Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat

czukuszu 17 Cze 2017 20:49 5397 27
  • #1 17 Cze 2017 20:49
    czukuszu
    Poziom 4  

    Szanowni Państwo

    Dwa miesiące temu kupiłem auto z przebiegiem około 200.000 km jednak nie wiem kiedy olej w ASB był wymieniany dlatego postanowiłem wymienić go we własnym zakresie - oczywiście w warsztacie.

    Niestety po przeglądzie auta i (rzekomej) wymianie oleju w skrzyni z autem zaczęły dziać się dziwne rzeczy - typu chwilowe braki mocy i przeciąganie biegów. Kilka dni temu zobaczyłem pod autem nieduży wyciek oleju a auto zaczęło mocno szarpać przy niektórych zmianach biegów. O dziwo trwało to tylko jeden dzień a wczoraj szarpanie ustało, dzisiaj również nie odnotowałem szarpnięć skrzyni - samo jakby przestało. Zaintrygowało mnie jednak bardzo to, że po rzekomej dynamicznej wymianie oleju w skrzyni po przejechaniu zaledwie 1500 km olej z powrotem jest ciemno brązowy a nie czerwony a dziwne zachowanie skrzyni jakby zaczęło ustawać i przestały występować błędy w komputerze.

    Czy możliwe jest, że zostałem oszukany na wymianie oleju lub została ona wykonana nieprawidłowo i to jest przyczyną dziwnego zachowania się skrzyni biegów?
    Auto to Mercedes C320 CDI z 7-mio biegową skrzynia 7G-Tronic o oznaczeniu 722.9x i wlany został do niej (moim zdaniem) nieprawidłowy olej FEBI BILSTEIN 29449 nie wymieniony na oficjalnej stronie Mercedesa z wyszczególnionymi olejami skrzyniowymi spełniającymi normę 236.14

    Obecnie zastanawiam się nad następującą operacją - zdjęciem miski olejowej skrzyni oraz płyty hydraulicznej i ich wyczyszczeniu oraz wykonaniem prawidłowej dynamicznej wymiany oleju w skrzyni aż do uzyskania idealnego czystego stanu oleju.

    0 27
  • #2 18 Cze 2017 01:09
    procsa
    Poziom 20  

    czukuszu napisał:

    Czy możliwe jest, że zostałem oszukany na wymianie oleju lub została ona wykonana nieprawidłowo i to jest przyczyną dziwnego zachowania się skrzyni biegów?


    Dokładnie tak, miałem to samo i identyczne objawy, wyciek nastąpił dlatego, że wlali za dużo plynu... I Ja to niby robiłem w warsztacie cieszącym się dobrą opinią...
    Zrobili Ci statyczną wymianę i przelali skrzynię.
    Najlepiej jechać do warsztatu gdzie robili wymianę i niech porównają na Twoich oczach jak wygląda pły z ASB a jak nowy.

    0
  • #3 18 Cze 2017 08:30
    xsqr
    Poziom 7  

    Bardzo Ci dziękuję. Ja im pokazałem różnicę między moim płynem a oryginalnym czerwonym i różnica byla duża (nowy czerwony a mój brązowy) to się tłumaczyli, że pewnie był brud w skrzyni.

    Myślisz, że wystarczy wymienić olej jeszcze raz porządnie?

    Na fakturze mam 9 litrów oleju a do skrzyni wchodzi niecałe 8

    0
  • #4 21 Cze 2017 11:50
    procsa
    Poziom 20  

    Myślałem, że tylko u mnie takie buraki są ! szlak mnie trafia jak widzę takie dziadostwo !!!

    Jaki brud ??? Dynamiczna wymiana polega na przepłukaniu skrzyni, chłodnicy itp... przy wymianę statycznej zlewa się ok 4-5 litrów reszta zotaję i dolewa się świeżego płynu i tak zrobiono u Ciebie i dlatego Twój płyn jest brązowy a nie czerwony...

    Do prawidłowej dynamicznej wymiany płynu w ASB potrzeba ok 9 litrów, ponieważ ok 2 litry idzie na przepłukanie skrzyni a dopiero później zalewa się już na cacy te 7 czy 8 litrów.

    Jak możesz to opisz tą sytuację jak i warsztat na forum poświęconym W203, ludzie będą Ci wdzięczni.

    A tak u mnie wyglądał olej po "dynamicznej" wymianie :
    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat

    0
  • #5 22 Cze 2017 09:41
    czukuszu
    Poziom 4  

    Mój olej był dosłownie czarny. Twierdzą, że taki czarny mógł się zrobić od przepalonych tarczek albo uszkodzenia mechanicznego skrzyni :(

    0
  • #6 22 Cze 2017 10:10
    buci007
    Poziom 6  

    W głowach im sie przypaliło, jak byś miał skrzynie uszkodzoną to byś nawet nie ruszył, przepłukaj dokładnie i następnie zalej do pełna.

    0
  • #7 22 Cze 2017 10:21
    czukuszu
    Poziom 4  

    buci007 napisał:
    W głowach im sie przypaliło, jak byś miał skrzynie uszkodzoną to byś nawet nie ruszył, przepłukaj dokładnie i następnie zalej do pełna.


    Sam już nie wiem co robić :( Skrzynia czasem szarpie i czasem nie wrzuca biegu jak trzeba a czasem cały dzień pracuje jak trzeba. Mnie się też wydaje, że gdyby była fizycznie uszkodzona to problem byłby cały czas - ale jak to zweryfikować? Dlaczego nie chcą mi wymienić oleju - może się boją, że to ujawni ich fuszerkę?

    Błędy sczytane ze skrzyni są następujące i po nich od razu twierdzą, że skrzynię trzeba zdejmować i remontować.
    P2232 Transmission Control Error 15
    P2502 Implausible gear or transmission slipping

    Tylko takie zdjęcie oleju udało mi się zrobić - nie chcieli mi dać bańki ze spuszczoną odrobiną ze skrzyni :(
    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat

    0
  • #8 22 Cze 2017 13:30
    buci007
    Poziom 6  

    Możliwe że poprzedni właściciel leciał w kulki i możliwe że zębatki już są zjechane, wiesz ja moge poradzić wypłukać olej, jeżeli z skrzynią bedą takie jazdy, to raczej będą musieli chłopaki zdjąć skrzynie, i obejrzec, niestety więcej pomóc nie mogę,

    Na zdjęciu już widać typowy syf, pewnie są tam odrobinki metaliczne lub podobne, to typowe jak sie go nie wymienia przez dłuższy czas.

    0
  • #9 22 Cze 2017 13:32
    czukuszu
    Poziom 4  

    buci007 napisał:
    Możliwe że poprzedni właściciel leciał w kulki i możliwe że zębatki już są zjechane, wiesz ja moge poradzić wypłukać olej, jeżeli z skrzynią bedą takie jazdy, to raczej będą musieli chłopaki zdjąć skrzynie, i obejrzec, niestety więcej pomóc nie mogę,

    Na zdjęciu już widać typowy syf, pewnie są tam odrobinki metaliczne lub podobne, to typowe jak sie go nie wymienia przez dłuższy czas.


    Wczoraj kupiłem używaną skrzynię z miesięczną gwarancja (od firmy i z gwarancją 100% sprawności więc w razie czego chroni mnie prawo, będzie u mnie jutro) i będę ją przekładał w przyszłym tygodniu :(

    0
  • #10 22 Cze 2017 14:46
    buci007
    Poziom 6  

    Najprościej, w takim razie uważam temat za zamknięty, na pewno drożej wyszło ale niestety, nie pierwszy jesteś nabity w butelke przez cwaniaczków ;/

    0
  • #11 22 Cze 2017 14:47
    czukuszu
    Poziom 4  

    Uważasz, że dobrze zrobiłem kupując używaną skrzynię?

    0
  • #12 22 Cze 2017 19:16
    procsa
    Poziom 20  

    Źle zrobiłeś... Człowieku przed wizytą w warsztacie miałeś sprawną skrzynię ? A teraz musisz kupować nową ?? WTF ?

    Po pierwsze powinieneś walczyć z warsztatem który Ci nieprawidłowo wymienił płyn w ASB i to jeszcze zły, TUTAJ masz wypisane jakie płyny można lać, Ja polecam "Fuchs TITAN ATF 4134" Tani i bardzo dobry.

    Możliwe, że przez przelanie skrzyni mogła ulec uszkodzeniu.

    Pomijając fakt złego serwisu, gdyby po dobrej wymianie płynu nadal byłby problemy wtedy w pierwszej kolejności wymienia/naprawia się płytę sterująca, zawory i czyści całą hydraulikę, coś jak TUTAJ, trochę inna skrzynia ale zasada ta sama...

    No ale już po ptakach... mam nadzieję , że wymiany skrzyni dokonasz w innym warsztacie ?



    p.s. po dynamicznej wymianie płynu powinien być taki jaki go wlano czyli czerwony ! A nie czarny... i nie ma, że jakieś tarczki , osady, to miało być przepłukane, zresztą nawet gdyby jakieś odrobiny pozostały to świeżego płynu jest prawie 8l i te małe cząstki giną w nim...
    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat

    0
  • #13 22 Cze 2017 20:55
    czukuszu
    Poziom 4  

    Witaj @procsa - dziękuję za Twoją kolejną odpowiedź.

    Pozwól, że się do niej odniosę.

    Cytat:
    Źle zrobiłeś... Człowieku przed wizytą w warsztacie miałeś sprawną skrzynię ? A teraz musisz kupować nową ?? WTF ?

    Tak - przed wizytą ze skrzynią nic się złego nie działo, auto jeździło niewiarygodnie płynnie - nie było w ogóle czuć żadnych zmian biegów. Wszystkie dziwne rzeczy z autem zaczęły się dziać po "przeglądzie"! Pierwszym co źle zrobili to uszkodzili mi przewody paliwowe, które dwa dni później nagle popękały i ropa zalała cały silnik.

    Cytat:
    Po pierwsze powinieneś walczyć z warsztatem który Ci nieprawidłowo wymienił płyn w ASB i to jeszcze zły, TUTAJ masz wypisane jakie płyny można lać, Ja polecam "Fuchs TITAN ATF 4134" Tani i bardzo dobry.


    Istotnie powinienem walczyć ale Oni są tak przekonani o słuszności swojego działania, że opadają mi ręce. Pomimo, że oleju Febi nie ma na stronie Bevo mercedesa (niestety nie mogę tutaj dodawać linków) na liście wyszczególnionych dla normy 236.14 to tam twierdzą, że ów olej ma wypisaną taką normę na etykiecie (pokazał mi) i - tutaj cytuję: Proszę Pana, my ten olej lejemy od pięciu lat!

    Cytat:
    Możliwe, że przez przelanie skrzyni mogła ulec uszkodzeniu.

    Kiedy rzekomo zmieniali olej w skrzyni na fakturze wyszczególnili 9 litrów. Kiedy po wycieku do nich pojechałem stwierdzili stanowczo tylko patrząc pod maskę "gdzieś tam" (nie wiem gdzie bo nie widziałem), że oleju jest na maksa i nawet nic nie trzeba dolewać pomimo wycieku - to mnie bardzo zdziwiło bo skoro jest na maksa - to chyba musieli przelać, może dlatego też powstał wyciek bo olej się rozgrzał, za bardzo się rozszerzył i coś się uszkodziło/ścisnęło?!?

    Kiedy pojechałem do nich wczoraj sprawdzić stan oleju i porozmawiać o całej sytuacji mieliśmy sprawdzić również stan płyty elektronicznej i hydraulicznej. Najpierw mieliśmy jednak zobaczyć ile jest oleju jakąś "metodą przelewową".
    Zszedłem razem z mechanikiem pod samochód, odkręcił śrubę w skrzyni żeby zlać trochę oleju a z otworu zaczęło się lać coś podobnego do ciemnobrązowego błota - rzadkie ale bardzo ciemne. Mechanik dość nerwowo bardzo szybko zakręcił otwór do zlewania oleju i nagle zapomniał o konieczności sprawdzenia jego poziomu - jakby się wystraszył tego co zobaczył.

    Ponownie sczytali błędy z komputera i na tej podstawie stwierdzili od razu, że nie pomoże ani elektronika ani hydraulika tylko trzeba zdjąć i rozebrać skrzynię - oni chcą za to 2000 zł a ja kupiłem teraz skrzynię z miesięczną gwarancją na fakturze od firmy za 3000 zł ()więc dodatkowo jestem chronionym prawem konsumenckim.

    Cytat:
    p.s. po dynamicznej wymianie płynu powinien być taki jaki go wlano czyli czerwony ! A nie czarny... i nie ma, że jakieś tarczki , osady, to miało być przepłukane, zresztą nawet gdyby jakieś odrobiny pozostały to świeżego płynu jest prawie 8l i te małe cząstki giną w nim...

    Tak twierdzą Oni - nie jest to mój atak na Ciebie ani nie zarzucam Ci niekompetencji. Oni stwierdzili, że widocznie ten olej zdążył się już tak zanieczyścić od jakichś wytartych tarczek albo "czegoś innego" - czego ja nie umiem nazwać ale - taki ciemny olej jest objawem wewnętrznego uszkodzenia skrzyni.

    Cytat:
    No ale już po ptakach... mam nadzieję , że wymiany skrzyni dokonasz w innym warsztacie ?

    Tak - skrzynię wymienię w innym warsztacie tylko nieopatrznie zamówiłem ją do domu a waży 80kg - będzie niezła zabawa!

    Kiedy dostanę skrzynię po wymianie do bagażnika zamierzam poszukać rzeczoznawcy, który ją dokładnie obejrzy i oceni na ile oni przyczynili się do tej usterki.

    Mam nadzieję, że będzie Ci się chciało odpisać na moje wywody :)

    0
  • #14 22 Cze 2017 23:03
    buci007
    Poziom 6  

    Jeżeli chodzi o pytanie do mnie, to nie zależy czy dobrze zrobiłeś czy nie, tylko pytanie jak szybko chcesz mieć sprawne auto, wojować z warsztatami możesz a możesz a nikt tobie nie da słowa że dobrze na tym wyjdziesz...

    Niestety fachowcy nie są równi, dlatego ludzie jak znajdą fachowca to nie szukają innych żeby było taniej, tylko u niego wszystko załatwiają, bynajmniej ja tak robię.

    0
  • #15 22 Cze 2017 23:29
    czukuszu
    Poziom 4  

    Teraz najbardziej zależy mi na odzyskaniu sprawności auta - nie mam możliwości postawić go u kogoś i tygodniami czekać.

    Mam nadzieję, że nikt nie będzie robił mi problemów z zabraniem starej skrzyni i wtedy oddam ją do diagnozy i zbiorę dowody ew. uszkodzenia skrzyni. Jeśli pieniądze pozwolą to z czasem ją naprawię.

    0
  • #16 23 Cze 2017 09:30
    procsa
    Poziom 20  

    Ja w skrzyni 722.6 (5 biegowa) sam kiedyś przez pomyłkę wlałem 1 litr więcej, zorientowałem się dopiero po 2 miesiącach, bo coś mi biegi szarpały, albo przeciągały, jak zmierzyłem poziom oleju bagnetem to okazało się że było go tyle, że aż był ponad wyjście rurki do sprawdzania, ale nic nie "puściło" nie wyciekło, więc skoro Ty miałeś wyciek oleju to musiałeś mieć jeszcze więcej ! A więc doszło do jakiegoś ciśnienia które coś "rozsadziło" zapewne uszczelkę, a czy coś więcej to się dowiesz kiedyś po diagnozie skrzyni.

    W Twoim przypadku powinno być tak, że oddajesz im auto i mówisz, że ma być tak jak było przed wymianą i Ciebie nie interesuje czy Oni kupią nową skrzynie , co zrobią ma tak być i tyle. Ale tak jak mówisz, ciężko walczyć a i auto potrzebne... wiem coś na ten temat.

    Jak by nie patrzeć, przez ten warsztat jesteś stratny dosyć sporą sumę pieniędzy, jeżeli masz chęci i twarde dowody proponuję skonsultować się z jakimś radcą prawnym.

    0
  • #17 23 Cze 2017 09:45
    czukuszu
    Poziom 4  

    Istotnie będę wchodził na drogę prawną ale tak jak wspomniałem - najpierw muszę samodzielnie szybko przywrócić auto do sprawności.

    Powiedz mi proszę, czy mechanik powinien bezwarunkowo oddać mi moją starą skrzynię czy niekoniecznie? Ile taka wymontowana skrzynia może stać - może coś tam wyschnąć?

    Wtedy oddam ją do jakiegoś renomowanego serwisu skrzyń żeby ocenili co i w jaki sposób zostało uszkodzone a dalej będę myślał jakie podejmować kroki (będę tu o tym pisał).

    Dziękuję za twoją pomoc!

    0
  • #18 23 Cze 2017 09:59
    procsa
    Poziom 20  

    jeżeli idziesz to warsztatu i zlecasz wymianę skrzyni, dając inną to powinni Ci starą oddać, nie robić z tego jakichkolwiek problemów, chyba że odkupią od Ciebie, ale to już inna bajka.

    Jak trochę poleży stara skrzynia to już większej szkody jej tym nie wyrządzisz...
    Jeżeli jest w niej trochę starego płynu, to z biegiem czasu (lat)) pewnie zaschnie tu i tam, ale nie wpłynie to na oszacowanie co jest w niej uszkodzone.

    0
  • #19 23 Cze 2017 11:19
    czukuszu
    Poziom 4  

    Udało mi się jeszcze dodatkowo wydostać z WIS-a od Mercedesa specyfikację dozwolonych olejów do ASB z normą 236.14.

    Z tych dokumentów wynika niezbicie, że do skrzyń można wlewać tylko akceptowane przez MB oleje wyszczególnione w ich dokumentach a nie wszystko co rzekomo spełnia normę 236.14 i co mechanik sobie wymyśli!



    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat

    Automatic ...et 236.pdf Download (12.07 kB)

    0
  • #20 23 Cze 2017 13:32
    procsa
    Poziom 20  

    Niby tego FEBI ogólnie leją do tych skrzyń, nie tylko w tym warsztacie gdzie Ty byłeś, no bo spełnia normę. Sam go kiedyś zalałem do c klasy ale miałem wrażenie, że skrzynia trochę gorzej chodzi, tylko wtedy też nie wiedziałem, że MB go nie zaleca...

    Fuchs Titan ATF 4134 kosztuje podobnie albo nawet i mniej, a przynajmniej jest wyszczególniony przez MB

    0
  • #21 23 Cze 2017 13:36
    czukuszu
    Poziom 4  

    Widzę, że w internecie mogę kupić 12 litrów (tak żeby starczyło na wymianę z płukaniem) tego oleju za kwotę mniejszą niż warsztat wziął ode mnie za 9 litrów oleju FEBI :(

    0
  • #22 27 Cze 2017 10:20
    czukuszu
    Poziom 4  

    Skrzynia w środku dosłownie zmielona - nie tylko błyszczący pył w oleju (który śmierdzi spalenizną na odległość) ale przede wszystkim opiłki wyczuwalne pod palcami jak piasek i poskręcane wiórki metalu!
    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat

    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat
    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat

    0
  • #23 27 Cze 2017 21:56
    procsa
    Poziom 20  

    Słabo to wygląda, jeżeli skrzynia była sprawna przed wymianą płynu, to nie powinno się takie coś pojawić, ale od przelania skrzyni raczej też aż takie uszkodzenia nie powinny powstać, z naciskiem na raczej bo wszystko jest możliwe, więc są dwie opcje, albo celowe zniszczenie po to aby klient przyjechał ponownie na grubszą sprawę i zostawił jeszcze większą kasę, albo skrzynia była już w złym stanie, a jedyna wymiana jaka miała miejsce to było zlanie płynu, bez wymiany filtra, oraz czyszczenia miski i wlanie nowego płynu ponad stan.

    1
  • #24 28 Cze 2017 09:16
    czukuszu
    Poziom 4  

    Po rozebraniu hydrauliki wczoraj znalazłem jeszcze gorsze rzeczy :(
    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat


    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat

    Domyślam się, że kiepsko to widać ale siteczka tych zaworków też są pozatykane opiłkami :(
    Mercedes C320 CDI 2006 - Szarpanie i przeciąganie biegów - automat

    0
  • #25 28 Cze 2017 10:16
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Wygląda jakby jakaś planetarka mówiła "papa" i siała opiłkami. Bez sekcji zwłok się nie obejdzie. Trzeba rozebrać skrzynię i po ocenie zakresu uszkodzeń (przekładnie planetarne, sprzęgła, łożyska ślizgowe) ustalić, czy naprawa uzasadniona ekonomicznie, czy też nie.

    1
  • #26 28 Cze 2017 10:18
    czukuszu
    Poziom 4  

    @Art.B w przyszłym tygodniu będę oddawał skrzynię do ekspertyzy (mam teraz włożoną używkę, skrzynia leży w domu) ale jako, że auto mam od półtora miesiąca będę dążył do tego żeby ustalić czy przypadkiem nie zostało mi sprzedane w takim stanie (wręcz z zatajeniem takiej usterki).

    0
  • #27 28 Cze 2017 10:40
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Jest to prawdopodobne. Ciemny olej o zapachu spalenizny świadczy o poślizgu sprzęgieł. A naprawdę niewiele potrzeba aby sprzęgło uległo nieodwracalnemu uszkodzeniu. Jakikolwiek dłuższy poślizg masz przypalone okładziny oraz przegrzane tarcze przekładkowe. Bywa również tak, że przy źle wykonanej wymianie dynamicznej układ się zapowietrzy. Nie wiem jak akurat w tym przypadku, ale w Chryslerowskich A604/A606 złe odpowietrzenie może powodować korek powietrzny w układzie smarowania i zatarcie przedniej planetarki oraz łożysk ślizgowych w jej koszu, smarowanych olejem wracającym z chłodnicy oleju. Może być więc również tak, że uszkodzenie łożyskowania/ przekładni jest skutkiem błędów przy wymianie oleju.

    0
  • #28 28 Cze 2017 10:49
    czukuszu
    Poziom 4  

    Zastanawiam się tylko jak to zrobić z tą ekspertyzą - bo chciałbym być przy tym obecny i mieć dokumentację fotograficzną każdego poszczególnego elementu skrzyni :(

    0