Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Podtrzymanie zasilania radia samochodowego

marianmaciag 16 Maj 2017 13:31 2313 9
  • #1 16 Maj 2017 13:31
    marianmaciag
    Poziom 3  

    To mój pierwszy post na forum, więc pragnę wszystkich serdecznie powitać!

    Zakładam nowy temat, gdyż pomimo przejrzenia wielu postów o podobnej tematyce, nie udało mi się znaleźć odpowiedzi na mój problem. A brzmi on następująco: chciałbym podtrzymać zasilanie radia samochodowego przez pewien czas po wyłączeniu zapłonu. Czas ten powinien się mieścić w przedziale 15-30min. Na rozwiązanie problemu mam dwa pomysły, ale potrzebuję pomocy w ich realizacji.

    Pomysł 1.
    Opóźnienie wyłączenia oparte o jakiś bufor/kondensator. Idea zbliżona do tej - Podtrzymanie zasilania radia samochodowego, tylko pewnie na nieco innych elementach:.
    Problemy, których się spodziewam: duża pojemność kondensatora wymuszająca długi czas jego ładowania, brak możliwości precyzyjnego określenia czasu rozładowania

    Pomysł 2.
    Do radia mam obecnie podane dwa rodzaje napięcia: stałe 12V bezpośrednio z akumulatora i służące tylko dla podtrzymania pamięci oraz 12V podawane po załączeniu zapłonu i wykorzystywane jako główne zasilanie radia. Chciałbym wykonać układ, który po odłączeniu napięcia z zapłonu przekieruje stałe napięcie zasilania w miejsce napięcia z zapłonu i podtrzyma je przez zadany czas.

    Proszę o pomoc w zaprojektowaniu układu(ów) i dobraniu odpowiednich wartości elementów lub wskazanie lepszego rozwiązania, jeśli takowe istnieje.

    Pozdrawiam,
    MM

    0 9
  • #2 17 Maj 2017 12:56
    bodom
    Poziom 30  

    marianmaciag napisał:
    ... mam obecnie podane dwa rodzaje napięcia: stałe 12V bezpośrednio z akumulatora i służące tylko dla podtrzymania pamięci oraz 12V podawane po załączeniu zapłonu i wykorzystywane jako główne zasilanie radia.

    Jak odłączysz od instalacji radia +po zapłonie i ten pin ISO podłączysz do stałego + (czyli działasz z pinami 4 i 7 ISO) to otrzymasz oczekiwany efekt.

    0
  • #4 17 Maj 2017 19:15
    marianmaciag
    Poziom 3  

    bodom napisał:

    Jak odłączysz od instalacji radia +po zapłonie i ten pin ISO podłączysz do stałego + (czyli działasz z pinami 4 i 7 ISO) to otrzymasz oczekiwany efekt.

    No właśnie nie do końca, bo będę musiał pamiętać o każdorazowym wyłączaniu radia przed wyjściem z auta, a tego właśnie chcę uniknąć. Chciałbym aby układ odcinał zasilanie automatycznie, nawet jeśli ja zapomnę to zrobić.

    W międzyczasie jeden z kolegów z forum podesłał mi chyba najlepsze rozwiązanie problemu - przekaźnik czasowy wydłużający 3SRP15005+. Wygląda na to, że właśnie tego szukałem. Jak zamówię i podłączę, to podzielę się informacjami na temat działania tego układu.

    Pozdrawiam i serdecznie dziękuję za wszelkie sugestie,
    MM

    0
  • #5 07 Cze 2017 11:53
    marianmaciag
    Poziom 3  

    Witam ponownie.

    Układ do podtrzymania zasilania radia oparty na przekaźniku 3SRP15005+ działa ok, jednak tylko połowicznie rozwiązuje mój problem. Po wyłączeniu zapłonu radio gra przez określony czas, ale podczas odpalania napięcie spada i radio ponownie się uruchamia. Akumulator nie jest stary, dodatkowo podczas odpalania staram się wyłączać inne odbiorniki, a układ elektryczny auta jest sprawdzony i nie ma nigdzie "wycieków". Chciałbym zaradzić temu zjawisku stosując jakiś bufor. Ponieważ, jak już pisałem wcześniej, lutowanie idzie mi o wiele lepiej niż projektowanie układów, proszę Was o pomoc w zaprojektowaniu takiego układu (samego bufora) oraz dobraniu odpowiednich komponentów.
    Na początek stworzyłem coś takiego - link. Główne problemy jakie pokazuje symulator to znaczny skokowy wzrost napięcia podczas rozpoczęcia ładowania kondensatora oraz szybki spadek napięcia podczas jego rozładowywania. Czy taki układ rozwiąże mój problem? Czy powinienem dodadać do niego jeszcze jakieś elementy?

    Dodatkowe informacje:
    1. Napięcie zasilania radia to oczywiście 12V, ale niestety nigdzie nie mogę znaleźć informacji o tolerancji zmian napięcia
    2. Moc radia: 4x45W
    3. Po co to wszystko? Z dwóch powodów. Po pierwsze: stacyjka Fiata ma jedynie 3 stany, a nie jak w innym autach 4 stany. Oznacza to, że gasząc silnik każdorazowo odłączam napięcie zapłonu i zasilania radia. Po drugie: radio jest na Androidzie i czas jego uruchamiania to około 35 sekund, czyli za każdym razem gdy gaszę auto potrzebuję 35 sekund na ponowne uruchomienie radia. Dodatkowo radio działa jako jednostka centralna, na której uruchamiana jest nawigacja, kamera cofania, rejestrator drogi i Torque, więc takie każdorazowe czekanie na ponowne uruchomienie jest po prostu szalenie uciążliwe.

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam,
    MM

    0
  • #6 10 Cze 2017 22:20
    VIGOR_PICTURES
    Poziom 20  

    marianmaciag napisał:
    Witam ponownie.

    Układ do podtrzymania zasilania radia oparty na przekaźniku 3SRP15005+ działa ok, jednak tylko połowicznie rozwiązuje mój problem. Po wyłączeniu zapłonu radio gra przez określony czas, ale podczas odpalania napięcie spada i radio ponownie się uruchamia. Akumulator nie jest stary, dodatkowo podczas odpalania staram się wyłączać inne odbiorniki, a układ elektryczny auta jest sprawdzony i nie ma nigdzie "wycieków". Chciałbym zaradzić temu zjawisku stosując jakiś bufor. Ponieważ, jak już pisałem wcześniej, lutowanie idzie mi o wiele lepiej niż projektowanie układów, proszę Was o pomoc w zaprojektowaniu takiego układu (samego bufora) oraz dobraniu odpowiednich komponentów.
    Na początek stworzyłem coś takiego - link. Główne problemy jakie pokazuje symulator to znaczny skokowy wzrost napięcia podczas rozpoczęcia ładowania kondensatora oraz szybki spadek napięcia podczas jego rozładowywania. Czy taki układ rozwiąże mój problem? Czy powinienem dodadać do niego jeszcze jakieś elementy?

    Dodatkowe informacje:
    1. Napięcie zasilania radia to oczywiście 12V, ale niestety nigdzie nie mogę znaleźć informacji o tolerancji zmian napięcia
    2. Moc radia: 4x45W
    3. Po co to wszystko? Z dwóch powodów. Po pierwsze: stacyjka Fiata ma jedynie 3 stany, a nie jak w innym autach 4 stany. Oznacza to, że gasząc silnik każdorazowo odłączam napięcie zapłonu i zasilania radia. Po drugie: radio jest na Androidzie i czas jego uruchamiania to około 35 sekund, czyli za każdym razem gdy gaszę auto potrzebuję 35 sekund na ponowne uruchomienie radia. Dodatkowo radio działa jako jednostka centralna, na której uruchamiana jest nawigacja, kamera cofania, rejestrator drogi i Torque, więc takie każdorazowe czekanie na ponowne uruchomienie jest po prostu szalenie uciążliwe.

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam,
    MM

    Witaj,
    A nie myślałeś o jakimś prostym mikrokontrolerze (plus dzielnik napięcia), który będzie monitorował napięcie w instalacji elektrycznej. W przypadku zmiany napięcia z 14.4V na 12V (lub mniej) kontroler odpala timer (ustawiony przez Ciebie w programie / potencjometrem) po którym odcina zasilanie przekaźnika do radia.

    Pozdrawiam!

    0
  • #7 11 Cze 2017 05:28
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Zasil układ opóźniający przez diodę a po niej kondensator elektrolityczny.

    0
  • #8 11 Cze 2017 07:53
    web69
    Poziom 27  

    Szukasz dziury w całym... większość odbiorników samochodowych wyłącza się na chwilę w czasie rozruchu silnika i nie jest to wada. Radio ma się wyłączyć jeśli napięcie zasilania spadnie poniżej 10.5V

    1
  • #9 11 Cze 2017 10:54
    marianmaciag
    Poziom 3  

    Cytat:
    A nie myślałeś o jakimś prostym mikrokontrolerze (plus dzielnik napięcia)

    Mikrokontroler chyba nie rozwiąże problem spadku napiecia podczas opalania.

    Cytat:
    Zasil układ opóźniający przez diodę a po niej kondensator elektrolityczny.

    Tak właśnie wygląda załączony układ. Problem mam z prawidłowym doborem parametrów, np.pojemnosci kondensatora.

    Cytat:
    Szukasz dziury w całym...

    Zgodziłbym się, bo w żadnym moim poprzednim aucie mi to nie przeszkadzało, ale moje obecne radio uruchamia się ponad 30 sekund, a to już mnie denerwuje.

    0
  • #10 11 Cze 2017 15:01
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Musisz dobrać doświadczalnie.
    Inne rozwiązanie to akumulator źelowy 1,2Ah teź zasilany przez diodę. Powinien dać sobie radę.

    0