Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silniczek DC 12v - dziwne zachowanie

piorekp81 15 Jun 2017 18:35 852 9
  • #1
    piorekp81
    Level 6  
    Witajcie
    W pewnym urządzeniu mam silniczek prądu stałego na napięcie 12v.

    I teraz wydarzyła się dziwna sytuacja:
    - silniczek nie ma mocy pod obciążeniem
    - bez obciążenia chodzi bezbłędnie
    - w pewnym momencie zaczął kręcić się w drugą strone - tzn. przy tym samym napieciu zamiast w prawo to w lewo i na odwrót (nie jest to wina przełącznika, podłączałem napięcie do silniczka bezpośrednio)

    Rozebrałem go na czesci, pomierzyłem wszystko jest w porządku. Jedynie zaciekawiły mnie szczotki - miały taki poziome poprzeczne rysy.

    Czy ktos ma pomysl co moglo sie stac?

    Pozdrawiam
  • #2
    Wojciech.
    Level 34  
    piorekp81 wrote:
    - silniczek nie ma mocy pod obciążeniem

    słabe źródło prądowe
    piorekp81 wrote:
    w pewnym momencie zaczął kręcić się w drugą strone


    Żeby zmienić kierunek obrotu należy zmienić kierunek prądu płynącego przez twornik.
  • #3
    piorekp81
    Level 6  
    Wojciech. wrote:
    piorekp81 wrote:
    - silniczek nie ma mocy pod obciążeniem

    słabe źródło prądowe - to wykluczyłem

    piorekp81 wrote:
    w pewnym momencie zaczął kręcić się w drugą strone


    Żeby zmienić kierunek obrotu należy zmienić kierunek prądu płynącego przez twornik.


    Chodzi mi cos innego:
    - jesli do jednego styku podlaczalem wczesniej plus +12v a do drugiego mase silniczek krecil sie np. w prawo, a teraz kreci sie w lewo
  • #4
    E8600
    Level 39  
    Niektóre silniczki potrafią mieć elektronikę i czujnik halotronowy aby nie przekraczały danej prędkości pewnie tutaj masz coś takiego co się uszkodziło i dlatego takie zachowanie.
  • #5
    piorekp81
    Level 6  
    Wlasnie tu jest problem - w silniczku nic nie ma, standardowa konstrukcja prosta jak budowa cepa :)
    Elektroniki w nim napewno żadnej nie ma.
    Chyba ze ja czegos nie widze...


    Czy spadek mocy również wtedy nastąpi?

    Zauwazylem jeszcze jeden ciekawy objaw - wirnik ma wyjscie z jednej i z drugiej strony silniczka, natomiast z jednej strony ewidentnie sprawnosc jest dużo wyższa. Przeczy to logice bo tam nie ma żadnych łożysk, nic, po prostu rura wirnika wystaje z obudowy silniczka z dwóch stron symetrycznie.
  • #6
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Byś może objawem jest spalone względnie przebite uzwojenie wirnika co przy magnesach trwałych może dać objaw zmiany kierunku obrotów w stałym polu magnetycznym. Ile jest na wirniku pól komutacyjnych ?
  • #7
    piorekp81
    Level 6  
    Przyznam ze tez zakladalem przebite/spalone uzwojenie gdyz to mogloby spowodowac zmiane kierunku oraz znaczny spadek mocy.
    Dodatkowo zauwazylem iz silniczek sie dość mocno grzeje

    Jesli dobrze pamietam to pól jest 16.

    Czy da sie i czy jest sens naprawiac taki silniczek?
  • #8
    cooltygrysek
    Conditionally unlocked
    Proszę pomierzyć rezystancję przeciwległych pól komutacyjnych, a następnie sąsiednich a nie zakładać że są takie same. Inną kwestią to przebicia, zarówno miedzyuzwojeniowe jak i na komutatorze, pewnie kolega nie posiada induktora więc pomiaru nie wykona. Zazwyczaj te objawy widać na komutatorze w postaci łuku okrężnego. Proszę też sprawdzić czy magnesy się nie przestawiły w co wątpię ale już raz miałem taki przypadek. Warto też przyjrzeć się samemu pierścieniowi komutacyjnemu czy się nie obrócił względem osi wirnika, dość częsty przypadek w napędach ze zmiennym obciążeniem.
  • #9
    E8600
    Level 39  
    cooltygrysek wrote:
    Warto też przyjrzeć się samemu pierścieniowi komutacyjnemu czy się nie obrócił względem osi wirnika

    Też bym na to zwrócił uwagę jeśli silnik nie posiada żadnej elektroniki.
  • #10
    398216 Usunięty
    Level 43  
    A nie ma możliwości, żeby część silnika ze szczotkami zmieniła samoistnie swoje położenie?
    Spadek mocy pod obciążeniem i zmiana kierunku obrotów może wystąpić gdy szczotki są inaczej niż powinny ustawione względem stojana (magnesów stałych). Sprawdź. Dobrze by było gdybyś pokazał co to za silnik - inaczej to zgaduj-zgadula.