Witam
Chcę samodzielnie skonstruować napęd do bramy garażowej. Do tego celu myślałem wykorzystać sterownik dwu-kanałowy który za pomocą pilota poda krótki impuls na otwieranie bądź zamykanie bramy. Chce wykorzystać silniczek np od wycieraczek z jakiegoś auta 12V, fotokomórkę w progu, wyłączniki krańcowe.
Mam wobec tego kilka pytań
1. Czego użyć by krótki impuls ze sterownika na pilota zwarł przekaźnik? Czytałem o właściwościach tyrystora czy on się nada?
2. Sterowanie silnikiem lewo prawo myślałem o zastosowaniu dwóch par przekaźników - w pierwszej parze (impuls na otwieranie) pierwszy poda plus drugi minus na silnik w drugiej parze (impuls zamykania) odwrotnie na te same dwa piny silnika by wywołać działanie z kolei w drugą stronę. Czy może tak być czy istnieje prostszy sposób?
3. Gdzie wpiąć wyłącznik krańcowy i fotokomórkę by przerwać obwód (wyłączyć aktywny przekaźnik i zatrzymać bramę) czy gdzieś do tyrystora jeżeli oczywiście będzie on pełnił rolę łącznika czy gdzieś do przekaźnika? I czy ma on przerywać obwód plusowy czy minusowy?
4. W razie np. zacięcia bramy co zastosować by przy większym obciążeniu rozłączyć zasilania do silnika by nie spalić go bądź nie uszkodzić mechanizmy napędowego czy czegokolwiek innego?
Oczywiście chciałbym wszystko wykonać w miarę prosto i tanio. Proszę o podpowiedzi i sugestie, propozycje innych rozwiązań i patentów by zrealizować cel i by działało w miarę bezawaryjnie.
Chcę samodzielnie skonstruować napęd do bramy garażowej. Do tego celu myślałem wykorzystać sterownik dwu-kanałowy który za pomocą pilota poda krótki impuls na otwieranie bądź zamykanie bramy. Chce wykorzystać silniczek np od wycieraczek z jakiegoś auta 12V, fotokomórkę w progu, wyłączniki krańcowe.
Mam wobec tego kilka pytań
1. Czego użyć by krótki impuls ze sterownika na pilota zwarł przekaźnik? Czytałem o właściwościach tyrystora czy on się nada?
2. Sterowanie silnikiem lewo prawo myślałem o zastosowaniu dwóch par przekaźników - w pierwszej parze (impuls na otwieranie) pierwszy poda plus drugi minus na silnik w drugiej parze (impuls zamykania) odwrotnie na te same dwa piny silnika by wywołać działanie z kolei w drugą stronę. Czy może tak być czy istnieje prostszy sposób?
3. Gdzie wpiąć wyłącznik krańcowy i fotokomórkę by przerwać obwód (wyłączyć aktywny przekaźnik i zatrzymać bramę) czy gdzieś do tyrystora jeżeli oczywiście będzie on pełnił rolę łącznika czy gdzieś do przekaźnika? I czy ma on przerywać obwód plusowy czy minusowy?
4. W razie np. zacięcia bramy co zastosować by przy większym obciążeniu rozłączyć zasilania do silnika by nie spalić go bądź nie uszkodzić mechanizmy napędowego czy czegokolwiek innego?
Oczywiście chciałbym wszystko wykonać w miarę prosto i tanio. Proszę o podpowiedzi i sugestie, propozycje innych rozwiązań i patentów by zrealizować cel i by działało w miarę bezawaryjnie.