Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Otwór w okrągłym radiatorze pod LED Cree.

23 Maj 2017 09:34 2016 15
  • Poziom 9  
    Witam. Mam pytanie o okrągły radiator pod diodę mocy Cree.

    Dioda wygląda tak:
    Otwór w okrągłym radiatorze pod LED Cree.

    Radiator pasujący pod ta diodę wygląda tak:
    Otwór w okrągłym radiatorze pod LED Cree.
    Radiator w środku ma otwór o średnicy 11 mm. Płytka (podstawa diody) ma średnicę 20 mm.
    Pytanie po co jest ten otwór ? Zmniejsza on powierzchnię styku diody z radiatorem. Ze względu na półokrągłe wycięcia w płytce diody, jej powierzchnia styku z radiatorem jest nieduża w porównaniu do powierzchni płytki (podstawy) diody.

    Czy ten otwór w radiatorze ma jakieś techniczne (logiczne) uzasadnienie ? Bo ja takiego uzasadnienia nie widzę.

    Zastanawiam się czy nie zlikwidować tego otworu wklejając w niego klejem termoprzewodzącym kawałek pręta aluminiowego.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 9  
    Podstawa diody jest cała idealnie płaska. Ten otwór w radiatorze jest na wylot.
    Może te radiatory były produkowane pod jakieś urządzenie inne niż dioda i tam ten otwór był potrzebny. Może akurat przypadkiem pasują też pod diody. Inaczej nie umiem sobie tego wytłumaczyć, ale elektrykiem, czy elektronikiem nie jestem więc pytam, bo może ma to jakiś sens przy zastosowaniu pod diody.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Pierwotnie ten profil był wyprodukowany w innym celu dla np. diody prostowniczej lub tyrystora. A jako, że najpewniej zalegał w magazynie to znaleziono mu nowe życie żeby się nie marnował. Otwór w tym zastosowaniu jest do niczego niepotrzebny a wręcz jest szkodliwy. Najlepiej było by go zaślepić poprzez wprasowanie lub wbicie odpowiednio dopasowanego pręta aluminiowego lub miedzianego i wyrównanie powierzchni.
  • Poziom 9  
    goldi74 napisał:
    Najlepiej było by go zaślepić poprzez wprasowanie lub wbicie odpowiednio dopasowanego pręta aluminiowego lub miedzianego i wyrównanie powierzchni.

    Tak by było najlepiej, ale otwór jest 11mm i pręt alu czy miedziany jeżeli takie są, to nie są raczej łatwo dostępne. Może ktoś wie gdzie kawałek takiego pręta można by kupić wysyłkowo ?

    Mam alu pręta 10mm, dlatego myślałem żeby go wkleić w ten otwór klejem termo przewodzącym.
  • Poziom 2  
    Otwór przygotowany pod gwint drobnozwojowy M12.
    Nie polecam wklejać/wbijać pręta Cu z racji agresywności połączeń Al/Cu.
    Może jakaś nierdzewna śruba?

    W sklepach Castorama można spotkać profile Al różniste widziałem też pełne pręty ale czy z tym wymiarem? Trza by sprawdzić.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Zgadza się, w Castoramie są pręty aluminiowe, ale średnicy 11mm nie ma. Nie widzę też takiej średnicy w internecie.

    Realnie zostają mi 3 możliwości wypełnienia tej dziury. Którą wybrać ?
    (1) alu pręt fi 10mm na klej termoprzewodzący
    (2) alu pręt fi 10mm na pastę termoprzewodzącą (nie wyleje się, bo otwór z obu stron będzie zamknięty)
    (3) kupić alu pręta fi 12mm i oszlifować go ręcznie i niedokładnie i wbić go w otwór, tak żeby wszedł z oporem i ewentualnie wcześniej posmarować go pastę termoprzewodzącą.
    Jakie według was rozwiązanie było by najlepsze ?
    A może ktoś ma kawałek alu pręta fi 11mm i by mi odsprzedał wysyłkowo. Potrzebny jest mi odcinek 10 cm, bo mam 4 takie radiatory do zaślepienia.
  • Poziom 23  
    Awerss napisał:
    Czy ten otwór w radiatorze ma jakieś techniczne (logiczne) uzasadnienie ?

    Można by zapytać, po co zastosowano żebra, można było wstawić wałek o średnicy fi 50, też by odprowadził ciepło.
    Moim zdaniem otwór ten zwiększa powierzchnię chłodzenie. A o ile, to można sobie wyliczyć.
  • Poziom 38  
    Awerss napisał:
    kupić alu pręta fi 12mm i oszlifować go ręcznie i niedokładnie i wbić go w otwór

    Lepiej na tokarkę dać i przetoczyć , chociaż amatorskie przeszlifowanie da prawie taki sam skutek .
    REMUR. napisał:
    Moim zdaniem otwór ten zwiększa powierzchnię chłodzenie. A o ile, to można sobie wyliczyć.

    Marginalny efekt. Żeberka to 90 % skuteczności .
  • Poziom 25  
    Pytanie zasadnicze, które jeszcze nie padło: jakim prądem będzie zasilana dioda? Może zaślepianie otworu wcale nie jest potrzebne. Co to za model diody?
  • Poziom 38  
    Witam,
    moim zdaniem wszystkie powyższe dywagacje są pozbawione sensu.
    Gotowe, pasywne radiatory do LED, bez żadnych bezsensownych otworów, udziwnień, itd, są tanie jak barszcz.
    Wszystkie te operacje toczenia, frezowania, szlifowania, wklejania i co tam jeszcze, będą wielokrotnie droższe od zakupu gotowego radiatora, mogą również dać efekt znacznie odbiegający od oczekiwań.

    Pozdrawiam
  • Poziom 27  
    Otwór jest na wylot? Być może po drugiej stronie radiator jest płaski.
  • Poziom 25  
    krzysiek_krm napisał:
    Witam,
    moim zdaniem wszystkie powyższe dywagacje są pozbawione sensu.
    Gotowe, pasywne radiatory do LED, bez żadnych bezsensownych otworów, udziwnień, itd, są tanie jak barszcz.
    Wszystkie te operacje toczenia, frezowania, szlifowania, wklejania i co tam jeszcze, będą wielokrotnie droższe od zakupu gotowego radiatora, mogą również dać efekt znacznie odbiegający od oczekiwań.

    Bez sensu? Jeżeli okaże się, że będzie zasilał diodę np. 500mA, to po co wydawać kasę na nowe radiatory. Przykręcić tak jak jest i się nie przejmować otworem.
  • Poziom 33  
    Myślę, że prościej będzie rozwiercić ten otwór do 12mm i wtedy wcisnąć pręt 12mm. Tak będzie najprościej i najtaniej.
  • Poziom 38  
    Piotrek#G napisał:
    Bez sensu? Jeżeli okaże się, że będzie zasilał diodę np. 500mA, to po co wydawać kasę na nowe radiatory. Przykręcić tak jak jest i się nie przejmować otworem.

    Jeżeli dioda jest na MCPCB, może tak, może nie, należałoby to obliczyć a następnie zweryfikować doświadczalnie. Jeżeli jest na "zwykłej" płytce, równie dobrze można jej nie przykręcać do niczego, efekt cieplny będzie podobny.
    teskot napisał:
    Myślę, że prościej będzie rozwiercić ten otwór do 12mm i wtedy wcisnąć pręt 12mm. Tak będzie najprościej i najtaniej.

    Jak już wspomniałem, rozwiercanie, wbijanie, szlifowanie, itp, będzie droższe od zakupu nowego radiatora, który kosztuje około 10 zł za sztukę, nie są to jakieś rzucające na kolana pieniądze.
  • Poziom 25  
    krzysiek_krm napisał:
    eżeli dioda jest na MCPCB, może tak, może nie,

    Z tego co widać na załączonym przez autora zdjęciu, dioda jest na MCPCB i jest to prawdopodobnie dioda XP-E.
    krzysiek_krm napisał:
    należałoby to obliczyć

    Nie przesadzajmy, to nie prom kosmiczny. ;) Poza tym, ciężko o wszystkie niezbędne dane do obliczeń.
    Dla mnie sprawa jest prosta, jeżeli prąd jest poniżej 500mA, to przykręcić i się nie martwić. Samo MCPCB jeżeli nie będzie zabudowane, to wystarczy do 200mA. Jeżeli jest powyżej 500mA, to przykręcić i sprawdzić temperaturę podłoża przy normalnej pracy, tuż przy diodzie. Jeżeli przekracza 60°C, to wtedy można zastanawiać się nad wymianą bądź poprawieniem posiadanych radiatorów. Oczywiście przy montażu zastosować pastę termo przewodzącą i zadbać o jak najlepsze spasowanie powierzchni.