Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

problem z basem w pokoju

Stefan99 27 Jul 2005 22:53 8481 91
  • #1
    Stefan99
    Level 15  
    Witam. Mam subwoofer na tesli ARN312 i jest problem już dość często spotykany. Chodzi o to że u mnie w pokoju nie słychać basu podczas gdy w innych pomieszeniach wali jak nie wiem. Czym to jest spowodowane i jak temu zaradzić ? wymiary mojego pokoju: 4x4m. Powiedzcie w którym miejscu pokoju ustawić najlepiej suba. Przekopałem już inne tematy i zrobiłem wszystko co było możliwe, ale nic nie pomogło. w Tej chwili subwoofer mam ustawiony w prawym górnym rogu pokoju i basu przy biurku jest zero (czyli tam gdzie zazwyczaj siedze). Próbowałem już wielu ustawien ale nic nie pomogło
  • #2
    (R)BeZeL(R)
    Level 17  
    Witam!
    Możesz suba postawic pod biurkiem, a najlepiej w rogu (miedzy biurkiem a lozkiem) aby sub z katem tworzyl trojkat.
    Pozdrawiam
  • #3
    bprzem
    Level 18  
    sprobuj wsadzic pod biurko, to na pewno pomoze ale to raczej nie bedzie ci odpowiadac ze wzgledu na jakosc basu...
  • #4
    zioolass
    Level 20  
    umieśc subwoofer w łazience;)

    Moderated By tomaszo:

    To nie jest dzial Na Wesolo - prosze sie nie rozpedzac, ja jednak czuwam z moim ciezkim palcem wskazujacym...

  • #5
    Stefan99
    Level 15  
    wsadzić pod biurko to odpada bo lubie se giery wyciągnąć :D:D spróbuje go ustawić tak jak pisał Bezel, tylko musze kompa gdzie indziej postawić bo właśnie w tym miejscu stoi komp
  • #6
    (R)BeZeL(R)
    Level 17  
    Ewentualnie mozesz wstawic go w przeciwny kat jezeli masz miejsce przy meblach. Ja mam 1m miedzy szafa a sciana i sub stoi w tym rogu ja pisalem wyzej i jest ok
  • #7
    Stefan99
    Level 15  
    do subwoofera nie mam jeszcze filtra i może przez to bas nie jest odpowiednio słyszalny (tak mi zasugerował kolega). Ustawiałem już w rogach i jest poprawa ale nie w tych miejscach w których bym chciał.
  • #8
    (R)BeZeL(R)
    Level 17  
    Moze bys napisal cos o tym subie? Wymiary glosnik czym jest napedzany, jezeli jest podpiety do kompa a masz wyjscie w karcie dzwiekowej na suba to filtr nie jest Ci potrzebny.
    Pozdrawiam
  • #10
    Moon voyager
    Level 21  
    Poruszyłeś trudny problem otoczony wieloma mitami. W twoim przypadku musimy to pytanie rozdzielic na dwie części. 1) Budowa samego zestawu (nieprawidłowa nazwa kolmny) głośnikowego. 2) Akustyka pomieszczenia. Musimy na początek coś założyć. Załóżmy zatem, że zestaw basowy masz zbudowany PRAWIDŁOWO. zatem: 2).mówisz, że Twój pokój ma wymiary4x4. Musimy wiedzieć jak jest umeblowany i czy fala dźwiękowa ma mażliwości swodonego rozejścia się po pomieszczeniu. Mało tego musimy wiedzieć czy w ogóle ona może powstać. Dla przykładu aby ysłyszeć dźwięk 16 Hz (C subkontra) musi powstać fala o długości około 32 metrów. Nie każdy ma takie mieszkanie w blokach. Stąd takie dźwieki możemy usłyszeć wyłącznie na dużych salach koncertowych lub w dużych świątyniach (kościołach). W REALNYCH mieszkaniowych warunkach tak niskie dźwięki mogą powstać najczęściej przypadkowo np. podobnie jak w przypadku piszczałki zamkniętej gdzie odbicie się fali od ścianki następuje w węźle jej drgań, lub powstanie coś na wzór piszczałki wielokrotnie złamanej. Np. na odległości twojej (4 m) teoretycznie mogą powstać dźwięki z oktawy Wielkiej a nawet Kontra. Oczywiście prawidłowa konstrukcja zestawu głosnikowego wspomoże ten efekt. Zatem jeśli jesteś pewny tego, że nie ma błędów w budowie głośnika i skrzyni, staraj sie tak ustawić urządzenie, aby fala miała jak najwięcej mozliwości prawidłowego powstania. Unikaj zatem miesca np. pod łóżkiem za szafą, pod biurkiem itp. itp. Natomiast staraj się, aby było duzo miejsca z przodu głośnika. Unikaj mozliwości powstawania rezonansów bo to obniża jakość dźwięku ale z dwojga złego wykorzystaj ustawienie np. przy ścianie pokoju czy w rogu itp. Zawsze to lepsze niż nic. Ostatnie pytanie to: Jakie dźwięki są niskie? Otóż zapewniam Cię, że przy prawidłowej emisji już oktawa Wielka Daje duże wrażenie A pojedyńcze dźwięki, które uda Ci się przypadkowo uzyskać z oktaw Kontra lub nawet Subkontra potęgują niesamowicie to wrażenie. Zasadę budowy basowego zestawu głośnikowego pozostawmy sobie na inny czas. Acha , zapomniałem. Dane wypisane na głośnikach traktuj jako orientacyjne, lub dla idealnych warunków. Być może kiedyś widziałeś tzw. wachlującą membranę głosnika a nie słyszałeś dźwięku? Otóż to właśnie. Głośnik "odtwarzał" ale nie powstawała fala dźwiękowa więc nie mogłeś nic usłyszeć. Powodzenia Nemo
  • #11
    Stefan99
    Level 15  
    jeśli chodzi o konstrukcje to jest ona prawidłowa, bo w innym pomieszczeniu o znacznie większej powierzchni sub grał jak należy. Piszesz żeby było dużo miejsca z przodu głośnika - ustawiłem subwoofer pomiędzy altusem i wzmacniaczem (patrz rysunek w 1. poście) i w tym ustawieniu najwięcej basu jest pod ścianą a przy biurku wogóle. Jak już wcześniej pisałem do subwoofera nie mam jeszcze filtra. Czy to właśnie jego brak może powodować to zjawisko braku basu ?
  • #12
    Moon voyager
    Level 21  
    Stefan99 wrote:
    jeśli chodzi o konstrukcje to jest ona prawidłowa, bo w innym pomieszczeniu o znacznie większej powierzchni sub grał jak należy. Piszesz żeby było dużo miejsca z przodu głośnika - ustawiłem subwoofer pomiędzy altusem i wzmacniaczem (patrz rysunek w 1. poście) i w tym ustawieniu najwięcej basu jest pod ścianą a przy biurku wogóle. Jak już wcześniej pisałem do subwoofera nie mam jeszcze filtra. Czy to właśnie jego brak może powodować to zjawisko braku basu ?


    Jak widzisz "moja" teoria się sprawdza! W POMIESZCZENIACH DUZYCH GZDIE FALA DŹWIEKOWA MOŻE SIE ROZWIJAĆ jest wszystko w porządku. Czyli mozna wnioskowac, że i Twój odtwarzacz basowy (subwofer) równiez jest w porządku. Po prostu w swoim pokoiku masz fatalne warunki dla powstawania tak niskich dźwieków. Jedyne co ewentualnie możesz spróbować to , to, aby fala dźwiękowa powstała już w pudle w całości. Wymaga to jednak dosyć dużej wiedzy z akustyki i fizyki (obliczenia) Może, skoro jest tak ciężko i naprawdę nie możesz znaleźć żadnego miejsca to spróbuj poeksperymentowac z obudową np. labiryntową?! Przemyśl ten temat. Moon voyager

    Dodano po 17 [minuty]:

    Stefan99 wrote:
    jeśli chodzi o konstrukcje to jest ona prawidłowa, bo w innym pomieszczeniu o znacznie większej powierzchni sub grał jak należy. Piszesz żeby było dużo miejsca z przodu głośnika - ustawiłem subwoofer pomiędzy altusem i wzmacniaczem (patrz rysunek w 1. poście) i w tym ustawieniu najwięcej basu jest pod ścianą a przy biurku wogóle. Jak już wcześniej pisałem do subwoofera nie mam jeszcze filtra. Czy to właśnie jego brak może powodować to zjawisko braku basu ?



    Jeszcze raz ja Nie martw sie za duzo tym filtrem. Mechanika dużej i ciężkiej membrany jest wystarczająco dobrym filtrem tyle, że mechanicznym. Jeśli to dobry głosnik to za wysoko na pewno nie pójdzie a wysokie dźwieki mu nie przeszkadzają. No chyba, że słyszysz taki "groszek" dźwięk wysoki zmodulowany niskim to wtedy na pewno musisz zareagować i podeprzeć sie tym filtrem. Pamietaj jednak, że im wiecej "gadżetów" tym większa szansa na zniekształcenia. Tak więc jak mówiłem posłuchaj np. razem grające skrzypce i kontrabas, albo obój i gitara basowa lub śpiew i jakiś pojedyńczy bas (to są częste zestawy w zespołach muz.) jeśli dźwieki są czyste to sobie nie zawracaj głowy. Filtr z wielu względów ma uzasadnienie w Zestawach Głośnikowych, ale w pojedynkę rzadko. Popatrzyłem sobie przed chwilą na twój pokoik. Hm, a może spróbuj postawić te bas gdzies na górze? jakas szafa, wysoki regał??? duża powierzchnia sufitu daje szanse i nadzieje na cos więcej. Basy przecież są prawie bezkierunkowe (Właściwie to nasze uszy słyszą bas bezkierunkowo z powodu za małej odległości pomiędzy nimi. Znowu ta długoś fali widzisz?)
  • #13
    Pamil
    Level 17  
    Przykro mi stwierdzić, ale twoja teoria jest błędna :
    1. Ludzkie ucho nie słyszy niskich dźwięków.
    2. Basów się nie słyszy, je się czuje.
    Drgania powietrza to są prawdziwe basy.
    Subwoofer zalecają ustawiać na podłodze i głośnikiem lub wylotem tuby w kierunku ściany.
    Spróbuj go umiejscowić pod wzmacniaczem.

    Są tak zwane głuche pomieszczenia być może, że ustawienie mebli powoduje wygaszanie drgań.
    W pustych pomieszczeniach, lub mało umeblowanych akustyka jest zupełnie inna.
    Co do teori to mój pokój ma wym. 2,5 X 3,5 m wzmacniacz zwykły FONIKA PW 3017 i kolumny głoś 2X15 W, jak podrzuce basów to mało szyby nie wylecą .
    Tak, że może to być wina pomieszczenia ale napewno nie jego wymiarów.
  • #14
    Moon voyager
    Level 21  
    Ja sie nie czepiam wymiarów pokoju, ale tego, że w tym pokoju nie powstaje fala dźwiekowa o wymaganej długości. Czyli po prostu pokój jest rzeczywiście "głuchy". Co do ustawienia głosnika to jest wszystko jedno gdzie stoi , może stać nawet w sedesie byleby tylko był spełniony warunek powstania fali dźwiękowej SŁYSZANEJ przez człowieka Natomiast za stwierdzenie, że człowiek nie słyszy basów wyznaczam cię do Nagrody Nobla. Jestes w tej chwili jedynym na świecie który coś takiego głosi. Dotychczasowa nauka stwerdziła jednoznacznie , że granicami słyszenia człowieka jest: 20Hz do 24khz wraz z wiekiem granice te bardzo sie zwężąją szczególnie od góry. Czyli człowiek słyszy basy do późnej starości natomiast już po 20-stce obniża się znacznie górna granica, aby w wieku około 40-50 lat osiągnąć poziom 14-16 khz wieku 75- 80 lat granica ta często wynosi 10 do 12 khz Jeśli chodzi o basy człowiek słyszy w wieku 50 lat zupełnie dobrze częstotliwpości w granicach 40 -50 hz. To oczym ty mówisz to nic innego jak fizyczne odczucie istnienia fali dźwiekowej ale jest to zjawisko ABSOLUTNIE drugorzędne Mając dobre słuchawki na uszach SPRZĘGNIĘTE akustycznie z błoną bębenkową na pewno nie poczujesz wiatru czy podobnych zjawisk, ale na 100% usłyszysz dźwięk. Dodatkoowo polecam literaturę z dziedziny medycyny pracy, osób pracujących w podwyzszonym poziomie hałasu. znajdziesz tam wiele ciekawych informacji na temat słyszenia przez człowieka. Dowiedz się, że człowiek posiada kilka rodzajów słuchu np. słuch relatywny, słuch barwowy i słuch absolutny. W pewnych zawodach np. muzyk słuch absolutny jest jak najmniej pożądany. Tak więc na zakończenie zdradź mi to źródło informacji o niesłyszeniu przez człowieka niskich dźwieków a będę Ci bardzo wdzieczny. Pozdrawiam Moon voyager

    Dodano po 26 [minuty]:

    Choroba! nie mogę spać przez ten Twój Bas. Proszę Cię spróbuj nawet najbardziej nieprawdopodobne miejsca. Może zacznij od: Pod wzmacniaczem, później ustawiaj i do ściany i od ściany i wzdłuż ściany, pod różnymi kątami do podłogi, sufitu itp. PRZECIEŻ MUSI BYĆ TAKIE MIEJSCE gdzie to zagra. Skoro bas słyszysz w innych pomieszczeniach to znaczy, że aparatura działa.....a może popróbuj z meblami??? przesuń, cos ustaw inaczej. To musi zagrać!!! Akustyka ma to do siebie, że najczęściej teoria "dostaje w łeb" a rządzi praktyka. Czasami każde miejsce jest dobre a czasami dosłownie każde jest złe. Moon voyager
  • #15
    Pamil
    Level 17  
    Starałem się wyrażać jak najprościej na temat czucia basów polecam stronę:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Subwoofer

    Pojęcie " słyszy " jest pojęciem przyjętym umownie, tak jak to że 2x2=4, nikt nie zastanawia się dlaczego.
    Nagrody Nobla mi nie przyznawaj tylko zastanów się, dlaczego w próżni nie słychać dźwięku.
    Głośnik to urządzenie, które napięcie elektryczne o odpowiedniej częstotliwości przetwarza na drgania membrany. Mambrana drga wprowadzając w rezonans cząsteczki powietrza, a te przekazują drgania membranie ucha.
    Membrana uszna starszych ludzi jest za mało elastyczna dla wysokich częstotliwości ( nie wchodzi w rezonans), dlatego ich nie słyszą.
    Piszesz, że w słuchawkach nie czujesz dźwięku, a ja ci ręczę że przy niektórych dostaniesz dreszczy.
    Jest to efekt rezonansu ośrodków czuciowych, a piski ( nietórzy to aż tracą przytomność).
    Pamiętaj o tym, że między słuchawką a membraną uszną jest powietrze.
    Co do medycyny to dźwięk jest to strumień powietrza wprawiony w drganie po przez struny głosowe.
    Brzuchomówstwo to nic innego jak skierowanie drgającego strumienia powierza w kierunku brzucha ( jest to sztuka którą potrafią nieliczni, ale można się nauczyć ).
    Basy sę to dźwięki, które się eksponuje po to by poczuć drgania, a nie tylko usłyszeć.
  • #16
    tomaszo
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Moon voyager - ta znana teorie to ja juz wielokrotnie i na roznym sprzecie, w roznych pomieszczeniach sprawdzalem (praktyka). Sluch mam dobry - 21 - 19000Hz. Fale nie mieszczace sie w pomieszczeniu oczywiscie sa slyszalne, ale nie sa rozroznialne, czesto (90 procent) zlewaja sie w jedna kupe miecha i nie mozna rozroznic, czy to 20Hz, czy 30Hz (pomieszczenia gdzie w teorii miesci sie 40Hz). Tak wiec... khm... Slychac, ale ciszej i niedokladnie - tak najogolniej mowiac.

    Co do problemu - trzeba poekserymentowac zarowno z miejscem odsluchowym jak i z ustawieniem glosnikow, nikt nie poda recepty - czesto rozklad jest "dziki" z uwagi na sciany, podloge i sufit pomieszczenia, ktore maja rozne wsp. tlumienia dla roznych czest - "nieliniowe"... EKSPERYMENTY ucza - i to podstawa rozeznania.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Generalnie kiepsko, jesli wymiary sa takie same - np. szer. i dl., lub sa parzystymi wielokrotnosciami siebie... Jesli chodzi o pomieszczenia ma sens szukanie tabel z tymi tzw. zlotymi proporcjami - mialem nawet taka do 20tego miejsca i gdzies posialem...
  • #17
    zioolass
    Level 20  
    moon voyager
    żeby usłyszeć ,nie potrzebujesz całej fali,tylko żeby dotarła do Ciebie,interesuje Cię przecież tylko ten przekrój rzeczywistości w którym tkwisz.fala to sposób w jaki zmiany ciśnienia akustycznego się rozchodzą w ośrodku,więc wymiary pomieszczenia umożliwiają bądż nie powstanie fali akustycznej,ale nie uniemożliwiają samych zmian ciśnienia.jak z tymi słuchawkami,piszesz,że są sprzężone z bębenkiem,to w pokoju też chyba tak może być,co?zmiany ciśnienia odczuwasz całym sobą,boś cieczą.albo weż ryby,uszu nie mają,ale pęcherzem sporo odczuwają.jak my przeponą.
    Tomaszo
    czyli pomieszczenia o największym wymiarze mniejszym niż połowa długości fali która nas interesuje traktujemy jak komorę,w której wymuszona jest zmiana ciśnienia głośnikiem?to może jakoś inaczej projektować suby do małych pomieszczeń?i dzięki za namawianie do eksperymentów;)
    ten sub to chyba najlepiej w narożnik tyłem do ścian i przysuwać/odsuwać,znależć mu miejsce..
    pozdrawiam
  • #18
    Moon voyager
    Level 21  
    Pamil wrote:
    Starałem się wyrażać jak najprościej na temat czucia basów polecam stronę:
    Quote:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Subwoofer

    Dziękuję na pewno tam zajrzę
    Quote:
    Pojęcie " słyszy " jest pojęciem przyjętym umownie, tak jak to że 2x2=4, nikt nie zastanawia się dlaczego
    .
    Ja się nad tym zastanawiałem mam nawet napisaną pracę naukową na ten temat i obroniłem ją na uczelni.
    Quote:
    Nagrody Nobla mi nie przyznawaj

    Nie, oczywiście tp był tylko koleżeński żart a swoją drogą chciałbym dostać taką nagrodę zapraszałbym Cię na piwo przez cały tydzień
    Quote:
    tylko zastanów się, dlaczego w próżni nie słychać dźwięku
    .
    Tak jest. Zastanawiałem się już nad tym i doszedłem do wniosku, że dlatego, że w próżni nie występuje nośnik fali
    Quote:
    Głośnik to urządzenie, które napięcie elektryczne o odpowiedniej częstotliwości przetwarza na drgania membrany. Mambrana drga wprowadzając w rezonans cząsteczki powietrza, a te przekazują drgania membranie ucha
    .
    Nie w rezonans. Reszta się zgadza.
    Quote:
    Membrana uszna starszych ludzi jest za mało elastyczna dla wysokich częstotliwości ( nie wchodzi w rezonans
    ),
    Nie musi wchdzić w rezonans
    Quote:
    dlatego ich nie słyszą.

    Masz rację membrana jest już za sztywna aby prawidłowo oddać drgania Jednak zauważ, że utrata słuchu obejmuje równo oba krańce słyszenia dolny od 16Hz i górny do 24kHz (u małego dziecka) odejmując oktawę z dołu otrzymujemy 32 Hz (zaokraglimy do 40Hz) a zgóry 12 kHz (u osoby starszej) czyli wynikało by z częstotliwosci, że więcej tracimy od góry, ale po przeliczeniu tego na centy lub bardziej jasno, chociaż mniej precyzyjnie na półtony człowiek traci i od góry i od dołu zakresu słyszenia równo po 12 półtonów. W późnieszym wieku to się powiększa.
    Quote:
    Piszesz, że w słuchawkach nie czujesz dźwięku,

    Chyba mnie źle zrozumiałeś albo ja cos źle napisałem. Poprawiam . Ja w słuchawkach SŁYSZĘ dźwięki. A w słuchawkach do strzelania na strzelnicy słyszę ciszę.
    Quote:
    a ja ci ręczę że przy niektórych dostaniesz dreszczy.
    Jeśli tak odbierasz muzykę to gratuluję. Jesteś bardzo wrazliwym i uczuciowym człowiekiem
    Quote:
    Jest to efekt rezonansu ośrodków czuciowych, a piski ( nietórzy to aż tracą przytomność
    ).
    Zgadzam się z Tobą dodam jeszcze że oprócz ośrodków czuciowych uruchamia sie również strefa emocjonalna człowieka, która ścisle wiąże się z percepcją świata dźwięków
    Quote:
    Pamiętaj o tym, że między słuchawką a membraną uszną jest powietrze
    .
    Będę pamiętał
    Quote:
    Co do medycyny to dźwięk jest to strumień powietrza wprawiony w drganie po przez struny głosowe.
    Chyba trochę niedokładnie, ale jeśli zgodzisz się ze mną, że mogą to być także struny np. skrzypiec lub każdy inny incytator dźwięku jakiegoś membramofonu lub idiofonu albo aerofonu ewentualnie jeszcze innego (np.chordofonu) i nie zawsze to musi być strumień. Przyznam Ci całkowitą rację
    Quote:
    Brzuchomówstwo to nic innego jak skierowanie drgającego strumienia powierza w kierunku brzucha ( jest to sztuka którą potrafią nieliczni, ale można się nauczyć
    ).
    Zawsze mi się to podobało, ale jednak trudno to opanować
    Quote:
    Basy sę to dźwięki, które się eksponuje po to by poczuć drgania, a nie tylko usłyszeć.

    Trochę niejasno się wyraziłeś, ale myslę, że wiem o co Ci chodzi
    Pozwól, że uzupełnie Twoją wypowiedź o to, że w technice polifonicznej bas stanowi podstawę akordu muzycznego Zastosowanie basu cyfrowanego ułatwiło jego zapis w dalszym rozwoju harmonii co w konsekwencji ułatwiło rozwój muzyki, którą przecież wszyscy tak bardzo lubimy. Pozdrawiam Moon voyager
  • #19
    zeberko
    Level 32  
    Jeśli bas miał by być tylko odczuwany to napewno subwoofer nie zrobił by takiej kariery jak jest to widoczne w ostatnich latach.
    Przyjemność pełnego odbioru ładnego basu jest rzeczą nader subiektywną ale ja i tak wolę go słyszeć niźli tylko miała by mi powiewć czuprynka.
  • #20
    Moon voyager
    Level 21  
    zioolass wrote:
    moon voyager
    Quote:
    żeby usłyszeć ,nie potrzebujesz całej fali,tylko żeby dotarła do Ciebie,interesuje Cię przecież tylko ten przekrój rzeczywistości w którym tkwisz.fala to sposób w jaki zmiany ciśnienia akustycznego się rozchodzą w ośrodku,więc wymiary pomieszczenia umożliwiają bądż nie powstanie fali akustycznej,ale nie uniemożliwiają samych zmian ciśnienia.jak z tymi słuchawkami,piszesz,że są sprzężone z bębenkiem,to w pokoju też chyba tak może być,co?zmiany ciśnienia odczuwasz całym sobą,boś cieczą.albo weż ryby,uszu nie mają,ale pęcherzem sporo odczuwają.jak my przeponą.

    Jeśli chodzi osłuchawki to mamy tutaj bezpośrednie sprzężenie z błoną bębenkową . Natomiast jesli chodzi o pokój to występuje problem w przekazywaniu zmian tego ciśnienia do tej błony i to jest problem w pokoju kolegi, który nie może znaleźć miejsca dla swojego głośnika. Moon Voyager
    Tomaszo
    czyli pomieszczenia o największym wymiarze mniejszym niż połowa długości fali która nas interesuje traktujemy jak komorę,w której wymuszona jest zmiana ciśnienia głośnikiem?to może jakoś inaczej projektować suby do małych pomieszczeń?i dzięki za namawianie do eksperymentów;)
    ten sub to chyba najlepiej w narożnik tyłem do ścian i przysuwać/odsuwać,znależć mu miejsce..
    pozdrawiam


    Dodano po 13 [minuty]:

    tomaszo wrote:
    Moon voyager - ta znana teorie to ja juz wielokrotnie i
    Quote:
    na roznym sprzecie, w roznych pomieszczeniach sprawdzalem (praktyka). Sluch mam dobry - 21 - 19000Hz. Fale nie mieszczace się w pomieszczeniu oczywiscie sa slyszalne, ale nie sa rozroznialne, czesto (90 procent) zlewaja się w jedna kupe miecha i nie mozna rozroznic, czy to 20Hz, czy 30Hz (pomieszczenia gdzie w teorii miesci się 40Hz). Tak wiec... khm... Slychac, ale ciszej i niedokladnie - tak najogolniej mowiac
    .
    Zgadzam sie z tobą w pomieszczeniu, gdzie nie mieszczą sie fale dźwiekowe słyszymy jak mówisz "kupę mięcha" są to w rzeczywistości ich alikwoty i pół biedy jeśli są, to coś można jeszcze usłyszeć chociaż brzmi to jak w stodole, Gorzej gdy wogóle nic nie ma, bo wszystko powytłumiane.
    Co do problemu - trzeba poekserymentowac zarowno z miejscem odsluchowym jak i z ustawieniem glosnikow, nikt nie poda recepty - czesto rozklad jest "dziki" z uwagi na sciany, podloge i sufit pomieszczenia, ktore maja rozne wsp. tlumienia dla roznych czest - "nieliniowe"... EKSPERYMENTY ucza - i to podstawa rozeznania.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Generalnie kiepsko, jesli wymiary sa takie same - np. szer. i dl., lub sa parzystymi wielokrotnosciami siebie... Jesli chodzi o pomieszczenia ma sens szukanie tabel z tymi tzw. zlotymi proporcjami - mialem nawet taka do 20tego miejsca i gdzies posialem...
  • #21
    Pamil
    Level 17  
    Polecam Ci strone: http://pl.wikipedia.org/wiki/Akustyka
    w poz. Akustyka Foniczna.
    Nie rozumiem twojego stwierdzenia, że bas jest podstawą akordu muzycznego:
    Akord - równoczesne brzmienie co najmniej trzech różnych dźwięków. Podstawowym elementem budowy akordu w systemie tonalnym jest tercja. Najczęściej spotykane są trójdźwięki durowe i molowe – składają się one z trzech dźwięków tworzących współbrzmienia dwóch tercji: małej i wielkiej. W akordzie durowym tercja wielka jest poniżej tercji małej, w akordzie molowym zaś tercja mała jest poniżej tercji wielkiej.

    W zależności od ilości dźwięków biorących udział w akordzie dzielone są one na:

    trójdźwięki
    czterodźwięki czyli akordy septymowe
    pięciodźwięki czyli akordy nonowe
    Akord może być konsonansowy lub dysonansowy

    Źródło: "http://pl.wikipedia.org/wiki/Akord_%28muzyka%29"

    1. Co jest nośnikiem fali świetlnej, elekrtomagnetycznej, radiowej w próżni?
    2. Nie rezonans, to co? Polecam budowę ucha:http://pl.wikipedia.org/wiki/Ucho
    szczególnie fragment o rezonansie.
    3. Chodziło mi o ten wiatr, którego nie czułeś- bez słuchawek też go nie poczujesz organizm nie reaguje na ten bodziec. Tylko czemu pęka błona bębenkowa przy wybuchu.
    4. Proszę Ciebie byś nigdy więcej nie pisał : " SŁYSZĘ CISZĘ " to jest to samo co widzę ciemność, no chyba że w scenariuszu filmowym.
    5. Przecież struny drgają, a każde z tych urządzeń ma pudło rezonansowe wzmacniające amplitude drgań, czemu miał bym się nie zgodzić.

    Znalazłem ciekawostkę przeczytajcie to:
    http://www.idg.pl/news/33491.html
  • #22
    drakston
    Level 18  
    mowisz ze sub jest w prawym gornym rogu przy biurku,ok

    altusy widze tez graja wprost na ciebie

    to moze zamontuj do filtra plynna regulacje fazy, albo najprosciej teraz zamien przy glosniku polaryzacje kabli
  • #23
    de Virez
    Level 24  
    Hmm Pamil, nawet ja to zrozumiałem, a Ty uparcie twierdzisz, że jest inaczej. Co do próżni, to po prostu jakies dziury w Twoim wykształceniu z fizy. Wszystkie fale to herce. Po prostu nie każdy ośrodek przenosi wszystkie fale (o samej "próżni" fizyka jeszcze mało wie). Co do trójdźwięków o kroych wkleiłeś to "wypracowanie:P", zastanawiam sie, czy wiesz, o co tam chodzi.

    Sam bas jest porzebny w muzyce po to, aby dawać także troche równowagi do wysokich tonów (tak to sam rozumiem, moje subiektywne odczucie - niech nikt mi tu o techno nie pisze)
    Pozdrawiam

    Aaaa... no i dźwięk jest to zbiór fal o różnych częstotliwościach, z jedną główną odpowiadającą nucie na pięciolinii.
    ________________

    Co do basu w pokoju, to mam podobny problem i po prostu zwątpiłem. Mam pokoj na poddaszu (ponad pół sufitu jest ścięte). Zapewne dało by się to jakoś ustawić, ale nie mam takich możliwości (nie uczepię wielkich kolumn na ściane). Poza tym ide na studia i bede mieszkał gdzie indziej (mam nadzieje, że tam bedzie lepiej).
  • #24
    Moon voyager
    Level 21  
    Pamil jestem pełen szacunku dla twojej chęci poznania nowej dziedziny wiedzy. Przeszedłeś już od akustyki do Harmonii (Harmonia to dział nauki z rodzaju nauk ścisłych traktujący o budowie akordów muzycznych) Jednakże wytłumaczenie Ci, czy wyjaśnienie wielu problemów musiałoby wiązać się z naruszeniem zasad Forum czyli zmianą tematu. Oczywiście nie nauczysz się Harmonii w jeden nawet rok, ale myśle,że potrafię ci wiele wyjaśnić Dlatego zapraszam na prywatne spotkania e-mail. Zwolnimy w ten sposób moderatora od obowiązku pogrożenia nam palcem. Wrócę do domu za jakąś godzinkę a ty w tym czasie postaw mi pytania na poczcie elektronicznej (e-mail) pozdrawiam Moon voyager
  • #25
    zeberko
    Level 32  
    No i ta definicja subwoower z wikipedi jest trochę jak by skulała.
    Bo te trzęsienie pokojem za pomocą suba to jest sprawą drugorzędną wynikającą z tego, że sub to sub.
    Ciekawym ośrodkiem rozchodzenia się fali dźwiękowej jest np. woda, gdzie prędkość jej rozchodzenia nie pozwala na zdefiniowanie kierunku skąd ona do nas dociera.
    A przytaczanie do dyskusji światła jako fali jest trochę poniżej pasa bo tęgie głowy do dzisiej nie wychodzą z zachwytu dla dualizmu tego zjawiska falowo-kwantowego
  • #26
    Moon voyager
    Level 21  
    de Virez wrote:
    Hmm Pamil, nawet ja to zrozumiałem, a Ty uparcie twierdzisz, że jest inaczej. Co do próżni, to po prostu jakies dziury w Twoim wykształceniu z fizy. Wszystkie fale to herce. Po prostu nie każdy ośrodek przenosi wszystkie fale (o samej "próżni" fizyka jeszcze mało wie). Co do trójdźwięków o kroych wkleiłeś to "wypracowanie:P", zastanawiam się, czy wiesz, o co tam chodzi.

    Sam bas jest porzebny w muzyce po to, aby dawać także troche równowagi do wysokich tonów (tak to sam rozumiem, moje subiektywne odczucie - niech nikt mi tu o techno nie pisze)
    Pozdrawiam

    Quote:
    Aaaa... no i dźwięk jest to zbiór fal o różnych częstotliwościach, z jedną główną odpowiadającą nucie na pięciolinii.


    Wow... gdybyś jeszcze dodał,że dźwięk składa się z tonów składowych zwanych alikwotami gdzie ich kolejność od podstawy wynosi: oktawa, kwinta , kwarta. tródźwięk septymowy następnie skala diatoniczna to semestr zaliczony....pozdrawiam Moon voyager
  • #27
    zioolass
    Level 20  
    panowie,kolega nie pyta przecięż gdzie ma przestawić orkiestrę,bo mu ją w auli kiepsko słychać.harmonia,że ciekawe to, i matma,tak,ale są ponoć różne zasady harmonii,nie tylko te nasze europejskie.zresztą to już sprawa muzyków.nagraniezmienia.reprodukcja zmienia.jeden do trzech głośników(razy dwa) ma reprodukować wszystko,cały obraz muzyczny i przez swoje ograniczenia go zmienia.fale podlegają ugięciom,wygaszaniom,nakładaniom,niektóre nie powstają,a nadal wielu ludzi odczuwa przyjemność,czy to ze słuchania muzyki,czy to z masażu przepony.nie ma na to wzoru.i to jest fantastyczne..ograniczmy się jednak do wymiany uwag o ustawieniu subwoofera,żeby Kolega usłyszał go nie tylko w łazience.zamieniłeś tą fazę w podłączeniu?ale by było fajnie,gdyby od tego bas wrócił..

    a co do basu,to jest to nazwa na dół pasma słyszanych/odczuwanych częstotliwości zmian ciśnienia akustycznego-dżwięków.akord w basach jest pewnie tak samo zbudowany jak analogiczny w treblach;) trzeba odtwarzać basy,żeby obraz akustyczny był pełen.zawężenie pasma z jednej strony powoduje konieczność zawężenia go i z drugiej.jest jakiś stały stosunek górnej granicznej do dolnej,Witort o tym pisał,ale nie mogę znależć.wkrótce uzupełnie


    już mam:
    "okazało się przy tym,że w wypadku muzyki, dla zapewnienia możliwie najlepszego brzmienia powinna być zachowana odpowiednia równowaga pomiędzy górną a dolną granicą pasma.orientacyjnie przyjmuje się,że iloczyn liczb wyrażających najmniejszą i największą częstotliwość pasma jest równy 500 000."...ufff.
  • #28
    de Virez
    Level 24  
    No miało być na chłopski rozum. Podziwiam Twoją wiedze Moon voyager. Niestety kolejności składowych nie znałem:)
  • #29
    Stefan99
    Level 15  
    sprawa wygląda w tej chwili następująco: subwoofer nie był zasilany TDA tylko wieżą, ponieważ tda miałem uszkodzone i teraz dopiero naprawiłem (jeden kanał narazie tylko mi gra ale to już wystarcza żeby przetestować). Przy wieży własnie bas był taki jak pisałem wyżej (a właściwie to go nie było). Po podłączeniu do TDA bass zaczął być słyszalny w każdym ustawieniu, aczkolwiek był to już inny bass (być może dlatego że wieża ma przedwzmacniacz). Bass bardziej podobał mi sie z wieży, tyle że najlepsze efekty uzyskałem w ustawieniu subwoofera w prawym górnym kącie(patrz rys). W tym ustawieniu najlepszy bas był w tym punkcie pokoju gdzie stoi wzmacniacz. Przy tda, gdziekolwiek sub by stał to bass był jednakowy. Do suba zamówiłem już końcówke STK4050 i po złożeniu powiem czy coś sie polepszy. pozdrawiam
  • #30
    Pamil
    Level 17  
    Moon voyager nie mam ochoty poznawać nowej dziedziny podałem tylko definicję słowa AKORD MUZYCZNY.
    Może być akord basowy, wtedy podstawą będą dźwięki niskie( basowe). Ale w życiu jest dużo "umowności" w fortepianie dźwięk "C" (klawisz) uderza młoteczkiem w 3 struny, natomiast akord " C-dur " składa się z dźwięków (klawiszy) C,E,G, czyli razem 9 strun. Wiem, że są strojone tak by uzyskać idealne współbrzmienie (harmonię), zgodne z określonymi regułami.
    Dlatego zgodzę się z tobą, że bas jest podstawą akordów basowych.

    DE Virez
    1. Czytaj wszystkie posty to będziesz wiedział które pytania są retoryczne.
    2. Jeżeli fala to dla ciebie tylko herce, to ile herców ma fala o zerowej amplitudzie, albo zerowej długości.
    3. A słyszałeś o fali modulowanej amplitudowo lub częstotliwośiowo.
    4. Nawet gdybym się nie znał, to łatwo się zoriętować, że akord to kilka dźwięków dobranych zgodnie z pewnymi regułami.
    5. Bas ne jest dla równowagi tylko tak nazwano niskie tony, jest jeszcze baryton, tenor, alt, sopran.
    Są to określenia zakresów oktaw w jakich się mieszczą.
    6. Co do dźwięku polecam str.:http://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi%C4%99k
    Pyt. retoryczne : Czy szum to też ma jedną główną falę odpowiadającą nucie na pięciolinii? Przecież to też dźwięk.

    Stefan 99
    Czy możesz napisać lub narysować jak ten subwoofer był podłączony do wieży.