Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN TGX - Zapowietrzanie się układu

uhr 18 Cze 2017 12:46 3138 22
  • #1 18 Cze 2017 12:46
    uhr
    Poziom 17  

    Witam kolegów
    Mam problem z 2 manami usterka podobna auto nagle przestało odpalać na ryz z dnia na dzień.
    Wygląda na to że układ się zapowietrza wystarczy podpompować pompką ręczną i autko odpala.
    Jak jest pod sam korek zatankowany to jest ok jak zejdzie poniżej max paliwa w baku nie odpala.
    Dziś rozebrałem smoka w baku i byłem pewien że smok (powrót) nie jest do samego dna i temu się zapowietrza jak jest mniej paliwa że schodzi np. przez powrót.
    Ale rurka od zasilania jest do dna samego oraz powrót także.
    Wykręciłem przewody od paliwa od smoka i do gwintu podpiąłem wężyki oba wsadziłem do bańki 5 lit.
    Węże na dnie bańki zakryte to autko odpala wężyk zasilania pełny ropy, wężyk powrotu pusty podczas pracy silnika paliwo wraca małym strumieniem do bańki.
    Jak tylko wężyk zasilanie dam wyżej to od razu schodzi paliwo z niego powinno tak być? czy powinien trzymać?
    Smok nie ma żadnej kuleczki dławiącej ? wszystkie rurki na przelot jak sprawdzałem.

    Ale zastanawia mnie to że rurka w smoku też jest do samego dna jak wężyk dla testów w 5lit bańce a się zapowietrza?
    Jedynie co by mogło być to to że rurka się rozszczelniła w samym smoku ale i tak tafla ropy do samej góry nie dochodzi a odpala przy pełnym baku.

    Pomocy :)

    0 22
  • #2 18 Cze 2017 13:25
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Witam. Z tego co wiem w smoku nigdy nie ma kuleczek dławiących. Jest natomiast zawór w pompie paliwa (diesel). To on pewnie nie trzyma. Można dodatkowo zamontować zawór na wężyk zasilający tuż przed pompą paliwową. Coś takiego; http://www.tomczesci.pl/index.php/produkt/424...-zaworek-zwrotny-kierunkowy-paliwa-fi-8mm.htm Trzeba patrzeć na ''fi''. Wężyk zasilający ma przeważnie 8 mm.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Gdy wypniesz obydwa wężyki od pompy paliwowej, paliwo spłynie do zbiornika. Możesz mieć zawór jeszcze w pompce ręcznej. Zdemontuj- sprawdź czy jest przelot, czy trzyma. Trzeba uważać potem, żeby ją zamontować w dobrym kierunku ( na pewno jest narysowana strzałka).

    0
  • #3 18 Cze 2017 13:25
    uhr
    Poziom 17  

    Zakładałem takie cuda w reno ale są bardzo awaryjne .
    A jaka jest zasada gdy ten zaworek przy pompie trzyma to wówczas ma prawo zjechać paliwo z wężyka ? czy nie? jak wężyk jest poza tafla ropy.
    Pompka ręczna jest wcześniej przed pompą ona nie ma zaworków ?
    W pompie ten zaworek wymienny?
    Przed pompką ręczną są wężyki 51123055300 i 5112304-5848 na szybko złączki czy one aby nie mają też w środku zaworków?
    Najlepsze jest to że man odpala i gaśnie po chwili tego nie dopisałem i wtedy się zapowietrza i już nie odpala czyli ma paliwo na listwie odpala wypala go i koniec bo już ciągnie powietrze.
    MAN TGX - Zapowietrzanie się układu
    Te złączki strasznie oporne jest jakiś sposób na nie ? po bokach wciskamy dwa elementy i powinna zejść?

    0
  • #4 18 Cze 2017 13:32
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Ja założyłem w kilku dieslach i ok. W pompie zaworek jest wymienny...

    Dodano po 5 [minuty]:

    Paliwo wypala z filtra i z listwy....Zaworek przelotowy wg. mnie super sprawa. Z naprawą zaworu w pompie-trochę zabawy...

    0
  • #5 18 Cze 2017 13:36
    uhr
    Poziom 17  

    Zaworek trzyma wtedy i nie trzeba naprawiać tego w pompie tak?
    A dlaczego się nie zapowietrza w bańce 5 lit ? co mnie dziwi.
    Sama pompka ręczna ma zaworek jak sprawdzić czy trzyma trzeba ją zdemontować .
    Z filtra wypaliłby po 4 sek ropę? nie za szybko?

    0
  • #6 18 Cze 2017 13:47
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Zaworek wtedy trzyma i w pompie nie trzeba naprawiać. Pompkę ręczną trzeba zdemontować i najlepiej dmuchnąć w jedną i drugą stronę. W jedną pójdzie, w drugą nie. Przyczyną zapowietrzenia może być przytkany gdzieś układ paliwowy- np. mocno zatkany filtr paliwa, ale to się rzadko zdarza, zgięty przewód, itp. Wtedy pompa paliwowa ssie paliwo, którego nie może zassać i pobiera podciśnieniowo powietrze np. z pod opasek, złączek, lub uszczelek.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dziwię się tylko, że masz to samo w 2 manach. Może wina tkwi w paliwie ( zatankowane na tej samej stacji) Zaglądnął bym jeszcze do filtrów...

    0
  • #7 18 Cze 2017 13:50
    uhr
    Poziom 17  

    Pewnie że tak się zdarza ale nie tu na bańce 5 lit po wykręceniu przewodu z baku wszystko chodzi na zew bance i to jest dziwne.
    Filtry nowe oryginały tylko i wyłącznie paliwo tylko ze stacji pewnych pozostałe śmigają.

    0
  • #8 18 Cze 2017 14:45
    grzegorz041
    Poziom 12  

    A jeśli wyciągniesz pływak i smok, włożysz same przewody do baku jest ok?

    0
  • #9 18 Cze 2017 16:22
    uhr
    Poziom 17  

    Jutro tak zrobie ale pewnie bedzie ok patrząc na bankę 5 lit

    0
  • #10 18 Cze 2017 17:48
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Zrób tak i daj znać. Miałem coś takiego kiedyś w moim jeszcze starym polonezie. To w sumie był benzyniak, ale objawy były podobne. Jak opiszesz co się dzieje po włożeniu przewodów do baku, to może coś wydumamy....

    0
  • #11 19 Cze 2017 11:55
    svavecone
    Poziom 25  

    Nawet bez zaworkow zwrotnych paliwo nie powinno cale cofnac sie do baku . Prawdoopodobnie masz gdzies usterke od zbiornika do pompy wstepnej . Jezeli mam taki przypadek to wpinam w rozne miejsca tego ciagu paliwowego przezroczysty waz w ktorym widac pecherzyki powietrza ktore zasysyane sa podczas pracy silnika .
    Jest wiele miejsc gdzie moze wystapic usterka ..... uszczelki na smoku , sam smok w calosci, uszczelki na pompie recznej czy nawet przezroczysta plastikowa obudowa filtra wstepnego .

    0
  • #12 20 Cze 2017 08:04
    uhr
    Poziom 17  

    Jak ściągnąć te złączki na fotce powyżej? Ściskając po bokach nie puszczają. Rozumiem, że tam są uszczelki w smoku czy jeszcze gdzieś? Przy samych rurkach aluminiowych w smoku?

    0
  • #13 20 Cze 2017 08:16
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Jak wsadzisz przewody do zbiornika bez smoka jest ok? Pomysł żeby wstawić przeźroczyste wężyki na chwilę, jest dobry. Najlepiej kup nowy przeźroczysty wężyk w całości od pompy do baku. Puść go całkiem obok układu starego, nawet po ziemi. Oczywiście na postoju!! Podłącz do pompy i do zbiornika. Będziesz wiedział, czy stary układ jest szczelny.

    0
  • #14 21 Cze 2017 00:52
    forestt
    Poziom 11  

    Witaj,
    proponuję z robić diagnostykę układu kompem, sprawdzić wartości układu zasilania niskiego ciśnienia.

    0
  • #15 21 Cze 2017 01:37
    svavecone
    Poziom 25  

    Zlaczki jak i krocce pod uplywem czasu sa ciezkie do zdjecia z siebie. Niestety ratuje cie smarowanie odrdzewiaczem ,wydmuchiwanie kompresorem… i tak jak wspomniales… .nacisk na biale blokady i delikatne obroty i ruchy posuwiste… i tak w kolko az pusci. Jezeli juz za bardzo wyzyles sie na zawleczce ktora potrafi pec… .to nic tego nie uratuje.
    ( Przewodow paliwowych nie mozna wsadzic do baku bez smoka… sa za krotkie. Puszczenie przewodow przezroczystych po calosci nie ma sensu… .wspomniano juz ze na 5 litr bance uklad chodzi prawidlowo, wiec owy pomysl na diagnoze dubluje znane juz fakty i wydaje sie byc zbyteczny .Wszelkie niezgodnosci cisnienia ,szczegolnie zapchany / niedrozny filtr czy przewod powinny byc wylapane przez Edc jako bledy… a o takich nic nie wspomniano , chyba ze diagnoza komputerem wogole zostala pominieta ,a powinna nastapic jako pierwsza,co zasugerowal tez przedmowca) .

    0
  • #16 27 Cze 2017 12:45
    uhr
    Poziom 17  

    Pytanie: czy jak pompuję pompką ręczną ma prawo paliwo lecieć na powrocie do baku? Czy nie powinno? Bo u mnie leje się. Nie wiem czy to nie wina tego zaworu podtrzymującego ciśnienie na listwie gdzie on konkretnie jest umiejscowiony? Prawa czy lewa strona?
    Na bańce chodzi, nie pali na raz ale po 4 obrotach zapala.
    Sam smok może być też uszkodzony? Tam jest u góry jakiś oring, że może nie ciągnąć?
    Patrzyłem i chyba ciężko to rozebrać.
    Dziękuję.

    0
  • #17 27 Cze 2017 14:21
    svavecone
    Poziom 25  

    System ma zawor cisnieniowy ktory upuszcza cisnienie , o ile pamietam to jest to okolo 2.5 bar ,takze jak najbardziej pompka reczna jest w stanie przekroczyc ta wartosc i pusci paliwo spowrotem do zbiornika .
    Zaworem na listwie sie nie martw , jezeli by przepuszczal to mialbys sporo bledow , jak wogole bys odpalil .
    Smok jak juz wspomniano .... moze przepuszczac sam w sobie wewnatrz , nie wiem czy jest rozbieralny i nadaje sie do regeneracji , nie probowalem.
    Common Rail nie odpali za pierwszym obrotem silnika jak to mialo miejsce w pompach liniowych , pompa musi uzbierac minimum 250 bar na listwie aby odpalic ...wiec te 4 obroty jak najbardziej sa odpowiednie :) .

    0
  • #18 17 Wrz 2017 11:27
    tygr_ys
    Poziom 10  

    Na wężykach przy filtrze paliwa są zaworki trzeba je sprawdzić po drugie szczelność układu dolotowego od baku do separatora jak jest oczywiście i od separatora do filtra paliwa. Nawet dziurka jak od szpilki może powodować takie zamieszanie. Można podłączyć nowe przewody od zbiornika do filtra i wtedy się wykluczy nieszczelność jak taka ma miejsce .

    0
  • #19 17 Wrz 2017 19:05
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Muszę poprawić kolegę "svavecone " bo ciśnienie przy sprawnym zaworze utrzymania ciśnienia w pompie ma wartość 5-6 bar. Paliwo które w małej ilości pokazuje się na przelewie podczas pompowania pompką ręczną jest normalne. Jeśli pompa paliwa zębatkowa jest podpracowana to na wolnych obrotach może nie uzyskać podanego ciśnienia ale przy wyższych obrotach nie powinna przekraczać 6 bar. Jeśli czujnik ciśnienie wykryje wysoką wartość około 8-10 bar to wystąpi bł zatkanego filtra paliwa. Jeśli podejrzewasz usterkę przewodu zasilania od zbiornika do pompy podłącz przy zbiorniku paliwa zewnętrzną pompę paliwa elektryczną a nie szczelności same się ujawnią.

    0
  • #20 18 Wrz 2017 23:19
    svavecone
    Poziom 25  

    Nie pisalem jakie cisnienie jest utrzymywane na niskiej stronie ,a te jak piszesz jest 5-6 bar przy jalowym,… .lecz sprawny zawor regulacji cisnienia na powrocie z pompy wysokiego cisnienia powinien otwierac sie przy ok. 2.5 bara…. nie ma mnie co poprawiac ;).

    Apropo…. dzisiaj mialem auto z podobna usterka , po zgaszeniu silnika juz nie odpalil ponownie… jak tylko machnac pare razy pompka … odpala i dalej pracuje bez bledow .
    Wadliwy okazal sie filtr aftermarket, uszczelka na szczycie filtra zaczyna puszczac paliwo do powrotu poprzez kanal odpowietrzajacy .Puszcza na tyle ze auto nie odpali… lecz jak juz dostanie cisnienia to szczelina sie zasklepia i nie przecieka.
    Domniemam ze filtry wymieniles od razu na oryginalne… .wiec opisuje to jako ciekawostke :)

    0
  • #21 19 Wrz 2017 12:50
    stanisławpiotr
    Poziom 25  

    Nie wiem jakie silniki diagnozowałeś że twierdzisz że zawór jest tam 2,5 bara. Przeważnie zawsze gdy diagnozuję te systemy parametry jakie powinny być widać na zrzucie ekranu poniżej. Zamieszczam wycinek z serwisowy aby potwierdzić moją teorię.

    0
  • #22 19 Wrz 2017 14:42
    svavecone
    Poziom 25  

    Nie stwierdzilem ze jest tam zawor 2.5 bara tylko ze zaczyna sie otwierac przy tym cisnieniu. Twoje testy sa dobre przy pracy silnika ..test dynamiczny.,nie podwazamLecz przy testach statycznych zawor ten powinien utrzymac 4bary nic wiecej… lecz narobisz sobie odciskow machajac tak szybko pompka reczna aby to sprawdzic , moze diagnozujemy inne silniki lecz odpinajac powrot z pompy… przy pompowaniu recznym przy okolo 2.5 bara zaczyna z niego przelewac. Jest to moje spostrzezenie .Chociaz teoretycznie powinno to byc 4 bar. Probowalem zamieniac na nowe i kazdy nastepny nowy zaczyna byc mokry przy okolo 2.5 bar…Byc moze ze moment otwarcia bedzie ciut wyzej lecz normalnie machajac pompka nie uzyskamy cisnien 5-6 bar. Uwazalbym to za usterke .
    Lecz nasze ustalenia maja sie to nijak do opisu usterki. Edc odpali listwe commonrail juz przy 3 bar i tyle powinno wystarczyc do uruchomienia silnika.
    Skoro wystarczy podpompowac paliwo to na pewno nie bedzie to usterka zaworu na pompie.

    0
  • #23 26 Wrz 2017 21:03
    dare23
    Poziom 18  

    Witam! W przewodzie zasilającym który łączy się z pompką ręczną masz zaworek zwrotny. Znajduje się on dokładnie w szybkozłączu. Jeśli zdemontujesz ten przewód to w szybkozłączu zobaczysz 4 pomarańczowe jakby listki które powinny do siebie przylegać. Jeśli pomiędzy nimi znajduje się szczelina to masz przyczynę powracającego paliwa i zapowietrzającego się układu. Samego tego zaworka nie wymienisz (do wymiany przewód paliwowy) Pozdrawiam.

    2