Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekrój przewodu pomiędzy akumulatorami

badman2503 17 Maj 2017 20:57 777 15
  • #1 17 Maj 2017 20:57
    badman2503
    Poziom 9  

    Witam,
    Posiadam 3 akumulatory żelowe 12v 7Ah które zamierzam połączyć równolegle. Jakiego przekroju przewodu powinienem użyć do połączenia tychże 3 aku. Znajdować się będą obok siebie więc odległość między zaciskami to raptem ok 10 cm. Pobór prądu to ok 4A.
    Chciałbym ładować te akumulatory nie bezpośrednio przy zaciskach a za pomocą przedłużki ( akumulatory będą schowane) o ok 1 metra długości.
    Proszę również o informacje o przekroju przedłużki ( ładowanie prądem ok 3,5A)
    Dziękuje za odpowiedzi
    Pozdrawiam

  • #3 17 Maj 2017 21:05
    karolark
    Poziom 39  

    Połączenie równoległe jest co najmniej nie zalecane - przy lekkich róznicach napięć a zawsze takie sa będa prądy wyrównawcze ( samorozładowanie )

  • #4 17 Maj 2017 21:07
    badman2503
    Poziom 9  

    niewolno2 napisał:
    Poczytaj trochę o łączeniu akumulatorów równolegle aby sprawdzić czy spełniają one odpowiednie kryteria.


    Akumulatory są identyczne o tych samych parametrach. Wszystkie są fabrycznie nowe. W sieci nie napotkałem innych przeciwskazań dot. łączenia tych akumulatorów. Jeśli jest jeszcze coś co powinienem sprawdzić, proszę o poradę.
    Pozdrawiam

    P.S. Dzięki "Karolark" za informację. Czytałem że problemy takie mogą sie pojawić kiedy akumulatory będą o różnym stanie zużycia. Nie przewiduje dla nich długiego życia. Czy to o czym piszesz jest pewne, czy może jedynie zdarzyć się w sytuacji długiego użykowania i różnego zużycia akumulatorów ?

  • #5 17 Maj 2017 21:46
    niewolno2
    Poziom 38  

    badman2503 napisał:
    Akumulatory są identyczne o tych samych parametrach. Wszystkie są fabrycznie nowe. W sieci nie napotkałem innych przeciwskazań dot. łączenia tych akumulatorów.

    Ta informacja powinna pojawić się na samym początku postu, skąd my mamy znać ich parametry. Jeżeli są to nowe, takie same akumulatory to można je łączyć równolegle.

  • #6 17 Maj 2017 21:59
    Xantix
    Poziom 39  

    badman2503 napisał:
    . Czytałem że problemy takie mogą sie pojawić kiedy akumulatory będą o różnym stanie zużycia.

    Tylko jeśli jeden z nich będzie totalnie zajeżdżony lub z np. ze zwarciem celi a drugi sprawny i w dobrej kondycji. Albo gdyby znacznie różniły się pojemnością (np aku 7 Ah połączony równolegle z 80 Ah). Takie sytuacje są już groźne.

    badman2503 napisał:
    Nie przewiduje dla nich długiego życia.

    A czemu? Nie rozładowywuj zbyt mocno, doładowywuj jak najczęściej prądem o odpowiednich parametrach i nie przeładowywuj ich a posłużą Ci długo.

    badman2503 napisał:
    Czy to o czym piszesz jest pewne, czy może jedynie zdarzyć się w sytuacji długiego użykowania i różnego zużycia akumulatorów ?

    Te mityczne "prądy wyrównawcze" są stanowczo przereklamowane. Straszy się nimi ludzi, ale jakoś nadal się łączy ogniwa równolegle i nie ma z nimi problemów. IMHO bardziej wymagające jest łączenie szeregowe, gdyż tam ogniwa są poddawane takim samym obciążeniom niezależnie od ich kondycji i parametrów. Przez co np. ogniwo nieco słabsze od reszty zużywa się szybciej. Łączenie równoległe jest pod tym względem korzystniejsze, gdyż każde z ogniw pracuje na miarę swoich możliwości i nie jest nadmiernie obciążane.

  • #7 17 Maj 2017 22:00
    eurotips
    Poziom 33  

    Plusy łącz 2.5mm² w trójkąt (jak najkrótsze odcinki) a minusy 1.5mm² w gwiazdę (łączone w jednym punkcie wspólnym). Tak łączy się duże akumulatory samochodowe w specjalnych pojazdach tylko tam daje się przekroje 35-50 mm².

  • #8 17 Maj 2017 22:56
    badman2503
    Poziom 9  

    eurotips napisał:
    Plusy łącz 2.5mm² w trójkąt (jak najkrótsze odcinki) a minusy 1.5mm² w gwiazdę (łączone w jednym punkcie wspólnym). Tak łączy się duże akumulatory samochodowe w specjalnych pojazdach tylko tam daje się przekroje 35-50 mm².


    Rozumiem że "+" akumulatora 1 łącze z 2 , 2 z 3 i potem 3 bezpośrednio z 1 ?
    Natomiast "-" nie idą do siebie bezpośrednio a łączą się w pewnym punkcie trzema osobnymi równymi przewodami ?

    Co sądzisz o przekroju przewodu do metrowej przedłużki ?
    Pozdrawiam.

  • #9 18 Maj 2017 07:35
    eurotips
    Poziom 33  

    Przy łączeniu plusów wzoruj się na zgrzewaniu pakietów,
    przy 3 sztukach najczęściej zgrzane są jedną taśmą w linii a wyprowadzenie jest na środkowym ogniwie. Z masą dobrze zrozumiałeś. Przy prądzie kilka A na przedłużkę możesz dać przekrój 2.5 - 4 mm², wszystko zależy jaki maksymalny prąd chwilowo masz pobierać, do ładowania prądem 3.5 A to nawet 1.5 mm² wystarczy.

  • #10 18 Maj 2017 08:42
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Xantix napisał:

    Te mityczne "prądy wyrównawcze" są stanowczo przereklamowane. Straszy się nimi ludzi, ale jakoś nadal się łączy ogniwa równolegle i nie ma z nimi problemów.

    Nieprawda, nie masz racji. Mylisz ponadto fabryczne wykonania, kiedy akumulatory są dobierane do łączenia, z zabawami amatorów, którzy próbują łączyć to co mają pod ręką. Otóż przy łączeniu równoległym każdy akumulator będzie miał wydajność tego najsłabszego. Pozostała część zgromadzonego na tych "lepszych" ładunku zostanie właśnie utracona w prądach wyrównawczych. To tak jak na wycieczce terenowej w grupie, gdzie tempo marszu narzuci najsłabszy i najwolniejszy uczestnik wyprawy. Inni są zmuszeni dostosować się do jego szybkości poruszania się, a jeśli chcą iść szybciej, mogą biegać w kółko, wokół tego najgorszego. Wyprzedzić go jednak im nie wolno.
    Zjawisko bardzo niepożądane i występujące zawsze w przypadku jakichkolwiek różnic w pojemności, napięciu i rezystancji wewnętrznej poszczególnych jednostek.
    Xantix napisał:

    IMHO bardziej wymagające jest łączenie szeregowe, gdyż tam ogniwa są poddawane takim samym obciążeniom niezależnie od ich kondycji i parametrów. Przez co np. ogniwo nieco słabsze od reszty zużywa się szybciej. Łączenie równoległe jest pod tym względem korzystniejsze, gdyż każde z ogniw pracuje na miarę swoich możliwości i nie jest nadmiernie obciążane.

    To jest mit w Twoim wykonaniu.

  • #11 18 Maj 2017 09:04
    badman2503
    Poziom 9  

    eurotips napisał:
    wszystko zależy jaki maksymalny prąd chwilowo masz pobierać,


    Maksymalny prąd to 3A.

    Korzystając z okazji. Czy chcąc podłączyć taki moduł mogę jako zasilanie korzystać z pomiarowanego układu akumulatorów czy muszę mieć osobne zasilanie ?
    Przekrój przewodu pomiędzy akumulatorami Przekrój przewodu pomiędzy akumulatorami

    Pozdrawiam
    Wojciech

  • #12 18 Maj 2017 10:34
    eurotips
    Poziom 33  

    Śmiało możesz tym mierzyć zasilając z samych akumulatorów.
    Tylko złącze prądowe usuń i przylutuj przewody bezpośrednio do pinów tego miernika.

  • #13 18 Maj 2017 10:57
    badman2503
    Poziom 9  

    eurotips napisał:
    Tylko złącze prądowe usuń i przylutuj przewody bezpośrednio do pinów tego miernika.

    Rozumiem że usuwam złącze plastikowe i lutuję piny kablem do tych od pomiarów ?
    Przekrój przewodu pomiędzy akumulatorami

    Czy może zrobić tak że usunę dwa złącza i tam bezpośrednio dolutuję te przewody ?
    Przekrój przewodu pomiędzy akumulatorami

    ( Przepraszam za jakość wykonania)

  • #14 18 Maj 2017 11:12
    eurotips
    Poziom 33  

    Tylko przewody grube: żółty i czarny trzeba lutować, dla pewności, bo zwyczajnie się stopi to złącze, nie wiem po co przewód czerwony w tej potrójnej wiązce jest taki gruby, chyba tylko technologicznie bo to tylko wejście pomiaru napięcia. Reszty nie trzeba lutować bo prądy są znikome.

  • #15 18 Maj 2017 11:30
    badman2503
    Poziom 9  

    eurotips napisał:
    Tylko przewody grube: żółty i czarny trzeba lutować, d

    Jednak się poddaje. Nie zrozumiałem . Cienkie ( czarny i czerwony) jest od zasilania. O nich nic nie piszesz.
    Całkowicie usunąć złącze plastikowe od przewodów grubych i zlutować piny ( czarny i żółty) ?

  • #16 18 Maj 2017 11:56
    eurotips
    Poziom 33  

    Nie ruszaj tego złącza od zasilania z przewodami czerwonym i czarnym.
    Utnij kostkę ze złącza 3-pin i przewody przylutuj bezpośrednio do pinów w module.
    Tak tylko na marginesie ci poradziłem że przewód czerwony możesz przy okazji wymienić na cieńszy.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME