Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów z wydajnością w grach.

sylweksylwina 06 Cze 2017 17:57 5310 0
  • #1 06 Cze 2017 17:57
    sylweksylwina
    Red. Komputery FAQ

    Witam, opiszę w jaki sposób należy diagnozować problemy wydajnościowe w grach komputerowych.
    Poradnik tworzony na platformie Intel + Nvidia, jednak na innych platformach sprawdzi się równie dobrze.

    Po pierwsze za pomocą menadżera zadań należy się upewnić czy żaden proces po za grą nie korzysta nadmiernie z procesora lub pamięci.

    Programy użyte w dalszej części poradnika do pobrania są tutaj: HWiNFO RTSS

    Konfiguracja OSD - bardzo pomocne przy samodzielnym diagnozowaniu problemów

    Spoiler:

    Zaczniemy od zainstalowania obu programów czyli HWiNFO oraz RTSS.


    Po zainstalowaniu możemy zacząć od uruchomienia RTSS. Pokaże nam się takie oto okno:

    Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów z wydajnością w grach.

    Krótki opis istotnych opcji:
    Start with windows - po zaznaczeniu uruchamia RTSS przy starcie OS
    Show On-Screen Display - włącza/wyłącza menu ekranowe (dalej w skrócie jako OSD)
    Dodatkowo wg. uznania można wybrać sobie narożnik w którym ma się wyświetlać OSD, można również wybrać rozmiar (zoom) czcionki oraz kolory.

    Następnie można zminimalizować RTSS i uruchamiamy HWiNFO w trybie Sensors Only.
    Wchodzimy w ustawienia, przechodzimy w zakładkę z numerem 1

    Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów z wydajnością w grach.

    Widzimy listę ze wszystkimi opcjami monitorowania. Każdą z nic h możemy odpowiednio skonfigurować.

    Krótki opis opcji:

    2 - Show value in OSD - zaznaczamy tu dla konkretnej opcji czy chcemy pokazać ją na OSD
    3 - Show Label in OSD - zaznaczamy jeżeli chcemy mieć przy konkretnej wartości etykietę (opis)
    4 - Wybieramy Linie i kolumny w których ma znaleźć się konkretna opcja
    5 - Skrót klawiszowy którym możemy włączyć i wyłączyć OSD - odpowiednik opcji Show On-Screen Display w RTSS; z doświadczenia wiem, że może nie zawsze i nie wszędzie działać ten skrót więc najlepiej uruchomić grę po włączeniu OSD w RTSS.

    Przydałoby się skonfigurować OSD dla:

    -Temperatury CPU
    -Użycia poszczególnych rdzenii/wątków CPU




    -Użycia pamięcia wirtualnej jak i RAM
    -Szybkości CPU
    -Temperatury GPU
    -Prędkości obrotowej wentylatorów GPU
    -Użycia GPU
    -Użycia VRAM (pamięci karty graficznej)
    -Szybkości GPU jak i VRAM
    -Ilości wyświetlanych klatek na sekundę (FPS)


    Przykładowa konfiguracja OSD

    Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów z wydajnością w grach.

    W tym momencie możemy przystąpić do rozgrywki monitorując na bieżąco podstawowe parametry.
    Po ponownym uruchomieniu komputera najpierw uruchamiamy RTSS, później HWiNFO. W innym wypadku nie będziemy mieli ilości klatek na sekundę ani w OSD ani w HWiNFO.


    Pomoc dla laików którzy chcą skorzystać z pomocy na forum:

    Spoiler:
    Jeżeli nie czujesz się na siłach z konfiguracją OSD w HWiNFO, jest jeszcze inna łatwiejsza opcja. Oczywiście należy zacząć od zainstalowania programu HWiNFO. Po uruchomieniu w trybie Sensors Only klikamy na ikonę z obrazka:

    Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów z wydajnością w grach.

    Po wciśnięciu tego przycisku wybieramy lokalizację pliku do którego będą rejestrowane wszystkie bieżące parametry w HWiNFO. Uruchamiamy grę i zaczynamy rozgrywkę i kontynuujemy ją co najmniej do wystąpienia problemu. Gdy zakończymy rozgrywkę kończymy zapis do pliku przyciskając ten sam przycisk. Zakładamy własny wątek oczywiście zgodnie z zasadami działu komputerowego https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2996917.html i zamieszczamy wygenerowany plik, po wcześniejszym spakowaniu go (np do formatu zip) Pomoże to innym użytkownikom w diagnozie problemu i pomocy.
    Do odczytu pliku CSV wymagany jest Generic Log viewer do pobrania tutaj.



    Typowy scenariusz podczas normalnej rozgrywki:

    Podczas normalnej rozgrywki ograniczać powinna nas karta graficzna, gdyż wtedy wykorzystujemy pełnie jej możliwości. Użycie GPU powinno wynosić w granicach 100%.

    Typowe przyczyny niskiej wydajności, "lagów":

    Poniższe możliwości ograniczania płynności rozgrywki oczywiście nie muszą oznaczać, że problem jest z naszym komputerem. Po prostu możemy mieć zbyt mało wydajny procesor, kartę graficzną lub zbyt mało pamięci RAM, VRAM

    1. Ograniczenie ze strony procesora

    Objawiać się to będzie niskim użyciem GPU ("GPU 3D usage" lub "GPU Core load") utrzymywać się będzie poniżej okolic 100%. Należy sprawdzić temperaturę procesora i porównać taktowanie procesora z wartościami nominalnymi. Należy sprawdzić parametr Core thermal throttling. Użycie CPU będzie zazwyczaj w okolicach 100%. W związku z tym że karta graficzna nie będzie wtedy w pełni wykorzystywana może obniżyć swoje taktowanie w celu oszczędzania energii.

    Przykład ograniczenia ze strony procesora - użycie wszystkich wątków w 100%, GPU użyte w 75%

    Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów z wydajnością w grach.

    2. Ograniczenie ze strony karty graficznej

    W takim wypadku użycie GPU będzie bliskie 100%.
    Musimy porównać nominalne taktowanie karty i wartość podczas gry.
    Jeżeli wartości taktowania będą znacznie zaniżone a użycie GPU będzie wysokie to powodów może być wiele, zaczynając od niepodłączonego dodatkowego zasilania do karty, przegrzewania lub nieudanych prób OC. Jeśli taktowania pokrywają się z nominalnymi wartościami to wszystko jest w porządku. W związku z tym że procesor nie będzie wtedy w pełni wykorzystywany może obniżyć swoje taktowanie w celu oszczędzania energii.

    Po nieudanej próbie OC jeżeli karta zablokuje się na niskim taktowaniu (przynajmniej dzieje się tak w przypadku nvidii) należy przeinstalować sterowniki karty graficznej jeżeli ponowne uruchomienie komputera nie przyniesie rezultatów.

    3. Ograniczenie ze strony małej ilości dostępnej pamięci graficznej lub operacyjnej:

    Jeżeli będziemy doświadczać chwilowych zamrożeń obrazu będzie to prawdopodobnie spowodowane wysokim użyciem pamięci RAM i/lub VRAM w okolicach 80-100%. W momencie zamrożenia użycie CPU jak i GPU spadnie.

    Zamrożenia będą występować przy próbie doczytu plików z dysku, gdy skończy się (dużo szybsza) pamięć RAM lub VRAM. Będzie podwyższone użycie pamięci wirtualnej oraz będzie występować duża aktywność dysku twardego.
    Jeżeli dysk będzie uszkodzony (do weryfikacji jest SMART) również mogą wystąpić takie objawy.


    Myślę że trochę rozjaśniłem skąd bierze się mała ilość klatek na sekundę lub przycięcia podczas grania i ułatwię tym poradnikiem diagnozę w domowym zaciszu.


    Fajne! Ranking DIY