Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Punto II + BRC Just - Wieszająca się sonda lambda

maragan 18 Jun 2017 00:24 2112 13
Relpol
  • #1
    maragan
    Level 7  
    Witam.
    Autko Punto 2 1200 8 V, gaz BRC JUST.
    Problemem u mnie są odczyty sondy lambda. Byłem u gazowników i stwierdzili awarię układu PB więc nie mogli ustawić LPG. W czasie analizy spaliny były na prawidłowym poziomie jeśli lambda dawała właściwe odczyty tyle, że nie był to stan stały.
    Sonda zaczyna dawać odczyty na poziomie 0,2 v i pomaga tu reset ECU - czyli odklemowanie akumulatora. Po tym sonda zaczyna działać OK,
    0-1 v ale do czasu przejścia na LPG i powrocie lub ponownym odpaleniu na PB - sonda już podaje 0,2 v, tak około, ze skokami < 0 v.
    Zacząłem więc bobrować co może być przyczyną.
    Podejrzenia - lambda, komp LPG, ECU.
    W połączeniu wg instrukcji działa jak opisałem.
    Podłączenie bez emulacji lambda L->ECU & LPG czyli lambda połączona jednocześnie z EKU i LPG - działa jak opisane czyli błędu nie powoduje emulacja.
    Podłączenie bez LPG lambda -> ECU, przewody lambda LPG wiszą w powietrzu - działa jak opisane czyli błędu nie powoduje komp LPG przynajmniej w zakresie podłączenia sondy. Na gazie bez lambdy działa co mnie ciut zdziwiło bo nawet aku pracował (pomiar napięcia na wyjściu DIN LPG) zakładam sterowanie z TPS.
    No i na końcu wyciągnąłem cały komp LPG i teraz sonda pracuje jak trzeba. Ale to zakładałem z góry.
    Lambda zakładam że jest dobra bo w sumie działa, chyba że ma specyficzne uszkodzenie raz dobra raz zła.
    Zostaje jeszcze TPS i emulator wtrysków jako części wspólne. Z TPS jest odczyt oporu więc raczej nie będzie wpływał na sondę.
    Zostaje zatem emu wtrysków. Tylko nie bardzo wiem jak awaria tego może wpływać na opisane błędy. A że do takiego wniosku doszedłem niedawno nie zaglądałem tam jeszcze, mogło się coś udyndać czy skorodować, wtedy ECU może widzieć brak wtryskiwacza ale jaki to ma wpływ tego nie wiem.
    Jak ktoś może pomóc w rozwiązaniu problemu będę wdzięczny.
    Pozdrawiam.
    P.S. Nie sprawdzałem jeszcze pracy tylko na gazie, bez używania PB.
  • Relpol
  • #2
    Karaczan
    Level 41  
    Odepnij sondę, odpal silnik, multimetrem sprawdź napięcie sondy między czarnym a szarym kablem.
    Po przejściu na gaz znów sprawdź co pokazuje bezpośrednio na kablach odpięta sonda.
    Zobacz też napięcie na wtyczce od strony instalacji samochodu.
    Jak masz możliwość zobacz co widzi ECU przez diagnostykę.
    Jeśli masz 2 sondy to odepnij też ją, i powtórz wszystko dla obu sond.

    Niektóre ECU w przypadku problemów z lambdą przed katalizatorem zaczynają traktować sondę 2gą jako 1szą. A tam takie odczyty się zdarzają jak katalizator zajechany lub go już nie ma.
  • #3
    JA6
    Level 2  
    Miałem podobnie w p2 ale bez gazu sonda raz działała raz nie ,na trochę pomogło czyszczenie wtryskiwaczy ale prawda okazała się inna -sonda porostu się kończyła razem z katem.suma sumarum kąt został wybebeszony a zczasem sonda poszła won .jak masz możliwość to sprawdź na innej sondzie.bo z tymi napieciami to różne cuda bywały.
  • Relpol
  • #4
    maragan
    Level 7  
    Dzięki za odpowiedź
    Sondę mam jedną. Po odpięciu sondy nap. ok 0,11 V, po ok. 5 min i lekkim pogazowywaniu wzrosło do ok 0,28 V na PB.
    Po przejściu na LPG wartość zeszła płynnie do ok. 0,1 V potem do 0,08 V i tak zostało.
    Podłączyłem tylko gaz czyli sonda tylko do LPG stan < 0,1 V.
    Potem reset i na gazie to samo, po podłączeniu sondy do ECU złe odczyty ok 0,25 V na podłączonej sondzie.
    Znów reset i podłączenie tylko do ECU sonda działa czyli daje odczyty 0,2-0,8 V.
    Więc może to jednak sonda jest walnięta.
  • #5
    Karaczan
    Level 41  
    Skoro odpięta od sterownika LPG działa prawidłowo to prędzej sterownik coś wali.
  • #6
    maragan
    Level 7  
    To by było za proste.
    Działa prawidłowo do czasu przełączenia na gaz i to bez znaczenia gdzie sonda jest podpięta.
    Jeśli sonda jest połączona tylko z ECU to po przełączeniu na gaz też zaczyna źle pracować. I to jest ta zagwozdka. I do tego powrót do normalnej pracy wymaga odłączenia akumulatora. Na PB chodzi jak powinna, przynajmniej tak to wygląda z odczytów.
  • #7
    bobikxxl
    Level 13  
    pomoże tylko reset wartości adaptacyjnych, jazda na pb przez około 100 km emulacja sondy KONIECZNIE masą lub obwód otwarty i po klopocie
  • #8
    maragan
    Level 7  
    A tak bardziej łopatologicznine.
    Quote:
    pomoże tylko reset wartości adaptacyjnych

    Znaczy czego? BRC resetuje się z centralki - też był robiony.
    Quote:
    jazda na pb przez około 100 km

    Teraz wyciągnąłem kompa LPG i na razie używam PB, póki co jest OK
    Co ma dać to 100 km.
    Quote:
    emulacja sondy KONIECZNIE masą lub obwód otwarty

    No to zawsze było dla mnie nie do końca jasne. Czy to oznacza że przy LPG, ECU benzyny zamiast sygnału sondy ma być podłączony do masy lub wisieć w powietrzu?
    U mnie jest emulacja była prostokątem - jak to określił gazownik, z opisu wynika że to NP.
    I nie ma resetu ECU, przynajmniej ja takiego wyjścia w ECU nie znalazłem.
    poniżej fragment instrukcji/opisu emulacji sondy w BRC.
    Quote:
    4.6.3 EMULACJA CZUJNIKA TLENU
    Na rys. 9 przedstawiono widok okna odpowiadającego poleceniu menu Lambda emul., w
    którym są wszystkie parametry odnoszące siê do odcinania i emulacji czujnika tlenu lambda.
    Konfiguracja przekaźnika (Relay configuration, Configurazione rele)
    To pole jest wykorzystywane do konfigurowania kontaktu przekaźnika wychodzącego
    przewodami białym i biało-pomarañczowym.
    Możliwe funkcje to funkcja no-problem (NP) do ustawiania zera pamiêci ECU wtrysku
    benzynowego, i funkcja kontaktu przekaźnika do odcinania sygnału (NC1/NC2).
    UWAGA: ustawianie przekaźnika NP – NC1/NC2 powinno odpowiadać konfiguracji przyjętej w
    połączeniach zespołu przewodów ECU (zob. 2.3.3.9).
    Cykl emulowanego sygnału lambda
    W Just ECU jest emulator sygnału czujnika tlenu lambda, dajcy się konfigurować, który
    posiada funkcję emulacji stałej i emulacji zmiennego wzbogacenia mieszanki.
    Wybór funkcji jest związany z ustawieniem kontaktu przekaŸnika NP – NC1/NC2, co oznacza,
    ¿e emulacja zmiennego wzbogacenia jest związana z ustawieniem NP w polu „Relay configuration”,
    natomiast emulacja stała jest związana z ustawieniem NC1/NC2.
    W przypadku ustawienia NP, z łatwością można zaprogramować cykl emulowanego sygnału
    lambda w odpowiednim polu (od 0 do 100%). Wartość domyślna dla tego parametru wynosi 46.
  • #9
    bobikxxl
    Level 13  
    maragan wrote:
    U mnie jest emulacja była prostokątem

    no i pozamiatane, bardzo zle że tak ustawiona emulacja bo fiaty tego nie cierpią, teraz tylko zmień emulacje, regulacja gazu i po sprawie
  • #10
    maragan
    Level 7  
    No właśnie. To też powiedział gazownik.
    Tyle że takie same efekty są gdy lamba w ogóle nie jest podłączona do gazu tylko do ECU, więc nie ma sygnału emulacji ( nie jest podłączony ).
    To że wtedy po przejściu na gaz wskazania są na poziomie 0,1 v to jeszcze bym zrozumiał bo LPG nie czyta sondy i nie kręci krokowcem.
    Tylko że powrót na PB czy to przełącznikiem czy przez ponowne odpalenie nic nie daje. Sonda pokazuje 0,1, z rury kopci i dopiero reset ECU przywraca właściwy stan.
    I tego właśnie nie rozumiem.
    W czasie wizyty u gazownika, ten podpiął masę sondy na masę samochodu, tyle że wg schematu sygnał i masa sondy idą do ECU a dodatkowo jest jeszcze ekran tych kabli który też idzie do ECU, żywej masy na schemacie nie ma. Między masą sondy ( a raczej minusem) a (-) akumulatora jest ok 0,2 v.
  • #11
    Karaczan
    Level 41  
    Jaki model sterownika silnika? Wygląda że rozjeżdżają się mapy benzyny.
    Można zrobić myk i odcinać stały plus ECU przekaźnikiem, po wyłączeniu zapłonu.
    Co wyłączenie stacyjki będzie reset.
  • #12
    maragan
    Level 7  
    ECU MagnetiMarelli IAW 59F. Coś na pewno się rozjeżdża, ale co by to nie było nie mogę wymyśleć przyczyny. Jedno zachowanie potwierdza jakąś tezę ale drugie zaraz ją obala.
    O przekaźniku już myślałem ale za dużo mi to nie da jeśli sonda zaczyna wykazywać źle po przejściu na gaz. Tu niby można się zastanowić czy silnik nie dostaje za dużo dużo gazu (parownik, krokowy), ale znów wraca to że po ponownym odpaleniu sonda dalej źle pokazuje. I to akurat przekaźnik rozwiąże.
    Co do rozjazdu to zostaje jeszcze emulator wtrysków. Tu w szereg są wpinane opory 100 om, z jakimś opóźnieniem, ale czy to może mieć wpływ i jaki na ECU. chyba będę to musiał sprawdzić organoleptycznie.
  • #13
    Karaczan
    Level 41  
    Przy mieszalnikowych instalacjach LPG po to jest emulator, by Checka nie zapalało.
    Bo mieszanka zawsze będzie bogatsza niż na benzynie. Niby uboższa też mogła by być gdyby nie to że uboga mieszanka niszczy silnik (temperatura). No i też by wywalało Checka.
    Ta generacja ma gdzieś co pokazuje sonda. Jest zbyt bezwładna by ustalać dawkę na wskazania sondy. Dawkę reguluje na podstawie TPS/Vaccum. Niektóre instalacje używają sondy tylko do ew korekt długoterminowych.

    ECU dalej myśli że steruje dawką paliwa. Więc sobie biedak kombinuje z czasem wtrysku by dostosować się do wskazań emulowanej sondy.
    Nie wie że żyje w matrixie, nie wie że żadnych wtrysków nie ma, nie wie że sygnał sondy to tylko iluzja. I w końcu nie ogarnia czemu sonda pokazuje że ubogo choć on podlał więcej paliwka, i odwrotnie ;)
    Ale wie że coś mu nie pasuje i wie że ma chronić silnik przed mieszanką ubogą. Więc profilaktycznie wali paliwem.
  • #14
    maragan
    Level 7  
    Żeby nie było że zapomniałem.
    Obecnie jeżdżę na PB i jest ok. Sonda działa jak trzeba, przynajmniej tak wygląda.
    Teraz albo będę szukał przyczyny w BRC i okolicach, albo założę inny komp LPG, pod ręką mam Bingo.
    Na razie brak czasu sprawdzanie.