Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wiefamel SFe90L4 - rusza, kręci wolno i buczy.

15 Cze 2017 11:01 1248 17
  • Poziom 9  
    Szanowni forumowicze! Nie wiem czy w dobrym miejscu składam zapytanie, ale mam nadzieję na odpowiedzi i pomoc. Mam silnik, prawdopodobnie SFe90L4 z lat 80tych XX wieku, chyba EMA-Wiefamel Poznań. Ale mam problem, silnik rusza, kręci się wolno i buczy. Dlatego zwracam się o pomoc w zdiagnozowaniu usterki i sposoby ewtl. naprawy. Nie jestem fachowcem, co prawda prawie 50 lat temu miałem w technikum przedmiot, "Elektrotechnika". ale... Szukałem na forum ale nie znalazłem, może źle szukałem? Załączam zdjęcia tego silnika, wykonane telefonem. Jakość nie jest najlepsza, ale mam nadzieję że panowie, jako fachowcy, potrafią rozpoznać typ tego silnika. Z góry dziękuję za odpowiedzi i porady.
  • Poziom 9  
    Masz rację, chyba od tego powinienem zacząć.... Chociaż wydaje mi się że gdyby wadliwy był kondensator to silnik nie powinien ruszyć, chyba że się mylę...
  • Poziom 39  
    I tu się mylisz, jeżeli pojemność kondensatora znacząco spadła to objaw który opisałeś jest najbardziej odpowiedni ale pomiar kondensatora powinien rozwiać wszelkie wątpliwości.
  • Poziom 38  
    Witam.
    Kondensator jak można odczytać z tabliczki to 125?F. Do sprawdzenia jeszcze wyłącznik odśrodkowy, który często ulega uszkodzeniu.
  • Poziom 9  
    Odpiąłem kondensator i spróbowałem włączyć, za pierwszym razem szarpał w prawo i w lewo, nie dało się ręką ruszyć. Za drugim razem sam ruszył, kręcił się wolno i buczał, a za trzecim buczał i nie mogłem go ruszyć ręką. Co to może być, czyżby któreś uzwojenie było spalone? Co radzicie?
  • Poziom 38  
    Sprawdzałeś wyłącznik odśrodkowy?.
  • Poziom 9  
    Tak, kręci się bez problemów. Na logikę biorąc to byłby padnięty kondensator, zachowuje się podobnie, obojętnie czy jest kondensator czy go nie ma. Ale jak pisałem nie jestem w tej dziedzinie fachowcem. Jutro podmienię kondensator, chyba go również rozbiorę i zerknę na wyłącznik odśrodkowy.
  • Poziom 38  
    Jak będzie uszkodzony wyłącznik odśrodkowy to silnik i tak nie ruszy, mimo wymiany kondensatora. Przewody od wyłącznika odśrodkowego powinny być w puszce zaciskowej.
  • Poziom 9  
    Więc za chwilę biorę się za rozbieranie silnika, zobaczę co z tym wyłącznikiem odśrodkowym......

    Dodano po 3 [godziny] 24 [minuty]:

    Rozebrałem silnik, wszystko w środku wygląda jak nowe, jedynie ta pofalowana, sprężysta podkładka skorodowana i rozleciała się. To od strony gdzie była pompa wodna. Jak pomierzyć uzwojenia?
  • Poziom 9  
    Dzięki wielkie za radę. Ale oczekiwałem że napiszesz np. R1 z U2. itd. No ale cóż, każdą radę przyjmuję za dobrą monetę, idę po miernik....
  • Poziom 39  
    Kolego, ale na pierwszym zdjęciu które zamieściłeś osobiście masz schemat wszystkich uzwojeń, proszę tylko o trochę własnej inicjatywy abyś sam zrozumiał temat ;).
  • Poziom 36  
    Witam !
    Pofalowana podkładka falista eliminuje luzy wzdłużne.
    Gdy jej brak wyłącznik odśrodkowy może mieć rozwarte styki.
    Wył. odśrodkowy w czasie rozruchu musi być zwarty.
  • Poziom 9  
    Dzięki, jest to możliwe, w poniedziałek pojadę poszukać tej podkładki, zobaczę co się będzie działo....
  • Poziom 36  
    Do zacisków R1-1 podłącz włącznik chwilowy np. dzwonkowy.
    Przytrzymaj go w czasie rozruchu silnika, jeśli silnik zadziała będzie wiadomo że winna może być podkładka falista.
  • Poziom 9  
    Akurat mam taki, w poniedziałek będę próbował, dzięki za radę.... Jesli nie to jeszcze spróbuję podmienić kondesator.