Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Xsara Picasso 2.0hdi 2002r - Dziwna praca uk³adu ch³odzenia.

emswisnia 19 May 2017 18:17 9135 16
  • #1
    emswisnia
    Level 15  
    Witam,
    Mam problem z uk³adem ch³odzenia w XP 2.0hdi 2002r.
    Auto jest po wymianie ch³odnicy klimatyzacji oraz ch³odnicy wody.

    Dodatkowo wymieniony zosta³ termostat na nowy.

    Zala³em nowy p³yn ch³odz±cy i odpali³em auto z nawiewem ustawionym na maksymalnie ciep³e powietrze. Po otwarciu siê termostatu dola³em brakuj±cy p³yn, ale przez ponad godzinê pracy nie za³±czy³ siê ani razu wentylator od ch³odnicy. Na wska¼niku pokazuje ca³y czas dwie kreski temperatury.
    Podczas pracy silnika mia³em odkrêcony odpowietrznik przy termostacie. Na pocz±tku wylatywa³a para ciep³a a pó¼niej co jaki¶ czas krople p³ynu ch³odz±cego.

    W zbiorniczek wyrównawczy mia³em wkrêcony korek z lejka w celu lepszego nalewania p³ynu. Czyli zbiornik by³ ca³y czas odkrêcony.
    Podczas gdy dodawa³em wiêcej gazu stan p³ynu ch³odz±cego w zbiorniczku siê zwiêksza³ do takiego stopnia ze pojawia³ siê nawet w lejku.

    Gdy zakrêci³em korek od zbiornika to po pewnym czasie gdy silnik by³ nagrzany przewody za termostatem i przed by³y twarde i stan p³ynu ch³odz±cego siê zmniejszy³ nawet do stanu poni¿ej kreski minimum. Poziom by³ wcze¶niej przed kresk± maksimum.



    Spróbowa³em równie¿ odkrêciæ korek upustowy od termostatu to od razu wylatywa³ p³yn ch³odz±cy. Natomiast gdy odkrêci³em korek od zbiorniczka to poziom p³ynu gwa³townie siê podniós³ a¿ zacz±³ wylatywaæ przez korek.

    Testowa³em uk³ad pod k±tem uszczelki pod g³owic± metod± sprzedawan± na Allegro, czyli korek i menzurka od wina. Po wlaniu niebieskiego czynnika kolor nie zmieni³ siê podczas pracy na biegu ja³owym jak i po dodawaniu gazu.

    Co mo¿e byæ nie tak? Zastanawia mnie czemu przez tak d³ugi czas nie za³±czy³ siê wentylator.

    Od³±czaj±c wtyczkê od czujnika temperatury w bloku silnika od razu wskakuj± wszystkie kreski na wska¼niku oraz informacja o przegrzaniu. Po przekrêceniu stacyjki na zap³on momentalnie za³±czany jest wentylator na drugi bieg.

    W³±czaj±c klimatyzacje za³±cza siê wentylator na pierwszym biegu.

    Sprawdzi³em bia³y opornik montowany w obudowê wentylatora w sposób dotykaj±c omomierzem z dwóch stron koñców termika. Pokazywa³ przep³yw. Tak samo gdy dotyka³em sprê¿ynê.

    Czy s± jakie¶ bezpieczniki lub przeka¼niki od wentylatora?
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj siê za darmo
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    emswisnia
    Level 15  
    To jak proponujesz nape³niæ uk³ad i nastêpnie odpowietrzyæ?
    Dobrze wiedzieæ ¿e ciê¿ko nagrzaæ ten silnik. Tak mi siê wydawa³o ¿e jest on bardzo wydajny.
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    emswisnia
    Level 15  
    Je¶li nape³nie uk³ad na zimno to jedynie jak siê nie myle pojawi siê p³yn na odpowietrzniku od nagrzewnicy poniewa¿ ale ju¿ na termostacie nie bo jest za zamkniêciem.
    Czyli nape³nie poziom w zbiorniczku na maks gdy zimny silnik zakrêcê korek od zbiorniczka i uruchomiæ mam silnik. Tylko czy nawiew mam ustawiæ aby dzia³a³ i jakie powietrze ma dmuchaæ ciep³e i zimne?
    Nastêpnie czekam a¿ nagrzeje siê do 2 kresek i sprawdzê czy przez odpowietrznik przy termostacie zacznie lecieæ p³yn ch³odz±cy. Gdy zacznie lecieæ zakrêcam odpowietrznik i gaszê silnik.
    Czekam na ostygniêcie silnika i zweryfikuje poziom p³ynu jak bêdzie poni¿ej to mam dolaæ przez korek od zbiorniczka do poziomu maks.

    Rozumiem ¿e ciê¿ko jest doprowadziæ do za³±czenia siê wentylatora ch³odnicy na postoju?

    Mo¿e byæ tak ¿e czujnik od temperatury silnika ¼le pokazuje warto¶æ? Niby na desce rozdzielczej poka¿e 2 kreski ale w rzeczywisto¶ci bêdzie przek³amywaæ? Czujnik jest oryginalny.
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    emswisnia
    Level 15  
    Aby wiedzieæ czy jest ju¿ 90'C czy te¿ nie musze pod³±czyæ najlepiej pod kompa (lexia). Tym bardziej nie wiem czy silnik w XP ma pracê w 90'C czy nie mniej.

    W takim razie jak mam odpowietrzyæ uk³ad? Skoro naleje p³ynu ch³odz±cego do zbiorniczka i zakrêcê wszystkie odpowietrzniki i korek od wlewu?

    Jak próbowa³em odpowietrzyæ uk³ad na pracuj±cym silniku (korek od wlewu p³ynu otwarty) to taki mia³em efekt:
    Gdy powoli zaczyna³ wylatywaæ p³yn z odpowietrznika termostatu:

    Nastêpnie po pewnym czasie by³o tak:


    Na pocz±tku jak odkrêci³em odpowietrznik to wylatywa³a para.
    Niestety nie mam specjalnego zbiornika tak jak zaleca to konstruktor.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    emswisnia
    Level 15  
    My¶la³em ¿e uk³ad trzeba odpowietrzyæ podczas pracy silnika najpierw przy nagrzewnicy i gdy pojawia siê p³yn zakrêciæ i tak samo przy termostacie.
    Z tego co piszesz to odpowietrzanie jest wtedy gdy po opró¿nieniu uk³adu nalewa siê nowy p³yn i trzeba patrzeæ na odpowietrznik od nagrzewnicy gdy siê pojawi zakrêcamy i tak samo z odpowietrznikiem przy termostacie. Po wykonaniu tego mam odpaliæ silnik aby siê zagrza³ i nastêpnie ostyg³. Po tym zobaczyæ ile jest p³yn i w razie czego dolaæ do poziomu maksimum.

    Czy to normalne jest ¿e gdy silnik jest nagrzany to przewody te grube czyli dolny i górny od ch³odnicy s± twarde ¿e ciê¿ko jest je nacisn±æ?

    Dzisiaj zabra³em auto na krótki przejazd i tak poziom p³ynu na zimnym by³ ponad kreskê minimum. Zrobi³em oko³o 20km drogi gdzie auto siê zagrza³o. Po przyje¼dzie na miejsce i odczekaniu jakiej¶ godziny sprawdzi³em poziom p³ynu i by³ on prawie na równi z gwintem od korka zbiorniczka wyrównawczego. Zastanawia mnie sk±d nagle zwiêkszy³ siê poziom p³ynu?

    Nie wiem jak by³o wcze¶niej bo nie u¿ytkuje XP na co dzien ale podczas drogi z prêdko¶ci± 80km/h pierwsza kreska na wy¶wietlaczu pojawi³a siê po 5km a druga kreska po przejechanych 9km.

    Jeszcze jak by¶ móg³ mi wyja¶niæ jak pojawi siê p³yn w odpowietrzniku w termostacie skoro na zimnym silniku jest on zamkniêty.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    emswisnia
    Level 15  
    Najpro¶ciej mówi±c mam spu¶ciæ p³yn przez dolny przewód od ch³odnicy, wsadziæ go na miejsce. Odkrêciæ odpowietrzniki od nagrzewnicy i przy termostacie. Nalewaæ p³yn i obserwowaæ gdy pojawi siê on w odpowietrznikach, gdy tak bêdzie mam zakrêciæ odpowietrzniki i zakrêciæ zbiornik wyrównawczy - odpaliæ silnik. Ustawiæ nawiew na minimaln± temperaturê (ze ¶rednim nadmuchem) gdy silnik siê nagrzeje do 90'C - jak pisa³e¶ pewnie nie za³±czy siê wentylator od ch³odnicy (ciekawi mnie co trzeba zrobiæ aby siê on za³±czy³) zgasiæ i poczekaæ a¿ ostygnie.
    Po tym zabiegu sprawdziæ jak przedstawia siê poziom p³ynu ch³odz±cego i w razie niskiego poziomu odkrêciæ korek od zbiorniczka i wlaæ p³yn do poziomu maksimum i zakrêciæ korek.

    Xsara Picasso 2.0hdi 2002r - Dziwna praca uk³adu ch³odzenia.

    Zastanawia mnie bardzo czemu podniós³ mi siê poziom p³ynu po "krótkiej" je¼dzie.

    Nurtuje mnie te¿ opornik/rezystor montowany do obudowy wentylatora który zawiera termik i sprê¿yne czy s± one sprawne ze wzglêdu na ten nie za³±czaj±cy siê wentylator. Silnik pracowa³ prawie godzine w temperaturze 33 stopni i ani razu nie w³±czy³ siê wentylator.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    ALIBABA I
    Level 28  
    Witajcie kol. pozwolê sobie wtr±ciæ siê do dyskusji
    emswisnia wrote:
    Zastanawia mnie bardzo czemu podniós³ mi siê poziom p³ynu po "krótkiej" je¼dzie.
    zrób tak jak kol [quote="georgesgr"] pisze a mo¿e te¿ tak. nagrzewnica kabiny jest wy¿ej jak uk³ad ch³odzenia silnika, wiêc p³yn pod górkê nie pójdzie przy nape³nianu uk³adu i na wolnych obrotach jej raczej nie uzupe³ni, pozostaje dobrze go przegoniæ lub alternatywa na jechaæ na jaki¶ najazd ¿eby przód samochodu by³ wysoko i wtedy uzupe³niaæ, podobny przypadek mia³em w BM-ce pomog³o od strza³a to s± uk³ady ci¶nieniowe jak georges ci napisa³ wiêc na otwartym obwodzie gdy nie jest odpowietrzony bêd± cyrki.
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    emswisnia
    Level 15  
    Wczoraj na noc zostawi³em odkrêcony korek od zbiorniczka gdzie poziom p³ynu by³ na wysoko¶ci gwintu (tak ¿e p³yn móg³ wej¶æ przez wê¿yk górny od ch³odnicy - powrotny).
    Dzisiaj pod³±czy³em pod komputer i tak:
    Przy 77-78'C pojawia siê druga kreska na wy¶wietlaczu.
    Przy 82-83'C otwiera siê termostat i widaæ jak pompowany jest p³yn przez cienki wê¿yk od ch³odnicy.
    Przy 98'C za³±cza siê wentylator na pierwszym biegu i sch³adza silnik do 91'C
    Wentylator za³±cza siê przy ka¿dym razem gdy temperatura osi±ga 98'C.

    Przetestowa³em Lexia wentylator na pierwszym i drugim biegu.
    Podczas testów temperatura paliwa by³a 40'C
    Temperatura na dworze 30'C
    Temperatura p³ynu ch³odzenia przewa¿nie pokazywa³a 0,5'C ró¿nicy od temperatury wody (np. ch³odzenia 91,5'C, wody 92'C)

    Wê¿e przez ten ca³y czas udawa³o siê nagnie¶æ bez wiêkszego oporu - na pewno l¿ej ni¿ wcze¶niej.
    https://youtu.be/nc2EJENsjJc

    Jedyna rzecz jaka zauwa¿y³em to ¿e s³ychaæ syczenia z korka od zbiorniczka i po ostygniêciu czasami jaka¶ kropla pojawi siê na zbiorniku.

    Przy testowaniu na zimnym silniku poziom p³ynu by³ miêdzy kresk± maks a minimum. Po odpaleniu auta poziom spad³ poni¿ej kreski minimum ale tak ¿e czujnik nie wykrywa³ ¿e jest za ma³o p³ynu.
    Gdy termostat siê otworzy³ poziom p³ynu siê zwiêkszy³ do stanu takiego jak przed testowaniem.

    Je¶li otworzy siê termostat i bêdzie pompowany p³yn przez cienki wê¿yk od ch³odnicy to czy w zbiorniczku bêd± pojawiaæ siê jakby b±ble albo spieniony p³yn?
  • #16
    emswisnia
    Level 15  
    Uk³ad uda³o siê odpowietrzyæ.
  • #17
    emswisnia
    Level 15  
    Problem rozwi±zany. Uk³ad odpowietrzony. Dodatkowo wymienione przewody od zbiorniczka wyrównawczego.