

  • #20 15 Maj 2017 21:59
    Inkwizycja
    Poziom 25  

    Jeśli podasz mi ΔT na pexie oraz szacowany czas uzyskania naładowania zasobnika to dobiorę pompę.

  • #21 19 Cze 2017 13:53
    misiek7919
    Poziom 9  

    Witam po małej przerwie .
    Mam już wszystko podłączone i aktualnie robię próby. System pracuje na pompie grundfosa alpha 2L 25/60 180mm . Kilka dni temu pierwszy raz załączyłem pompkę, która nagrzała wodę w bojlerze do 34 stopni C. - wystarczająca temp jak na prysznic zwłaszcza latem. Nie był to jednak dzień bardzo słoneczny.
    Wczoraj 18.06.2017 było ciepło włączyłem instalację na 2 godziny i po wyłączeniu sprawdziłem temperaturę - 38 stopni -to już odczuwalnie cieplutka woda . Myślę że przy upalnym dniu w południe może dojść do 40 stopni.
    Pompkę mogłem kupić pewnie jakąś gorszą tańszą ale okazyjnie tą kupiłem za 500zł nową. Jak zauważę coś ciekawego to dam znać .
    Może macie jakieś komentarze?

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson