Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czujnik poziomu paliwa. Jak podłączyć termistor PTC?

BZYKU28 18 Maj 2017 16:45 3162 64
  • #31 18 Maj 2017 16:45
    BZYKU28
    Poziom 9  

    koczis_ws napisał:
    _jta_ napisał:
    No i z podanych tam parametrów wynika, że jak połączysz ten termistor szeregowo z opornikiem 175R do napięcia 20V, to kiedy wokół termistora będzie powietrze, prąd nie przekroczy 33.5mA nawet w najniższej temperaturze, a jak się zanurzy w oleju, to nawet w najwyższej będzie co najmniej 45mA - czyli na oporniku będzie albo poniżej 5.83V (w powietrzu), albo ponad 7.83V (w oleju) - układ ma tylko sprawdzać, czy na oporniku jest mniej, czy więcej, niż około 6.8V, i wyłączać pompę, gdy napięcie na oporniku przekroczy 6.8V. Łatwizna.

    :arrow: #23 Nie wiem czy PTC o silnie nieliniowej charakterystyce jest tu dobry. - Z charakterystyk widać, że to właśnie taki jest. Dla liniowej zmiany byłyby trudne do zmierzenia.


    W załączonych danych nie ma charakterystyki rezystancji w funkcji temperatury tylko prądowo napięciowe.
    Chodziło mi o taką charakterystykę:
    Czujnik poziomu paliwa. Jak podłączyć termistor PTC?

    Tylko co będzie jak temperatura powietrza i paliwa będzie jednakowa i będzie na tym skoku rezystancji ?

    PS. Po przemyśleniu.
    Z tego wykresu napięciowo-prądowego można mniej więcej oszacować zależność rezystancji od temperatury (to są zmiany odległości między krzywymi granicznymi przy np. stałym napięciu). Wszak R=U/I . I nie wygląda to na bardzo silnie nieliniowe.
    Aby pomiar był możliwy to prąd termistora musi być na tyle duży żeby ogrzać go do temperatury wyższej niż najwyższa spodziewana temperatura paliwa i powietrza. Wtedy jest różnica w odbiorze ciepła przez otoczenie termistora (powietrze lub paliwo) nawet przy tej samej temperaturze obu czynników.


    Wiec jakie wnioski jak to zrobić? i czy ja dam rade coś takiego poskładać? Morze któryś z kolegów by się podja oczywiście nic za darmo :D

  • Sklep HeluKabel
  • #33 18 Maj 2017 19:08
    BZYKU28
    Poziom 9  

    A jakie parametry podzespołów dobrać?

  • #34 18 Maj 2017 20:57
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A jakie masz napięcie zasilania? Przydałoby się mieć stabilizowane, np. 20V. Jakie są parametry cewki przekaźnika, którego chcesz użyć (na jakie jest napięcie, jaki ma opór)?

  • Sklep HeluKabel
  • #36 19 Maj 2017 07:00
    koczis_ws
    Poziom 25  

    Rozumiem, że masz tylko zbiornik z czujnikiem i pompę. W związku z tym potrzebny będzie zasilacz, który zasili nie tylko układ czujnika ale też pompę. Układ będzie pobierał ok. 1 W jeśli zastosujesz ten przekaźnik. Do tego trzeba doliczyć moc pompy i dodać jakąś rezerwę np 20% i masz parametry zasilacza: 230 V AC / 24 V DC , 'wyliczona moc / 24 ' A.
    Schemat można wykorzystać ten, który pokazałem. Zamiast rezystorów w komparatorze daj potencjometr montażowy 100 kOM i nim dobierzesz punkt przełączania. Rezystor w sprzężeniu zwrotnym myślę że 1 MOM i kondensator 10 nF.

  • #37 19 Maj 2017 08:51
    BZYKU28
    Poziom 9  

    Mam pompę paliwa 230V zasilana jest z przetwornika prądu 24V/230V. 1200W. Pompa zamontowana jest przy pływającej cysternie do tankowania. Czujnik musi być zamontowany w zbiorniku który będzie napełniany przy lodzi. Zasilanie 230V tez ciągnę z lodzi. Mam wtyczkę która pasuje na czujnik oczywiście to tez jest specjalny rozmiar nie standardowy. Ja widział bym to tak układ zasilany 230V , z jakimś transformatorem lup przetwornikiem do zasilania zabezpieczenia prze tankowania z wyżej wymienionym czujnikiem . Dwa przekaźniki jeden który wymieniałem wcześniej i jakiś większy który uciągnie pompę paliwa. Powinno to działać tak podpływam cysterna (dodam ze nasza cysterna , zbiornik niema żadnego zasilania i napędu) do lodzi podłączam przewód zasilający 230V podłączam przewód do czujnika zbiornika , włączam pompę i tankuje gdy paliwo dotknie czujnika zabezpieczenie rozłączy pompę.

  • #39 19 Maj 2017 10:23
    BZYKU28
    Poziom 9  

    Tak wiem ale się trochę zmieniło tamta pompa jest trochę słaba mam taka mocniejsza 230V . I jak będę już coś robił to chciał bym zmienić wszystko. raz a porządnie.

  • #40 19 Maj 2017 10:43
    koczis_ws
    Poziom 25  

    BZYKU28 napisał:
    Mam pompę paliwa 230V zasilana jest z przetwornika prądu 24V/230V. 1200W. Pompa zamontowana jest przy pływającej cysternie do tankowania. Czujnik musi być zamontowany w zbiorniku który będzie napełniany przy lodzi. Zasilanie 230V tez ciągnę z lodzi. Mam wtyczkę która pasuje na czujnik oczywiście to tez jest specjalny rozmiar nie standardowy. Ja widział bym to tak układ zasilany 230V , z jakimś transformatorem lup przetwornikiem do zasilania zabezpieczenia prze tankowania z wyżej wymienionym czujnikiem . Dwa przekaźniki jeden który wymieniałem wcześniej i jakiś większy który uciągnie pompę paliwa. Powinno to działać tak podpływam cysterna (dodam ze nasza cysterna , zbiornik niema żadnego zasilania i napędu) do lodzi podłączam przewód zasilający 230V podłączam przewód do czujnika zbiornika , włączam pompę i tankuje gdy paliwo dotknie czujnika zabezpieczenie rozłączy pompę.


    To ja się już trochę pogubiłem.
    1. Skąd do kąd jest to paliwo pompowane?
    2. Gdzie znajduje się ten czujnik ?
    3. Gdzie znajduje się pompa ?
    4. Jakiej mocy jest ta pompa ?
    Jak na razie to chyba wiem , że zasilanie 230 V jest na łodzi.

  • #41 19 Maj 2017 11:00
    BZYKU28
    Poziom 9  

    koczis_ws napisał:
    BZYKU28 napisał:
    Mam pompę paliwa 230V zasilana jest z przetwornika prądu 24V/230V. 1200W. Pompa zamontowana jest przy pływającej cysternie do tankowania. Czujnik musi być zamontowany w zbiorniku który będzie napełniany przy lodzi. Zasilanie 230V tez ciągnę z lodzi. Mam wtyczkę która pasuje na czujnik oczywiście to tez jest specjalny rozmiar nie standardowy. Ja widział bym to tak układ zasilany 230V , z jakimś transformatorem lup przetwornikiem do zasilania zabezpieczenia prze tankowania z wyżej wymienionym czujnikiem . Dwa przekaźniki jeden który wymieniałem wcześniej i jakiś większy który uciągnie pompę paliwa. Powinno to działać tak podpływam cysterna (dodam ze nasza cysterna , zbiornik niema żadnego zasilania i napędu) do lodzi podłączam przewód zasilający 230V podłączam przewód do czujnika zbiornika , włączam pompę i tankuje gdy paliwo dotknie czujnika zabezpieczenie rozłączy pompę.


    To ja się już trochę pogubiłem.
    1. Skąd do kąd jest to paliwo pompowane?
    2. Gdzie znajduje się ten czujnik ?
    3. Gdzie znajduje się pompa ?
    Jak na razie to wiem , że zasilanie 230 V jest na łodzi.


    1. Paliwo pompowane jest z pływającego zbiornika na łódź . To jest łódź do wydobywania piasku niema napędu wiec paliwo trzeba donie jakoś dostarczyć.
    2. Czujnik znajduje sie w zbiorniku lodzi .
    3. Pompa jest zamontowana w pływającym zbiorniku którym dotaczamy paliwo .

    Zasada jest prosta tak jak w broszurce czujnika nie wiem czy przeglądałeś . Podjeżdża cysterna do zbiornika podłączamy przewód z cysterny do czujnika w zbiorniku , podłączamy waz którym będziemy napełniać paliwo i włączamy pompę gdy zbiornik jest pełen czujnik rozłącza pompę. U mnie jest tylko taka różnica ze odbywa się to na wodzie. i moja cysterna niema własnego zasilania jak samochodowa wiec muszę jeszcze potpiac przewód z zasilaniem.

  • #43 19 Maj 2017 12:40
    BZYKU28
    Poziom 9  

    Dokładnie tak jak to przedstawiłeś twoja propozycja tez może być to już wszystko do dogrania jak będzie najprościej . Jeszcze nie wiem dokładnie czy nie ma wymogu żeby sterownik był na cysternie ale to muszę sprawdzić.

  • #44 19 Maj 2017 12:53
    koczis_ws
    Poziom 25  

    BZYKU28 napisał:
    Dokładnie tak jak to przedstawiłeś twoja propozycja tez morze być to już wszystko do dogrania jak będzie najprościej . Jeszcze nie wiem dokładnie czy niema wymogu zęby sterownik był na cysternie ale to muszę sprawdzić.


    Jeśli jest taki wymóg to głupi, bo przecież w drugim rozwiązaniu nie tylko wyłączamy pompę ale całkiem odłaczamy zasilanie między łodzią i cysterną, i jest mniej łączenia bo tylko 1 kabel i rura i do tego jeszcze nie jest potrzebny zasilacz 230/24 bo pisałeś, że na łodzi jest 24 V. Wystarczy tylko jakiś stabilizator 18 ... 20 V do zasilania czujnika.

  • #45 19 Maj 2017 13:42
    BZYKU28
    Poziom 9  

    Nie niema takiego wymogu wiec można zrobić jak zaproponowałeś ze sterowanie będzie na łódce. Tak będzie najprościej wystarczy podłączyć jeden przewód zasilający do pompy i gotowe . Na łódce jest 24v z akumlatorow i 230V z przetwornika 1200W.

  • #46 19 Maj 2017 13:49
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Przekaźnik ze zdjęcia jest na 24V DC, i według opisu może działać dla napięć od 19.2V do 26.4V - taki masz?

    Opór cewki ma być 640Ω, czyli prąd do 41mA - to "uciągnie" nawet jakiś tranzystor małej mocy, jak BC547/BC557, jakkolwiek można dać np. BC337/BC327, żeby mieć większy zapas bezpieczeństwa. Albo... nie używać tranzystora, tylko bezpośrednio TL431, on ma nieco większą moc dopuszczalną i działa pewnie do 100mA. W tym celu TL431 powinien mierzyć napięcie na czujniku. A cały układ byłby taki: masz zasilanie z akumulatora 24V (i może na nim być od 22 do 29V), tym napięciem zasilisz przekaźnik (+cewki do +24V, równolegle do cewki dioda, katodą do +cewki, anodą do -cewki, żeby gasiła impuls napięcia przy wyłączaniu), do zasilania czujnika może stabilizator prądu 40mA między +zasilania a +czujnika (można na jakimś LM317, ale może w wersji o małej mocy, z opornikiem 33R), -czujnika do -zasilania, równolegle do czujnika dzielnik napięcia, anoda TL431 do -czujnika, katoda do -cewki, ref do dzielnika; w dzielniku dolny opornik 10k, górny 43k, albo 47k. W sumie: przekaźnik, dioda (np. 1N4001), TL431, LM317, 3 oporniki.

    Hm... trzeba by popatrzeć, czy dobrze wyliczyłem te oporniki, czy będzie spory margines bezpieczeństwa w obie strony - żeby nie wyszło tak, że przy silnym mrozie układ uzna, że czujnik jest zanurzony w oleju, choćby nie był, albo w upalny dzień nie zauważy zanurzenia. Zwłaszcza to drugie trzeba sprawdzić, bo chyba nie będzie tankowania łodzi podczas mrozów? No i nie bardzo jest jak, skąd tu wziąć powietrze o temperaturze -25°C pod koniec maja... Czyli trzeba sprawdzić, przy jakim napięciu na dzielniku przekaźnik się włącza/wyłącza (teoretycznie: 13.25V dla 43k, 14.25V dla 47k, ale TL431 może dać do 2.2% błędu, a i oporniki mogą swoje dodać, sugeruję użycie takich o tolerancji 1%, wtedy dla 43k nie będzie mniej, niż 12.67V) , oraz będzie tam jest napięcie, jeśli zanurzy się czujnik w oleju o temperaturze 50°C - to drugie powinno być co najmniej o 1V niższe.

  • #47 19 Maj 2017 14:27
    koczis_ws
    Poziom 25  

    Jak patrzę na charakterystykę tego termistora to lepiej dać prąd 35 mA bo jest w połowie pola pracy. Punkt przełączania wtedy będzie na 15 V.
    Jeśli ustabilizujemy napięcie zasilania termistora i komparatora na 18 V to rezystory w odniesieniu będą 6,8 K i 33 k. Albo potencjometr 47 k i wtedy ustawimy co trzeba niezależnie od tolerancji elementów.

    Regulacja by wyglądała tak.
    1. Ustawiamy prąd źródła na ok. 35 mA
    2. Mierzymy napięcie na termistorze w temperaturze równej połowie zakresu pracy w powietrzu.
    3. Mierzymy napięcie na termistorze w temperaturze równej połowie zakresu pracy w paliwie.
    4. Wyliczamy średnie napięcie z pkt.2 i 3
    5. Ustawiamy napięcie odniesienia na wartość wyliczoną w pkt. 4

  • #48 19 Maj 2017 20:56
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Można i 35mA - na LM317 z opornikiem 36Ω (opornik między REF i OUT, IN do +zasilania, REF do czujnika).

    Oporniki dzielnika byłyby albo 10k i 47k, albo 10k i 51k (z wartości typowego szeregu) - napięcie 14.2, albo 15.2V.

    Ważne jest, żeby przy wysokiej temperaturze paliwa zanurzenie termistora było wykrywane z zapasem.

    Przy zanurzeniu w oleju powinno być co najmniej 15.4V, w powietrzu 13.4V - chyba lepiej użyć opornika 47k i mieć próg 14.2V, wtedy nawet 5.5% błędu (3 oporniki 1%, 2.2% z TL431, a ile z LM317?) nie zakłóci działania, a najbliższa możliwość przy większym błędzie to za niski próg - czyli przy silnym mrozie układ wyłączy pompę.

    Hm... czy ja aby nie pomyliłem, kiedy włączy, a kiedy wyłączy? Przy zanurzeniu opór powinien maleć (bo termistor się ochłodzi), i wykres jest nieco mylący, bo sugeruje (a przynajmniej ja mam takie wrażenie), że przy stałym prądzie zanurzenie w paliwie zwiększy napięcie, a to nie jest prawda. Chyba układ z zasilaniem ze źródła prądowego będzie niestabilny... może jednak trzeba zasilać ten czujnik poprzez opornik ze stabilizowanego napięcia, i lepiej tak, żeby napięcie na oporniku było niewiele mniejsze, niż na termistorze - wtedy układ będzie miał większą czułość (np. gdyby zasilać przez opornik 300Ω z napięcia 25.5V). A przy zasilaniu ze źródła prądowego potrzebny byłby opornik 300Ω równoległy do termistora, ale to byłoby marnowanie prądu.

    Gotowe scalone stabilizatory napięcia są na 5, 6, 8, 9, 10, 12, 15, 18, 24V, trzeba by użyć takiego na 18V, bo ten na 24V nie będzie prawidłowo działał, gdy akumulator będzie słabo naładowany. Albo LM317 z dzielnikiem z dwóch oporników... ale to będzie więcej elementów. Trzeba by jeszcze nad tym pomyśleć...

    Do rozważenia taki układ: LM317, IN połączone z +zasilania, REF przez R1 z -zasilania, przez R2 z wyjściem, OUT przez R3 z wyjściem, między wyjściem, a -zasilania jest jakieś obciążenie, płynie przez nie prąd I, jest na nim napięcie U, jaka jest zależność między U i I ? LM317 utrzymuje napięcie Ur=1.24V między OUT i REF, prąd REF jest mały i na razie go nie liczymy, przez R2 i R1 płynie prąd U/(R1+R2), przez R3 prąd I+U/(R1+R2), a więc na R3 jest napięcie R3*I+U*R3/(R1+R2), na R2 U*R2/(R1+R2), ich suma to Ur, czyli Ur=R3*I+U*(R2+R3)/(R1+R2), U=(Ur-I*R3)*(R1+R2)/(R2+R3). Może dobrać tak: R3=15Ω, R2=220Ω, R1=4.7kΩ, i takim układem zasilać ten czujnik? Taki układ będzie udawał zasilanie z napięcia U0=Ur*(R1+R2)/(R2+R3)=26V poprzez opornik r3*(r1+r2)/(r2+r3)=314Ω.

  • #49 19 Maj 2017 23:17
    BZYKU28
    Poziom 9  

    [quote="_jta_"]Przekaźnik ze zdjęcia jest na 24V DC, i według opisu może działać dla napięć od 19.2V do 26.4V - taki masz?

    Tak taki mam.

    Dodano po 43 [minuty]:

    Troche już się pogubiłem , to jakich elementów użyć ? Jak myślicie dam rade to sam poskładać? Moze zamówił bym podzespoły poskładał i przetestował . Nie powinien to być duży koszt . Dało by rade nakreślić jakiś dokładniejszy schemat z opisem co gdzie i jak. Czy jeszcze jakieś pomysły?

  • #50 19 Maj 2017 23:18
    _jta_
    Specjalista elektronik

    To dobrze, będzie pasował do zasilania 24V. Można by w tym układzie z LM317 zastąpić R1 połączeniem oporników 3k9 (wyżej) i 910 (niżej), i napięcie z tego 910 będzie chyba w sam raz do sterowania TL431. Czyli układ by się składał z: LM317, 4 oporników (3k9, 910, 220, 15), TL431, diody 1N4001, przekaźnika. I poza przekaźnikiem (który masz) to powinno być w większości sklepów z częściami elektronicznymi, i kosztować w sumie ze 2zł. Co do oporników, to sugerowałbym kupić nie tylko podaną wartość, ale i najbliższe sąsiednie z obu stron - żeby nie iść drugi raz, jak się okaże, że może lepszy byłby nieco inny; można też kupić do każdego 16X i 33X większy (czyli 68k, 130k, 15k, 30k, 3k6, 7k5, 240, 510), żeby móc dodać równolegle i w ten sposób zmniejszyć opór o 6%, albo o 3% (zwiększenie wymagałoby łączenia szeregowo opornika 16X, albo 33X mniejszego: 240, 120, 56, 27, 13, 6.8). Można by próbować z potencjometrami, ale po pierwsze są dużo droższe (parę zł za sztukę, a oporniki po parę gr), po drugie mogą się przestawić i spowodować wadliwe działanie. Spróbuj narysować schemat według tego, co napisałem.

  • #51 23 Maj 2017 11:52
    BZYKU28
    Poziom 9  

    Nie wiem czy dobrze odczytałem to co napisałeś nakreśliłem coś takiego. Czujnik poziomu paliwa. Jak podłączyć termistor PTC?

  • #52 23 Maj 2017 12:34
    _jta_
    Specjalista elektronik

    No, prawie - próbowałeś podłączyć LM317 tak, żeby działał jako źródło prądowe, a po pierwsze ten czujnik nie powinien być zasilany ze źródła prądowego, po drugie dla źródła prądowego obciążenie powinno być podłączone do REF, a nie do OUT (w #48 napisałem "REF do czujnika"). Reszta jest prawidłowo.

    Czyli trzeba: opornik 3k9 połączyć z REF, zamiast z czujnikiem; usunąć opornik 36R, połączyć OUT przez opornik 15R do +czujnika, REF przez opornik 220R do +czujnika.

  • #53 23 Maj 2017 14:04
    BZYKU28
    Poziom 9  

    To znaczy tak ? Czujnik poziomu paliwa. Jak podłączyć termistor PTC?

    Dodano po 35 [minuty]:

    W tym tygodniu powinienem mieć wszystkie elementy będę testował.

  • #54 23 Maj 2017 14:29
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Dokładnie o to mi chodziło - mam nadzieję, że czegoś nie pomyliłem.

    Testowanie można by zrobić tak:
    1. Na razie nie montujemy ani czujnika, ani LM317, ani nie podłączamy nic do styków przekaźnika, za to górny koniec opornika 3k9 łączymy z katodą TL431 i mierzymy napięcie katoda-anoda TL431.
    2. Montujemy układ według schematu (tylko wciąż nie podłączamy nic do styków przekaźnika), sondę umieszczamy w zamrażarce i mierzymy napięcie między górnym końcem opornika 3k9, a anodą TL431.
    3. Potrzebny termometr z zakresem do 100°C i małe metalowe naczynie (ma się w nim zmieścić ten termometr i sonda - może jakaś rurka zamknięta na końcu); umieścić w nim sondę i termometr, wlać olej, wstawić do garnka z wodą i powoli podgrzewać, zapisując temperaturę i napięcie (mierzone jak w 2).

    Jeśli z sondą w zamrażarce napięcie będzie wyraźnie większe, niż w 1, i przekaźnik będzie włączony, a z sondą w oleju nagrzanym do 60°C wyraźnie mniejsze, i przekaźnik będzie wyłączony, to można uznać, że układ działa prawidłowo.

  • #55 23 Maj 2017 15:38
    BZYKU28
    Poziom 9  

    Cos takiego będzie dobre ? (TL431ACLP ) Takie mam . I takie (LM 317 T) ?

  • #56 23 Maj 2017 16:54
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Rozumiem, że TL431ACLP to są w obudowie takiej, jak tranzystory małej mocy? Bardzo dobre.

    A LM317T to chyba ma sporą obudowę, będzie w miarę dogodny do montażu? Ale chyba inne łatwo dostępne nie są dogodniejsze. Pod względem parametrów OK.

  • #57 23 Maj 2017 17:11
    BZYKU28
    Poziom 9  

    Czujnik poziomu paliwa. Jak podłączyć termistor PTC?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Czujnik poziomu paliwa. Jak podłączyć termistor PTC?

    Dodano po 36 [sekundy]:

    Dokładnie takie.

  • #58 23 Maj 2017 23:17
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Aha, pierwszy to TL431, drugi to LM317. W nocie katalogowej TI dla LM317 znalazłem "Battery-Charger Circuit", podobny do fragmentu mojego układu, ten sam układ jest też omówiony w nocie NS dla LM317 i LM317L jako "Regulator with Line Resistance in Output Lead".

    Uzupełnienie do #54: oprócz pomiaru z czujnikiem w zamrażarce warto zrobić pomiar z czujnikiem w powietrzu o temperaturze pokojowej (czy raczej, jaka akurat będzie w otoczeniu), bądź nawet ogrzanym, a oprócz pomiaru w podgrzanym oleju, pomiar w oleju bez podgrzewania; jeśli układ i czujnik działają prawidłowo, to przy umieszczeniu czujnika w cieplejszym powietrzu napięcie będzie większe, niż w zimnym w zamrażarce, to z kolei będzie znacznie większe, niż z czujnikiem w gorącym oleju, a najmniejsze będzie z czujnikiem w zimnym oleju.

  • #59 24 Maj 2017 10:50
    koczis_ws
    Poziom 25  

    Układ wygląda 'chytrze' :). Mam tylko jedną wątpliwość, czy sterowanie przekaźnikiem za pomocą diody Zenera to dobry pomysł ? Wiem, że sterowanej ale . . .

  • #60 24 Maj 2017 11:26
    _jta_
    Specjalista elektronik

    TL431 to "dioda Zenera" ze wzmacniaczem - układ wykorzystuje i "diodę Zenera" i ten wzmacniacz. Poczytaj w nocie katalogowej, jak można go użyć.