Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.

08 Cze 2017 22:19 1584 17
  • Poziom 9  
    Chciałem zapytać Państwa, jak sobie poradzić z zabezpieczeniami przeciążeniowymi do mojej bramy(sam rozbudowałem układ zasilania napędów, by przystosować do napięcia 30-36V). Pojedynczy napęd/silnik pobiera ~1,5A, czyli zabezpieczenie nie wiem czy dobrze, ale planuje na ok. 2-2,5A na silnik rys. "Zabezpieczenie 3"( +znany "prymitywny"soft-start na oporniku). I teraz mam pytanie(o ile dobór amperażu prawidłowy), o ile z zabezpieczeniem (rys. "Zabezpieczenie 1", oraz "Zabezpieczenie 2") czyli zasilanie transformatora 230V i wyjście z transformatora, to chyba może być termik (taki jak na 3 fazy, tylko odpowiednio podłączony) to mam problem z DC. Chciałbym coś podobnego wiem, że są takie termiki na AC/DC( niektórzy piszą, że działają też zwykłe ), ale nie mogę znaleźć jak to dokładnie jest. A może coś innego podobnego. Bardzo bym prosił o rady. Dziękuje i pozdrawiam


    Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.
  • Relpol przekaźniki
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    lukasku napisał:
    o ile z zabezpieczeniem (rys. "Zabezpieczenie 1", oraz "Zabezpieczenie 2") czyli zasilanie transformatora 230V i wyjście z transformatora, to chyba może być termik (taki jak na 3 fazy, tylko odpowiednio podłączony)


    Bezpiecznik. To ma być zabezpieczenie przeciwzwarciowe.

    lukasku napisał:
    to mam problem z DC. Chciałbym coś podobnego wiem, że są takie termiki na AC/DC( niektórzy piszą, że działają też zwykłe ), ale nie mogę znaleźć jak to dokładnie jest.


    Zwykły "termik" jest na AC i DC taki sam (co innego wyzwalacze elektromagnetyczne), natomiast tutaj niezbyt spełni zadanie - potrzebne jest szybkie zadziałanie przy zacięciu bramy lub natrafienie na inny opór. Można zastosować kontaktron z nawiniętą cewką, albo przekaźnik prądowy, w końcu LEM lub sprawdzanie spadku napięcia na rezystorze włączonym w obwód.
    Na moment rozruchu silnika działanie zabezpieczenia trzeba blokować.
  • Poziom 9  
    Tak na szybkiego, czy ja dobrze rozumiem ?
    Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.
    Może tak bardziej z ciekawości, jeśli chodzi o "szybkość" zadziałania, jest jakaś różnica ? i jeśli można by było troszkę bardziej naprowadzić jak można było by chwilowo (na rozruch) wyłączyć działanie zabezpieczenia. Dziękuje za zainteresowanie.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    lukasku napisał:
    Tak na szybkiego, czy ja dobrze rozumiem ?
    Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.


    Chyba źle - co to jest i jak ma działać?

    lukasku napisał:
    Może tak bardziej z ciekawości, jeśli chodzi o "szybkość" zadziałania, jest jakaś różnica ?


    Taka że zabezpieczenie ma zadziałać zanim ukręci się wałek, wyszczerbaci zębatka albo brama ściśnie twojego synka który będzie tam przechodził do przedszkola w przyszłości. Dlatego zabezpieczenia oparte o termik odpadają.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    [quote="jdubowski"]
    lukasku napisał:
    Tak na szybkiego, czy ja dobrze rozumiem ?
    Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.


    Cytat:
    Chyba źle - co to jest i jak ma działać?

    Wyjście zasilania na silnik/napęd bramy poprzez przekaźnik i od tego zasilania dobrany rezystor(dolna granica zadziałania cewki przekaźnika). Nie wiem czy dobrze myślę, ale gdy pojawi się przeszkoda spadnie prąd/napięcie również za rezystorem (za mały prąd cewki)i odłączy przekaźnik/zasilanie napędu bramy.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    lukasku napisał:
    Nie wiem czy dobrze myślę, ale gdy pojawi się przeszkoda spadnie prąd/napięcie również za rezystorem


    Gdy pojawi się przeszkoda to prąd wzrośnie. Napięcie owszem spadnie, jeśli silnik zasilany jest przez rezystor albo ze źródła o dużej rezystancji wewnętrznej.


    Dlatego cewka (o małej rezystancji, nawinięta grubym drutem) musi być włączona w szereg z zasilaniem silnika, a styki powinny wyłączać zasilanie na stałe aż do zresetowania recznego.
  • Poziom 35  
    Tu jest układ "elektrycznych szyb" do samochodu w którym wykorzystano kontaktrony jako czujniki przeciążenia sygnalizujące koniec podnoszenia lub opuszczania szyby, a także wyłączające napęd w przypadku awarii lub przypadkowego zablokowania przesuwu szyby. Układ działa niezawodnie już sporo lat.
    Wzorując się na tym układzie może Kolega rozwiązać swój problem.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8097059#8097059

    Tu jest schemat jednej sekcji tego rozwiązania:
    Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.
  • Poziom 9  
    Czy mógłbym prosić kolegów o wytłumaczenie niektórych rzeczy ?. Otóż o ile dobrze rozumiem podajemy zasilanie 12V, w zależności "gdzie" znajduje się -minus, załącza się albo przekaźnik P12, albo P13 tym samym, tworzy się obwód z silnikiem(obroty w zależności, który przekaźnik jest załączony). I to jest zrozumiałe dla mnie, nie rozumiem tylko jak działa zabezpieczenie na kontaktronie z cewką. Bo jeśli przez cewkę płynie prąd, załączy kontaktron, tym samym otworzy tyrystor i "wyłączy" zasilanie silnika. Jeśli mogli by Państwo samą zasadę tego zabezpieczenia wyjaśnić. Ewentualnie jaki drut na cewkę kontaktron-a ~36V i mniej więcej ile zwoi(czy to doświadczalnie ?). Z góry bardzo dziękuję.
  • Poziom 24  
    Dwa zwoje grubego drutu. Rozwiązanie stosowane w podajnikach drutu w spawarkach Migomat.

    Posiadając kontaktron nic nie stoi na przeszkodzie, aby korygować ilość zwojów.
  • Poziom 9  
    Dziękuje za podpowiedź, natomiast chciałbym dokładnie zrozumieć zasadę działania tego zabezpieczenia. Czy chodzi o to, że jeśli silnik napotka opór, tym samym zwiększy się przepływ prądu i załączy kontaktron "uruchamiając" tyrystor tym samym przekaźnik odetnie zasilanie ?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    lukasku napisał:
    Czy chodzi o to, że jeśli silnik napotka opór, tym samym zwiększy się przepływ prądu i załączy kontaktron "uruchamiając" tyrystor tym samym przekaźnik odetnie zasilanie ?


    Otóż to.
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    W każdym silniku prąd przepływający przez niego jest wprost proporcjonalny do obciążenia.
    Gdy sinik nie obciążony (zewnętrznym obciążeniem) płynie przez niego bardzo mały prąd biegu jałowego, potrzebny na pokonanie tylko oporów łożysk i przekładni, zniwelowanie strat z tytułu przemagnesowywania, oporów powietrza dla wirnika, itp.
    Dla jakiegoś tam silnika przykładowo może może to być np. 0,5A.
    Ten sam silnik obciążony nominalnym obciążeniem/momentem pobiera np. 5A.
    Gdy ten sam silnik obciążony ponad miarę, aż do zahamowania wirnika, popłynie maksymalny prąd (prąd zwarcia) ograniczony tylko rezystancją drutu uzwojenia, i dla tego przykładowego silnika może to być np. 10A.
    Przy pomocy kontaktronu można wyłapać te różnice, bo styk kontaktronu można porownać do wskazówki przyrządu pomiarowego elektromagnetycznego (nie mylić z magnetoelektrycznym).

    W każdym silniku w chwili startu/rozruchu poplynie maksymalny prąd zwarcia, nie zależnie od obciążenia.
    Dla tego w każdym zabezpieczeniu (przeciążeniowym) musi być układ opóżniający zadziałanie zabezpieczenia przeciążeniowego na czas rozruchu, inaczej po prostu silnika nie było by można włączyć. Opóżnienie realizuje się z reguły za pomocą kondensatora w układzie. W przypadku tego rysunku jest to kondensator C11.
  • Poziom 9  
    Muszę przyznać, że potrafią Panowie wytłumaczyć. Dziękuje. Jestem w trakcie rysowania(nieco przerabiania) schematu pod ~36V. Postaram się przedstawić i poprosić o ewentualne "zerknięcie", czy wszystko dobrze. Jeszcze raz dziękuje.
    Dodano po 12 [godziny] 23 [minuty]:
    Jeśli mieli by koledzy chwilkę przyjrzeć się obu schematom byłbym wdzięczny. Otóż, z racji tego, iż muszę użyć mikro kontrolera(brama również na bluetooth ), które z rozwiązań było by lepsze (o ile są poprawne).
    Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.

    Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.
    Jeśli również można zapytać, jaki dobrać kondensator(zwłokę kondensator C23/ C25) przy tyrystorze. Z góry dziękuje.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    lukasku napisał:
    Jeśli mieli by koledzy chwilkę przyjrzeć się obu schematom byłbym wdzięczny.


    Oba są "przegięte" ale w przeciwne strony. Pierwsze ma jeden wspólny kontaktron "na wszystko", drugie ma cztery kontaktrony. Sugerowałbym zastosować dwa kontaktrony.
    Po wtóre - po co katoda tyrystora podłaczona jest do tego układu diod? I po co w ogóle tyrystor, jak sygnał i tak ma trafić do procesora?

    lukasku napisał:
    Jeśli również można zapytać, jaki dobrać kondensator(zwłokę kondensator C23/ C25) przy tyrystorze.


    A program sterujący waść piszesz sam? Jeśli tak to opóźnienie można zawrzeć w samym programie.
  • Poziom 9  
    Cytat:
    jdubowski napisał:
    lukasku napisał:
    Jeśli mieli by koledzy chwilkę przyjrzeć się obu schematom byłbym wdzięczny.


    Oba są "przegięte" ale w przeciwne strony. Pierwsze ma jeden wspólny kontaktron "na wszystko", drugie ma cztery kontaktrony. Sugerowałbym zastosować dwa kontaktrony.
    Po wtóre - po co katoda tyrystora podłaczona jest do tego układu diod? I po co w ogóle tyrystor, jak sygnał i tak ma trafić do procesora?

    lukasku napisał:
    Jeśli również można zapytać, jaki dobrać kondensator(zwłokę kondensator C23/ C25) przy tyrystorze.


    A program sterujący waść piszesz sam? Jeśli tak to opóźnienie można zawrzeć w samym programie.


    Proszę mi wybaczyć pytanie(uczę się elektroniki), tzn. dając po jednym kontaktronie z cewką w obwód silnika będzie działać ?(rozważałem to, ale będą zmieniać się bieguny a że nie jestem pewien czy to będzie działać dałem aż 4). Teoretycznie (tylko by zrozumieć)chcący dać bezpiecznik przed napędem/silnikiem, raz będzie on na + a przy zmianie biegunów "za" silnikiem, czy również zadziała ?(to takie nurtujące mnie pytania).

    Cytat:
    [quote="jdubowski"]Po wtóre - po co katoda tyrystora podłaczona jest do tego układu diod? I po co w ogóle tyrystor, jak sygnał i tak ma trafić do procesora?

    Chyba można by było katode wprost do masy, jeśli chodzi po co tyrystor, chciałbym mieć dodatkowe zabezpieczenie "analogowe". Na uC zawsze mogę sobie dodać dzielnik rezystorowy i badać(podwojone zabezpieczenie).

    Cytat:
    A program sterujący waść piszesz sam? Jeśli tak to opóźnienie można zawrzeć w samym programie.

    Zdaje sobie sprawę, iż często trochę bardzo kombinuję, ale lubię poznawać jak zrobić to za pomocą elektroniki(tym bardziej, iż jeszcze mało wiem ). Oczywiście na uC byłoby najprościej, najszybciej i najwygodniej(skoro już jest), ale ja nawet nie wiem jak obliczyć pojemność kondensatora dla ~36V by napełniał się powiedzmy 0,2s.
  • Pomocny post
    Specjalista - urządzenia lampowe
    lukasku napisał:
    Proszę mi wybaczyć pytanie(uczę się elektroniki), tzn. dając po jednym kontaktronie z cewką w obwód silnika będzie działać ?(rozważałem to, ale będą zmieniać się bieguny a że nie jestem pewien czy to będzie działać dałem aż 4). Teoretycznie (tylko by zrozumieć)chcący dać bezpiecznik przed napędem/silnikiem, raz będzie on na + a przy zmianie biegunów "za" silnikiem, czy również zadziała ?(to takie nurtujące mnie pytania).


    Oczywiście że będzie działać. Prawo Kirchoffa przecie...

    lukasku napisał:
    Chyba można by było katode wprost do masy,


    Można było.
  • Poziom 35  
    Tak naprawdę Kolega chce wiedzieć czy kierunek prądu płynącego przez cewkę kontaktronu ma wpływ na jego działanie.
    Kierunek prądu płynącego przez cewkę kontaktronu niema wpływu na działanie styków. W obu kierunkach prądu działają tak samo, podobnie jak elektromagnes.
    Natomiast natężenie prądu jak najbardziej ma wpływ na "zadziała/nie zadziała".
  • Poziom 9  
    Otóż chodziło mi o to co kolega jdubowski potwierdził.
    Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.

    Coś takiego wymyśliłem:


    Zabezpieczenia przeciążeniowe do bramy.

    Sprawdziłem "pająkami" i z małym silniczkiem. Niby działa lecz jak by ktoś miał uwagi, byłbym wdzięczny. Pozdrawiam.