Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Ogólnie] - Tanie opony zimowe/letnie a droższe opony całoroczne. Wasze opinie?

kryst16 18 Cze 2017 11:43 1224 9
  • #1 18 Cze 2017 11:43
    kryst16
    Poziom 22  

    Witam.

    Zastanawiam się nad zakupem opon. Ogólnie moje letnie 175/65/R14 są już w kiepskim stanie - schodzą poniżej znacznika nakazu wymiany. Zimowe dwie również mam do wymiany.
    Dlatego w mojej głowie zrodził się pomysł zakup droższej opony całorocznej. (Np. Nokian WeatherProof)
    Szukałem testów opon całorocznych klasy "Premium" kontra tanie opony letnie i zimowe, ciężko jest coś konkretnego znaleźć.

    Zawsze na lato kupowałem tanie letnie. (Nowe po 130zł, czyli w sumie najtańsze jakie były Dębice Passio), a na zimę najtańsze zimowe np. Dębica Frigo lub inne chińczyki.

    Zastanawiam się czy przypadkiem "lepsza" opona całoroczna nie zachowa lepszych parametrów? Co o tym myślicie.

    Patrząc na oznaczenia (Litery A, B, C, D....) hamowania na mokrej nawierzchni to taka wielosezonowa wypada lepiej niż tanie letnie, ale czy jest sens w to wierzyć?
    Jeżdżę samochodem przednionapędowym, mieszkam na południu polski. Rocznie około 12-15+ tysięcy kilometrów.

    To jest luźny temat dla osób które miały do czynienia z różnymi oponami.
    Wiele testów jest dostępnych ale zazwyczaj porównują tam opony zimowe klasy PREMIUM, opony letnie wysokiej klasy z oponami wielosezonowymi. A mi chodzi o porównanie całorocznej wyższej klasy z najtańszymi zimowymi i letnimi.

    0 9
  • #2 18 Cze 2017 11:56
    domex32
    Moderator na urlopie...

    kryst16 napisał:
    Patrząc na oznaczenia (Litery A, B, C, D....) hamowania na mokrej nawierzchni to taka wielosezonowa wypada lepiej niż tanie letnie


    To prawda.

    Jeżeli nie zależy Ci na paliwie w lato, i na bezpieczeństwie w zimę, kupuj cało roczne.

    Oczywiście te opony będą też dużo głośniejsze na suchej nawierzchni, niestety, taki kompromis.

    0
  • #3 18 Cze 2017 11:59
    kryst16
    Poziom 22  

    domex32 napisał:
    kryst16 napisał:
    Patrząc na oznaczenia (Litery A, B, C, D....) hamowania na mokrej nawierzchni to taka wielosezonowa wypada lepiej niż tanie letnie


    To prawda.

    Jeżeli nie zależy Ci na paliwie w lato, i na bezpieczeństwie w zimę, kupuj cało roczne.

    Oczywiście te opony będą też dużo głośniejsze na suchej nawierzchni, niestety, taki kompromis.


    Właśnie głośnością też wypadają często (nie zawsze) lepiej niż najtańsze letnie.
    Zależy mi na bezpieczeństwie, ale czy najtańsze zimówki są bezpieczniejsze niż normalne wielosezonowe?
    W jednym teście spotkałem się z opisem że Nokian WeatherProof wypada w nim tak jak zimówka klasy średniej ale to była tylko wzmianka w podsumowaniu. A powyrównywano ją z drogimi oponami zimowymi gdzie oczywiście dostawała "po tyłku".

    0
  • #4 18 Cze 2017 12:01
    wichurewicz
    Poziom 24  

    Przy takich zimach jak ostatnio mamy nie ma co się obawiać zakopania w zaspie albo poślizgów.

    Przejeździłem półtora roku i około 8000 km samochodem przednionapędowym o mocy 143 KM na nowych oponach całorocznych przeciętnej marki Kumho, nie stwierdziłem ani większej głośności, ani niepokojącego zachowania samochodu na suchym czy mokrym.

    1
  • #5 18 Cze 2017 12:34
    kryst16
    Poziom 22  

    wichurewicz napisał:
    Przy takich zimach jak ostatnio mamy nie ma co się obawiać zakopania w zaspie albo poślizgów.

    Przejeździłem półtora roku i około 8000 km samochodem przednionapędowym o mocy 143 KM na nowych oponach całorocznych przeciętnej marki Kumho, nie stwierdziłem ani większej głośności, ani niepokojącego zachowania samochodu na suchym czy mokrym.


    A w jakim rejonie Polski mieszkasz?

    Zastanawia mnie to dlatego że:
    Zawsze kupowałem tanie nowe opony letnie i zimowe.
    Przykład:
    LETNIE Imperial Ecodriver 2 175/65 R14 Koszt około 120zł
    ZIMOWE: Imperial Snowdragon HP 175/65 R14 140zł


    Opony te posiadają odpowiednio:
    LETNIE: głośność 70dB, opory toczenia ocenione na E, trzymanie na mokrym ocenione na E, Dębica ma chyba D lub C.
    ZIMÓWKI: 70dB, trzymanie na mokrym C, opory toczenia E.


    A taka wielosezonowa Nokian WeatherProof 175/65 R14 za 200zł ma głośność 68dB, "trzymanie" na mokrym B i opory toczenia C.
    Czyli lepiej niż większość tanich (poniżej 150-140zł) opon letnich i zimowych.


    Dlatego zastanawiam się nad wielosezonową, bo może będzie lepsza niż najtańsze zimówki i letnie. Szkoda że nie ma takich testów.

    0
  • #6 18 Cze 2017 22:06
    wichurewicz
    Poziom 24  

    Północna Wielkopolska, ale jeździłem od Poznania do Gdańska na tych wielosezonowych i nie zauważyłem żadnej ich wady, zima czy lato. Mogłyby lepiej trzymać na mokrym, ale nie sprawdzałem tego na tyle wnikliwie, by stwierdzić coś obiektywnego.

    Niepodważalną zaletą takich opon jest święty spokój z wymianami, przechowywaniem drugiego kompletu i odwiecznym dylematem, na którą oś dać "te lepsze" (a przecież to oczywiste, że na tylną, niezależnie od tego, która oś jest napędzana - jak ucieknie tył pojazdu, to w przeszkodę uderza się bokiem, gdzie oprócz drzwi nic nie chroni pasażerów). Raz-dwa razy w roku warto kontrolnie ściągnąć koła, by nie zapiekły się śruby, zajrzeć przy okazji tam, gdzie zwykle się zagląda na podnośniku u oponiarzy i właściwie tyle. Zapewne dedykowana zimowa i dedykowana letnia będą lepsze w konkretnych zastosowaniach od wielosezonowej, ale cywilny kierowca w zwyczajnym samochodzie o przeciętnej mocy (100-150 KM) może tego nawet nie zauważyć. No a głośnością się nadmiernie nie martwiłem, mój samochód był słabo wytłumiony fabrycznie i powyżej 120 km/h i tak nie usłyszałbym żadnej opony, dopóki by nie pękła.

    0
  • #7 19 Cze 2017 08:24
    walec1980
    Poziom 9  

    Jeździłem na wielosezonowych oponach (opony nowe -rozne marki) wszystko było ok nieważne czy był to upał 35 stopni, czy mróz -20 czy ulewny deszcz... dopóki nie spadł śnieg, przesiadka na sredniej klasy zimowe (falkeny) różnica kolosalna...

    0
  • #8 19 Cze 2017 08:39
    ociz
    Moderator Samochody

    kryst16 napisał:
    może będzie lepsza niż najtańsze zimówki i letnie

    Będzie lepsza, ale tylko przez pierwszy rok, im starsza tym mniej się będzie nadawać na zimę.

    0
  • #9 19 Cze 2017 12:49
    kryst16
    Poziom 22  

    ociz napisał:
    kryst16 napisał:
    może będzie lepsza niż najtańsze zimówki i letnie

    Będzie lepsza, ale tylko przez pierwszy rok, im starsza tym mniej się będzie nadawać na zimę.


    Chyba jak każda opona...
    Czym mniejszy bieżnik tym gorzej w śniegu.
    Jak miałem tej zimy dwie opony zimowe na wykończeniu to z miejsca ruszało się jak na letnich, tylko letnie oczywiście gorzej hamują.

    wichurewicz napisał:
    Północna Wielkopolska, ale jeździłem od Poznania do Gdańska na tych wielosezonowych i nie zauważyłem żadnej ich wady, zima czy lato. Mogłyby lepiej trzymać na mokrym, ale nie sprawdzałem tego na tyle wnikliwie, by stwierdzić coś obiektywnego.

    Niepodważalną zaletą takich opon jest święty spokój z wymianami, przechowywaniem drugiego kompletu i odwiecznym dylematem, na którą oś dać "te lepsze" (a przecież to oczywiste, że na tylną, niezależnie od tego, która oś jest napędzana - jak ucieknie tył pojazdu, to w przeszkodę uderza się bokiem, gdzie oprócz drzwi nic nie chroni pasażerów). Raz-dwa razy w roku warto kontrolnie ściągnąć koła, by nie zapiekły się śruby, zajrzeć przy okazji tam, gdzie zwykle się zagląda na podnośniku u oponiarzy i właściwie tyle. Zapewne dedykowana zimowa i dedykowana letnia będą lepsze w konkretnych zastosowaniach od wielosezonowej, ale cywilny kierowca w zwyczajnym samochodzie o przeciętnej mocy (100-150 KM) może tego nawet nie zauważyć. No a głośnością się nadmiernie nie martwiłem, mój samochód był słabo wytłumiony fabrycznie i powyżej 120 km/h i tak nie usłyszałbym żadnej opony, dopóki by nie pękła.

    Dziękuje za dokładny opis.
    Prawdopodobnie kupię wielosezonowe i sam się również przekonam.

    0
  • #10 19 Cze 2017 15:10
    domex32
    Moderator na urlopie...

    Temat wyczerpany.

    Zamykam.

    0