Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak przygotować transformator do przetwornicy typu push-pull

Karlos12 20 May 2017 07:42 5040 8
NDN
    Karlos12
    Level 16  
    Witam, otóż chcę zbudować przetwornicę sinusoidalną 24V DC 230V AC.
    Dodam że w indukcjach jestem zielony dlatego proszę o pomoc i wyrozumiałość.
    I tak falownik sinus już mam przygotowany do pracy, jest to moduł który przenosi moc 1-2kW zakupiony na ebay jako kit.
    Jednak aby pracował poprawnie potrzebuje on dwóch napięć.
    Napięcie podstawowe to 350V DC, a napięcie pomocnicze to 18V AC.
    Zrobiłem sterownik oparty na SG3525 plus klucze IRF3205, częstotliwość pracy zakładam na 100kHz, a zasilanie to 24V - 28V DC.
    I teraz mam problem z transformatorem których posiadam dwie sztuki typu ETD49 3CF9 bez szczeliny, AL=4200.
    I tak się trochę pobawiłem z nawinięciem tego trafka i guzik z tego co wyszło, bo albo tranzystory przy obciążeniu 100W rozrywało, albo jajeczka można by na nich smażyć oczywiście są zamontowane na radiatorach.
    Po prostu nie umiem przeliczyć ile zwojów na pierwotnym ma być i na wtórnym, grubość drutu oraz kolejność nawijania. Kolejność nawijania to robiłem tak uzwojenie wtórne nawijałem jako pierwsze, a pierwotne jako drugie różnymi ilościami zwojów. Nawijałem także w inny sposób - wtórne 40zw - pierwotne 4zw - wtórne 40zw - pierwotne 4zw. i w tym układzie najgorzej działało bo potrafiły wysadzać tranzystorki. Jak przygotować transformator do przetwornicy typu push-pull
    Bardzo proszę o pomoc .
  • NDN
    _lazor_
    Moderator of Designing
    To można faktycznie obliczyć, jednak nigdy tego nie robiłem. Najskuteczniejszą i zarazem najłatwiejszą metodą jest sprawdzanie przebiegu prądu na nieobciążonym transformatorze, jeśli przebiegi prądu nie wskazują na nasycanie się, to ilość uzwojeń jest ok.

Nawijasz najpierw pierwotne (dla przekładu 2x4 )następnie wtórne.