Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochody elektryczne a wydajność energetyczna sieci

sanfran 25 Kwi 2019 16:39 10149 177
  • #151
    vodiczka
    Poziom 43  
    jaszczur1111 napisał:
    Jeśli udział fotowoltaiki będzie znaczący to nie wiadomo czy nocna energia będzie tańsza.
    Interesujące, nie pomyślałem o takiej możliwości a jest realna.
  • AdexAdex
  • #152
    jurekk55
    Poziom 36  
    Może mały off top,ale...
    Rozejrzyjcie się wokół siebie..ile lamp sodowych, halogenowych widzicie po zapadnięciu zmroku?
    Od nowego roku wymieniałem instalacje i 100% oświetlenia. Obecnie wszystkie punkty oświetlenia są ledowe , jakieś 300. A to mała firma nawet na warunki niemieckie. Spadek potrzebnej mocy to ok.70%. Wystarcza na ładowanie jednoczesne kilkunastu aut.

    Zbilansowanie energii elektrycznej nie jest tanie jednak jest możliwe.
    Na złom poszły stare silniki i najstarsze maszyny.
    Trzeba chcieć, i obędzie się bez rewolucji .
    Wiatraki? A i owszem wystarczy przejechać przez dawne enerdowo ,nawet nocą widać morze czerwonych świateł lokalizacyjnych. Ale to potężny biznes zamordowany przez Polski rząd, żaden inny.
    Fotowoltanika? Panele pokrywają dachy domów garaży stodół chlewni... Nieużytki zamienia się w farmy fotowoltaniki.
    Chyba coś skopali bo w Polsce się nie opłaca.
  • #155
    jurekk55
    Poziom 36  
    Więc o to chodzi . Silniki , panele grzewcze podgrzewaczy płynnego metalu, prasy, nawet starej generacji CNC. Po sterowanie oświetleniem i natężeniem światła.
    Nie bez winy jest też przesył wysokich i średnich napięć , czyli straty.
    Nikt nie założy sobie w domku żarówki halogenowej 500W skoro wystarczający komfort zapewnia LED 5-10 W.
    Ale jestem tylko mechatronikiem i niewiele wiem i umiem.
    Więcej wiedzą i mogą ci którzy decydują co jest dobre dla gospodarki i portfeli firm energetycznych, bo przecież zwykły ludek MA płacić i basta.
  • AdexAdex
  • #156
    alvaro_morales
    Poziom 2  
    Już obecna technologia ogniw LTO umołziwia ładowanie prądem większym niż 4C. Czyli pełne naladowanie baterii to nawet mniej niż 12 min. A trendy są takie aby ten czas jeszcze skrócić.
    Teraz wyobraźmy sobie niedaleką przyszłość. Zajazd pod KFC czy MCdonald, 40 Aut ładowanych ultra szybkimi ładowarkami ponad 4C. Takie przyłącze musiałaby mieć 6MW mocy!!!
    Z tym problemem już się stykają zajezdnie autobusowe. Pojedynczy autobus to baterie rzędu 200KWh,
    10 Autobusów elektrycznych naprawde wymaga niezłego przyłącza elektrycznego.

    Obecnie w Autobusach elektrycznych, koszt baterii to ponad 600K PLN.
    Pomysl na obniżenie tych kosztów to instalowanie mniejszych baterii ale czestrze ładowanie. Takie Autobusy mogły by być ładowane z pantografów na przystankach w przeciągu 4 min (są ogniwa LTO i konstrukcje baterii Które pozwalają na to bez uszczerbku na żywotności) ale przyłącze do takiego przystanku musialo by być naprawdę solidne, w większosci przypadków niemożliwe lub nieopłacalne do wykonania.
  • #158
    sanfran
    Poziom 39  
    Jeszcze zalezy jakie ładowanie. Moje auto akceptuje w trybie normalnym akceptuje 16A. To jest tyle ile obecnie czajniki mają. Ciągnie tak sobie z półtorej - dwie godziy (timer mam nastawiony na dziesięć minut po północy), potem prąd łądowania spada i z reguły koło 4-5 jest gotowy do jazdy.
    Mam takie ustrojstwo do "smart meter" i tam widzę pobór energii.
  • #159
    jaszczur1111
    Poziom 33  
    Sanfran , pytanie do Ciebie: jak duża jest pojemność tej baterii i w jakim stopniu zużyta? Po tym co piszesz wnioskuję, że ma sporo poniżej 18 kwh.

    My tu gadu gadu...a tymczasem proponuję https://www.youtube.com/watch?v=gfKqraWRSSs&t=482s

    Po obejrzeniu naszły mnie prawdziwe wątpliwości czy auta elektryczne to dobry kierunek -
    mimo iż marzę o takim.
  • #161
    wnoto
    Poziom 32  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    alvaro_morales napisał:
    Takie przyłącze musiałaby mieć 6MW mocy!!!

    To żaden problem obecnie w Krakowie na 5 bloków 4 piętrowych stawia się stację 5MW . To nie są jakieś porażające moce rzędu 30-100MW.


    Problemem jest głównie koszt wykonania takiego przyłącza. Dla kilku budynków to się rozkłada ... dla operatora stacji ładowania .... już gorzej.
  • #162
    jaszczur1111
    Poziom 33  
    Zakładając 30 minutowe ładowanie baterii 24kW/h do pełna oznacza moc ok 50kW na jedno auto. Przy mocy 6MW dałoby się jednocześnie ładować 120 samochodów. Trudno tyle zaparkować na przeciętnym parkingu a co dopiero stacji ładowania. Znaczy to tyle , że nie potrzeba tak dużych mocy.
    Ja widzę sprawę nieco inaczej. Chciałbym mieć auto, które naładuję w domu nawet w 15godzin i żeby dało się przejechać 80-120km. To oznacza, że wystarczy moc 1,6kW przy baterii 24kW/h a tego praktycznie nie zauważy system energetyczny. Zakładając 7h ładowania to i tak dopiero 3,2kW. Przypominam: pralka automatyczna 2,2kW czajnik ok 2kW, boiler do wody 1,6kW ogrzewacz przepływowy do prysznica 12-18kW

    Zanim wszyscy przesiądziemy się na elektryki to jeszcze daleko....może po drodze pojawi się wodór?
  • #163
    Rzuuf
    Poziom 43  
    Ten "wodór po drodze" jest niezbyt "po drodze" …
    Aby w zbiorniku 50 litrowym zmieścić tyle wodoru, aby uzyskana z niego energia była równa energii z 50 litrów benzyny, to wodór trzeba by sprężyć do ok. 2700 atmosfer. Dla porównania: ciśnienie w komorze nabojowej armaty w momencie strzału to "tylko" 800 atmosfer!
    A wodór skroplony ma -270 stopni i wciąż wrze i ucieka. Ponadto 1 litr skroplonego wodoru waży 10 razy mniej, niż 1 litr benzyny, więc chociaż wodór ma 3 razy więcej energii w 1 gramie, ale w litrze skroplonego ma prawie 4 razy mniej, niż benzyna.
  • #164
    jurekk55
    Poziom 36  
    Rzuuf napisał:

    A wodór skroplony ma -270 stopni i wciąż wrze i ucieka. Ponadto 1 litr skroplonego wodoru waży 10 razy mniej, niż 1 litr benzyny, więc chociaż wodór ma 3 razy więcej energii w 1 gramie, ale w litrze skroplonego ma prawie 4 razy mniej, niż benzyna.


    Hmmm ;)

    Dodano po 15 [minuty]:

    Rzuuf napisał:
    Ten "wodór po drodze" jest niezbyt "po drodze" …
    Aby w zbiorniku 50 litrowym zmieścić tyle wodoru, aby uzyskana z niego energia była równa energii z 50 litrów benzyny, to wodór trzeba by sprężyć do ok. 2700 atmosfer. Dla porównania: ciśnienie w komorze nabojowej armaty w momencie strzału to "tylko" 800 atmosfer


    To ciśnienie oczywiście przy czarnym prochu.

    Miałem okazję niedawno obejrzeć fragment jednej z najnowszych instalacji skraplania gazu. Firma specjalizuje się w argonie i helu. Składa się nie tylko z tłoczni , etapowy system chłodzący to niemal połowa instalacji. Pozyskanie sprężonego , nie tylko skroplonego gazu jest bardzo energochłonne.
    Przy wodorze same straty gazu (ucieczka) to spory procent . Finalnie ? Im więcej punktów dystrybucji tym wyższy koszt litra gazu.
  • #165
    sanfran
    Poziom 39  
    Pisałem wcześniej o wodorowych autobusach jeżdżących po mojej wiosce. Jest to VanHool A330.
    https://www.vanhool.be/en/public-transport/agamma/hybrid-fuel-cell
    Autobus ten wozi ze sobą tylko 35 kg wodoru w stalowych butlach na dachu, a wystarcza mu to na ok 8 godzin jazdy.

    W małych samochodach osobowych nie ma gdzie upchać sensownego zbiornika, w SUVach rozsądnie można wpakować taki na 5 kg.
  • #166
    Rzuuf
    Poziom 43  
    sanfran napisał:
    ...w SUVach rozsądnie można wpakować taki na 5 kg.
    Na skroplony wodór, czy ciśnieniowy?
    Skroplony wodór ma ciężar właściwy 0,082, więc dla 5kg zbiornik ma pojemność 62 litry! A jeszcze trzeba doliczyć izolację termiczną
  • #167
    wnoto
    Poziom 32  
    Jakoś nie wierzę w wodór w osobówkach. Za droga technologia do masowego użycia. Duży ciężki sprzęt to co innego.
    Mamy informacje o podwyżkach. Dla firm będzie jeszcze drożej ... jak to wpłynie na koszty ładowania ... :(
  • #168
    jaszczur1111
    Poziom 33  
    Skroplony wodór -240 a nie - 270. Ale skupmy się na prądzie. Podwyżki cen prądu nie są istotnym czynnikiem wpływającym na koszty jazdy. Nawet 100% niewiele zmieni. Problemem jest koszt i trwałość ogniw. Ale wolałbym rozmawiać bliżej tematu wydajności energetycznej sieci. Jak odnosicie się do moich wyliczeń n/t mocy lokalnego trafa i miejsca na auta ?
  • #169
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    jaszczur1111 napisał:
    Jak odnosicie się do moich wyliczeń n/t mocy lokalnego trafa i miejsca na auta ?


    W nocy transformatory i sieć jest prawie nie obciążona, wystarczy wtedy ładować. Zegar na gniazdko i po kłopocie.

    A dzienne komercyjne stacje łądowowania to już kwestia mocy przyłącza co też nie jest problemem w mieście bo wszędzie lecą kable sn.

    Zresztą w Krakowie wypadłą z zasilania huta to można postawić ze 100 stacji ładowania.
  • #170
    wnoto
    Poziom 32  
    z sieci sn trzeba postawić trafo. To miejsce i koszty. Niestety nowe są drogie :(
    Kto na to kasę wyłoży ? Właściciel stacji ładowania nie może liczyć wtedy na szybki zwrot kapitału.
    A moce ładowania ze zwykłego gniazdka to tylko na całą noc. Ludzie jak chcą ładować komercyjnie to oczekują najmniej 30kW. a najlepiej 50kW.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Koszt stacji z przyłączem powyżej 40kW ... są b.duże :(
  • #171
    jurekk55
    Poziom 36  
    Tak ,koszty są duże...Pokusimy się sprawdzić jaki procent obciążeń podatkowych zawiera koszt jednej stacji ładowania w budowie? Materiały opodatkowanie oczywiście, plac, pozwolenia ,VAT, CIT, opłaty a raczej haracze dla zakładów energetycznych które mają zwyczaj doliczać różne kuriozalne składniki kosztu energii.

    To państwo nie jest zdolne do stworzenia systemu zasilania aut elektrycznych . Nie jest zdolne do stworzenia ścieżki rozwoju tej gałęzi , natomiast słyszymy kłamstwa i bzdury o milionach aut elektrycznych. Kto kupi coś ,co stoi na parkingu z braku energii???
  • #172
    stasiekb100
    Poziom 25  
    jurekk55 napisał:
    Kto kupi coś ,co stoi na parkingu z braku energii???

    To pół biedy, gorzej jak stanie na środku drogi i diesle obkopcą. :)
  • #174
    misiek1111
    Poziom 25  
    O ile nie każe Ci się połączyć z serwerem Tesli.
  • #175
    ociz
    Moderator Samochody
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    takiego elektryka naładujesz panelem słonecznym i jedziesz dalej

    Miesiąc będziesz ładować żeby 100km przejechać.
  • #177
    Rzuuf
    Poziom 43  
    ociz napisał:
    Miesiąc będziesz ładować żeby 100km przejechać.
    Polak potrafi!
    Należy tylko zmienić nieco koncepcję wykorzystania panelu PV: jako żagiel może być użyteczny nawet w nocy!
  • #178
    wnoto
    Poziom 32  
    Odnośnie wydajności sieci energetycznej to czy mozna w sieci znaleźć mapke, dokument który by mówił o przeciążonej sieci w chwili obecnej (w rozumieniu ostatni rok) ?