Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V

jogma 17 May 2017 13:14 13269 29
Wago
  • #1
    jogma
    Level 11  
    Cześć Wszystkim

    Sprzęt:
    kosiarka Stiga 53seq 4 b z silnikiem Briggs&Stratton 775 IS (instart) - elektryczny rozruch
    bateria 10,8 V 1,45 Ah/15,7 Wh.

    Czy zamiast baterii 10,8 V można jakoś podmienić zestaw na akumulator żelowy 12 V np. 9 Ah za ok. 100 zł? Trochę mi szkoda wydawać 350 zł na baterię, która padnie po 2 latach. Jak myślicie, czy dałoby się to zrobić? Czy rozrusznik nie ulegnie uszkodzeniu przy wyższym napięciu? Jak najlepiej się za to zabrać?

    Bardzo będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    jarcecz
    Level 17  
    Z punktu widzenia napięcia to nie ma problemu (li-po 10,8 to tak naprawdę 10,8 V- 12,6V). Pytanie brzmi, czy bez przerabiana ci to podejdzie. Aku li-po na pewno posiadał zabezpieczenia czy w kosiarce, czy tylko w baterii, tego nie wiem. Chyba że to są aku NI-Cd, to wtedy będzie łatwiej, ale czy napięcie ponad 12 V nie będzie miało wpływu na rozrusznik, tego nie wiem.
  • Helpful post
    #3
    szybki105
    Level 17  
    W jakiej technologi wykonany jest oryginalny akumulator Li-Ion, LiPo, NiMH? Napięcie wyjściowe 10,8 V sugerowało by któreś z powyższych. Wiedząc to można rozważyć też regenerację, powinno być taniej. Jest wiele firm które tym się zajmuje, ew. samemu jak ma się odpowiednie umiejętności.
    Co do zamiany na akumulator żelowy 12 V, to trudno stwierdzić czy to zaszkodzi.
    Czy z akumulatora 10.8 V zasilany jest tylko rozrusznik, czy może jeszcze moduł zapłonowy? Czy ten akumulator jest ładowany w czasie pracy kosiarki, czy oddzielną ładowarką?
    Pierwsze co trzeba mieć na uwadze, to wyższe napięcie o czym wspominał już jarcecz.
    Napięcie takiego świeżo naładowanego akumulatora żelowego 12 V może wynieść od 13,8 do ok. 14,5 V (zależy od ładowarki).
    A napięcie oryginalnego naładowanego akumulatora to pewnie ok. 12,6 V.
    Różnica niewielka, sam silnik rozrusznika powinien taką różnicę napięć wytrzymać, o ile nie będzie zbyt intensywnie eksploatowany, teoretycznie może się przegrzać.
  • #4
    jogma
    Level 11  
    Dzięki za odpowiedzi.

    Jest to akumulator litowo-jonowy, z baterią zewnętrzną tak jak w np. we wkrętarkach. Zastanawiałem się czy nie dodać jakiegoś stabilizatora L7912 12 V 1,5 A, wtedy może rozwiązałby się problem z wyższym napięciem, z tym że ja to wyczytałem, bo się na tym nie znam. Po prostu próbuję zaoszczędzić trochę kasy, akumulator kosztuje 50 zł a to ustrojstwo 350. Co do przegrzania to rozrusznik kręci max 5 s i odpala, więc chyba w tym czasie nie powinno się przegrzać.

    Dodam, że bateria padła miesiąc po gwarancji 2 letniej.
  • Helpful post
    #5
    web69
    Level 32  
    Daj sobie spokój z tymi stabilizatorami, czy wiesz jaki prąd pobiera rozrusznik? Naładowany akumulator kwasowy, żelowy ma 12.3-12.6 V a nie 14. Podłącz żelówkę i sprawdź.
  • #6
    jogma
    Level 11  
    Nie wiem jaki prąd pobiera, nie ma żadnej naklejki, a w częściach zamiennych niestety nie jest to opisane. Chyba wielkość tego prądu nie robi wielkiej różnicy czy aku będzie 4 Ah czy 7 Ah?

    Panowie, przymierzam się do podłączenia akumulatora, jednak zauważyłem, że w kosiarce zamontowany jest mikroprzełącznik oraz, że z baterii wychodzą 4 przewody. Bardzo Was proszę o zerknięcie na schemat i podpowiedzenie jak to podłączyć do aku, gdzie jest tylko plus i minus. Szczególnie nie wiem co to za kabel idzie z baterii do mikroprzełacznika i jak to podłączyć do aku.

    1. Schemat

    Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V

    2. Zdjęcie mikroprzełącznika, z którego wychodzą 2 wtyczki - do kluczyka stacyjki i do baterii jak w schemacie.

    Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V
  • #7
    szybki105
    Level 17  
    Ten mikroprzełącznik to jakie może mieć zadanie, czym jest załączany, jakaś linka, dźwigienka?
    Przydałyby się zdjęcia reszty elektryki, ten akumulator z "baterią zewnętrzną" też. Czy sama bateria też ma cztery styki? Po schemacie można wywnioskować, że do załączania rozrusznika jest dodatkowy przekaźnik czy elektronika. Prądu rozruchowego raczej na mikroprzełącznik puszczać się nie powinno.
  • #8
    jogma
    Level 11  
    Trochę niejasno się wyraziłem mówiąc o zewnętrznej baterii, już wyjaśniam:

    to jest bateria:
    Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V

    tak wygląda ładowarka:
    Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V

    tak wygląda mikroprzełącznik:
    Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V

    tak wyglądają przewody wychodzące od baterii:
    Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V

    1 i 2 są połączone i 1 idzie do rozrusznika a 2 do stacyjki
    3 (czerwony) do rozrusznika
    4 do mikroprzełącznika v7-6c37e9-036, dokładnie tego jak na tej stronie: Link

    wg informacji z tej strony ten przełącznik jest maksymalnie na 15 A. Podejrzewam, że mikroprzełącznik za pomocą tej blaszki połączonej w jakiś sposób z silnikiem daje prąd w odpowiednim momencie do cewki.

    tutaj jeszcze raz schemat:
    Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V

    Ponawiam pytanie, jak to podłączyć poprzez aku żelowy, nie uszkadzając rozrusznika a przede wszystkim mikroprzełącznika o tych parametrach:
    Kosiarka B&S - zamiana baterii li-ion 10,8V na aku żelowy 12V
  • #9
    szybki105
    Level 17  
    jogma wrote:
    Ponawiam pytanie, jak to podłączyć poprzez aku żelowy, nie uszkadzając rozrusznika a przede wszystkim mikroprzełącznika o tych parametrach

    Podłączyć akumulator zgodnie z biegunowością bezpośrednio do rozrusznika, poprzez solidny włącznik albo przekaźnik np. dedykowany do rozruszników w skuterach, motocyklach. Może solidny włącznik wystarczy, nie wiadomo ile prądu pobiera rozrusznik.
    To jeśli chodzi o samo kręcenie rozrusznikiem. Ale nie wiadomo czy to wystarczy, żeby kosiarka odpaliła. Coś jeszcze trzeba zrobić z przewodami do cewki, nie wiadomo też do czego służy mikroprzełącznik.
    Na zdjęciach oryginalnego akumulatora chyba widać oznaczenia plus i minus i dwa dodatkowe piny, być może jest to złącze balancera Li-Ion a może coś innego. Na schemacie nie widać gdzie te poszczególne piny są podłączone, gdzie plus gdzie minus. Mikroprzełącznik też ma określony układ styków, a na schemacie nie widać jak jest podłączony. Nie mając przed sobą tego sprzętu i bez pomiarów na odległość trudno dobrze doradzić.
  • Wago
  • #10
    emdi90
    Level 2  
    Z baterii wychodzą 4 styki, dwa skrajne to plus i minus (jest na nich no powiedzmy 1 V) to rozrusznika. Obwód jest przerwany przełącznikiem, który zwiera, gdy złapiemy za rączkę i odbezpieczymy hamulec. Teraz zajmiemy się odpalaniem. W tym przypadku jest to rozwiązane w baterii, jest tam mikrokontroler i gdy wciskany odpalanie (czerwony rozruch) to jest podawane napięcie z PLUSA baterii na złączę obok i wtedy też układ daje znać dwóm MOSFETom (takie małe przekaźniki) by się otworzyły i napięcie 10,8 V idzie na rozrusznik. Rozrusznik jest niby 12-woltowy, to i aku 12 V się nada, ale by ominąć ten system z MOSFETami, to trzeba będzie pod guzik odpalania jeszcze dodać przekaźnik. Do zrobienia, czy jest ktoś chętny sprzedać starą baterię? Może być zepsuta, na części 😅
  • #11
    kris86k
    Level 11  
    Mam pytanie, jak sprawdzić baterię? Czy trzeba zewrzeć dwa wewnętrzne piny, czy podać na któreś napięcie? Chcę ją obciążyć zewnętrznym źródłem, bo odpalanie raz działa, a raz nie.

    Bateria to IS12B.
    Piny: - | TH | E | +
  • #12
    dizba
    Level 32  
    jogma wrote:
    to jest bateria:

    Wpisz na allegro: 18650 blaszki.
    Wymienisz zwykłą lutownicą.
  • #13
    kris86k
    Level 11  
    Ale nikt o to nie pytał i nie jest to takie proste, bo są tam ogniwa 3,6 V i to wysokoprądowe.
  • #14
    dizba
    Level 32  
    Bardzo proste. I na allegro masz 20 i 30 amperowe.
  • #15
    kris86k
    Level 11  
    Jak to wiem, ale warto o tym wspomnieć, żeby nie zrobić sobie pochodni z akumulatora.
    Pytałem jednak o coś zupełnie innego.
  • #16
    dizba
    Level 32  
    kris86k wrote:
    Czy trzeba zewrzeć dwa wewnętrzne piny, czy podać na któreś napięcie?

    Jak nie chcesz polecieć w kosmos, to ich nie dotykaj. Jakiekolwiek działania to tylko na plusie i minusie. Jeżeli po ładowaniu na nich nie ma co najmniej 12 V, to bateria jest do naprawy.
  • #17
    kris86k
    Level 11  
    Widzę, że nie zapoznałeś się z tematem od początku. To nie jest typowy akumulator. Prąd jest "puszczany" dopiero po podaniu sygnału na odpowiedni pin przez wewnętrzne mosfety w akumulatorze. W tym cały problem.
    Regeneruję sobie akumulatory i porad podstawowych nie potrzebuję. Dość dobrze znam li-Ion, wiem na czym polega ich testowanie, wymiana, zgrzewanie, lutownie itd.
    Trochę szkoda, że tak doświadczony forumowicz zaśmieca temat nawet się z nim nie zapoznając.
  • #18
    dizba
    Level 32  
    kris86k wrote:
    Regeneruję sobie akumulatory i porad podstawowych nie potrzebuję

    Z takim doświadczeniem jeszcze nie rozebrałeś tej baterii? Pokaż co jest w środku.
    Jeżeli Ci czasami nie kręci rozrusznik, to sprawdź czy ręcznie da się obrócić. Bo to wcale nie musi być wina baterii.
  • #19
    kris86k
    Level 11  
    Sprzęt nie należy do mnie, nie mam go na miejscu. Wziąłem baterię do sprawdzenia, ale wyszedł zonk. Sama kosiarka jest na gwarancji (gwarancja jest 3 letnia, minęło już ponad dwa), ale bateria prawdopodobnie już po, ale nie jestem tego pewny, dlatego jeszcze jej nie ruszyłem. Sprzęt poszedł by do serwisu, ale serwis wymaga aby wysłać kosiarkę do nich (inne miasto) a jest z tym problem, żeby spakować bo kosiarka jest sporych rozmiarów.
    Kolega emdi90 pisał, że sygnał jest podawany z plusa na złącze obok, ale nie do końca rozumiem co to znaczy. Plus z pinem obok jest zwierany i wtedy pojawia się napięcie na pinach?
    Wiem, że napięcie na rozrusznik jest podawane bezpośrednio z baterii oznaczonych jako + i - ale napięcia tam nie ma. W kosiarce są 3 piny. Dwa zewnętrzne i jeden dodatkowy wewnętrzny przy + oznaczony jako E.
  • #20
    dizba
    Level 32  
    W internecie nic nie o tej baterii, a z rysunków powyżej nic nie wynika. Ja bym podał napięcie na kosiarkę z normalnego akumulatora samochodowego i zobaczył co będzie. Nie chce mnie się wierzyć, że w baterii jest przekaźnik. Ładowarka też musiałaby włączać ten przekaźnik do ładowania. Jakaś paranoja. Poza tym ta bateria jest bez balansera, a więc żywotność krótka.
  • #21
    kris86k
    Level 11  
    Bateria może mieć balanser wbudowany, a osobny układ, jak pisze jeden z kolegów, załącza napięcie mosfetami.
    Już wiele baterii tak ma, że balanser z ładowarką jest w środku, a podłącza się jedynie zasilanie. Czasem nawet zwykłym złączem DC okrągłym "tulejkowo-bolcowym".
    Tutaj rozwiązanie wynika być może z obawy przed zwarciem i pożarem. Ryzyko zwarcia 3 pinów naraz jest o wiele mniejsze niż dwóch.
    Ładowarka może włączać baterię identycznie jak kosiarka, niestety jej też nie mam pod ręką w tej chwili.
  • #22
    lukaszmi221
    Level 2  
    Mam ten sam problem z tym silnikiem. Kupiłem kosiarkę używaną bez ładowarki z rozładowaną a może nawet uszkodzoną baterią. Na szybko żeby sprawdzić czy kosiarka działa, podłączyłem do styków + i - baterie 12 V z wkrętarki i odpaliła, ale rozrusznik przy tym połączeniu kręci cały czas.
  • #23
    kris86k
    Level 11  
    Jeśli zapoznasz się z tematem, wszystko stanie się jasne.
    Napisz co chcesz osiągnąć. Najprościej kupić nową baterie ale domyślam, że chcesz tego uniknąć.
  • #24
    lukaszmi221
    Level 2  
    Na ten moment chciałem znaleźć sposób na naładowanie baterii np. wykorzystując ładowarkę DeWalt na baterie 10,8 V. Chcę uniknąć zarówno kupowania nowej baterii, jak i ładowarki, która nie jest tania. Jeśli okaże się, że bateria jest uszkodzona, to przerobię instalację w kosiarce pod baterie DeWalt, bo mam trochę sprzętu tej marki i tak było by dla mnie najkorzystniej chyba.
  • #25
    kris86k
    Level 11  
    O ile dobrze pamiętam w kosiarce są trzy piny. Sprawdź czy po naciśnięciu dźwigni start i przycisku rozrusznika następuje zwarcie pomiędzy którymś z pinów plus lub minus z trzecim pinem. Naciskaj i puszczaj przycisk, wtedy zobaczysz zmianę na mierniku, bo może coś pokazywać nawet bez naciśnięcia startera.
    Najlepiej rozkręć też baterię i porób zdjęcia.
  • #26
    tpieczka
    Level 11  
    U mnie na tej baterii między + i - jest ok. 0,1 V. Kosiarka dzisiaj zamilkła, diody pokazują naładowanie 100%. Po włożeniu do ładowarki po 5 min już pokazywała, że bateria jest naładowana.
    Jak sprawdzić tą baterię, czy to ona padła, czy może ładowarka, rozrusznik itd??
    Kosiarka Stiga Twinclip.
  • #27
    kris86k
    Level 11  
    Jeśli masz jakiekolwiek doświadczenie elektroniczne, spróbuj tak: kosiarkę ustaw na start (nie wiem jak to się odbywa w Twoim modelu), potrzebne będą zapewne dwie osoby. Na piny kosiarki, które na baterii są oznaczone jako + i - podłącz zasilanie bezpośrednio z akumulatora 12 V o wydajności minimum 10 A, musi to być akumulator, zwykły zasilacz nie wystarczy. Może to być akumulator skutera, samochodowy itp. Uwaga na zwarcia i prawidłowe podłączenie polaryzacji! Rozrusznik powinien zakręcić bez naciśnięcia przycisku startera rozrusznika. Jeśli kosiarka odpali, winna bateria lub przycisk/układ startera.
    To, że na baterii pokazuje 0,1 V, nie oznacza, że jest na pewno uszkodzona.
    Koniecznie daj znać jak poszło.
  • #28
    tpieczka
    Level 11  
    Bateria jest sprawna, uszkodzony jest jeden z kabli we wtyczce, która łączy się z kablem od przycisku startera.
    Próbuję to właśnie połatać, bo nie widzę takich kabli do kupienia z taką rurkową złączką, a kabel jest uszkodzony prawdopodobnie przy samej wtyczce.
  • #29
    kris86k
    Level 11  
    To powiedz jeszcze skąd ten wniosek, może się komuś przyda na przyszłość.
  • #30
    tpieczka
    Level 11  
    Baterie (ma 5 lat) sprawdziłem w innej kosiarce w sklepie, potem znalazłem ten przerwany kabel.
    Połatałem i działa.
    Pozdrawiam.