Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik klatkowy - uszkodzony wirnik silnika klatkowego

pakito1206 14 May 2017 12:06 5724 10
  • #1
    pakito1206
    Level 5  
    Witam,
    Posiadam silnik klatkowy 1,5 kW, podczas pracy na biegu jałowym (bez obciążenia) pobiera maksymalny prąd 4 A i dość mocno grzeje się. Rezystancja i połączenia uzwojeń jest poprawna. Rezystancja izolacji również.
    Co może być przyczyna poboru takiego prądu maksymalnego ?
    Istnieje możliwość uszkodzenia wirnika tego silnika ? Jeśli tak to jak go sprawdzić ?
    Dziękuję za pomoc.
  • #2
    karolark
    Level 42  
    Stan łożysk? bicie wirnika?
    Pokaż fotke uzwojeń.
  • #3
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Prąd na poszczególnych fazach jest taki sam?
    W przypadku przerwy na klatce, wirnik będzie się nagrzewał.
  • #4
    pakito1206
    Level 5  
    Łożyska są nowe, nie ma bicia wirnika, dekle są dobre , prąd na wszystkich fazach jest taki sam. Zostaje tylko sprawdzić wirnik czy nie ma przerwy. Próbował ktoś może to sprawdzić ? Wzrokowo wygląda jak by delikatnie rdzeń został przesunięty i ktoś w niego wcześniej uderzał.
  • #5
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Widać że łożysk nie było, wirnik już jest uszkodzony . Pakiety stojana zapewne w tym samym stanie.
  • #6
    pakito1206
    Level 5  
    jak można sprawdzić wirnik czy rzeczywiście jest uszkodzony ?
  • #7
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    W twoim przypadku wystarczy wzrokowa obserwacja.
    Tu zdjęcie dobrego wirnika, porównaj.
    Silnik klatkowy - uszkodzony wirnik silnika klatkowego
  • #8
    Berend
    Level 16  
    Wirnik może sprawdzić na kilka sposób, m.in przez wyjęcie wirnika i mierzenie czy przez każdy pręt płynie te same natężenie czy też przez pomiar nateżenia prądu płynącego przez uzwojenie stojana i nastepnie dokonanie szybkiej transformacji Fouriera w jakimś programie, ten sposób jest najlepszy i bezinwazyjny, ale jest też wiele inny sposobów.
  • #9
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Berend wrote:
    Wirnik może sprawdzić na kilka sposób, m.in przez wyjęcie wirnika i mierzenie czy przez każdy pręt płynie te same natężenie
    Co Ty nie powiesz ? Wierci się otwory w wirniku i podłącza amperomierz ? :D
    Osobiscie może ze dwa razy w zyciu spotkałem sie z uszkodzonym wirnikiem w trójfazowym silniku asynchronicznym. Natomiast, gdy mam podejrzenie uszkodzenia izolacji ,,klatki," badam to w ten sposób : trzy uzwojenia stojana łączę szeregowo i zasilam napięciem o wartości kilkunastu woltów prądu przemiennego przez amperomierz, powoli obracając reka wirnik. Jezeli na 360° obrotu nie ma gdzieś gwałtownego skoku natężenia prądu, zakładam, ze wirnik jest sprawny elektrycznie.
  • #10
    Berend
    Level 16  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Berend wrote:
    Wirnik może sprawdzić na kilka sposób, m.in przez wyjęcie wirnika i mierzenie czy przez każdy pręt płynie te same natężenie
    Co Ty nie powiesz ? Wierci się otwory w wirniku i podłącza amperomierz ? :D
    Osobiscie może ze dwa razy w zyciu spotkałem sie z uszkodzonym wirnikiem w trójfazowym silniku asynchronicznym. Natomiast, gdy mam podejrzenie uszkodzenia izolacji ,,klatki," badam to w ten sposób : trzy uzwojenia stojana łączę szeregowo i zasilam napięciem o wartości kilkunastu woltów prądu przemiennego przez amperomierz, powoli obracając reka wirnik. Jezeli na 360° obrotu nie ma gdzieś gwałtownego skoku natężenia prądu, zakładam, ze wirnik jest sprawny elektrycznie.




    Nie słyszałeś o metodzie indukcyjnej?

    Elektromagnes prądu przemiennego o wymiarach dopasowanych do podziałki żłobkowej wzbudza w posczególnych prętach wirnika napięcie, jeśli pręt ma połączenie z obydwoma pierścieniami, to płynie w nim prąd, prąd ten można mierzyć przy pomocy czujnika(detektora), który działa na zasadzie cegów Dica, przy czym zamknięcie obwodu magnetycznego w tym czujniku jest poprzez zęby, z którymi sąsiaduje badany pręt i jarzmo wirnika.
  • #11
    grzeskk
    Level 34  
    Ze zdjęć wynika, iż jest to dość stary silnik od braci ze wschodu na napięcie 380V. Obecnie w sieci jest 400V, a może autor ma więcej. Nadmierne grzanie może być spowodowane większym napięciem i praca w nasyceniu, a nie uszkodzeniem.