Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

- plus na masie, cel stosowania, dlaczego?

michal284 17 May 2017 12:09 11808 70
  • #31
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    andrzej123456 wrote:
    korowody z antykorozją w pojazdach ,wielka chemia która tak naprawdę niedziała,super brunoxy i inne koksy .
    Co o takiej teorii sądzicie


    A skąd warstwa cynku czy brunox działa przecież .
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #32
    Bieda z nędzą
    Level 34  
    Ochrona przed korozją to raz. Drugie- zmianę polaryzacji zasilania wymusiło stosowanie półprzewodników.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #34
    web69
    Level 30  
    Zaletą plusa na masie było jeszcze wolniejsze zużycie świec zapłonowych, mniejsze wypalanie styków przerywacza zapłonu i co się okazało znacznie mniejsza emisja zakłóceń elektrycznych. W latach 1950-1980 w krajach demoludów taka świeca, czy "platynki" były dosyć cenne... A z własnego podwórka, wszystkie urządzenia telekomunikacyjne mają plus na masie ( GSM czy telefonia komutowana)
  • #35
    Bieda z nędzą
    Level 34  
    Plus ma na masie to era prądnic, i rzeczywiście- szczotki zużywały się równomiernie. Wszedł maluch z minusem na masie i plusowa szczotka była zdarta, a minusowa ledwo co dziabnięta. Tak samo w rozruszniku.
  • #36
    andrzej123456
    Level 13  
    Pan klamocik-ogniwa były na obu wyprowadzeniach a tylko na jednym został słupek aku zjedzony -więc jest zdecydowany wpływ +/-.
  • #37
    nalofinwe
    Level 3  
    Plus na masie jest o tyle niekorzystny, że szybciej rdzewieje traktor. Dawniej te 30 były na dwóch akumulatorach po 6V i prądnicach, a ładowanie pozostawiało wiele do życzenia.
  • #38
    andrzej123456
    Level 13  
    Myślę że z tematem biegunowości i korozji bezpośrednio łączy się mała obecność na rynku urządzeń do elektrycznego zabezbieczenia przed korozją.
    Ok 20 lat temu często można było kupić takie rozwiązania przywożone z byłego zsrr.
    Teoria twierdzi że powłoka cynkowa na stali tworzy ogniwo elektryczne .
    Ogólnie znany jest też fakt wykorzystania zjawisk ogniwowych do zabezpieczania powłoki zynkowej w zbiornikach stalowych przez elektrodę magnezową którą powoli wypijamy z wodą ) a może wystarczy prosta elektroda z nierdzewki i układ elektryczny??
    Albo te zjawiska są nie do rozwiązania metodami elektrycznymi(zdrowszymi)
    lub też istnieje swoiste lobby dbające o inne kierunki rozwoju konsumpcji przy okazji zarabiając niezłe finanse.
    Nie wspomnę już o elektrolizie h2o na wodór i tlen przecież padnie cały przemysł naftowy a państwa przestaną mieć wpływ ekonomiczny na mieszkańców (poddanych podatników) który przejawia się w cywilizacji obecnej głównie dystrybucją energii i z tym wiązanych podatków .
    Proszę porównać cenę paliwa i w nim występującego podatku.
    Paliwko to pryszcz a alkohol etylowy (super ekologiczne paliwo)to dopiero paranoja podatkowa -cene u producenta 2 zł za litr w sklepie 50zł /litr.
    Co o takim rozwoju sytuacji myślicie?
  • #39
    Xantix
    Level 40  
    andrzej123456 wrote:
    Nie wspomnę już o elektrolizie h2o na wodór i tlen przecież padnie cały przemysł naftowy a państwa przestaną mieć wpływ ekonomiczny na mieszkańców (poddanych podatników) który przejawia się w cywilizacji obecnej głównie dystrybucją energii i z tym wiązanych podatków .

    A wiesz, że większość wodoru na ziemi się produkuje właśnie z paliw kopalnych. Z elektrolizy się tego robić nie opłaca. Za mała wydajność reakcji.

    andrzej123456 wrote:
    Paliwko to pryszcz a alkohol etylowy (super ekologiczne paliwo)

    Etanol to guzik nie ekologiczne paliwko - więcej energii się zużywa do jego produkcji niż się otrzymuje.

    andrzej123456 wrote:
    to dopiero paranoja podatkowa -cene u producenta 2 zł za litr w sklepie 50zł /litr.

    To jest alkohol spożywczy a nie paliwo. I jak dla mnie akcyza na używki to nie jest żadna paranoja - za luksusy należy płacić.

    andrzej123456 wrote:
    Co o takim rozwoju sytuacji myślicie?

    Myślę, że doszukiwanie się w przemyśle paliwowym jakiegoś spisku nie ma sensu. Bo są inne czysto techniczne przyczyny czemu siedzimy w paliwach kopalnych. I nie ma w tym żadnego spisku.
  • #40
    rafbid
    Level 33  
    Xantix wrote:

    andrzej123456 napisał:
    Paliwko to pryszcz a alkohol etylowy (super ekologiczne paliwo)

    Etanol to guzik nie ekologiczne paliwko - więcej energii się zużywa do jego produkcji niż się otrzymuje.
    Tak naprawdę w energetyce i gospodarce paliwowej nikt nie przejmuje się takimi rzeczami, bo istotny jest nie rachunek energetyczny a rachunek ekonomiczny. Etanol można kupić za 1,7 zł ale żeby uzyskać taką cenę trzeba kupić całą cysternę czyli 30 000 litrów.

    Wartość energetyczna benzyny to 32 MJ/l, a wartość energetyczna etanolu to 21 MJ/l. Czyli etanolu trzeba spalić około 1,5 razy więcej to wyjdzie jakieś 2,59 zł. Spirytus ma 96% żeby nadawał się do zasilania silników musi mieć min 99% trzeba go dodatkowo odwodnić nie wiem jaki to koszty....

    Żeby nie było że post jest nie związany z tematem można też używać alkoholu metylowego podobno można kupić w cenie 1,35 zł ale jest silnie korozyjny.
  • #41
    Xantix
    Level 40  
    rafbid wrote:
    Tak naprawdę w energetyce i gospodarce paliwowej nikt nie przejmuje się takimi rzeczami, bo istotny jest nie rachunek energetyczny a rachunek ekonomiczny.

    @rafbid z łąski swojej czytaj ze zrozumieniem. Tam jest napisane o ekologii a nie o ekonomii czy innych rachunkach. A prawda jest taka że etanol ekologiczny nie jest. A to co jest brane pod uwagę w przemyśle itp. - nie jest przedmiotem dyskusji.

    rafbid wrote:
    Etanol można kupić za 1,7 zł ale żeby uzyskać taką cenę trzeba kupić całą cysternę czyli 30 000 litrów.

    Benzyna w hurcie kosztuje 2 PLN/l.

    rafbid wrote:
    Wartość energetyczna benzyny to 32 MJ/l,

    A nie bo 42 MJ/l.
    rafbid wrote:
    Czyli etanolu trzeba spalić około 1,5 razy więcej to wyjdzie jakieś 2,59 zł

    Czyli trzeba go spalić równe 2x tyle co wyjdzie jakieś 3,4 PLN. Przy cenie 2 PLN benzyny bez podatków już widać co się kalkuluje lepiej. Benzyna jest zwyczajnie tańsza i lepsza od etanolu.

    rafbid wrote:
    Spirytus ma 96% żeby nadawał się do zasilania silników musi mieć min 99% trzeba go dodatkowo odwodnić nie wiem jaki to koszty....

    Ależ to jest oczywista nieprawda. Odwodnienie jest wymagane tylko przy stosowaniu etanolu jako domieszki do benzyny (np. paliwo E85). Natomiast jeśli etanol ma być paliwem samodzielnie nie trzeba odwadniać go całkowicie. BTW. LPG tankowane w Polsce potrafi mieć czasem więcej wody w sobie niż spirytus a auta jeżdżą na nim normalnie naście lat.

    Jak widać etanol w Polsce nie jest ani ekologoczny a ni ekonomiczny ani "energetyczny"... :)
  • #42
    rafbid
    Level 33  
    Z moim tokiem myślenia ekologia = rachunek energetyczyn.
    Xantix wrote:

    rafbid napisał:
    Wartość energetyczna benzyny to 32 MJ/l,

    A nie bo 42 MJ/l.
    Kolega pomylił jednostki 42 MJ ma jeden kg
    Xantix wrote:
    Jak widać etanol w Polsce nie jest ani ekologoczny a ni ekonomiczny ani "energetyczny"
    Z tego co wiem wskaźnik EROEI wynosi on dla samego procesu przeróbki kukurydzy na etanol 1,55, czyli wkładając 100 kWh energii w proces produkcji etanolu otrzymujemy 155 kWh energii w formie wartości opałowej czystego alkoholu etylowego.
  • #43
    Xantix
    Level 40  
    rafbid wrote:
    Z moim tokiem myślenia ekologia = rachunek energetyczyn.

    Błędne, uproszczone myślenie.

    rafbid wrote:
    Kolega pomylił jednostki 42 MJ ma jeden kg

    Fakt mea culpa.

    rafbid wrote:
    Z tego co wiem wskaźnik EROEI wynosi on dla samego procesu przeróbki kukurydzy na etanol 1,55, czyli wkładając 100 kWh energii w proces produkcji etanolu otrzymujemy 155 kWh energii w formie wartości opałowej czystego alkoholu etylowego.

    No to super jest się z czego cieszyć :D - tymczasem EROEI benzyny to 10-15 a węgla prawie sięga prawie 30. Czym wobec tego jest współczynnik 1,5? Tyle co nic.
    BTW. Jakby kolega nie wiedział, ale większość przemysłowego etanolu pochodzi nie z fermentacji tylko z syntezy Fischera-Tropscha, więc wciskanie tutaj bioetanolu mija się z celem.
  • #44
    User removed account
    User removed account  
  • #45
    Xantix
    Level 40  
    georgesgr wrote:
    a z "ranga" (nie wiem, jak po polsku) elektryczna powloki galwanicznej w stosunku do metalu podloza.

    Chodzi o potencjał standardowy metalu. Zawsze pierwszy ulega korozji metal o niższym potencjale standardowym.
  • #46
    robokop
    Moderator of Cars
    georgesgr wrote:
    Puki w radiach byly lampy, byl minus na masie. Wprowadzenie tranzystorow germanowych typy p-n-p zmusilo do zmiany polaryzacji instalacji.

    Bzdura. Były produkowany półprzewodnikowy sprzęt radiowy dla pojazdów z "+" na masie. Z radiostacjami włącznie. Nie widzę uzasadnienia z tego tytułu.
    georgesgr wrote:
    a z "ranga" (nie wiem, jak po polsku) elektryczna powloki galwanicznej w stosunku do metalu podloza.
    Chodzi o potencjał. Też chyba bez znaczenia, jeśli chodzi o korodowanie nadwozia - u nas żre je sól. Wystarczy popatrzeć na auta importowane z krajów, gdzie soli do odśnieżania się nie używa.
    Generalnie, najdłużej "+" na masie używalismy my i NRD-ówek, tamci jeszcze śmieszniej, bo produkowali "trabanta" - jedyny względnie współczesny samochód z instalacją 6V.
  • #47
    User removed account
    User removed account  
  • #48
    Xantix
    Level 40  
    robokop wrote:
    Chodzi o potencjał. Też chyba bez znaczenia, jeśli chodzi o korodowanie nadwozia - u nas żre je sól.

    Nie do końca. Sół zasadniczo nic nie "żre". Sól jest tylko elektrolitem - substancją przewodzącą prąd lepiej niż woda. Dlatego metal umieszczony w roztworze soli rdzewieje szybciej - gdyż natężenie prądu w lokalnym ogniwie galwanicznym jest większe - przez co procesy elektrochemicznej korozji zachodzą szybciej. Czyli sól jest tylko katalizatorem korozji a nie jej sprawcą...

    Dodano po 1 [minuty]:

    georgesgr wrote:
    W czasach tranzystorow p-n-p. I to byla glowna przyczyna, dla ktorej plus byl na masie.

    No, ale dlaczego c 330 miał ten plus na masie? Tam nie było żadnej, najmniejszej elektroniki - nawet pojedynczej diody...
  • #49
    robokop
    Moderator of Cars
    georgesgr wrote:
    robokop wrote:
    Były produkowany półprzewodnikowy sprzęt radiowy dla pojazdów z "+" na masie.

    Oczywiscie. W czasach tranzystorow p-n-p. I to byla glowna przyczyna, dla ktorej plus byl na masie.

    Nie. Oględnie rzecz ujmując, nie ma wymogu aby którykolwiek biegun był na masie - ta może być obojętna elektrycznie i nie połączona z nadwoziem. Radia "Safari" miały z tyłu kabelki do konfiguracji - można było ustalać dowolny biegun obudowy. Podejrzewam że rzecz rozbiła się o globalna standaryzację - przyjęto że to "-" ma być potencjałem ziemi, "GrouND" i dlatego wprowadzono to również w motoryzacji, jak i w powszechnej elektronice.
  • #50
    User removed account
    User removed account  
  • #51
    andrzej123456
    Level 13  
    Pan xsantiks-
    Jeśli nie ma lobby energetycznego to zapraszam do otwarcia jakiejkolwiek małej produkcji energii w Polsce :
    ustawy tak sa zrobione że możesz produkować ale opłacalność ??(zwrot inwestycji
    po 15 latach)ustawa pierwotna mówiła o cenie zakupu przez państwo -razy 2
    -fotoogniwa -tauron skupuje ale po tyle samo co sprzedaje
    -w rolnictwie produkcja bioetanolu i biodiezla =porażka
    -praktycznie większość małych elektrowni wodnych poniemieckich skończyła na złomie z powodu trudności biurokratycznych .
    -bioetanol =z 100 kg żyta =70 l etanolu /100%-jak masz swoje żyto to prawie za darmo ale jak cię namierzą i dowalą karę za brak akcyzy to ci się odechce jeżdzić na ekologicznym paliwie
    -Argentyna - w benzynie 40% etanolu
    -masz mały wolny plac nieużytku -stawiasz kolektory słoneczne i zbiornik ciepłej wody(tylko do własnych celów) bo jak cię złapią że sprzedajesz to mogą nawet zamknąć w kryminale a po ulicach prawdziwe /kryminały/ się luzują i nikt ich się nie czepia.
    -jeśli chodzi o hho to wiadomo że standardowa metoda analizy jest nieopłacalna energetycznie ale jeśli komuś uda się zastosować odpowiedni katalizator to będzie przełom w energetyce światowej-tylko pozostaje pytanie czy obecne lobby paliwowe udostępni ta technologię ludzkości w ramach własnego upadku.
    -jeśli chodzi o katalizatory stosowane przy produkcji paliw to nie bajki jak pan sam wspomniał wodór produkuje się głównie z paliw kopalnych a opłacalność tej produkcji zawdzięczamy głównie platynie stosowanej jako katalizator.

    A teraz z własnego podwórka:
    -lata 2001 -2005 jeżdziłem na czystym oleju rzepakowym po zastosowaniu właściwej instalacji
    -pojazd passat 1,6 d
    -2l / oleju=1l/ropa=0,5l/benzyna
    -to była jazda prawie za darmo -i po następnej modyfikacji cen ustawowych już się nie opłacało
    -spalanie identyczne /mocy o 20% mniej/ zero defektów /jazda poza zimą
    -i najważniejsze nawet na mocnym gazowaniu zero czarnego dymu tyko wspaniały zapach frytek
    -kto na tym stracił ?- państwo bo ja się czułem znakomicie
  • #52
    Xantix
    Level 40  
    andrzej123456 wrote:
    Pan xsantiks-

    Nie przekręcaj mojego nicku jeśli łaska. :)

    andrzej123456 wrote:
    Jeśli nie ma lobby energetycznego

    Jest. Ale to nie przeczy faktom, że "swoja" energia się nie opłaca bo jest za droga w stosunku do energetyki.

    andrzej123456 wrote:
    )ustawa pierwotna mówiła o cenie zakupu przez państwo -razy 2

    A niby dlaczego ja miałbym dopłacać do prądu jaki ty miałbyś produkować? Chcesz produkować? To sprzedaj po tej samej cenie co energetyka w hurcie - czyli jakieś 20 gr/kWh.

    andrzej123456 wrote:
    fotoogniwa -tauron skupuje ale po tyle samo co sprzedaje

    Guzik prawda - w obecnej ustawie dla małego OZE jest zapis, że to co wyprodukujesz potem możesz odebrać później w stosunku 1:0,8 czyli wyprodukujesz 1 kWh - odbierasz w innym terminie 0,8 kWh.
    A duże instalacje to inna para kaloszy - ale nie o nich mówimy.

    andrzej123456 wrote:
    -bioetanol =z 100 kg żyta =70 l etanolu /100%-jak masz swoje żyto to prawie za darmo

    No jasne - tak się składa, że sam uprawiam ziemię, więc oczu mi nie mydl - myślisz że to żyto rolnik ma za free? Wiesz ile paliwa trzeba spalić, żeby uprawić ziemię? Ile trzeba dać nawozu, środków ochrony żeby dało to solidny plon? A koszt amortyzacji maszyn? A koszt energii cieplnej do produkcji etanolu? Jakbyś sobie to wszystko podliczył to by ci wyszło, że ten cały "bioetanol" się nie opłaca - i tu żadna akcyza nie ma nic do rzeczy.

    andrzej123456 wrote:
    masz mały wolny plac nieużytku -stawiasz kolektory słoneczne i zbiornik ciepłej wody(tylko do własnych celów) bo jak cię złapią że sprzedajesz to mogą nawet zamknąć w kryminale a po ulicach prawdziwe /kryminały/ się luzują i nikt ich się nie czepia.

    Bo jak chcesz sprzedawać ciepło to se załóż działalność gospodarczą. Bo jak chcesz handlować ciepłem to już nie jest "mała" instalacja.

    andrzej123456 wrote:
    Argentyna - w benzynie 40% etanolu

    Znowu guzik prawda - nie 40 a 80% i nie w Argentynie a w Brazylii. I oni produkują ten etanol bo mają z czego - mnóstwo odpadów (melasy) po produkcji trzciny cukrowej. U nas takiego luksusu nie ma.

    andrzej123456 wrote:
    -jeśli chodzi o hho to wiadomo że standardowa metoda analizy jest nieopłacalna energetycznie ale jeśli komuś uda się zastosować odpowiedni katalizator to będzie przełom w energetyce światowej-tylko pozostaje pytanie czy obecne lobby paliwowe udostępni ta technologię ludzkości w ramach własnego upadku.

    Po pierwsze gdybanie. Po drugie naiwność - w koncernach energetycznych idioci nie siedzą - oni sobie spokojnie przejmą te patenty HHO free energy i sami zaczną je wykorzystywać. Jak wodór będzie opłacalny to koncerny paliwowe pierwsze zaczną nim handlować.

    andrzej123456 wrote:
    -jeśli chodzi o katalizatory stosowane przy produkcji paliw to nie bajki jak pan sam wspomniał wodór produkuje się głównie z paliw kopalnych a opłacalność tej produkcji zawdzięczamy głównie platynie stosowanej jako katalizator.

    Kolejna "guzik prawda" - wodór produkuje się głównie z węgla w reakcji koksu z gorącą parą wodną. Koks (silny reduktor) odbiera tlen wodzie i powstaje CO2 i wodór. Żadna platyna inny katalizator nie jest potrzebny w tej reakcji.

    andrzej123456 wrote:
    A teraz z własnego podwórka:
    -lata 2001 -2005 jeżdziłem na czystym oleju rzepakowym po zastosowaniu właściwej instalacji
    -pojazd passat 1,6 d
    -2l / oleju=1l/ropa=0,5l/benzyna
    -to była jazda prawie za darmo -i po następnej modyfikacji cen ustawowych już się nie opłacało
    -spalanie identyczne /mocy o 20% mniej/ zero defektów /jazda poza zimą
    -i najważniejsze nawet na mocnym gazowaniu zero czarnego dymu tyko wspaniały zapach frytek
    -kto na tym stracił ?- państwo bo ja się czułem znakomicie

    No i gitara. :) Tylko koledze pogratulować.
  • #53
    rafbid
    Level 33  
    andrzej123456 wrote:
    -bioetanol =z 100 kg żyta =70 l etanolu /100%-jak masz swoje żyto to prawie za darmo ale jak cię namierzą i dowalą karę za brak akcyzy to ci się odechce jeżdzić na ekologicznym paliwie
    Kolego że 100 kg zboża można uzyskać 33 l spirytusu. Ze 100 kg ziemniaków 11 l spirytusu a z 100 kg cukru 60 l spirytusu.

    Jestem bezstronny chcesz dyskutować to zapraszam podam wszystkie znane mi dane. Ale zapewniam że najbardziej ekonomiczne jest lpg.
  • #54
    Xantix
    Level 40  
    rafbid wrote:
    Ale zapewniam że najbardziej ekonomiczne jest lpg.

    Najbardziej ekonomiczny jest rower. :) Swoją drogą rowery także mają minus na masie - ale korozja jakoś im nie straszna. Chyba jednak biegunowość masy nie ma nic wspólnego ze skłonnością do korozji. ;)
    Swoją drogą widziałem dziś coś takiego:
    http://www.allegromat.pl/aukcja84005
    Podobno montowali to fabrycznie (sic!) w Polonezach...
  • #55
    andrzej123456
    Level 13  
    sz p xantix-
    -w pierwszej wypowiedzi mówi pan że nie ma spisku energetycznego
    -w drugiej mowie -że oni przejmą nowe technologie-więc kto jak niema spisku

    -w/g pana domową energię można produkować tylko się nie opłaca więc gdzie tu
    logika bo za ten proceder są kary od państwa
    czyli produkując energię swoją mam stratę a państwo jeszcze nakłada mi karę !!

    To się kupy nie trzyma!!!

    PT-to jeden z najbardziej aktywnych katalizatorów-bez niego nie ma wielkiej chemii
    obecnie ze względów ekonomicznych przy produkcji H2 stosuje się nikiel
    ale w samochodowych katalizatorach dalej królują związki PT .

    Ale przypomnę że ten artykuł dotyczy + i - i korozji

    Co pan sądzi na temat mojego doświadczenia z akumulatorem opisywanego wyżej?
    Ciekawe jak wyglądałoby to samo z blachą stalowa(taka jak w samochodzie) przymocowana do wyjść aku.
    Jeśli dalej jeden z słupków będzie skorodowany to możliwe że +/- na karoserii ma wpływ na korozję.
  • #56
    User removed account
    User removed account  
  • #57
    idepopizze
    Level 33  
    Panowie a co te wasze rozważania mają wspólnego z głównym tematem ?
  • #58
    andrzej123456
    Level 13  
    Dobry pomysł!
    Wróćmy do +/- na masie .
    Jest jedno zasadnicze pytanie na które powinniśmy dać odpowiedż .
    Czy biegunowość instalacji ma wpływ na korozje w samochodzie?
    Osobiście myślę że ma mając na uwadze doświadczenie które przytoczyłem wcześniej i czy ochrona antykorozyjna pojazdu jest możliwa?

    I jeszcze raz przypomnę(pracuję w dużym koncernie metalowym) obecny trend nie prowadzi do przedłużania wieku użytkowego produktów. Jest to swego rodzaju kompromis między opłacalnością produkcji a ilością jaką będziemy mogli sprzedać po upływie z góry ustalonego czasu przez technologów .
  • #59
    andrzej123456
    Level 13  
    k. xantix
    --------- Swoją drogą rowery także mają minus na masie--------------

    Dynamko w rowerze to prąd zmienny 6v/3w !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Niedługo o tej prostej sprawie -jak zrobić ładowanie akumulatora w rowerze!!!
    Totalny banał a u większości ludzi nie działa .
  • #60
    Xantix
    Level 40  
    andrzej123456 wrote:
    Dynamko w rowerze to prąd zmienny 6v/3w !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Nie bredź. Nie każde. Ja mam dynamo w piaście i ono generuje prąd stały 6V/3W - z niego zasilana jest bezpośrednio lampa LED. I minus jest na masie roweru. ;)